דבר תורה פרשת ויצאאחד מאלף

בס"ד

 

כדי שגם כאן ירוויחו, מצורפים שני דברי תורה. הראשון קצר, השני פחות..

שכל אחד יקרה מה שנוח לו..

שבת שלום!

 

 

דבר תורה קצר

בתחילת הפרשה אנו קוראים על בריחת יעקב מביתו אל לבן דודו. כשהוא מגיע לחרן – ארץ מגורי לבן התורה מספרת לנו שהוא הגיע אל בארה של העיר, וראה את כל הרועים מקובצים סביבה, אפילו שעוד לא הגיע הערב, יושבים הרועים ומחכים. יעקב מתפלא, מדוע הרועים מחכים ליד הבאר בכזו שעה מוקדמת? ואם הם כבר מחכים, מדוע הם אינם שואבים מים מהבאר? בתשובה עונים לו הרועים שהאבן המכסה את הבאר, אבן כבידה היא. וצריכים אנשים רבים כדי להרימה, אז הם מחכים לכל שאר הרועים.

יעקב כועס על גזל הזמן שנעשה למעסיקיהם של הרועים, ועל סבלם של הבהמות, והוא מרים לבדו את מכסה הבאר.

מדוע התורה מספרת לנו מקרה זה? אלא, שמיעקב עומד לצאת עם ישראל. מספרת לנו התורה מי זה יעקב אבינו. יעקב הוא אחד – שאינו סובל חוסר צדק. יעקב הוא אחד שמוכן להתאמץ קשות כדי להביא לאמת ויושר. יעקב איננו רק "איש תם יושב אהלים", הוא יודע להתערב במציאות כשצריך.

מפרשה זו נלמד גם אנו. לא די בצדיקות כלפי בורא עולם, צדקתו של האדם צריכה לבוא לידי ביטוי גם בייחסו לשאר בני האדם.

שבת שלום!

 

 

דבר תורה מקיף

בפרשה אותה נקרא השבת בעז"ה, מספרת לנו התורה על "סולם יעקב". יעקב אבינו בורח מפני עשו אחיו אל לבן- אחי אימו. הוא יוצא מבאר שבע- מקום מגוריו לכיוון חרן. בלילה, מתגלה ליעקב בשנתו מחזה מדהים המכונה "סולם יעקב". יעקב רואה בחלומו סולם המוצב על הארץ, וראשו מגיע עד לשמיים, ומלאכים עולים ויורדים בסולם.

לעיתים, לחלומות ישנה משמעות. ידוע לנו שדרך חלומות דיבר בורא עולם אל חלק מהנביאים. וישנם מצבים בהם הקב"ה מעביר מסר ע"י חלום גם לאדם פשוט.

מפרשים רבים ביארו את החלום אותו יעקב חולם והעניקו לו משמעות ותוכן. ואנו כאן נביא בעז"ה כיוון נוסף להסברת העניין.

יעקב אבינו נמצא בפרשת דרכים מיוחדת במינה. הוא בורח מביתו מפחד מנקמתו של אחיו החפץ במותו, וזאת לאחר שהיה צריך להתחכם כדי להשיג את הברכות מאביו – יצחק. יעקב עוזב את ביתו ומשפחתו ופניו אל העתיד הלא ידוע – בחרן, בנכר. לראשונה בחייו יוצא יעקב את ארץ ישראל – הארץ שהובטחה לו כממשיך דרכם של אברהם ויצחק ועוזב אותה לשנים ארוכות, בלי לדעת מתי יחזור הביתה. יעקב עומד לפני שנים ארוכות ללא קשר לביתו, אף במשמעותם הרוחנית של הדברים. אין נבואה בחו"ל (למעט מקרים נדירים ומיוחדים) והוא הולך לשהות בין אנשים רמאים העובדים לפסלים. יעקב ניצב לקראת תקופה בה יעבוד קשה לפרנסתו ולא יזכה לקבל שכר הולם. יחליפו את הנשים שהבטיחו לו, וגם כשהוא יזכה לקבל אותם הוא יחכה שנים רבות לפרי בטן מרחל.

חייו של יעקב באופן כללי לא היו קלים. המריבות בין בניו, מכירתו של יוסף כשיעקב בטוח שהוא נטרף, הירידה למצרים וכו' וכו' – ליעקב היו חיים קשים...

וכאן, יעקב ניצב בלילה הראשון לפני "חייו העצמאיים". לילה ראשון מחוץ לביתם של הוריו הקדושים יצחק ורבקה, ורגע לפני התחלת המסע הארוך ביותר העומד לפניו – חייו.

ברגע זה, שולח לו בורא עולם מסר חשוב מאין כמותו – את מחזה הסולם. דרך חלום זה משדר לו ה' שלושה עקרונות חשובים מאין כמותם, כדי שייקח אותם צידה לדרכו. לחייו.

א. הסולם מוצב על הקרקע וראשו מגיע השמיימה. במקומות רבים הובא סולם זה כרומז על חייו של האדם. תפקידו של האדם הוא להיות סולם מוצב ארצה, להיות מונח בקרקע ולהתעסק בענייני העולם. אולם ראשו- מקומו בשמיים. תפקידנו הוא לקשר בין שני העולמות. הרוחני והגשמי. להוריד את הרעיונות ה"גדולים" וליישמם במציאות, ואת ה"דברים הקטנים" לקשר למציאות הרוחנית.

 

ב. "מלאכים אלוקים עולים ויורדים בו". לאדם יש בחייו עליות וירידות, זמנים של הצלחה וזמנים בהם הוא מצליח פחות... ככה החיים בנויים. אומר ה' ליעקב בחלום – גם מלאכים עולים ויורדים בסולם. אין מה לפחד מירידות ועליות, להיפך – זו דרך חיים טבעית ובריאה. (בעז"ה בלי נדר בהזדמנות נרחיב יותר בנושא). החיים בנויים מעליות וירידות. רוחנית, נפשית ופיזית. החוכמה היא להמשיך להתקדם בכל המצבים, להישאר על הסולם, לא להרפות ממנו..

 

ג. כשיעקב מתעורר מחלומו, הוא אומר נפעם: "אכן יש ה' במקום הזה, ואנוכי לא ידעתי.. אין זה כי אם בית אלוקים, וזה שער השמיים". ה' מעביר ליעקב מסר בחלום. גם מקום סתמי – יכול להיות בית אלוקים. גם שינה רגילה – באפשרותה להיות שער השמיים. "בכל מקום אשר תזכיר את שמי, אבוא אליך וברכתיך" אומר בורא עולם במקום אחר.  ביכולת האדם להכניס את ה' לכל מקום בחייו. גם יהודי שנאלץ לצאת מהארץ – יכול למצוא את ה' בכל מקום בו הוא נמצא. שער השמיים נקבע גם על פי מעשינו ורצונותינו, ואנו יכולים לעבוד את ה', להתקרב אליו ולהתקשר איתו מכל מקום.

 

כמו יעקב, לקחים אלו חשובים אף לחיינו אנו. הידיעה שתפקידו של האדם לקשר בין העולמות – הכרחית היא אף עבורנו. ההשלמה עם הירידות בדרכנו – נותנת לנו עוצמה ומעניקה לנו כוח. הזכירה שביכולתנו להכניס את ה' לכל מקום בחיינו – מועילה היא מאין-כמוה. לפעמים, אנחנו מחפשים את ה' בדברים הגדולים. מפרשיה זו אנו למדים כי את ה' ניתן למצוא בכל מקום בחיינו. בכל מקום פיזי, בכל מקום רוחני ובכל מקום נפשי שאנחנו נמצאים בו. כל מקום יכול להיות שער השמיים ובית אלוקים, סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה – הדבר תלוי אך ורק בנו.

 

שבת שלום!
 
 
דברי התורה לקוחים מתוך הקבוצה: "דברי תורה - זכרון יפתח". כולם מוזמנים:
ווואווי איזה יפה..תודה!שיח השדה..אחרונה
הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך