אני בחור בשיעור ה' ולצערי עוד לא זכיתי ללמוד אף פעם באופן רציף וקבוע חסידות.. יצא לי פה ושם תיבות שלום, קצת ליקוטי מוהר"ן וכאלה אבל לא משהו רציני.
לאחרונה חשבתי להתחיל להיכנס קצת לנושא. מאיפה מתחילים?
אשמח לעזרתכם. תודה!
אני בחור בשיעור ה' ולצערי עוד לא זכיתי ללמוד אף פעם באופן רציף וקבוע חסידות.. יצא לי פה ושם תיבות שלום, קצת ליקוטי מוהר"ן וכאלה אבל לא משהו רציני.
לאחרונה חשבתי להתחיל להיכנס קצת לנושא. מאיפה מתחילים?
אשמח לעזרתכם. תודה!
יש ספרים עם ביאורים ושיעורים וירטואלים, רק להתמיד בקו אחד, לא לקפוץ למקורות שונים
נראה לי שחלק מעניינה של החסידות הוא חיבור אישי כך שאני מעדיף לא להמליץ.
רציתי רק לעודד. אשריך.
צריך לזכור שחסידות זה לא אוסף חידושים יפים, זו טעות, חסידות זו דרך חיים, לא לומדים את זה... חיים את זה...
יחסית הכי נוחות להבנה והכי שיטתיות.
ליקוטי שיחות למיניהם (יש הרבה גירסאות, לא מבין בזה)
יש המון שכתובים של שיעורים של הרבי.
בעש"ט מומלץ לא ללמוד, זה מאוד לא מובן, חב"ד וברסלב זה חסידויות יחסית קיצוניות, כדאי להתחיל עם ספרי תלמידי הרב המגיד ממזריעטש (נועם אלימלך, קדושת לוי, בית אהרון וכו')
בעיקרון יש ארבעה ספרים שתלמידיו ליקטו: צוואת הריב"ש, שבחי הבעש"ט, כתר שם טוב ועוד אחד שאינני זוכר.
אבל הם יחסית מבולגנים. אם אתה רוצה דווקא בעל שם טוב אני ממליץ על צוואת הריב"ש, הוא גם מביא את כל הגוונים שבחסידות (כי בסופו של דבר כל החסידות יונקת מהבעל שם טוב), גם יש שם הרבה דברים מעשיים וחזקים וגם הוא מביא המון את ההשקפה החסידית. אבל כל זה בתנאי שלומדים אותו ברצינות וחזק וחזרות כי על פניו הוא נראה ספר פשוט אבל הוא ממש ממש לא...
אני למדתי בשישית ספרים של הרב המגיד...
בעל התניא נחשב כנכדו הרוחני של הבעל שם טוב כי לקח את עיקר שיטתו.
לא כקבלה וכדו'
אלא את החלקים שמתאימים להבנת כל יהודי, וללמוד ולחיות עם זה במקביל ללימוד הנגלה על מנת להביא את הגאולה.
השיטה התבטאה בפועל באהבת ישראל, לאהוב כל יהודי באשר הוא מצד מעלתו העצמית שעלה במחשבה הקדומה, דבר שהיה חידוש בזמנו ולא היה מקובל בעולם התורני
לא רק חב"ד אומרים את מה שאמרת...
מי אמר שחסר אצל מישהו אחר?
אם אתה אומר שאצלך העיקר זה אומר שיש שוני..
אני שואל בפשטות מהו השוני שעושה את שלך יותר טוב. שאלה לא מסובכת
וככה מקובל איש מפי איש עד תלמידי הבעל שם טוב
בלי חכמות.
אדמור הזקן יכל להרוויח אלפי חסידים אם היה משמיט "מידת אמת ליעקב" מהתניא.
חב"ד דורשת עבודת ה' לעצמו ולזולת לפי המנהיג של אותו דור בלי חכמות, זה לא קל, אבל שווה.
ובמושגים חסידיים חב"ד היא לא חג"ת או נהי"מ - היא גם לא שוללת אותם
אמת מוכיחים מכתובים, לא כי אני בטוח שאני הכי שואף לאמת והשני פחות
זה מגוחך.
אם אתה לא יודע להסביר את הדרך שלך אלא רק להוריד את האחרים כנראה שאתה טועה 
באותה מידה יכלתי לענות חזרה שההתמסרות לעבודה באמת לא מדויק לגבי חב"ד
כמובן שלא אעשה את זה.
וחב"ד וחג"ת זה לא נה"י.
זה התשובה לגבי ברסלב.
כשיהיה לך אשמח לשמוע... בינתיים אני מפסיק את הדיון.
ובנוגע למה שכתבתי, מי שהבין, כנראה שיש לו ידע.
מי שלא, כנראה ששום הסבר לא יעזור
ושניהם זה נה"י, בערכין. וד"ל.
זו דרכה של חב"ד. אבל לא בהכרח כל תורת הבעש"ט, עין בספר דור דעה בעיקר על ר' ברוך ממזיבוז (נכדו של הבעש"ט) ועוד כמה צדיקים שסברו אחרת בשיטת הבעש"ט וכן שאסור להפיץ סתרי תורה.
והמגיד ממעזריטש ביקש מבעל התניא לענות לאותם תלמידים שביקרו את הכיוון של להפיץ ונגרם מזה קיטרוג, המענה היה המשל של בן המלך החולה והיהלום מכתר המלך
המגיד כמובן
כל תהליך החסידות מלפני הבעל שם טוב עד היום מתועד באופן מסודר.
כולל כל הגישות ואיך הם התחילו, מאיזה תלמיד ומאיזה חצר
הבעל שם טוב אמר תורה קצרה.
כל תלמיד הבין כדרכו - ולימד את זה לפי ההבנה שלו.
עיקר שיטתו של הבעל שם טוב היא שיטתו של אדמור הזקן
יש הרבה דרכים לזה
ויש הרבה דרכים לזה. החסידות היא תרופה מופלאה לחלק חשוב מבעיות העולם אך לא הכל
לא נכון לצמצם את התורה לחסידות כמו שלא נכון להחליף דבקות בה' בדבקות בצדיק.
קבצים ז קלא
החסידות החדשה, כמו ההשכלה, הלאומיות, הציוניות, וכל הרעיונות המתילדים מזמן לזמן, הנם מקרים העוברים על היהדות, שיש להם תפקיד של ענפים, צבעים וזהרוריות המתטפלים לעצמיותה, וכל ערכם איננו נחשב כי אם לפי ערכה של הקליטה שהם נקלטים בעצמות היהדות ורוחה הפנימי. אמנם ההתגלות של עצמות היהדות היא באותו הציבור הגדול של שלמי אמוני ישראל, העומדים על הבסיס התמים של אחיזת החיים של תורה שבכתב ותורה שבעל פה בכל תכונת חייהם, שבאמת בהיות הצורה היהדותית שלמה כראוי, כבר היא כוללת בתוכה את הכל. על ידי דלדול פנימי בכללות התוכן של כנסת ישראל הקבועה, נחסרו קצת מהלשדים הללו הראויים להיות קבועים בה ונטפלים לעומק תהום עצמיותה, ומתוך החסרון נתעוררה התביעה למילוי, והמילוי כאשר הוא בא מתוך מחלה, שב אחר כך להיות כמו תוכן עומד לבדו, הממלא מקום של חטיבה עקרית, ורוצה לעשות את היסוד העקרי, היהדות הכללית הקבועה, כמו טפל אליו, וזה הוא דבר המכחיש פמליא של מעלה. על כן לא יעמד התוכן עמדה תמידית, כי אם ילך וינוע, ילבש צורה ויפשוט צורה, עד שיתחלחל התוכן הלשדי הראוי וההגון שלו לתוך עצמיותה של כנסת ישראל העיקרית, ואז תשוב לבריאותה, והתביעה החולנית של העמדת חטיבות מיוחדות תבטל מאליה, וישוב אז אור השלום להופיע ברוח האומה ולהתפשט על מפעליה, ואורו המבהיק של אליהו המקנא קנאת ד' מכל עירוב זר, מכל פסיחה על שני סעיפים, יואר באורח השלום והאהבה המשכללת, והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם.
