את ספרו המפורסם, 'אם הבנים שמחה', כתב הרב טייכטל בזמן אמת. לא במבט רטרוספקטיבי אלא בשנת 1944, בלב המאפליה. הוא עצמו נרצח קצת לאחר מכן, חודשים ספורים לפני שהמלחמה נגמרה והמחנות שוחררו.
הוא גם היה הרבה יותר ספציפי. כשהוא מתמודד עם שאלות על מיקומו של אלוהים, הוא משיב בפשטות - ב'רייכסטאג'. (בית הנבחרים הגרמני). מה לאלוהים ולמעוזם של הנאצים? בירוקרטיה, אתם יודעים, הוא יושב שם וחותם על כל פקודה ופקודה שיוצאת מהבונקר של הצורר ימ"ש.
הרב טייכטל מבסס את דבריו על הגמרא בירושלמי, שמתארת את הקושי האמוני בזמן גזירות הרומאים:
"אמר רבי יהושע בן לוי: אם יאמר לך אדם היכן הוא אלהיך? אמור לו בכרך הגדול שבאדום. מה טעמא? "אלי קורא משעיר"."
השאלה איפה אלוהים היה ב____, היא לא שאלה חדשה, להפך. והתשובה לזה, כמה שהיא קשה וכואבת, היא פשוטה. בתקופה שהיה לנו רע, אלוהים היה בצד של הרעים. אנחנו לא מתיימרים להבין למה ואיך, וברור לנו שהיה לו את הכוונות והחישובים שלו, אבל אם קרה משהו בסדר גודל כזה בעולם, זה קרה בגלל אלוהים. לא למרות אלוהים.
מסופר על הרב עמיטל זכר צדיק לברכה, שפעם, באיזה דיון פומבי שהתלהט, שאל אותו אבא קובנר שהיה פרטיזן ומשורר ידוע איך הוא עדיין מאמין באלוהים אחרי השואה. השאלה היא אותה שאלת המקום, רק בניסוח קצת אחר. דור שלם של ניצולי שואה שזעקו מקירות ליבם 'איפה היה אלוהים שלכם?'. 'איפה היה אלוהים שלנו?'.
כשאבא קובנר סיים לזעוק את זעקת הדור, הגיע תורו של הרב עמיטל לענות. תשובה קצרה, פשוטה ומונומנטלית, אבל מעל הכל, תשובה יהודית טובה בניחוח ישראל סבא. הוא ענה לו בשאלה "איך אתה עדיין מאמין באדם?":
"איני יודע ניסיונו של מי גדול יותר" כך הרב עמיטל, "שלי או שלך? אתה דגלת באמונה באדם. אחרי השואה אתה עוד יכול להאמין באדם? אני מאמין בקב"ה. איני יכול להבינו... אבל אדם אמורים להבין. במה אתה מאמין עכשיו?"
אנחנו, כיהודים מאמינים, לא מתיימרים להבין את השואה. אצבע אלוהים היא. אבל כל מי שמאשים את הגרמנים ואת הגרמנים בלבד, איך הוא עדיין מסוגל להאמין באדם?
האם זה אומר שאין מה לעשות? האם זה אומר שעלינו להתייאש ולהשלים עם האנטישמיות, שעלינו להרים ידיים? ממש לא. במישור הארצי עלינו לפעול בכל כוחנו כנגד הנאצים וממשיכי דרכם, שנה אחר שנה, ביום השואה ובכלל, עלינו לעמוד מול כל העולם ולהכריז בגאון "לעולם לא עוד". להכריז שלא משנה מה היה, "ה' אחד ושמו אחד".
איפה הוא נמצא ומתי? במי הוא תמך ולמה? את כל החישובים האלו תשאירו לאלוהים לעשות, או, כמו שאמר ישעיהו הנביא למלך חזקיה "בהדי כבשי דרחמנא למה לך?"
------------------------------------
בכנות, אני לא שלם עם עצמי. לפני שנה בדיוק פרסמתי גרסה מעט פחות מעובדת של הדברים, וכבר אז הסתייגתי וכתבתי שעל אף שאני בטוח בנכונות הרעיון, אני לא סגור מה אני מרגיש לגביו. שנה עברה, ואני עדיין באותה דילמה. קשה 'לדבר' על השואה, ועוד יותר קשה 'להרגיש' אותה. לא קשה מלשון בלתי אפשרי, קשה מלשון כואב.
ועדיין, אני חושב שזו עמדה חשובה שלא ניתנה לה מספיק במה, אז אני פשוט שם פה את הדברים ותחליטו אתם מה אתם חושבים. תחליטו אתם מה אתם מרגישים.
יום השואה, תש"פ. נזכור ולא נשכח.

