הנה אזרתי רוחי בזה לבדוק האם יש דינא דמלכותא דינא גם למנהלי פורומים ירום הודם ותינשא מלכותם.
והנה לכאורה נראה בפשטות העניין, ממה דאיתא ברש"י גיטין י: דהא דאמרינן דדמ"ד היינו רק במלכות דעכו"ם, אם כן כיון דהכא יהודים יר"ש הם, אין דינם דין.
אבל כד מעיינת בה ליתא להא מילתא כלל, ואע"ג דמצינו מח' בטעמא דדינא דמלכותא הנה לכ"ע דינם דין גמור, ו"זיל הכא קמדחי לה, זיל הכא קמדחי לה" ונבאר בס"ד:
הנה איתא ברשב"ם בבא בתרא נד:
"כל מסים וארנוניות ומנהגות של משפטי מלכים שרגילים להנהיג במלכותם דינא הוא שכל בני המלכות מקבלים עליהם מרצונם חוקי המלך ומשפטיו והלכך דין גמור הוא" יוצא מדבריו- שכיון שקיבלו עליהם כך, הוי דין גמור, אף הכא כיון דכל הכותב בפורום על דעת שמקבל עליו חוקי הפורום הוא כותב, נמצא דדינם דין גמור
והר"ן חולק עליו בזה, ומביא דעת התוס' וז"ל (נדרים כח.):
"וכתבו בתוספות דדוקא במלכי עובדי כוכבים אמר דדינא דמלכותא דינא מפני שהארץ שלו ויכול לומר להם אם לא תעשו מצותי אגרש אתכם מן הארץ אבל במלכי ישראל לא לפי שא"י כל ישראל שותפין בה" עכ"ל. והיוצא מדבריו, דגם אליבא דשיטתיה איתא למנהלי הפורום דין דדינא דמלכותא דינא, דכיון שיכולים לגרש מהפורום הוי דינם דין.
נמצא דליכא למ"ד דאין דינם דין והכל שריר וקיים.
וא"ת ומאי נפקא מינה? וי"ל דהיכי דחסים להו לא שרי לפתוח פצלשא.
(מיהו יש לדון דשמא אינו יכול לגרשם כיון דיכולים לפתוח פצלשא וכנ"ל, ונמצא דאליבא דהר"ן יהא מותר. וצע"ג...)
מוזמנים להוסיף הערות, הארות וכו'
@ימ''ל זה לא נועד להתריס ח"ו, רק לגרום לך ולאולי לעוד כמה לחיוך
למרות שבכללי בימ"ד זה המקום למילי דשטותא כאלו, אני אבין אם תמחק/תנעל כי זה לא שייך לפורום... הייתי כותב בבראש צעיר, אבל רציתי שמישהו יראה מתישהו את התורה הנפלאה הזאת...
(נמצא, שהכל תלוי בימ"ל, אפילו ספר תורה שבהיכל...
)


