האם ניטשה היה ברסלבר?מישהו כל שהוא
צירפתי מאמר של נדב שנרב בנושא אשמח לתגובות עליו.
כמה בקשות לפני כן:
1. אני יודע שאני אעצבן כמה אנשים פה כי המאמר כתוב בצורה מדעית ומצטט את ניטשה שאינו חביב היהודים ובצדק. אבל אני חושב שהוא מביא רעיונות יסודיים בתרבות היום, והבנה שלהם יכולה לתרום ליחס לתרבות העכשווית ולתנועת ברסלב ולקשר בניהם.
ולכן אני מבקש לדבר על התוכן של המאמר ופחות על הבעייתיות שיש בעיסוק בניטשה ובסקירה מדעית של רעיונות תורניים. עליהם אשמח לדון בשרשור נפרד
2. מבקש להגיב לאחר קריאת המאמר ולא רק מהכותרת...
3. ממש אשמח לתגובות עם מקורות ולא רק מסברא.

תהנו ....

20191009220723.pdf
קודם כל,מי האיש? הח"ח!

אם כבר אז השאלה היחידה שבכלל ניתן להעלות היא האם ברסלב היא ניטשיאנית. אין שום אפשרות ש"ניטשה" יהיה "ברסלב", כי שום צד רוחני של "ניטשה" לא יכול לקבל שום דבר יהודי בכלל וברסלבי בפרט, בדומה לויטגנשטיין (בתפקידו כ"רוחני"), לוואגנר ולדעתי אפילו לקירקגור (וזה לא ניימדרופינג כאן אלא מתוך היכרות מתודית עם כל אחד מאלו). כדי להיות "ברסלב" (במשמעות האובייקטיבית) צריך להיות הרבה יותר רחום וחומל מאשר "ניטשה" הזועם והלועג (וזאת על אף כל הביקורת הדי-קטלנית בקובץ שהיצגת כלפי "ברסלב", כגון לגבי היחס למשפחה וכדומה, שאולי אפילו משתקף בנסיעות כיום לאומאן בחג, ושבאמת חורגים כנראה מהמשמעות הפרטית-היוקדת שהיתה אמורה להיות התורה המקורית של רבי נחמן; ציטוט של הביקורת המפורשת הזו כפי שמופיעה למשל בעמוד האחרון שם: "חייבים להודות כי מה שמציעות לנו הגישות האנטי־רציונליות האלו בסופו של יום הוא לא פחות מטירוף הדעת ואובדן צלם אנוש"... ואפילו עד כדי זה: "גם אם יש למישהו סימפתיה בסיסית כלפי מגודלי השיער המקפצים להם בעליצות ברחובות ומוכרים קונטרסים, אף אחד לא באמת רוצה לראות אותם כמקבלי החלטות שיש להן חשיבות מכרעת לחייו"...[!!!]). בכל אופן מבחינת הנושא העיקרי, אולי רילקה, הרמן הסה או המלחין מנדלסון-בארתולדי הם "ברסלביים" בהקשר הזה, בסוגת הרומנטיקה שלהם.

מסכיםמישהו כל שהוא
הכותרת נכתבה בהגזמה ועם חיוך.... התכוונתי לקווים דומים בכמה נושאים.
המאמר לא שלי ובהחלט מסתייג מהתיאורים המזלזלים.למרות שאם הביקורת אני כן מסכים אני לא יודע עד כמה אנשים לוקחים ברצינות את הפליירים המחולקים ברמזור(כן אני יודע שזה רק מיעוט...) ובהחלט חושב שצלם האדם הוא בחכמתו
והנבואה שורה על חכם וכו' (בלי להכנס לכל הדיון על מה זה בדיוק צלם אלוקים ולכן כתבתי צלם אדם)
בעיקר התחברתי לויכוח בין הצדדים הרומנטיים לרציונליים.ועליו רציתי גם לדון.
לא מכיר את ריקלה ומנדלסון מעבר לשם. אסתכל...מעניין...
מצטער, אין לי כוח וסבלנות לקריאה כזאת ארוכה... באמת מבקש אמונה


אכן מבחינות ניתן לטעון שפרידריך ניטשה היה ברסלביטוניאחרונה

ומבחינות אחרות ההפך.

 

אם נלך לקטע הקלאסי מ"כה אמר זרטוסטרא" 

 

אָז שָׁאַל סָרַתּוּסְטְרָא: “מָה אַתָּה עֹשֶׂה בְתוֹךְ הַיָּעַר?”

וְהַקָּדוֹשׁ עָנָה וְאָמָר: "עוֹשֶׂה אֲנִי זְמִירוֹת וּמְזַמֵּר אוֹתָן, וּבַעֲשׂוֹתִי אֶת-הַזְּמִירוֹת, אָז אֶשְׂחַק וְאֶבְכֶּה וְאֶהֱמֶה: וּבָזּאת אֶעֱבוֹד אֶת-אֱלֹהִים.

בְּזַמְרִי וּבִבְכוֹתִי וּבְשַׂחֲקִי וּבַהֲמוֹתִי אָנֹכִי עוֹבֵד אֶת-אֱלֹהִים אֲשֶׁר הוּא אֱלֹהָי וְאוּלָם אַתָּה הֲלֹא תַגֵּד אֵי-זֶה שַׁי אַתָּה נוֹתֵן לָנוּ?"

 

זה אולי קטע ברסלבי קלאסי, אבל קטעים אחרים הרבה יותר מורבידיים.

רבינו אינו מורבידי, הוא לא מאמין באנטרופיה, אלא ההפך, בהשגחה פרטית.

 

לגבי המאמר, הוא ישן מאוד, והוא מדבר על נקודה של שקיעת האמונה.

 

בנקודה הזו מסכימים ברסלב ניטשה ורבינו, היא אכן קיימת אבל מבחינת ניטשה , היא פתח להתנוונות האדם אל תוך המכונות, מבחינת רבינו היא הזדמנות להיפטר מהישן ולפתוח דף חדש.

הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך