שיטת המלבים בפירוש המגילה לכאורה מתעלמת מדברי חז''ל. אחשורוש בכלל לא יודע שהמן רוצה להרוג את היהודים. (זה מהלך שלם אבל זו הנקודה הרלוונטית)
חז''ל אומרים הוא אחשורוש הוא ברשעתו מתחילתו ועד סופו.
אבל אחשורוש היה לפחות בסוף 'צדיק' לכולי עלמא.
והתירוץ (שוב בקצרצרה)
יש 2 סוגי רשע. יש רשע מופגן מובחן כמו של המן קל לזהות אותו כרשע ולרצות להלחם בו.
ויש רשע של אדישות של חוסר אכפתיות מאחרים ומרוע שקיים בעולם. זה הרע של אחשורוש. הוא לא מחליט שום דבר רע או טוב. הכל צריך לזרום.
המן רוצה אחריות על גורל של עם שלם - יאללה קח טבעת שחרר אותי מהתעסקות במה אתה עושה. הוא אפילו לא בודק מה קורה עם זה הלאה.
הוא צריך אשה? תביאו אץ כל הנערות, ננצל אותם אחת אחת ומי שיזרום לו תהיה מלכה, מה יקרה לשאר? מה אכפת לו?
וגם כשהוא בסוף מגלה את העוול הנורא הוא לא מתגייס למצוא פיתרון. אין להשיב בואו נעבור הלאה. מרדכי ואסתר לוחצים למצוא פיתרון? טוב, קחו טבעת. לא מעניין אותי.
אסתר מבקשת עוד יום מלחמה בשושן? קחי. אדישות לחיי שאר האזרחים שלו. אין שום דבר אקטיבי שהוא עושה כדי להביא את העולם למקום טוב יותר.
יש משפט שאשמח אם תעזרו לי למצוא את הציטוט המקורי שהרוע מתאפשר בגלל שתיקתם של אנשים טובים.
הוא אחשרוש ברשעתו מתחלתו ועד סופו באדישות.




