אתם מאמינים בנהרות גן עדן?אריק מהדרום
שבפרשת בראשית, שהנילוס יוצא ממקור אחד ומאותו מקור יוצאים הפרת והחידקל?
ועוד משהו, הארנבת לא מעלה גרה, איך זה יכול להיות הרי בתורה כתוב שכן!
תקרא מה שהיא שלחההפי
הכרתי את זה, תודה.אריק מהדרום


באת להטריל?ימ''ל


באתי לשמוע את התשובה שלך.אריק מהדרום

הרי אתה בוודאי בעל שכל סביר ולוקח את התורה ברצינות, אז מה התשובה שענית לעצמך?

שמעת את תשובתיימ''ל

שבאת להטריל.

 

לא יודע למה הזכרת את הנילוס, המקרא מכיר את הנילוס/יאור והוא לא אחד מהנהרות (לפחות לא בשמו זה).

בכל אופן, אתה בוודאי מניח שאני לא מתייחס לתיאור גן עדן כתיאור גאוגרפי (בוודאי לא של המציאות בזמננו). 

 

לגבי הארנבת, לא יודע אם הזיהוי שלה תואם את העברית בת ימינו.

בכל אופן לא מדובר על מידע מדעי שהתחדש בו משהו, כמה קיבות יש לבעל חיים זה פרט שאדם פשוט בזמנם יכול לדעת בדיוק כמו היום כך שאם זו טעות במקרא זו טעות טיפשית למדי (מה שאומר כנראה שלא מדובר בטעות אלא חוסר התאמה בזיהוי).

לא יעזור לך ימ"לאריק מהדרום

כמה שתנסה להטריל אותי, אתה מתעלה עלי עשרת מונים.

מדווח על תוכן זה כפוגעני.שום וחניכה


נו באמתאריק מהדרום

אני רק שאלתי פה מינימום של מינימום של שאלות שכל מי שמקפיד על שניים מקרא ואחד תרגום ובעל ידיעות מינימליות בגאוגרפיה והכרת בעלי החיים ומדעים פופולאריים חייב לשאול את עצמו פעם אחת, זה אפילו לא ההתחלה של ההתחלה של כפירה, אתם צריכים לשאול את זה את עצמיכם כאנשים בעלי שכל סביר שלוקחים את התורה ברצינות אחרת מה אתם עושים פה, או שאתם לא לוקחים את התורה ברצינות?

 

ובכלל עוד לא התחלתי עם השאלות הקשות באמת למשל על ספר דניאל ומגילת אסתר, תורת התעודות, המלך חמורבי והמלך ארגון וכו', וא"ו דגחון ותיאור עשרת הדיברות בתלמוד וכן הבעיה על תיעוד המבול ומעמד הר סיני, הממצאים הארכיאולוגיים שסותרים לכאורה את הפשט של פסוקים מפורשים, ההפרשים התיעוד בספר דברי הימים לשאר התנ"ך, ואפילו השאלה איך עוד לא גילה המדע שגוף האדם מורכב מאדמה עוד לא שאלתי, אני באמת שאלתי רק דברים בסיסיים שכל אדם עם שכל סביר, שמקפיד על שניים מקרא ואחד תרגום ולוקח את התורה ברצינות אמור לשאול את עצמו את השאלות האלה, ואם עוד לא שאלתם את עצמכם את השאלות האלה, מה אתם עושים כאן? ואם שאלתם, מה התשובות שעניתם לעצמיכם והשתכנעתם?

מדווח שוב.שום וחניכה

מכל חבילת תעוקת הלב של המאמינים שהבאת, רק שני דברים עניינו אותי (בהווה, על השאר נתתי את דעתי בעבר, מטבע הדברים). 

- מה הבעיה בו' דגחון - שהיא לא אמצע אותיות והוא הדין שיכולת לשאול על דרש דרש? 

- מה הבעיה בתיאור עשרת הדיברות בתלמוד? התכוונת לב"ק (נה.) ותוס' ב"ב (קיג.) או משהו אחר?

אתה שאלת אז רל תדווח שוב בבקשהאריק מהדרום
ו דגחון ועשרת הדברות בתלמוד, יש כאלה שרצו להביא בכך הוכחה שהתורה שיש ברשותינו אינה התורה שהיתה בימי האמוראים ועשו בה שינויים גדולים מאז.

וכן, אני מאמין בה' ובתורה וגם מאמין שצריך לשאול שאלות כי אחרת המצב יהיה רק גרוע יותר כדברי מר שושני "עדיף שאלה טובה מאשר תשובה צולעת".
שוב, מה זה עשרת הדיברות בתלמוד? למה הכוונה?שום וחניכה

ומר שושני... הערת אותי.