כמובן שגם תורת הרב קוק היא ענף...וד"ל
וח"ו לא שוללת את חלק הנגלה של התורה
והחסידות מנגישה אותה ברמה שמותאמת לכל אחד.
החסידות היא התרופה הכללית - ממשל אדמו"ר הזקן על ל בן המלך החולה, שנאמר כמענה לא' מתלמידי הבעל שם טוב שחשב אחרת ונהיה מזה קיטרוג.
עיקר שיטת הבעל שם טוב-
– ישנם הטוענים על חסידי חב"ד: היתכן ש"לוקחים לעצמם" ("זיי נעמען אַריין צו זיך") גם את הבעש"ט (וכן את תלמידו ממלא מקומו המגיד), בה בשעה שישנם עוד כמה וכמה תלמידי הבעש"ט?! – הנה טענה זו יש לה מקום רק בנוגע להתורות שאמר הבעש"ט בחיים חיותו בעלמא דין, שנמסרו גם לשאר תלמידי הבעש"ט, "נהרא נהרא ופשטי'"1, אבל בנוגע להתורות שאמר הבעש"ט (לאחרי הסתלקותו) בגן עדן, הרי לא נמסרו למטה ע"י שאר תלמידי הבעש"ט אלא ע"י נשיאי חב"ד דוקא2.(משיחת הרבי)
כמו כן המידות חב"ד ענינים מוחין בשונה משאר שיטות החסידות המכונים חג"ת שהם מבארים פרט בתורה ולא אתת כללותה
להביא מקור שבוא כתוב X צודק זה לא נקרא להוכיח ש - X אכן צודק
אם אין מקור אמין, יתכן שזה סתם נאמר בטיש מתוך הפרזה ולא מתוך כוונה רצינית
זה לא הפרזה.
זה שהאריז"ל היה מגיע לשיעורי המגיד לשמוע חידושי תורה, זה לא הפרזה.
זה נאמר על ידי תלמידי הבעש"ט השונים ואדמו"רי חב"ד במהלך השנים.
זה בדיוק הנקודה שקשה לנו בדורנו בפרט וכבני אדם בכלל, את המונחות של גאונים וצדיקים באלוקות עד שזה מזכך ומשנה את כל חייהם הגשמיים.
וזה לא יחודי גם להם, היו בכל הדורות כאלו צדיקים, אבל מהבעש"ט זה היה יותר בגילוי ובהנגשה לעם.
שבעל התניא הוא הממשיל שלו? כי אם אני לא טועה לאחר מות הבש"ט המגיד ממזריטש נהיה מנהיג החסידות ולאחריו היא התפצלה לכ - 60 חסידויות שונות
מוכנים חב"ד וחג"ת על שם מהותם
הנקודות האלו (למשל שאדמו"ר הזקן נכד רוחני של הבעש"ט) מקובלות מאדמו"ר הזקן וממלאי מקומו נשיאי חב"ד שגילו עוד ועוד במהלך השנים.
אחת הנקודות שהובאו, שאדמו"רי חב"ד קיבלו וגילו תורות הבעש"ט שאמר בגן עדן מכיון שהם ממשיכי עיקר דרכו.
נ.ב.
1.רואים את זה בפועל שהחסידיות הנ"ל לא פונות לקהל היעד שמחוצה להם,
2.בזכות אדמו"ר הזקן יש את חסידות ברסלב, מאחר שהוא לקח אחריות על ר' נחמן לאחר שרצו להרחיק אותו עקב שיטתו
אם אני אומר שאני הכי חכם לא הופך אותי לכזה.
באותה מידה כל תלמיד חושב שרק הרב שלו צודק, להביא חסידים שאומרים שהאדמור שלהם הוא הכי צודק זה לא נקרא הוכחה
זה לא סתם רב שאומר את זה.
מדובר ברב, שעלה לגן עדן ושמע תורות וחזר ומסר לנו אותם.
מדובר ברב שראה שהאריז"ל מגיע לשיעור ואין לו מקום וקם עבורו.
וזה בדיוק הנקודה שלא נסכים עליה..
מאיפה ההוכחה צריכה להגיע, כשיש רב כזה אני לא צריך שום הוכחה אחרת..
נאמרו על ידי חסידיו ולא על ידו וראה הודעותי לעיל
וגם אם כן.
בהנחה וזה נכון.
האמון בדברים של כאלו אנשים אמור להיות אחרת?
כדי שאנשים לא יבינו אותי לא נכון <צ> <צ> <צ> <צ> <צ>
שלוקחים דברים הכי רציניים באי רצינות אי אפשר לנהל דיון רציני.
וזה מה שמוזר.
שאתה מבין מה זה אומר מלאך, אתה לא מתבטא כך.
אתה אומר שהרב לוי יצחק מברדיטשוב הוא משיח שקר?
לעולם לא ידבר כך, אבל אנחנו יודעים על מקרים של משיחי שקר מעם ישראל שתמכו בהם רבנים גדולים (שבתאי צבי - נתן העזתי), איך אתה מסביר זאת?
שצדיק רואה מלאכים שומעים תורה של צדיק אחר.
או שהוא אומר ביאור שהוא שמע בגן עדן
או הוא ראה צדיקים שמגיעים מגן עדן.
וזה לא דבר שסותר את ההלכה כמו ש"צ אלא ביאור חדש בתורה.
זה דבר אחר לגמרי
שאלתי שאלה והתחמקת.
האם רבי לוי יצחק מברדיטשוב הוא 'משיח' שקר?כל הסיפורים עליו?
שאלתי אם אי אפשר להאמין לרב שהבאתי.
בלי שהיית תופס את זה בשכל, היית מאמין או לא?
היית מאמין לו?
אם היו מספרים לך שהוא סיפר שהיה מסוגל לעבור דרך קיר של בטון, היית מאמין ?
אגב אני עדיין לא מבין איך הגעת לענין של משיח...
הוכחה הכוונה להסביר באיזה ענין כל החסידויות חרגו מדרך הבעש"ט והמגיד ורק חב"ד נשארה בדרכו באופן מדויק. א"א לאמר ככה אלא כל תלמיד הבין דברים בצורה קצת שונה, ואולי כל אחד בהתאם לשורש נפשו הודרך ע"י רבו בצורה קצת שונה.
נכון שהיו צדיקים שיותר חידשו ולא קיבלו רק מהחסידות, וכן צדיקים כר' נפתלי מרופשיץ ור' יואל מסאטמר שאמרו שהשתכחה דרך הבעש"ט
בכל אחד מהליקוטים מובא על אתר את דברי התלמידים ממקומות אחרים שזה לא שייך לכולם.
התניא לא יחיד בזה, אם כבר להבין את הבעש"ט כפשוטו זה היוצא דופן.
הבעש"ט לימד גדולי עולם, לא כל דבר שעשה ואמר שייך לכולם ולכן הרבה לא הגיע אלינו, ומסתבר שאפילו חלק ממה שנכתב כביכול כהדרכה כללית לא שייך לכולם.
ולפי האמת, העלאת מחשבות זרות למי שלא שייך שם פוגמת יותר ממה שמועילה וד"ל.
אני בגילך הייתי מאד מבולבל מריבוי המושגים. לכן הקמתי את אתר "ויקיקבלה" שיכול לתת מענה לחלק מהמונחים הנזכרים בספרי החסידות. כמו כן אם תראה מילה עם מתג כגון שמי'ם זו מילה שבוודאות תקבל עליה הסברים. אתה יכול להרשם לערוץ היו טיוב שלי "אליהו חלפון" לראות ולשמוע 2400 שיעורי תורה. בברכה. והעיקר לא להתחלש.
בס"ד
ומשיבת נפש של רבי נחמן שהוא מדבר שם הרבה על עניין התפילה וההתחזקות שזה עיקר הדרך להגיע לחסידות ומעלות בעבודת ה' כמו שכתוב שם שרק ככה זכו כול גדולי הצדיקים למה שזכו. בהצלחה אחי היקר אשריך!
לענ''ד באופן כללי ענינה של תורת החסידות, הקבלה, המחשבה והמוסר אחד והוא לגרום ליישוב הלב, להפנמה ולחיבור אישי לתורה ולמצוות. [ואכמ''ל.] לכן שים לב למה באופן אישי אתה יותר נמשך, איזה מספרי החסידות מחייה אותך יותר בעבודת ה'.
שנית, ממליץ שתחפש ספרים בלשונך שיפתחו לך צוהר ילמדו אותך את הטרמינולוגיה של החסידות בעיקר ספרי אחרונים כמו ה'נתיבות שלום' האדמו''ר מפסצנה בעל 'חובת התלמידים' ועוד. כך תוכל להתקדם וללמוד ספרי חסידות יסודיים יותר של ראשוני החסידות כדוגמת 'כתר שם טוב' 'נועם אלימלך' וכ'ו.
חזק ואמץ אחי היקר!
במזיעבוז היה מניין אחד וותיקין! היום בכל החסידויות שמתיימרות להמשיך את הבעש"ט מתפללים ב10 אפילו השכמות הנהוגות של הבעש"ט (שבועות ט באב הושענה רבה פורים ש"פ)
היום המשך של הבעש"ט זה חסידות ברסלב כואב לשמוע זה המציאות
2, מאד עוזר גם ללמוד קודם כל על הרב שחיבר את הספר למשל קראתי את "אוהב ואהוב" על רבי לוי יצחק מברדיצ'ב והרגשתי שאני חייב ללמוד את התורות שלו
3,וגם הספר חסידות הלכה למעשה מאד עוזר להבין מה זה בכלל חסידות עלה והצלח!
ידידי היקר והנעלה, דע! שעל-פי החסידות אם נתעוררה נשמתך לעסוק בחסידות הוי אומר שזכיתי להגיע לנקודת אמת ולכן נשמתך דורשת לאלפך את דרך עבודת ה' האמיתית, שכידוע ישנה אמת בכל זרם ביהדות אבל האמת לאמיתה זה רק חסידות!!!!!!!.
מכל מקום לשאלתך, מנסיון אני מציע לך לילך בזה על-פי סדר הדורות כי רק אבל רק באופן זה תוכל להבין דבר על בוריו שכידוע בספרי חסידות מאוחרים כותבים דברים בסגנון ידוע למי שבקי בספרי חסידות, ומי שאינו, אינו יודע במה מדובר. והוי אומר ראש וראשון ספר "צוואת הריב"ש" שהם מימרות בחסידות מפי הבעש"ט הקדוש זיע"א שאסף אחד מתלמידיו, רכוש אותו בכל מחיר, הצמד אותו ללוח ליבך, למד אותו בענווה וביראת שמים טהורה, קבל הדברים ממי שאמרן שכידוע היה גדול מיני ים בתורה ובעבודת ה', כל עצותיו והגיגיו הקדושים יראו לפניך בספרים של תלמידיו ותלמידי תלמידיו. אח"כ מיד רכוש ספר "תורה אור" שכתב תלמידו ממלא מקומו המגיד ממזריטש זצוק"ל, אחר כך ספר "התניא" הקדוש. אח"כ חפש בסדר הדורות מי הם תלמידים ראשונים כלומר דור ראשון של תלמידיו ולמד בספריהם, וכן הלאה (ואם תזוז מהסדר לפעמים לפי ההרגשה ללמוד בספרי חסידות מאוחרים יותר, גם טוב כי נשמתך חזי אע"פ דאת לא חזית, ועכ"פ תמיד חזור ללמוד לפי הסדר האמור). תדע שכל תורה צריך ללמוד מתוך מחשבה במציאות ה' (כלומר בקיצור שה' מסתכל עליך- "דביקות") הנזכרת בצוואת הריב"ש המון כי היא יסוד בחסידות שלצערינו לא מלמדים היום, וכן מתוך מחשבה שהצדיק שאתה עוסק בספרו עומד לפניך ממש כפשוטו (כלומר ניצוץ שלו שקשור אליך כפי שתלמד במשך הזמן. כדאי תמיד חוק בל יעבור לפני התחלת הלימוד באותו ספר, ללמוד קצת את קורות חייו וכו' של המחבר זצוק"ל. ודרך אגב דע! כל צדיק שאתה עוסק בספרו עוזר לך בשמים לפתוח לפניך דלתות תשובה דלת לפנים מדלת להעלותך בהר ה' באופן שאתה תרגיש את זה ממש ומיד, נסה!). ובזה בעזרת ה' תלך ולא תמעד והשביע הקב"ה בצחצחות את נפשך. ירבו כמותך בישראל אוהבך ומכבדך י.נ
נסה לקרוא קצת על דמויות מובילות בעולם החסידות, ראה לאן הנפש שלך מושכת אותך ונסה את הספרים.
הצלחת? הרווחת! לא הצלחת? תנסה רב אחר.
כשתגיע למי מנוחות פשוט תתמיד בשיטתיות.
רק אציין שזאת לא שיטה שהיא חובה. אין חובה להתמקד בדרך לימוד אחד, לא בחסידות ולא בשאר הדברים (למעט גמרא כמובא בש"ס, שלא יבלבל את דרך הלימוד).
אם הנפש שלך אוהבת ללמוד שיטה אחת ואז לעבור לשיטה אחרת, גם זה טוב. רק שגם את זה צריך לעשות בצורה שלא תבלבל את הראש (נניח להשקיע שנה בחסידות א' ולסיים ספר אחד ואז לעבור לספר אחר של חסידות ב' וכו').
פשוט תתמיד בשיטתיות.
תניא הוא ספר יסוד:
1 תלמיד של המגיד ממזריטש
2 קל מאד למצוא פירושים טובים, פירושים קלים, פירושים טובים וקלים. עם פירוש טוב תגיע לרוב המושגים החשובים בשלב יחסית מוקדם של הלימוד שלך
3 הספר הנפוץ ביותר
סדרת חסידות מבוארת יכולה להיות סדרת המשך מצוינת.
באופן כללי, הספרים המבוארים שיש הם טובים, כל אחד בתחומו
הייתי ממליץ להסתכל בקטלוג של צמאה/איכה ולראות מה יש להם להציע בתחום ה"מבוארים".
כמובן יש להם הטיה מסוימת לכיוון חב"ד, אבל חב"ד בהגדרה נוטים להתעסק בהבנה, אז אם הבנה חשובה לך, זה מה שיש.
ספרים שאפשר להתייחס אליהם כפשוטים יחסית, לדעתי:
- צמח צדק (עדיין בתוך חב"ד. וחשוב לשים לב שיש שם הרבה קטעים שתצטרך לדלג כי לא תבין כלום)
- בני יששכר
- סידורו של שבת (הספר הזה נכתב למתחילים. אחרי זה אתה יכול ללמוד את שער התפילה)
- דרך המלך לאדמו"ר מפיאסצנא. ספר נהדר בשביל מתחילים!
כל הספרים האלה הם ספרים שנוגעים במושגי היסוד של החסידות או בתפיסות יסודיות בצורה יחסית מסודרת, לדעתי (בניגוד לכתבי ר' נחמן, למשל, שמאד קשה ללמוד משם את המשמעות של מושגים); הם כן מתעסקים במושגי החסידות (בניגוד לספרים כמו אש קודש, חובת התלמידים, ישמח משה, ערבי נחל... התלבטתי לגבי קדושת לוי. אולי הוא כן צריך להכנס לרשימה)
בנוסף, אציין עוד שתי קבוצות:
1
ספרי הבעש"ט - בעש"ט על התורה, כתר שם טוב
ספרי רי"י מפולנאה - תולדות יעקב יוסף ועוד
ספרי המגיד ממזריטש - יש כמה
דגל מחנה אפרים
שהם ספרים של אנשים שגדלו במחיצת הבעש"ט; הספרים קריאים מאד ברובם; והם נותנים תמונה די טובה של מושגים. מצד שני, הרבה יותר קל ללכת לאיבוד שם, וללמוד הרבה בלי לקבל תחושה שאתה מכיר את המושגים היסודיים
2
ענפים של קוצק:
2.1 גור - בעיקר שפת אמת. ספר מאד אהוב, אבל אני לא מרגיש שהוא מלמד יסודות בצורה מסודרת. שיעורים בשפת אמת אולי כן, לא שמעתי הרבה.
2.2 ר' צדוק הכהן. יש שיעורים למכביר בספריו, והוא כתב המון (באמת המון. תבדוק מספר מילים בפרויקט השו"ת). מצד שני, הוא משתמש הרבה במושגים שונים, אז אם אתה לא רוצה להתמקצע רק בו, תדע שהוא מדבר בשפה קצת שונה
2.3 איזביצא-רדזין. בעיקר מי השילוח (אחריו: בית יעקב, סוד ישרים). מאד פופולרי ומאד מעניין, יש להם גם כן שפה משלהם. ר' צדוק שייך גם הוא לקבוצה הזאת, אבל הם קצת יותר קרובים למיינסטרים מבחינת השימוש במושגים. מאד מומלץ, יש להם תפיסות מאד מעניינות.
ברור שפספסתי דברים.
בנוסף, אציין שכמובן הרשימה שלי כולה מבוססת על החוויה שלי, ועל צורת הלימוד שלי, על האנשים שהכרתי והזדמן לי ללמוד מהם או איתם.
בהצלחה
הי
מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.
תודה
אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.
יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.
ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.
ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.
לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת
ומה הוא רוצה?
אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?
(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)
כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.
הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.
אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.
סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.
זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.
טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.
אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.
ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.
מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה
ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.
נהריה - יש אפילו חדר כושר
איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,
אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר בלי 3 סדרי גמרא....
האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו'
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה
יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.
(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).
אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה
מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה
אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....
אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני
מעדיף לא לפרט
אתה?
לא מפרט
רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..
אולי נחייה אותו?
יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.
איך יוצאים מזה?
נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.
אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.
אני כאן 
תחילת גיטין.
תקנת בפנובפ"נ,
מה קורה אם לא קויימה?
זה מסובך אחי,
לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב
שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).
לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.
מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.
הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).
שלג דאשתקדמתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...
אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.
ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".
מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;
לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!
הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.
מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?
(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר
)
אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,
לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!
מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!
יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.
נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???
עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!
אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...
תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!
ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)
אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר,
כרגע מחפש באזור הצפון.
מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות
אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי
תודה רבה לכולם
היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך
..
אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).
במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.
אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו
וכן מחנים
מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב
או מעלה גלבוע?
אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..
יש את ישיבת ראש פינה
ימח שם עראפתו
ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!
אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים
מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?
מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441
רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש
אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.
ואולי למכינה
ארץ השוקולדההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.
כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:
1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.
2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.
3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.
אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.
ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.
בהצלחה רבה!
ארץ השוקולדאחרונה