"ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"
"את הברכה אשר תשמעון אל מצוות וכו' "
והקללה אם לא תשמעו וכו' "
הספורנו מבאר, שהקב"ה נותן לנו 2 אפשרויות ושולל במידת האמצע הנהוגה לרוב..
הקב"ה אומר לנו ככה:
או שאתם עובדים אותי ויהיה לכם טוב,
או שלא, ויהיה לכם רע.
כמו שאליהו אמר:
"עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים"
כלומר, שאצל הקב"ה אין אמצע.
למה?
כי ברמת העיקרון, של השכר ועונש,
אין אמצע!
זה שחור או לבן!
תעשו טוב, יהיה טוב.
לא תעשו טוב, לא יהיה טוב.
וכאן עולה השאלה:
הרי אנחנו יודעים שיש לקב"ה את מידת הרחמים?
היכן היא?
התשובה היא: התשובה!
עצם זה שהקב"ה נותן לנו אפשרות לעשות תשובה הרי זה הרחמים!
הרי לפי הדין,היינו צריכים לחטוף מיד כשעברנו עבירה.
והקב"ה מרחם עלינו ונותן לנו הזדמנות לתקן.
למה?
כי הקב"ה לא חפץ בהרס!
הוא רוצה שהעולם יהיה מתוקן.
כמובן שאם משהו חסר תקנה אז עושים "שבירת הכלים",
אבל זה רק אם משהו חסר-תקנה ולא אם יש סיכוי לתקן.