אתגר למי שחושב שאין גילגולי נשמותבעל החלומות
תשאלו אותם:
למה הם עושים נטילה בבוקר? רוח רעה שורה על הידיים? איפה שמענו דבר כזה בתנ״ך ? אבל בכל זאת מאמינים ונוטלים כל בוקר, יש להם הוכחה לזה? לא.
אבל גילגולי נשמות הם רוצים שיוכיחו שזה קיים.
ויש עדויות מוחזקות ואמינות. ולרוח רעה על היידים? שום הוכחה.
באמת מה עניין מה יגידומישהו כל שהוא
רס"ג , ראב"ד הראשון,ר' אברהם בר חייא ,ראב"ם,ר' שם טוב ן' שם טוב , ר חסרי קרשקש, ר"י אלבו, הרא"ש, הרש"ר הירש.
ומניח שיש עוד...

אמנם גלגול נשמות מוסכם אצל המקובלים, תחת הסברים שונים אגב ,אבל לא כל אחד חייב ללכת לפי הקבלה. רבים מגדולי ישראל לא הלכו בדרך זו...
האם רוח רעה ששורה על הידייםבעל החלומות
זה אינו מתחום המיסטי קבלי? אפשר בהחלט לומר שכן.
ולכן לרמבם נוטלים רק פעם אחתמישהו כל שהוא
טָהֳרַת יָדַיִם כֵּיצַד. רוֹחֵץ יָדָיו בְּמַיִם עַד הַפֶּרֶק וְאַחַר כָּךְ יִתְפַּלֵּל. הָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְהִגִּיעַ זְמַן תְּפִלָּה וְלֹא הָיָה לוֹ מַיִם. אִם הָיָה בֵּינוֹ וּבֵין הַמַּיִם אַרְבָּעָה מִילִין שֶׁהֵם שְׁמוֹנַת אֲלָפִים אַמָּה הוֹלֵךְ עַד מְקוֹם הַמַּיִם וְרוֹחֵץ וְאַחַר כָּךְ יִתְפַּלֵּל. הָיָה בֵּינוֹ וּבֵין הַמַּיִם יוֹתֵר עַל כֵּן מְקַנֵּחַ יָדָיו בִּצְרוֹר אוֹ בְּעָפָר אוֹ בְּקוֹרָה וּמִתְפַּלֵּל:
זו גמרא מפורשתמלח ופלפל
אין חולק על הלכה זו.
וואו איזה הוכחה מוחצת (תגובה שהולכת להישמע רע)מה שנקרא פצלש
אולי בוא פשוט נשאל אותם אם הם מאמינים בקיומו של אלוהים נראה מה יש להם להגיד על זה,
זה בטח יחייב אותם להאמין בגילגולי נשמות, ולא רק! בוא נתפוס על זה טרמפ כדי לגרום להם להאמין בשדים, בקמיעות ובצואה רותחת בגיהנום.
התשובה שלך ממש לא מספקתבעל החלומות
שאלתי שאלה מאוד פשוטה ולא ענית עליה .
למה רוח רעה זה דבר שקיים וגילגול נשמות לא קיים?

אם תגיד שככה חז״ל אמרו,
באותה גמרא הם גם כתבו שיש שדים ואפילו יש הסבר מפורט איך לגלות ולראות אותם.
אז לקחת מה שרצית להאמין בו וזרקת את השאר . מדהים
לא טענתי שום דבר כנגד הלוגיקה שלךמה שנקרא פצלש
רק הראיתי לך כמה היא מצומצמת.
וכמו שאתה מוכיח גלגולי נשמות מרוח רעה,
אני יכול להוכיח כל דבר שדורש "אמונה" בו, למי ש*מאמין* באלוהים.

(אני אישית מאמין באלוהים, בשדים, בגלגולי נשמות ובקיומם של אלפי רבדים שנשגבים מבינתי. זה לא עוצר אותי מלעשות הבחנה ברורה בין האמונה למשמעויות שלה לכאורה על הרובד הפשוט של הקיום)
חלק נוטלים בגלל שזה מסורתrivki
חלק בגלל שנגעו במקומות המכוסים.
למה פתחת שרשור נפרד?בינייש פתוח
כי בשולחן ערוך כתוב ליטול ידיים ולא כתוב שיש גלגול נשמותultracrepidam

חוץ מזה, אם נטלתי ידיים בלי רוח רעה לא קרה שום דבר רע. ואם יש רוח רעה, זה לא טוב

 

אם האמנתי בגלגול נשמות כשהמציאות היא שזה שקר, זה אותו נזק כמו לכפור בגלגול נשמות כשהמציאות היא שזה אמת.

מה זה בכלל משנה אם יש גלגול נשמות?

לכפור בגלגול נשמות כשהמציאות היא שזה האמת זה לכפור באמתמה שנקרא פצלש
פתח לכפור בכל "אמת" אחרת שדורשת אמונה.
אבל זה אותו דבר גם הפוך, להאמין במשהו לא נכון זה להאמין בשקרultracrepidam

אני אישית לא כל כך מתעניין בשאלה הזאת, ואני משאיר את הנושא פתוח מבחינתי, אבל זה ממש לא דומה לנטילת ידיים

 

השאלה בעיני היא פחות "האם גלגול נשמות הוא נכון" - לא יודע ולא מעניין אותי

 

השאלה היא "האם היהדות דורשת ממני להאמין בגלגול נשמות" - התשובה לא

 

אגב, אותו דבר, אין חובה להאמין שאנחנו נוטלים ידיים בגלל רוח רעה. מספיק ליטול ידיים

 

במשך הדורות נעשו רשימות של אמונות מחייבות, רוח רעה וגלגול נשמות לא ברשימה

נכון אבל הנזק התיאורתי שלך מלהאמין בשקר *כזה* קטן ממה שנקרא פצלש
מהנזק התיאורתי שלך ב*לכפור* בו (שזה קצת יותר מלא להאמין).

ומסכים איתך שזה לא דומה לנטילת ידיים
לא מסכיםultracrepidam

האמירה "גלגול נשמות לא קרה" היא אמירה פשוטה.

 

כדי להאמין בגלגול נשמות אתה צריך להאמין במערכת שלמה של אמונות נוספות.

 

כך שלא להאמין בגלגול נשמות זה לכל היותר כפירה אחת, להאמין בזה אם זה לא נכון זה הרבה אמונות לא נכונות

המשמעות של אמירה כזאת היא לא פשוטה למי שחייו מבוססי על אמונהמה שנקרא פצלש
מה לגבי "לדעתי/אני חושב/אני מאמין שגלגול נשמות לא קרה" ?

בראש מערכת האמונות "שלך" עומדת אמונה באלוהים שאולי אפשר להגיד מבוססת על אמונת חכמים (התפיסה "שלך" את אלוהים).

אני לא חייב להאמין למה שכל חכם אמר כל עוד 1. יש גישה אחרת בקרב תלמידי חכמים, 2. אני בעצמי תלמיד חכם שחולק עליו. זה אורתודוקסיה....

איזה "נזק" דתי/אמוני יכול להיגרם בעקבות האמונה שלי במערכת האמונות הרבות הלא נכונות בגילגול נשמות
לעומת, איזה "נזק" דתי/אמוני יכול להיגרם בעקבות חוסר אמונה, ויותר מזה כפירה, בגישה של *רוב* גדולי ישראל?
הנזק הוא בעצם האמונה בשקרultracrepidam

נניח ורב גדול חושב שקו 400 מגיע לחיפה.

 

להאמין בזה רק כי רב אמר את זה, ולהתווכח על זה, זה הרבה יותר גרוע מאשר לומר "הוא לא מעודכן בזמני האוטובוסים".

 

להתרגל להאמין בדברים בלי בסיס זה הרגל רע מאד.

 

בסך הכל יש מספר אמונות קטן יחסית שאנחנו מחוייבים בו. בכל השאר מותר להכחיש - בין אם זה נכון או לא נכון.

 

מי שיודע את הרשימה, ומאמין בה - בכל השאר הוא יכול להגיד שמבחינתו לא קיים ואין לו סיבה להתחשב בזה.

זה לא נזק מעצם האמונה, כי אין נזק ישיר רק עקיף או תיאורתימה שנקרא פצלש
אם אני הולך אחרי האמונה של רוב חכמי ישראל, משמע מאמין שהם אמת, מובטח לי שלא יבוא לידי "נזק" (במונחים שאנחנו מדברים עליהם).

הבסיס *האמוני* שלי רחב מאוד - הוא אמונת חכמים, וכמו שכתבתי בתגובה הקודמת וכו'

להתרגל לכפור בדברים לצורך העניין "בלי בסיס" זה הרגל הרבה יותר הרסני במובן הדתי.

גם החיוב במספר האמונות הקטן שאתה "מחוייב" בו מבוסס על ה*אמונה* שאתה מחוייב בו.

הוא יכול להגיד, נכון, לא אמרתי שזה לא לגיטימי, במיוחד שיש דעה נוספת בגדולי ישראל, רק הערתי שמבחינת נזק/תועלת לא נראה לי נכון להגיד שחוסר אמונה בגילגולי נשמות וכו' לא מעלה ולא מוריד
אז יש לנו שיקולי נזק-תועלת שונים. נישאר חלוקים כנראהultracrepidam


חחחחח אני לא בטוח האמתמה שנקרא פצלש
רק נכנסתי לנעליים של אדם דתי ממוצע,
שבו נגיד את האמת,
לא כל האמונות שלו רציונליות.
^^^^^^^^rivki
זה משנהבינייש פתוח
כמו בדוגמא של מבקש אמונה. האם ילד שסובל או מת כשהוא קטן יש הסבר בתור עונש על גלגול קודם או הסבר אחר?
למה אני צריך להסביר? אני מאמין שיש שכר ועונשultracrepidam

גם את תלוש המשכורת שלי אני לא צריך להסביר

 

אם מעניין אותי הנושא, אוכל להמציא הסברים כמה שבא לי וכל עוד זה עומד ברשימת הדרישות של האמונה הדתית שאני מחוייב אליה

למה זה משנהבת 30
ממה הוא מת?
אני לגמרי מאמינה בנושא הגלגול, אבל חוץ מלנחם את ההורים (יש סיפור כזה על הרב פתיה אאל''ט) - מה זה משנה?
לא ברור למה הוא התכווןבעל החלומות
מה הקשרמבשר שלוםאחרונה
יש לך גמ' במסכת שבת דף לב: שבעוון נדרים של אדם בניו מתים כשהם קטנים,והמבי"ט בספר בית אלוקים(שער התפילה) מסביר שבנים קטנים הם כמו רכוש של אדם..
אז הם כתבו רוח רעהsimple man

הם התכוונו לנזק שלא רואים אותו בעין רגילה

 

יש הצטברות של חיידקים אז חשוב לשטוף ידיים

 

רוח רעה לא אומר שדים וכל מיני דמויות קריפיות.

כיוונת לדעת ראש הישיבה שלי בינייש פתוח
בוא נסביר עוד כמה דברים רציונלית...מה שנקרא פצלש
מלאכים, מצוות, עבירות, שכר ועונש, גן עדן, גיהנום. בריאה, ניסים.
סבבהsimple man

אז אני לא חושב שמלאכים זה יצורים מעופפים שנתפסו במצלמות נסתרות

 

אתה מוזמן להאמין במה שאתה רוצה

גם אני לא חושבמה שנקרא פצלש
אבל אתה חושב שהם *קיימים*?
לא נשמע כל כך רציונלי,
לפחות לא יותר מרוח רעה על ידי האדם בבוקר.

אז למה?
מה אכפת לתפילה מחיידקים?בעל החלומות
מה אכפת לאלוהים מרוח רעה?מה שנקרא פצלש
אכפת לאדםבעל החלומות
אכפת לאדם? למה? כי הוא מאמין שאכפת לאלוהיםמה שנקרא פצלש
תפילה זה נקיותsimple man

דיברת על רוח רעה

מה אכפת לתפילה מנקיות?בעל החלומות
כלומר יש טומאה אם לא נקיים?
אז זה גם מיסטי , למה להאמין בזה?
מה אתה רוצה?simple man

אז הטענה שלך היא שאלוהים זה דבר מיסטי ולכן הגיוני להאמין בכל דבר מיסטי שמישהו החליט שהוא קיים?

 

אוקי הוכחה לא מוצלחת במיוחד מבחינתי

 

אבל אתה מוזמן להאמין במה שאתה רוצה כנ"ל.

זה הוכחה לא מוצלחת?בעל החלומות
מה שאני מנסה זה להוכיח לך שגם אתה מאמין בדברים מיסטיים . לשיטתך קיימת טומאה,האם זה לא דבר מיסטי?
יש עוד טעמים בראשונים: בריאה חדשה או נגיעה במקומותחסדי הים
המכוסים
ואז מה?בעל החלומות
מקום מכוסה זה מפני הזיעה לא? מה אכפת לתפילה שלי אם הידיים לא נקיות?
ומז״א בריאה חדשה
יש דין של "היכון לקראת אלוקיך ישראל" שצריך לבוא עם ידייםחסדי הים
נקיות שלא נגעו בזיעה (זה שיטת הרא"ש), הרשב"א אומר שכל בוקר אנחנו בריאה חדשה וצריכים להתחדש.
הבית יוסף שמביא את הטעם של רוח רעה גם מביא את הטעמים האלו.
כבר שאלת בשרשור המקוריימ''ל

לא כתוב בחז''ל שיש רוח רעה, ולא כתוב שנטילה מבטלת אותה. אלו פירושים על הגמרא. 

 

מה שכתוב זה שצריך לרחוץ ידיים, לכאורה מדובר בנקיות משום רפואה.

 

דבר שני, לדעת חלק מהראשונים (הרמב''ם למשל) אין חובה על נטילת ידיים בבוקר אלא רק לתפילה (כל תפילה, לא רק שחרית).

 

משום רפואה?בעל החלומות
אז נגיד בכללי למה רק לפני תפילה? כי תפילה צריכה נקיות.אבל למה
כןימ''ל

זו הגמרא:

"אמר שמואל: טובה טיפת צונן שחרית ורחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית מכל קילורין שבעולם. תניא נמי הכי: אמר רבי מונא משום רבי יהודה טובה טיפת צונן שחרית ורחיצת ידים ורגלים ערבית מכל קילורין שבעולם. הוא היה אומר: יד לעין תיקצץ יד לחוטם תיקצץ יד לפה תיקצץ יד לאוזן תיקצץ יד לחסודה תיקצץ יד לאמה תיקצץ יד לפי טבעת תיקצץ יד לגיגית תקצץ יד מסמא יד מחרשת יד מעלה פוליפוס" 

 

כל ההקשר שלפני (מדובר גם על רחיצה במים חמים, וההשוואה לקילורין שזו תרופה), וגם אחרי (מסמא, מחרשת, מעלה פוליפוס שאלו מחלות) הכל זה רפואה.

 

אבל מה הקשר לתפילהבעל החלומות
למה יש הלכה להיות נקי בתפילה?
אם זה רק משום רפואה תגיד תמיד לרחוץ ידיים
כאן אין קשר לתפילהימ''ל

אתה דיברת על נטילת ידיים בבוקר, וזה המקור לנטילת (או רחיצת, לפי הגמרא) ידיים בבוקר - וכמו שאמרתי לא מוזכר שם שום דבר לגבי רוח רעה (כלומר, רש''י מפרש שכן אבל זה פירוש ולא הגמרא עצמה).

 

לגבי התפילה יש מקור אחר, כמו שגם נוטלים ידיים לפני ברכת כהנים או לפני אוכל - חז''ל תיקנו לדברים מסוימים נטילה בלי קשר לרוח רעה.

 

לשאלתך, הסיבה לנטילה לפני התפילה היא כי זו עבודת ה'. לכן חז''ל קבעו שיטלו ידיים כמו שהכהנים קידשו ידיים לפני העבודה.

אבל למה צריך לקדש ידיים??בעל החלומות
לקדש המשמעות היא ההפך מלטמא
אוקי עזוב את זה. מהי טומאה? האם לדעתך היא קיימת בכלל? אני מנסה שעות להבין לאן אתה חותר,שבעצם כל עולם הרוח לא קיים? אתה הגוף וזהו? האדם נברא למוות ? וזהו?

והשאלה הכי חשובה אליך כאחד שמקשיב לרמב״ם
וציטט לי אותו מקודם היא: האם אתה בעצם כופר בתחיית המתים? כי משמע מהדברים שלך שאין כלל יכולת לקום מהעפר כי האדם התפזר ..האם קימה בתחיית המתים היא לא על טבעית? למה בזה אתה כן מאמין?
פעולת התכוננות ונקיות לעבודהימ''ל

מדובר כאן בעבודת הלב, לא במשהו בעל פן מיסטי.

טומאה גם היא לא ישות עצמית, היא הגדרה פורמלית.

אין בזה דבר רוחני, למשל ההלכה (מדרבנן אמנם) היא ש"כתבי הקודש מטמאים את הידיים".

 

כמדומני שכבר שאלת אותי (או @נשמה כללית) באחד השרשורים הקודמים האם אני מאמין בנשמה, עניתי שכן.

גם שאלתם אם אני לא מאמין בכלל בעל טבעי, הסברתי שניסים ונבואה הם על טבעיים ואני מאמין בהם (ותחיית המתים היא בכלל הניסים) - הם מעשי ה' בבריאה, מעבר לחוקי הטבע. מה שאני לא מאמין בו אלו התופעות המיסטיות, הישויות והכוחות הרוחניים שאנשים מדמים שקיימים בעולם ואפשר לפנות אליהם או לפעול דרכם וכדו'.

תשובה יפהבעל החלומות
אבל למה אתה למשל מאמין בנבואה?
רק אדם שהתנבא יכול לדעת בוודאות שזוהי האמת המוחלטת ולא הזייה. אלא אם כן התנבאת פעם . אם תגיד הנבואות התגשמו וזוהי הוכחה לדבר ה׳ . גם יש מתנבאים בגויים ובמעשי כשפים שכאמור אתה מאמין שלא קיימים. למה נבואה כן ומסר שמיימי שנראה על כל פנים שהוא על טבעי,זה למשל בעיניך לא קביל
אשמח גם לתשובה לשאלה מאוד מענייניתבעל החלומות
מאיפה לקחו חכמי הקבלה את דבריהם?
ולמה אתה לא מקבל אותם? כאן כאמור מדובר בהסתמכות על דבר ה׳ כבסיס ולא משהו על טבעי סתמי
נבואה שונהימ''ל

א. במהותה - אין כאן דבר שנובע מהאדם או מכוח חיצוני מיסטי אלא במעשה ה', שבו אני מאמין כמו שאני מאמין בבריאה.

 

ב. נבואה כתובה בתורה ובספרי הנביאים - בהם אני מאמין.

 

לגבי שאלתך למטה לגבי הקבלה - הגבתי על זה כאן בשרשורים רבים, להיכנס לזה עכשיו זה לפתוח דיון ארוך נוסף ואין לי כוח וזמן לזה. אם תרצה לפתוח דיון בהזדמנות אחרת אתה יכול לתייג אותי.

למה השמטת את השורה הבאה בגמרא שם?שום וחניכה

"תניא, רבי נתן אומר: בת חורין היא זו ומקפדת עד שירחוץ ידיו ג' פעמים".

מי בת חורין ומי מקפדת? התרבית?

(וע"ע ביומא עז: וברש"י ובתוס' שם).

אפילו המאירי שם (ששייך לאסכולה הרציונליסטית) לא נמלט מלפרש שהמדובר שם על רוח רעה.

 

ומה שכתבת לעיל בהודעתך 'דבר שני' - אין זה דבר שני, כידוע, שזה הולך יד ביד עם שלילת הרמב"ם את מציאות השדים. וכמו שמוכח מהטעם הרמב"ם לגבי אוכלין שתחת המיטה ועוד, שלא האמין במציאות הרוח הרעה. וצ"ע.

פשש מזל שיש כאן אנשים בקיאים בגמראבעל החלומות
כי זו מימרא חדשהימ''ל

בת חורין - היד בת חורין, "ידיים עסקניות הן". או שמדובר במחלה כלשהי (בדומה למשפט הבא "א"ר יוחנן פוך מעביר בת מלך ופוסק את הדמעה ומרבה שיער בעפעפים" הרי שמדובר בפוך שהוא רפואה ושאר תופעות פיזיולוגיות).

מקפדת - עומדת בעינה, בסכנתה (מה משמעות 'מקפדת' לרוח רעה? היא רוצה שיעבירו אותה?). ואפשר גם לפרש 'מקפדת' במשמעות של מקצצת ("יד ל... תקצץ") אבל פחות הפירוש הזה נראה בעיניי.

 

זה דבר שני כי לא רק שזה לא מוכרח בחז''ל, בדברים מסוימים (גם ברפואה וגם בענייני שדים ורוחות) הרמב''ם כמו חלק מהגאונים דחו דברי חז''ל מפורשים.

מקפדת בהחלט יכולה להתפרשבעל החלומות
כמו מישהו שמקפיד עליך ולא עוזב אותך עד ש..תנטול את היידים
פירוש יפהשום וחניכה

עכשיו,

אתה מבין שהוא עקום, נכון?

 

אני מצטט שוב: "בת חורין היא זו ומקפדת עד שירחוץ ידיו ג' פעמים".

לדבריך, שהיא זו - היד, פתח בלשון יחיד, וסיים בלשון רבים - ידיו?

ועוד, שאם הכוונה ליד, היה לו לומר 'עד שירחצנה'.

ועוד, לשון בת חורין מסורבל וחידתי מדיי מכדי לבטא את עסקניותן של הידיים.

ועוד, מטונך וממקום שבאת - דבר הלמד מעניינו. 'בת מלך' שנזכרה בסמוך בדברי ר' יוחנן, וכן בדברי הברייתא - גם כאן מדובר בתופעה טבעית? מדוע היא מכונה כך? הגמרא סתם כך החליטה לחלק למחלות תארים נקביים?

ועוד, מה עניין שלוש פעמים, היה לו לומר רחיצה מרובה, או עד שירחצה יפה יפה (כמו בחולין קיג. וכיוצ"ב).

 

מקפדת בהקשר לרוח רעה - אינה סרה ממקומה עד שיתבצע הטקס המדוייק (אינני יודע אם הרוח רעה הזו היא ישות ויש לה תודעה. אם כן - יתפרש כפשוטו, ואם לאו - בהשאלה, כמו שהוא לפי פירושך).

 

לגבי הדבר השני - אני התכוונתי לומר שלפי הרמב"ם שני אלו - אחד הם. כתוב בגמרא שצריך ליטול משום רוח רעה. והרמב"ם סובר שאין רוח רעה, וזוהי עצמה הסיבה שהזכיר רק נטילה לתפילה.

לאימ''ל

תמיד אתה אומר על פירושים שלי שהם עקומים 🙄

 

ראשית אציין שזה אומנם הנוסח בדפוס וילנא, אבל ברוב ככל כתבי היד לא מופיע "את ידיו".

א. כן, פתח ביחיד כי כל המימרא שלפני זה עסקה ב"יד" (אגב, מה להבנה של רוח רעה מה זה "זאת" פתאום משום מקום מדברים על דבר חדש), וההוראה היא לרחוץ ידיו. זה פשוט מאוד, לא נראה לי עקום.

ב. כאמור, לא מספיק לרחוץ אחת, היד היא עסקנית וזה נכון לגבי שתי הידיים.

ג. משמעות 'ידיים עסקניות' היא שהן עצמאיות ואדם לא שם לב למה שהן עושות. 

ד. אם אכן מדובר בשם מחלה, כמו שנראה מדברי ר' יוחנן, אני מניח שלא חז''ל כינו אותה ככה אלא מדובר בכינוי שהיה רווח בזמנם (או בכינוי משום לשון נקייה, לא יודע מה הייתה המחלה הזו)

ה. למה שלוש? ככה העריכו שהיד נקייה מספיק כנראה. וכי מה עניין שלוש לטומאה? זה הרי ברור לך שיש קשר כי כאן זה המקור, ובכן זהו כשל.

 

אז אני לא מבין למה שהיא תקפיד שיעשו משהו שמעיף אותה.

ואם המשמעות היא שאינה סרה ממקומה - אותו דבר לגבי טינופת ומחלה.

 

אז שוב, לא אחד הם - כאן אין זו כוונת חז''ל (לפחות לא בהכרח), וגם לו הייתה לא היה פוסק אותה.

למה לאשום וחניכה

אז תתיישר?

למה תמיד? אני אולי חולק אבל לא זכור לי שאמרתי שהם עקומים. זכורים לי עוד שני דיונים נוספים בסגנון - חמורו של משיח והנאה מהריח. בראשון הודיתי לדבריך, ובשני הוגעתיך.

אם כבר - אני כבר הרגלתי לזה שבכותרת לתגובות על הודעותיי מתנוססת המילה 'לא'. וזאת בדיוק כוונתי בכותרת - למה לא למה?

 

א. זו ברייתא ומתניא בפני עצמה, וצריך להיות בה התאמה בין הלשונות. וזה גם עונה על השאלה שבסוגריים.

ב. שאלתי לא הובנה - היא לא הייתה מצד לשון רבים, אלא מצד הכפילות. 

ג. ברור לי שזו הייתה כוונתך. לא ברור לי שלזה התכוין ר' נתן. רחוק בעיניי מאוד.

ד. זה בדיוק מה שרמזתי, שלפירושך ישנו חוסר עקביות בפירוש הצירוף בת-X כאשר שני הצירופים מוזכרים בסמיכות אחד לשני. אחד פירושו כינוי ליד, והאחר פירושו מחלה (לפירושך) או רוח רעה. לא מסתבר, או יותר נכון - מסתבר שלא.

ה. אין כשל. לא ברור לי כלום על פי הנחה מוקדמת. פשוט אני יודע שלצורך עניינים ו'טקסים' בעלי אופי מיסטי, כגון לחשים ודומיהם, חז"ל הקפידו על המניין, אך לעומת זאת כאשר מדובר בהיגיינה גרידא, הם לא ירדו למניין. זאת, בצירוף לשון מקפדת, לדעתי מוביל לכיוון אחד.

 

לגבי מקפדת - אתה הקשית מלשון זו על הפירוש המקובל, ולא אני עליך. אני עניתי כאשר כתבת. לא מבין מה הוספת.

 

לכן לדעתי אחד הם.

כי לאימ''ל

שאלת וזו התשובה, בעיניי הוא לא עקום.

זכורני שאתה נוטה לחשוד בכמה שאני מאמין לפירוש שלי. אבל לא משנה.

 

א. אכן, ועדיין בלשון חז''ל יש זיקה בין מימרות (המימרות הן לא תמיד ציטוט מדויק). הראיה היא שמופיעה המילה "זו" כלומר שמדובר בדבר שכבר עוסקים בו.

ב. התשובה אותה תשובה - יש צורך בכפילות כי כאן מדובר ביד יחידה, וכאן ההוראה היא לגבי שתי ידיו. לו ההוראה היתה על יד אחת אכן לא היתה נצרכת כפילות.

ג. הרבה יותר רחוק בעיניי שמדובר על רוח ששמה 'בת חורין' (מעבר לזה שמדובר ברוח, וגם אם נתעלם מההקשר שדובר על יד - זה שם תמוה).

ד. אכן נתתי שני פירושים; בפירוש הראשון הכוונה למשמעות 'בת חורין' וזה מוסב על היד שהיא עצמאית, בפירוש השני מדובר בשום או חניכה של מחלה בדומה לצירוף 'בת מלך' הסמוך.

ה. אז שאלת מה עניין שלוש ועניתי שמדובר בהערכה, ובנוסף לזה שהלשון כאן היא רחיצה ולא נטילה ושבמימרות הקודמות לא כתוב שלוש אלא "טיפת צונן שחרית" כמו גם "רחיצה בחמין" בנוסף לכך שכל שאר הביטויים וההשלכות הם רפואיים, לדעתי מובין לכיוון אחד.

 

לגבי מקפדת - ראשית הערתי שלא הבנתי את ההסבר, שכן היא לא מקפדת=רוצה=דורשת שיסלקו אותה. ושנית הבהרתי שאין כאן ראיה או רמז לפירושך כמו שכן כתבת עכשיו "זאת, בצירוף לשון מקפדת, לדעתי מוביל לכיוון אחד".

פשוט לא. ואין לי כח להאריך יותר.שום וחניכה


פששבעל החלומות
לא האמנתי שככה תכנע ..
אבל כשאני נזכר בהודעות הארוכות והפילוסופיות שלך אני מאמין שזה לא נובע מכניעה נטו אלא מאיבוד כח בלבד. ישר כח
איבוד כח, חשק וזמן.שום וחניכה

אבל אני רואה שקצת אכזבתי אותך, אז אומר ממש בקצרה שהתחושה היא שישנו איזה אילוץ קודם כדי להוציא את הגמרא מפירושה הפשוט ולפרש בה פירוש, ובכן, מוזר. ולפרטים:

 

א. זיקה לא משנה מלשון הברייתא. וכבר כתבתי שאינה ראיה.

ב. אפוכי מטרתא למה לי. אם כבר שינה, היה יכול לשנות בסוף לשון יחיד, ויבוא הכל על מקומו בשלום.

ג. שמות הרוחות והשדים והשדות היו מוזרים כשלעצמם, כמפורסם. ובכלל יתכן שזהו שם תואר לאותה רוח רעה ולא שמה העצמי.

וכן, הפירוש של בת חורין כעסקניות, תמוה מאוד בעיניי.

ד. נתת שני פירושים, וזהו הקושי בדבריך.

ה. אזלת כל בתר איפכא. במימרות הראשונות אין הכרע האם מדברות בפן הסגולי או הרפואי. ויגיע עליו רעו, הברייתא, שמדובר על היזק באופן סגולי.

 

- לגבי מקפדת: כתבתי זאת כסניף, כאשר ציטטת. 

הפירוש הפשוט הוא רוח? רציני?ימ''ל

הרי אין לזה שום רמז.

ושוב התהייה אחרי מניעים זרים ועקמימויות, אבל אם כבר אז

התחושה שלי היא שישנה התעקשות לאחוז בפירוש הראשוני שקיבלת, על אף הפירוש הפשוט על פי ההקשר.

 

אבל בסדר, לא התכוונת להגיב אז לא אגיב לתוכן דבריך.

נתקלתי בזה במקרה אבל אני רוצה להבין...אודיסאוס

אתה בעצם אומר ככה:

אתם מאמינים בדבר שאין לו הוכחה אז תאמינו לגיגולי נשמות שאין לזה הוכחה. זה לא נשמע קצת מוזר?

 

לא..בעל החלומות
מה שאני אומר הוא שהם מאמינים בדבר שאין סיבה ראייתית להאמין בו בשונה מגלגולי נשמות שיש סיבות ועדויות להאמין שזה אכן קיים.
יש פה 2 דברים. (או אם אתה רוצה: צווי דינים )אודיסאוס

1. למה מאמינים ונוטלים ידיים אם אין סיבה הגיונית לעשות כך, בהעדר כל הוכחה.

2. האם העדויות לגלגול נשמות אכן אמינות, ואם לא, האם יש סיבה להאמין בכך בהעדר הוכחה.

קצת קשה להאמין שחצי מהעולם התאגדובעל החלומות
לכדי קנוניה אחת גדולה וכולם משקרים.
זה ילדים קטנים שבחנו אותם בכלים פסיכולוגים ואימתו איתם את הדברים. הם זכרו לפרטי פרטים אירועים מחייהם הקודמים. איך אפשר להגיד שזה לא קשור למצב רוחני נטו?
אוקיי....אודיסאוס

דבר ראשון אני לא יודע איך הגעת לחצי מהעולם.

דבר שני אם אתה באמת מאמין שזה הגיוני ושהעדויות אמינות (דבר שחלק מהאנשים לא יסכימו עליו), הדבר היחיד שנשאר לך לעשות הוא לשאול רב שחולק על כך ולשמוע את הצד שכנגד (דבר שככל הנראה לא תקבל במלואו מדיון בפורום).

בכל אופן, אם מישהו מאמין במשהו בלי הוכחה או סברא- הבעיה במקרה הזה ולא שזה טוב והוא צריך בגלל זה להאמין בעוד דברים (עם או בלי הוכחה מוצקה). 