נבו"ב בוב"ן וכו'אריק מהדרום

המילים האלה לא נמצאות בעשרת הדברות כלל.

הכוונה בפשטות היא שראו מהצד השני את מה שכתוב בצד הראשון.בן חורין

כלומר שהחקיקה היתה מצד לצד. ולכן מ"ם וסמ"ך בנס היו עומדות, כי כשאתה חוקק באבן מצד לצד, ואתה חוקק עיגול שלם- אז האמצע עומד בנס.

ולגבי המילים שהגמרא השתמשה בהם, זה סתם דוגמאות. הגמרא רק רצתה להגיד שבצד השני המילים היו בסדר הפוך.

^^^הָיוֹ הָיָה

מאוד משמע כך. 

בקשר לואו דגחון ידוע שדברי הגמרא באופן כלליאבןגבירול

מוזרים בקשר למניין אותיות התורה. בהמשך הגמרא יש הרי את כל המספרים של מספר אותיות של ספרים בתנך שאין להם אפילו קשר קלוש למציאות וכבר התוספות שואל מה הולך פה (זה אפילו לא ברמה של טעות אנוש, זה פשוט חסר שמץ של אחיזה).

תירוץ פשוט וגאוני לואו דגחון-בן חורין
וואו תודה. זה באמת גאוני.הָיוֹ הָיָה

וזה מתאים כל כך. הקושיה הפכה לראיה! איזה מוצלח ומדוייק זה! נהניתי באמת.

לגבי כמה וכמה מהשאלות ההיסטוריות,בן חורין

אני נוטה לקבל את תיארוך וליקובסקי.

ישבתי על זה פעם הרבה.

אני לא מספיק מבין בזה, ואעפ"כ מכמה שהתאמצתי להבין די השתכנעתי שהוא צודק.

יש גם ספר שנקרא "מקרא וארכאולוגיה", שמביא עוד עשרות ממצאים שמסודרים על פי התיארוך של וליקובסקי. מה שמאשש את שיטתו. 

ולגבי תורת התעודות,בן חורין

אז כשמקבלים את התיארוך של וליקובסקי פותרים חצי מהשאלות.

את החצי השני פותרים כשלומדים תנ"ך בעיון. עם מדרשים כמובן. אפשר למצוא עומקים גדולים מאד. 

 

זה לגבי השאלות. וחוץ מזה כמובן שצריך לבנות נכון את האמון במוסרי התורה.

ולפי וליקובסקי, יש גם תיעוד מעולה למבול ולמעמד הר סיני.בן חורין

וגם ממצאים ארכאולוגיים.

וליקובסקי מופרך לגמריעוד סתם אחד
תקופת האופל ביוון איננה תקופת אופל שאין ממנה ממצאים כלל. יש ממנה ממצאים, אין ממנה טקסטים. הסברה שניתן פשוט למחוק אותה מה(פרה-)היסטוריה של יוון - בלתי אפשרית בעליל. איך להסביר את אובדן הטקסטים? שאלה טובה. אבל זה לא משנה את העובדה שממצאים מתקופה זו יושבים היטב (פיזית כצורנית) בין התקופה-עם-כתיבה שלפניה לתקופה-עם-כתיבה שלאחריה.

תיארוך חתשפסות לימי שלמה המלך פשוט בלתי אפשרי. אין בארץ שום ממצא ארכיאולוגי רלוונטי היכול להעיד על ממלכה ריכוזית בימי חתשפסות, ובוודאי שלא בימי בנה תחותמס השלישי, שלדעת וליקובסקי יש לזהות עם שישק (נו, באמת. אחד האירועים הבודדים שעוד ניתן איכשהו לסנכרן עם מקורות חוץ-מקראיים מקבל אצל וליקובסקי תפנית הזויה, ומיוחס למלך שאין שום בסיס לשוני לזהות עם 'שישק', ושאין שום בסיס ארכיאולוגי לטענה שנלחם נגד אומה מפוצלת ולא נגד ערי-מדינה כנעניות).

ניתן, כמובן, גם לדבר על ממצאים נקודתיים בעייתיים יותר, כמו החרפושית של רעמסס השני באתר (היחיד!) שבהר עיבל, או חורבן הערים הכנעניות כאשר בחלקן יש ממצאים ברורים הקושרים אותן לימיו.
הארמון החד-תקופתי ביזרעאל נחרב בתקופת הברזל IIא - הרבה אחרי רעמסס השני. כך שלא ניתן לטעון, כפי שביקש וליקובסקי, שרעמסס השני נלחם נגד הפרסים.

אין, פשוט אין אפשרות לסנכרן את ההצעה של וליקובסקי עם הממצא הארכיאולוגי בארץ. וליקובסקי היה גאון, אולם עומס הראיות נגד שיטתו פשוט אינו מאפשר לקבל אותה כלל.
ראשית, לא חייבים לקבל כל פרט מהתאוריה שלו.בן חורין

אבל לגבי תוכן הדברים:

ממצאים שאינם טקסטים זה ענין של פרשנות.

 

לגבי מה שאתה טוען על חתשפסות אני לא כ"כ מבין מה אתה מנסה להגיד, הרי וליקובסקי לא מזיז את התאריך העברי אלא את המצרי. וממילא אם אין ראיות לממלכה ריכוזית בימי שלמה, זו שאלה (אם זו שאלה) שקיימת בכל מקרה, וחתשפסות לא מעלה ולא מוריד.

 

והספר מקרא וארכיאולוגיה מציע גם הזזה מסוימת של התקופות בצורה קצת יותר מסובכת.

(הוא בעצם לקח את העבודה הבסיסית של וליקובסקי, וניסה להוריד אותה לשטח)

 

לגבי הראיות לדבריו- אחד הדברים המרכזיים בעיני הוא חורבן ערים כנעניות רבות בתקופה שהוא מתארך לכיבוש הארץ. ביניהם ערים שנשרפו עד היסוד. כגון יריחו וחצור. כאשר בחצור זה נראה גם ששברו פסלים בכוונה. במקביל- סימנים ברורים להחלפת האוכלוסיה בארץ באותה תקופה, וביריחו יש גם סימנים של כיבוש אחרי רעידת אדמה שהפילה את החומה. כל זה לבד כבר מהווה חתיכת סימוכין לכך שיש משהו מוזר בתיארוכים.

מלבד זאת, בספר מקרא וארכאולוגיה יש עוד התאמות מעניינות רבות שמסנכרנות את המקרא עם הממצאים הארכאולוגיים, על פי וליקובסקי.

אז גם אם תפסול חלק מההשערות שלו כמו הזיהוי לעמלק (שדוקא מסתדר עם כל מיני דברים, הן בתנ"ך והן בחז"ל) או למלכת שבא, עדין יש הרבה ממצאים שמתאימים לדבריו.

ואגב, עשוי לעניין אותך לקרוא את זה- תיארוך על פי פחמן 14. לכאורה לפי מה שמובא שם בשמו, אז הפחמן 14 מצביע בעד וליקובסקי...

זה עיקרי התיאוריהעוד סתם אחד
עבר עריכה על ידי עוד סתם אחד בתאריך כ"ד באב תש"פ 07:38
עבר עריכה על ידי עוד סתם אחד בתאריך כ"ד באב תש"פ 07:36
עבר עריכה על ידי עוד סתם אחד בתאריך כ"ד באב תש"פ 07:33
הבעיה היא בסינכרוניזציה. חתשפסות ממוקמת היטב בראשית תקופת הברונזה המאוחרת מבחינה ארכיאולוגית - לא משנה מתי תתארך את זה מבחינת התאריך האבסולוטי. להזיז אותה בתאריך המצרי - זה בהכרח גורר אותך למקם את שלמה בתקופת הברונזה המאוחרת, וזה פשוט לא ייתכן. ועל כן הזזת התאריך המצרי בהחלט משפיעה גם על הזזת התקופה הארכיאולוגית בישראל. כשחיים רק על טקסטים ניתן לדבר על הזזת התאריך רק בתרבות אחת, אבל יש לנו היום יותר מטקסטים בלבד.

קיום חורבן בשני אתרים לא מלמד על כיבוש ישראלי. צריך גם שיהיה ביטוי לשינוי תרבותי. ניפוץ הפסלים בחצור אירע בסוף תקופת הברונזה המאוחרת. עדיין - זה אירע מאה שנה לפני החורבן בלכיש. במקביל לכך ביריחו לא היה יישוב גדול ולא היתה לו חומה - כך שממש קשה לראות כיצד זהו ממצא המתיישב עם המקרא.

כמובן, גם עצם הרעיון ששלמה ישב בראשית תקופת הברונזה המאוחרת והכיבוש הישראלי התרחש בסוף אותה תקופה - ובכן, זה קצת מפוקפק, ולא עקיב. כך שבהחלט אין אישוש ארכיאולוגי לשיטתו של וליקובסקי. היא עובדת נטו אם בוחנים אותה אך ורק דרך הטקסטים, אבל הארכיאולוגיה מוכיחה שזה לא יותר מניתוח מפולפל ובעייתי מאד.



לגבי פחמן 14 אני סקפטי באופן כללי, אז לא אכנס לזה עכשיו.
תראה, אני עצמי לא בקיא, ובודאי שלא זוכר את כל הפרטים.בן חורין

אני לא היסטוריון.

אבל אני כן יודע שאנשים שעסקו בזה ניסו להתמודד עם הבעיות.

הארכאולוגיה היא פאזל מורכב.

 

ולגבי הקטעים האחרונים בדבריך, אני לא יודע איפה הקצר, אבל זה נראה שבכלל אתה לא יודע מה ההשלכות של התיארוך של וליקובסקי.

ביריחו לא היה יישוב גדול ולא היתה לו חומה?

אז ככה- כשקניון הגיעה לחפור את יריחו, היא הופתעה לגלות, שיריחו חרבה כ500 שנה לפני שישראל הגיעו לארץ, היה ניסיון בניה קטן כמה מאות שנים אחר כך, ניסיון שהפסיק.

אתה כנראה מדבר על בסיס זה. אבל על פי התיארוך של וליקובסקי- אז התיארוך שהיא חשבה שהוא 500 שנה לפני כניסת ישראל לארץ (ע"פ סינכרון עם תקופות מצריות. כמדומני בעיקר על פי כלים בני התקופה) הוא בעצם התאריך של כניסת ישראל לארץ, וחורבן יריחו ונפילת החומה שלה- הכל קרה אז. באותה תקופה היה גם חילוף כללי של האוכלוסייה בארץ. (ושוב- לפי ההיסטוריונים כל זה קרה 500 שנה לפני יציאת מצרים...)

שוב- לגבי כל הפרטים שאתה מביא- אני לא זוכר. אבל ממה שזה נראה גם אתה לא מכיר מספיק את הפרטים. אתה לא יכול לתקוף אותו בלי לנסות להבין מה הוא טוען. ברור שהוא לא טוען שמלכות שלמה קדמה לכיבוש הארץ...

וכמו שכתבתי, גם אם וליקובסקי התעסק בעיקר בטקסטים, הספר מקרא וארכאולוגיה עוסק הרבה בממצאים.

 

זה ים שאין לו סוף, ולכן קשה מאד להיכנס לפרטים באופן לא מקצועי. ולכן אני מרגיש שיהיה מוזר שאתווכח על זה.

(אולי אתה נכנסת לזה באופן מקצועי, אבל אני לא. אם כי מהדברים שכתבת נראה שגם אתה לא... לפחות לא לשיטה של וליקובסקי. זה נראה כאילו אתה יודע רק חלקים ממה שהוא אמר, ולא מבין איך לסדר אותם עם מכלול הממצאים. תקן אותי אם אני טועה.)

 

באופן כללי, ממצאים הם דבר שאפשר לפרשן אותו. ולכאורה הרבה מהניתוח הארכאולוגי נעשה אחרי שכבר היה בסיס לכמה דברים, ומשם והלאה בעצם כבר היתה הטיה חזקה לשמור את מה שבא על בסיס הנתונים המעטים שקבעו את ציר הזמן. החידוש של וליקובסקי הוא שהוא לא היה תחת ההטיה הזו. הוא חיפש את הנתונים המקוריים וניסה להרכיב את הפאזל מחדש. אז ברור שגם הוא יצטרך הרבה הרבה עבודה של פרשנות וניתוח מחודש לממצאים רבים. אבל זה ממש לא בלתי אפשרי.

אז אני כן בקיאעוד סתם אחד
תואר ראשון ושני בארכיאולוגיה. שלום.

מכיר היטב את התיאוריה של וליקובסקי. קראתי אותו, ואת 'מקרא וארכיאולוגיה', לפני שהתחלתי ללמוד ארכיאולוגיה. וליקובסקי אינו משנה בשום צורה שהיא את התיארוך של יציאת מצרים (1200 לפנה"ס בערך), אלא רק טוען שהמלכים המצריים שהיו בתקופה הזאת - אינם המלכים שמקובל לתארך לתקופה הזאת. הוא טוען שזה היה ב-1200 לפנה"ס, ושיש לתארך לזמן זה את פפירוס איפואר - שהשפה שלו בבירור שייכת לממלכה התיכונה במצרים = תקופת הברונזה התיכונה.

אז לא ניתן בשום צורה שהיא לטעון שחצור חרבה בתקופה הזאת *יחד עם יריחו*, כאשר הממצא החומרי מחורבן חצור שם אותו בבירור בסוף תקופת הברונזה המאוחרת, ואילו החורבן ביריחו שם אותו בבירור בסוף תקופת הברונזה התיכונה. אין סינכרוניזציה. עזוב אותך מהתיארוך של קניון - נניח שהיא שגתה. עדיין החורבן ביריחו אינו מסונכרן עם החורבן בחצור, ומפרידה ביניהן תרבות שלמה עם ארמונות וכמה שלבי משנה להתפתחות חומרית ותרבותית. נקודה. אתה יכול לטעון שחורבן יריחו היה ביציאת מצרים - אולם אז בחצור אין לך שום חורבן רלוונטי מקביל. שוב, ניתן לשחק אולי עם התאריכים במצרים - אבל זה בהכרח יגרום גם לדחיפה של התאריכים בישראל, פשוט כי אנחנו יודעים מבחינה חומרית מה התרבות המקבילה בישראל לעומת מצרים.

זה מאד קל להיכנס לפרטים. ואני עושה את זה בדיוק מפני שאני מכיר אותם, ווליקובסקי לא הכיר אותם. ולכן בדיוק לא היתה לו אפשרות לדעת ששיטתו תגרום לכך שממלכת שלמה תקדם לכיבוש הארץ. ברור שהוא לא טען את זה, אבל ניסיון ליישב אנקדוטות ארכיאולוגיות עם שיטתו מוביל בהכרח למסקנה הזאת.

וזה מבלי להיכנס, כאמור, לרעמסס השני בהר עיבל ובלכיש, לחורבן יזרעאל, לבניית הארמון בשומרון, למצור של חזאל על גת, למסע סנחריב ולחורבן ירושלים - שלא ניתן לשים אותם בשום צורה שהיא (מבחינה פיזית!) לפני רעמסס השני שנלחם נגד הפרסים לפי וליקובסקי. או מכתבי אל עמרנה, שיש לתארך לפי שיטתו למאה התשיעית לפנה"ס, ולהסיק שבירושלים מלך מלך עם שם חתי (עבדי-חבה). לא בדיוק התיאור המקראי המקובל.
טוב. אם כך אני מרים ידים.בן חורין

אבל עדין נותר בספקנותי. (גם לפני כן הייתי מסופק, כפי שכתבתי לעיל שאני רק נוטה לשיטתו.)

 

כי בסופו של דבר, זה לא סוד שאף אחד לא ניסה לבדוק את שיטתו בעיון רציני.

הדברים שכתבתי בסוף התגובה הקודמת- הם בהחלט נכונים (בלי קשר לשאלה אם יש כאן יתרון לוליקובסקי או לא). התיארוך המקובל נבנה בתהליך מורכב, שראשיתו היתה מבוססת על נתונים יחסית מעטים, ושאר הפרטים שובצו לתוך המערכת הנתונה. במובן מסוים- יש פה סוג של הטיה. ממילא כבר נבנתה מערכת מורכבת ובנויה היטב שממקמת כל דבר במקום 'שלו', מה שאין לוליקובסקי, וכל עוד לא היו מספיק אנשים שישבו על השיטה שלו ברצינות וניסו להתמודד עם הממצאים (ואפילו לתרץ תירוצים וכו')- אז מבחינתי לא שייך לפסול את שיטתו.

(אגב, שים לב, שגם אתה כותב שמבחינת טקסטים אפשר לסדר אותו, ועיקר הבעיה היא עם הממצאים האחרים. הנקודה שאני כותב פה מאד קשורה לזה- ממצאים שאינם טקסטים הם עבודה פרשנית מורכבת. הם לא מדברים, והחוקר צריך להחליט איך להרכיב את הפאזל, ועושה את זה מתוך נקודת המוצא של התיארוך המקובל עליו. מבחינה יחסית- זה דבר שאפשר לעשות אותו הרבה יותר בדברים שאינם טקסטים מאשר בטקסטים. אם כי גם עם טקסטים אפשר לשחק...)

רק דוגמא לזה- הענין עם פחמן 14 שמובא שם... בין אם פחמן 14 הוא אמין או לא, אנחנו רואים שהארכאולוגים מרשים לעצמם 'לשחק' בזה לפי מידע נתון מראש. כמו גם התשובה שוליקובסקי קיבל מאחד המקומות, שאין ענין לפרסם את התוצאות של הבדיקה, כי הם 'הוכחו' כלא רלוונטיות (לא תואמות את התקופה האמיתית שלהן)...

 

האם ניסית לעשות מעין זה? או לחילופין לפחות מכיר אנשים שהשקיעו בזה, וניסו למפות את הממצאים מחדש?

ואגב, באמת הייתי שמחבן חורין

אם היתה לי אפשרות להגיע למידע יחסית מסודר בנושא, בלי שזה ידרוש ממני לשבת שנים.

כלומר, אם היה ספר שמרכז דברים בצורה שעוזרת למפות את הנתונים הקיימים, ולא רק מסקנות.

 

אם אתה מכיר משהו כזה, אשמח לשמוע.

 

אין קיצורי דרך בחייםחמדת66

אם אתה לא רוצה "לאכול" אג'נדות של מישהו אחר תצטרך ללמוד בעצמך. 

בנוסף, 'עוד סתם אחד' הזכיר שהוא קרא את הספר, וסביר להניח שעשה את זה כאחד שלמד ארכיאולוגיה ודתי...(גם אם לא היה אמור). ושוב, הספר יצירתי, אבל יש סיבות טובות למה הלוח זמנים נקבע כמו שנקבע.(אם אתה מתעניין יש מאמר של חיים חפץ והרב מדן בנושא, וגם להם יש כל מיני קשיים בתיארוך)

תירוץ דחוק מאוד, אבל שנאלץ לעשות פחות פלפולים אריכאולוגיים, הוא מה שאמר הרב שוואב גבי השנים החסרות.

זה מאד נחמד להגיד שאין קיצורי דרך.בן חורין

אבל יש גבול לכמה שאני אשקיע בשביל לנסות להכריע בויכוח בין ארכאולוגים.

 

לגבי זה שבגלל שלא למדתי אז אני לא יודע הכל- אה"נ. אני מודה בזה.

התגובה הראשונה שכתבתי על וליקובסקי היתה כך:

"אני נוטה לקבל את תיארוך וליקובסקי.

ישבתי על זה פעם הרבה.

אני לא מספיק מבין בזה, ואעפ"כ מכמה שהתאמצתי להבין די השתכנעתי שהוא צודק."

 

לכן אני רק מתרשם כקורא מהצד, מהאופנים השונים בהם ניתן להסביר, ומכך שיש ראיות לכאן ולכאן. אני לא אומר שבגלל זה אני מבין בתחום. אבל עדין למדתי קצת. (ובכל מקרה, עוד לפני שהכרתי את וליקובסקי, לא הרגשתי מאויים במיוחד על ידי חמורבי או שיטת התעודות וכדו'. יש דרכים רבות ודי מיושבות.)

 

(ואיזה ספר בדיוק הוא הזכיר שהוא קרא?)

מי ביקש ממך להשקיע?חמדת66

רק ביקשו ממך לא להביע דעה בעניין שאין לך בסיס מסוים, במחילה.

להמחשה, זה בערך כמו שתגיד שקראתי במתמטיקה את התיאוריה של פלוני, כאשר אתה בלי הרבה רקע והשתכנעתי...

 

בסיס מסוים יש לי.בן חורין

קראתי הרבה מאד חומר. גם אם לא עברתי על זה ברמה מקצועית, וגם אם לא השקעתי בזה ברמה של תואר.

 

ומותר לגבש ולהביע דעה גם כשאתה לא יודע הכל.

צריך רק להודות בזה, ולהסתייג.

אני מבין למה זה מעצבן, אבל עדין חושב שזה לגיטימי.

(מצד מידת חסידות, אולי יש מקום לומר 'אמור לחכמה אחותי את'. אבל בכל מקרה, זה לא שאנשים נוהגים ככה בפועל. כל אחד אומר מה שבא לו. ובד"כ גם לא יסייג את דבריו שהוא לא באמת יודע.)

ספרי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה מאד ממצים ותמציתייםעוד סתם אחד
תודה רבהבן חוריןאחרונה


אגב, עכשיו מצאתי שכותבי הספר 'מקרא וארכאולוגיה'בן חורין

שמו כנראה חלקים גדולים ממנו באתר דעת. (אולי את כולו, לא באמת בדקתי.)

שמתי שני קישורים. לא בטוח מה ההבדל ביניהם. (אחד, שני)

 

אז למקרה שזה מעניין אותך...

 

כן, כבר קראתי את זה בעבר, לפני שלמדתי ארכיאולוגיה,עוד סתם אחד
וזה היה נשמע מאד משכנע. אני קורא את זה עכשיו וזה *מאד* סלקטיבי. מתעלם מחפירות ומממצאים חדשים המפילים מלכתחילה את השאלה (הם מציגים את בית שאן כאתר מפתח ל'אבדן שכבות' - בהתעלם לחלוטין מכך שעמיחי מזר, שאותו הם מצטטים בצורה סלקטיבית, מצא את ה'שכבות האבודות' בחפירותיו המחודשות באתר), ושולפים משפטים מדברי חוקרים שבפני עצמם באמת נשמעים תלושים ו'מוטים' ("תקופת נבוכדנאצר התאפיינה בארכאיזם מכוון"), אולם כשקוראים אותם בהקשרם הם האפשרות היחידה הקיימת (יש לנו רבבות כתובות ממסופוטמיה, אין בה 'תקופות אופל' במחצית הראשונה של האלף הראשון, והתפתחות השפה שם - נשילת הסופיות, הידמות היחסות וכו' - מבוססים לעילא ולעילא. העובדה שבימי נבוכדנאצר חוזרים לכל אלו - מוכיחה שאכן מדובר בארכאיזציה מכוונת, ולא בשום צורה בקורלציה סינכרונית. יש לנו, כאמור, רבבות ויותר טקסטים מאז חמורבי ועד נבוכדנאצר כדי לדעת את זה בוודאות).

בקיצור - זו ממש לא עבודה רצינית. אני יכול להבין למה אם אינך מכיר את הנתונים זה עשוי להישמע משכנע - אבל אם כבר דיברנו על המשקל של הפרשנות בבניית הסכמה - אז זו סכמה המבוססת אך ורק על פרשנות, של חלק מאד מוגבל מהנתונים.
הנתונים סודרו בהתאם לסכמה המקובלת כי היא עובדתעוד סתם אחד
אני שוב אחזור ואומר: תתעלם מהתאריכים אבסולוטיים לרגע - יש לו בעיה קשה גם עם תארוכים יחסיים. רעמסס השני לא יכול להיות בשום פנים אופן אחרי סנחריב. שכבות של סנחריב יושבות על גבי שכבות שיושבות על גבי שכבות שיושבות על גבי שכבות של רעמסס השני. שוב - זה ממצא פיזי לחלוטין, אין שום פרשנות. יש רצפים שלמים כאלו בכמה מקומות בארץ. השיוך לסנחריב ולרעמסס מבוסס על הממצא החומרי המקביל במסופוטמיה ובמצרים. שוב - בלי להיכנס בכלל לשאלה באיזו שנה בדיוק כל אחד מהם עלה לשלטון וכמה זמן מלך ומול מי הוא נלחם והאם הטקסטים שלו-עצמו תואמים למסופר במקרא או לא. ממילא וליקובסקי טועה לחלוטין כשהוא מציב את רעמסס השני במלחמה נגד הפרסים.

התרבות החומרית בתקופת שלטונה של חתשפסות - מבלי להיכנס לתאריך אבסולוטי - מאופיינת בכלים מסוג מסוים, שרק בשכבות היושבות פיזית מעליהן ניתן למצוא את חורבן חצור. ממילא, לא ייתכן - בלי שום מקום לפרשנות - שחורבן חצור קדם לחתשפסות. ממילא גם הצעתו של וליקובסקי שחתשפסות היא מלכת שבא של שלמה - לא תיתכן. אין מה 'לבדוק מחדש' פה. זה פיזית לא ייתכן.
ורק שלא אובן לא נכוןעוד סתם אחד
גם מבחינת הטקסטים - וליקובסקי מוצא קורלציה מרשימה, אבל בהחלט הצעתו שיש לזהות מלכים שונים כאותה הדמות היא קונספירציה, לא פחות מהבדיחה על כך שהיסטוריונים עוד אלף שנה יגידו שידין ודיין היו אותה הדמות, או מהטענה שיואש ויאשיהו היו אותה הדמות.
ולגבי מגילת אסתר,בן חורין

ככל הידוע לי השאלה העיקרית היא על התיארוך של חז"ל, ופחות על המגילה. את המגילה אפשר להעמיד בכל מקרה.

יש שאלה אחרת?

 

לגבי התיארוך, אני יודע שיש מפקפקים בתיארוך ההיסטורי המבוסס על ההיסטוריונים היוונים הקדומים, אבל לא יודע על זה יותר מדי. יש מאמר מסוים של ד"ר חיים חפץ שעוסק בזה. פעם קראתי חלק ממנו. הוא מנסה בגדול לטעון שתי טענות מרכזיות- א'- שבגלל הסתירות הפנימיות בין ההיסטוריונים היוונים הקדומים, חלק מהמלכים הפרסיים מתועדים בכפילות ובערבוביה. ב'- שחלק ממי שמתועדים על ידי ההיסטוריונים כיום כמלכי פרס, הם בעצם עבדו בשירות מלכות בבל, אולי גם אשור, אני כבר לא זוכר.

אני לא יודע אם כל הדברים שהוא אומר נכונים, אבל בהחלט מעוררי מחשבה, וכמו שנכון לגבי וליקובסקי, אפילו אם הוא לא צודק בהכל, הוא בהחלט פותח שם פתחים להזיז כמה דברים, באופן שעשוי להיות משמעותי.

ולגבי ספר דניאל אני לא יודע מה השאלות שאת המדבר עליהןבן חורין


ספר דניאל?אריק מהדרום

לא יודע, מלאכים, יד נעלמה, עצם זה שניתנה לדניאל נבואה כשהוא סריס, מלא שאלות, רק תגיד באיזה פרק ואוציא לך שאלה.

זה סתם שאלות על העולם הרוחני ועל ניסים.בן חורין

לא משהו ייחודי.

מה זה הכפירה הזו??בחור אחד


המקור זה גן עדןמושיקו

אם אתה רוצה נ.צ. מדויק - באישי.

 

 

באישי או כאןאריק מהדרום

אתה מוזמן לדון איתי.

אם אני לא מבין משהו בתורה, הבעיה בי, לא בה.מושיקו

זה נקודת  המפתח

רחוב צבי יהודה 12 עיה"ק ירושלים ת"ומבשר שלום
*הרב. צבי יהודה.הָיוֹ הָיָה


נכון,מחילהמבשר שלום
סתם נקודה-בן חורין

פעם קראתי איזה מאמר שהסביר שהגן היה באזור סדום, ועדן בירושלים, והנחל שעתיד לצאת לעתיד לבא מירושלים, הוא אותו הנחל הראשי. לפי אותו מאמר, לפני שסדום נהפכה היא היתה גבוהה יותר, והמסלול של הירדן היה הפוך או משהו כזה, ובצד השני היו שני הנהרות האחרים.

(אני ממש לא זוכר כמה הביסוס ל המאמר היה תורני וכמה מדעי, וכמה היה ביסוס...)

נראה לי שהמאמר הזה הופיע באסיף.

לגבי הארנבת-בן חורין

בעיקרון ענו לך. אבל יש עוד נקודה.

מדובר כאן במשהו פשוט, שמן הסתם היה ידוע. ולכן על כרחך, כנראה שהם קראו לתופעה הזו העלאת גרה, וממילא לא קשיא מידי.

ואם הם לא קראו לזה העלאת גרה, אז ברור שהתורה התכוונה ליצור אחר שכן מעלה גרה.

 

מזכיר לי דיון שהיה לי פעם עם מישהו שהתעקש שהתורה טעתה כי היא כתבה שהעטלף הוא עוף.

מותר לתורה להגדיר עוף לפי זה שהוא מעופף, בלי להיות כבולה לחלוקת המשפחות והמינים המקובלת במדע.

במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויק
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
עבודה היא ברכה בלי קשר לתוכן שלהמשה

מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?

סיימתי לימודי ראיית חשבון ב"ה.צע
לא עולם שאני מכירמשה

בינתיים אני במקומך הייתי יושב בבית ולומד שני דברים לעומק

 

1.AI

2. אקסל

ולא פחות חשוב מזה את השילוב בניהם.

 

 

נשמע רעיון ממש טוב, תודה.צע

אקסל אני מכיר קצת, היה לא מעט בתואר..

וגם יודע שיש קורסים חינמיים..


 

איך לומדים ai? אתה מכיר דרך או קורס?

ותוכל להסביר מעט מה יש ללמוד בזה? 

אתה צריך בסוף ללמוד איך לעשות את העבודה שלךמשה

כללומר. לנצל את הזמן כדי להתקדם מקצועית ולא רק "לחכות" שמישהו יואיל בטובו להסתכל עליך. כמובן גם הקו"ח שלך יתעדכנו  בהתאם.

 

לימודי AI ברשת - למה זה לא שורה? 

AI יש לא מעט חומר. הייתי מחפש ללמוד על השילוב בין AI לבין המקצוע שלך. כלומר  איך לשאול שאלות על טבלאות דוחות וחשבוניות וכל אלה. בסוף איך לעשות את העבודה שלך טוב יותר.

אופס… טעותפ.א.
אתה כבר עם רישיון רו"ח, אחרי סטאז' של שנתיים?פ.א.אחרונה

יש הבדל גדול בין סיום לימודי חשבונאות ובין מי שמחזיק ברישיון לעסוק בראיית חשבון.  


אם אתה עם רישיון - חיפוש העבודה הוא שונה מחיפוש מקום לעשות בו סטאז'  

גם כיוון תעסוקתי הוא שונה - עם רישיון אתה כבר צריך לבחור כיוון התמחות / תת-התמחות מקצועי בתחום הגדול של ראיית חשבון.   

האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך