עבר עריכה על ידי האטורי האנזו בתאריך ה' בניסן תשפ"א 01:39
אז ישנה השאלה המפורסמת-
מדוע הכניסו רבותינו לסדר ההגדה את המשנה הבאה:
'אמר רבי אלעזר בן עזריה, הרי אני כבן שבעים שנה ולא
זכיתי שתאמר יציאת מצרים בלילות, עד שדרשה בן זומא'
אומר הרב אלישיב שכל מהותה של ההגדה היא
ללמד אותנו שהקב"ה מנהיג ומנהל את העולם.
שהרי המשנה הזו היא מחלוקת בין רבי אלעזר בן עזריה וחכמים-
האם צריך להזכיר יציאת מצרים בלילות במשך כל השנה?!, אבל למעשה
אין לזה קשר לליל הסדר, שהרי בליל הסדר אין ויכוח שחייבים לספר ביציאת מצרים, שנאמר 'והגדת לבנך ביום ההוא'?!
אלא, שאומר כאן רבי אלעזר בן עזריה- 'הרי אני',
בוא ואגיד לך מי אני:
דבר ראשון: אני בנם של קדושים, הסבא הגדול שלי היה עזרא הסופר, עליו אמרו חז"ל- 'ראוי היה עזרא שתנתן תורה על ידו לישראל, אלמלא קדמו משה'
דבר שני: הנני עשיר גדול. הגמרא בשבת מספרת שכל שנה היה רבי
אלעזר בן עזריה נותן מעשר בהמה- שתים עשרה אלף בהמות.
כלומר נולדו לו מאה ועשרים אלף בהמות מדי שנה. וכידוע, כשעשיר
גדול מדבר, כולם מקשיבים, כולם אומרים עליו שהוא חכם גדול וכדאי
להתייעץ עמו והוא מבין בכל דבר והוא גם ירא שמים וכו'. כל זה כלול ב-'הרי אני'
דבר שלישי: כשהורידו את רבן גמליאל מהנשיאות וחיפשו לו מחליף, את מי מצאו?
את רבי אלעזר בן עזריה שהיה אז בחור בן שמונה עשרה.
רק הוא היה הראוי להיות המחליף, לא פחות ולא יותר. כנראה שהיה תלמיד חכם גדול מאד.
ולא עוד, אומר רבי אלעזר בן עזריה, אלא אני גם 'כבן שבעים שנה'-
כלומר גם מן השמים הסכימו על המינוי שלי והקב"ה עשה נס שזקני ילבין כדי שאראה מבוגר.
ולמרות הכלללל- 'לא זכיתי שתאמר יציאת מצרים בלילות' עם כל זה שאני כה גדול, לא זכיתי! '
עד שדרשה בן זומא'.
מי היה בן זומא? בגמרא מסופר שבן זומא היה יושב לפני החכמים.
הוא לא היה רבי כי לא זכה להסמך. קראו לו בן זומא על שם אביו, שממנו כן קיבלו.
אומר רבי אלעזר בן עזריה: מכאן עלינו ללמוד שהקדוש ברוך הוא, הוא זה שמנהל את העולם,
הצלחתו של אדם אינה תלויה בקשרים שיש לו וביחוס המשפחתי שלו. הכל תלוי רק ברצון הקדוש ברוך הוא.