בס"ד
"90% מהמידע החשוב לנהג מגיע מבחוץ, דרך חלונות הרכב. אם נשפר את איכות קבלת האינפורמציה הוויזואלית, נשפר גם את יכולתו של הנהג להחליט החלטות נכונות" – כך , הלן פטרוסקאס, מנהלת הבטיחות בחברת פורד, החברה שהייתה בשעתו, חברת האם של וולבו. גישה זאת הנחתה את פיתוח רכב הקונספט של וולבו – SCC – Safety Concept Car. בעיצוב הרכב הושם דגש על בטיחות, ובשל כך הוקדשה גם תשומת לב מיוחדת לשיפור שדה ראיה של הנוהג בו.
כמה פעמים קרה לכם שהולך רגל נסתר מעיניכם במעבר החציה?
שהבחנתם, רק ברגע האחרון, שרכב מתקרב בנתיב שלידכם, וזאת, לאחר שכבר קיבלתם את ההחלטה לסטות מנתיב הנהיגה שלכם?
שדה ראיה רחב יותר – האתגר
במכוניות של ימינו קיימים מגוון פתרונות לבעיית השטחים המתים – מערכות התראה לזיהוי מפגעים (הולכי רגל, רוכבי דו גלגלי ואפילו בעלי חיים) כבר קיימות בלא מעט מכוניות. גם התראה על תנועה חוצה מאחור בנסיעה אחורנית והתראות על זיהוי רכב ב"שטחים מתים" במראות הצד (שחלקן גם מתערב באופן אקטיבי ומונע תאונה) כבר עומדות לרשות הנהגים ותורמות את חלקן במניעת חלק מהתאונות. ובכל זאת, הנהג יכול (וצריך) לעשות את המיטב כדי לשפר את שדה הראיה הקיים מהמכונית החוצה.
כיצד תוכלו לשפר את שדה הראיה שלכם?
- הקפידו על תנוחת נהיגה זקופה ומיקום נכון של המושב שיכולים לתרום לשיפור הראות.
- הקפידו על ניקיון השמשות והמראות חשובה מעין כמותה, ובמיוחד בשעות הלילה.
- הסירו כל תליון או אביזר שמשתלשל מהמראה המרכזית ואף כל שלט או מדבקה שמוצמדים לחלון הרכב שעלולים להפריע לרציפותו או "ניקיונו" של שדה ראיה.
- הימנעו משימוש בווילונות ובאמצעי הגנה אחרים מפני השמש המפריעים לשדה ראיה תקין.
- קפלו את משענות ראש שאינן בשימוש (במקרים בהם הן ניתנות לקיפול, כמובן).
- כוונו את מראות הצד והמראה המרכזית באופן שהחפיפה ביניהן תהיה מינימלית, על מנת לקבל שדה ראייה אחורי מרבי.
כמובן, שגם פעולות אקטיביות של הנהג – כגון הזזת הראש, הפניית מבטים ובדיקה חוזרת ושיטתית, תצמצמנה את הסיכוי לתאונה וגם תחסוכנה תירוצים מופתעים בסגנון "אבל לא ראיתי אותו…" המתלווים לחלק גדול מהתאונות.