זה חייב להיות אמיןבעל החלומות
כי ככל שיש יותר עדויות והתופעה יותר נרחבת,
זה כבר מעיד על משהו. גם קשה להניא ילדים קטנים להשתתף בדבר שקרי כזה. ראיתי בעבר כתבה ארוכה שעשו בערוץ אמין בחול על ילד שזכר הכל ופשוט לקחו אותו למקום לראות אם הוא ידע הכל ,והכל היה נכון.

לגבי מה הצד השני חושב ?
מבחינתי מה שקיבלתי עד כה מהדיונים כאן זה הסבר למה זה לא הוכחה שיש גלגול(העדויות וכו) ,אבל לא קיבלתי הסבר שנוגד את כל העניין על הסף ..כי פשוט קשה מאוד לסתור מאות אלפי סיפורים כאלה ,של אנשים שאין להם כל סיבה לשקר. לעיתים זה אפילו קרובי משפחה (יש לי במשפחה המורחבת סיפור על מוות קליני) ובכלל זה יכול להיות גם בגלגולי נשמות,של מקרים מאנשים קרובים שאתה יודע בוודאות שלא ישקרו לך
אמרתי: א"א לקבל מהפורום דעה טובה, רצינית ומנומקת.אודיסאוס

תשאל רב שלא מאמין בזה (אני מניח שיש).

יש גם עדויות של אנשים שכמרים עשו להם ניסיםמה שנקרא פצלש
ואנשים שחוו מוות קליני שראו את ישו.

לא שמי שמאמין בגילגולי נשמות בהכרח מאמין בגלל הסיבות הראייתיות שבזה.
לא שמי שלא מאמין בזה בהכרח בגלל שזה נשמע לו מופרך.

כנל לגבי נטילת ידיים, ובעצם כל דבר.
אני מאמין להםבעל החלומות
אין לי סיבה לסתור אותם.
כל שהעדות נשמעת לי אמינה אין לי בעיה עם מה שהם ראו.
גם אני מאמין לעדויות על גילגולי נשמותמה שנקרא פצלש
זה בהכרח אומר שאני מאמין בתופעה?
למען האמת, אם אתה מאמין לכל העדות אז כן, זה די אומר שכן...אודיסאוס


לא... אני מאמין שהם לא משקרים לא באמיתות התוכן של הדבריםמה שנקרא פצלש
מישהו יכול לזעוק לי מדם ליבו שאלוהים התגלה אליו והוא המשיח.
אני אאמין לו שהוא לא משקר, ומבחינתו זה אמת מוחלטת, והוא חווה חוויה כזאת.
בפועל, אני מבין שכנראה מדובר במישהו שלא הכי בריא בנפשו,
ובטח שאין סיבה שאקבל את המשיחיות שלו כאמת
אבל אתה לא מבין שהעדויות מוציאותבעל החלומות
לחלוטין את כל העוקץ מהאנשים שטוענים שהאנשים לא בריאים בנפשם? זה דברים שהם זכרו מהגלגול הקודם כמו סודות אישיים של מישהו שמת עשרים שנה לפני שנולדו בכלל. ילד שטוען שרצחו אותו ועל סמך זה מצאו את הרוצח אחרי זה! אתה מבין? אין קשר לבעיה נפשית
ממש לא התכוונתי לומר שעדויות האלה הם מאנשים לא בריאים נפשית!מה שנקרא פצלש
רק נתתי את זה בתור דוגמא.
(אף על פי שיכול להיות שחלקן אמנם כאלה)
לעדויות על גילגולי נשמות יכולים להיות כל מיני הסברים אחרים על הטיות מגמתיות של אנשים,
ומכאן ועד לקבוע על פיהם שיש מצב שנקרא גילגולי נשמות, וגם לדעת איך הוא עובד,
לא מתיישב על דעתי.

אז זה לא שאני לא מאמין,
אבל לא בגלל העדויות.
ואת אלו שלא מאמינים? אני לגמרי יכול להבין
אני מצטערבעל החלומות
אבל אתה דוחה את הדברים בקש.
תסביר מה כוונתך בהטיות מגמתיות?

דוגמא של ילד שהעיד מי רצח אותו בגלגול קודם ונמצא שאכן כך מצאו את הגופה וכדומה. ויש עוד מקרים דומים. איך מיזה אתה מגיע להטייה מגמתית ?
לכן אמרתי "כל העדות".אודיסאוס

אתה לא מאמין לכל העדות אלא רק לחלק בו האדם מספר את מה שקרה לו, את המסקנה (כמו שאמרת), אתה מסיק לבד.

למה לא?בעל החלומות
אתה בעצמך משתמש במילה תופעה,
כלומר זה לא עדות אחת או שתיים זה מאות אלפים
האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויקאחרונה
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך