
כל הקטע של האדמוני וזה, זה בגלל שהם סבלו מאיזה שהיא תסמונת בהיריון שעובר אחד "גונב" חמצן ודם

אבל משיעורים ששמעתי מהרב מנשה וינר מישיבת מעלות
הוא אומר שהם היו תאומים זהים (כולל הקול!!) למעט השערות על הידיים.
אחרת אין שום אפשרות שיעקב היה מצליח לעבוד על יצחק.
(תנסה לדמיין את הסיטואצייה, שבה יצחק שואל את יעקוב - מי אתה בני - ויעקב עונה בקול צייצני - אנוכי עשיו בכורך)
ברור שהם היו בעלי אותו קול, ההבדל היה בבחירת המילים , וכו
"הקול קול יעקב" משמע שהיו להם קולות שונים/שהוא הבדיל, מעניין
המכבדת יותר של יעקב, מול המזלזלת של עשיו
חייבים להסביר כך, שמדובר באמת בבחירת המילים..
יישר כוח על החידוש...!!
והסיבה פשוטה וניתנת להסבר, אנסה להסביר קצת את העניין...
כתוב בלידתם של יצחק ועשיו כך:
"ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב"..
ניתן לשים לב להבדל בין אהבת יצחק לעשיו לאהבת רבקה ליעקב, יש כמה, אבל הבדל בולט הוא שאהבת יצחק לעשיו תלויה בדבר, כתוב בפסוק סיבה לאהבה, "כי ציד בפיו", ואילו האהבה של רבקה אינה תלויה בדבר, לא מוזכרת סיבה בפסוק, פשוט כתוב: "ורבקה אוהבת את יעקב".
מדוע, אם כן, יש סיבה לאהבה של יצחק לעשיו לעומת האהבה של רבקה ליעקב שאינה תלויה בדבר...?
התשובה היא שעשיו הוא היה ייצוג של חומריוּת, הטבע בשיא התגלמותו, שהרי קוראים לו עשיו משום שהיה כבר בלידתו: "עשוי" ומוכן לחיים, גבר צעיר שכבר היה עם הרבה שיער. ואילו יעקב היה יותר עדין נפש, היה מתואר בתור "איש תם יושב אוהלים", אחד שנמצא עם אמו בבית, לומד תורה ומבשל במטבח, לא אחד שיוצא לשדה לצוד כמו עשיו.
ולפני שאמשיך, רק אומר שיצחק לא היה טיפש, הוא ידע שיעקב צדיק לעומת עשיו שלא היה הכי צדיק בעולם, אך למרות זאת הייתה סיבה שהוא אהב אותו.
כתוב ברש"י שעשיו היה עובד על יצחק, רש"י ד"ה "בפיו": "כתרגומו בפיו של יצחק ומדרשו בפיו של עשו שהיה צד אותו ומרמהו בדבריו"
ועל פסוק שלפני כן רש"י אומר על המילים "יודע ציד" כך: "צוד ולרמות את אביו בפיו ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן כסבור אביו שהוא מדקדק במצות".
אולם, עדיין לא נאמר שיצחק היה טיפש, ותיכף אסביר איך עדיין זה מסתדר עם פירוש רש"י הקדוש.
אז ככה, יצחק ידע שעשיו הוא חומרי, לעומת יעקב שהוא רוחני, אך הוא עדיין בחר "להשקיע" בעשיו. מדוע...? משום שיצחק ראה בעיני רוחו לעתיד לבוא את כל כוחותיו של עשיו החומריים, כוחות עצומים ונשגבים, שבאים לידי ביטוי בקודש, הוא רצה שהוא ינתב אותם אל הקודש, ולכן הוא בחר להשקיע בו, וחשב שאולי בזכות זה עשיו בסופו של דבר יחזור בתשובה וינתב את כוחותיו לטוב.
שמעתי על זה שיעור, יש מחלוקת האם בזה יצחק טעה ורבקה צדקה או ההיפך, לא משנה כרגע, לא נלאה בדברים.
בקיצור, אז כאשר יעקב מגיע לעשיו לבוש בבגדי החמודות של עשיו ועל ידיו ועל חלקת צואריו יש עורות גדיי עיזים, הוא פתאום מדבר בשפה העדינה של יעקב, ולא בשפת רחוב של עשיו, בהתחלה יצחק לא מאמין כמובן ומממש את ידיו, אך כאשר הוא מממש את ידיו הוא אומר לעצמו: "אולי עשיו השתנה וחזוני התגשם, אולי סוף סוף הוא התחיל לדבר כמו יעקב" ואז הוא בא לברך אותו בכל לבבו, עד אשר מתגלה איפוא שמדובר היה ביעקב.
והוכחה פשוטה לדבר הוא שאפשר לראות את ההבדל הפשוט בין דברי יעקב לדברי עשיו, דברי יעקב הם כאלו: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ עָשִׂיתִי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי קוּם נָא שְׁבָה וְאָכְלָה מִצֵּידִי בַּעֲבוּר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ: וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל בְּנוֹ מַה זֶּה מִהַרְתָּ לִמְצֹא בְּנִי וַיֹּאמֶר כִּי הִקְרָה ה' אֱ-לֹקיךָ לְפָנָי", ולעומת זאת דברי עשיו הם: "וַיַּעַשׂ גַּם הוּא מַטְעַמִּים וַיָּבֵא לְאָבִיו וַיֹּאמֶר לְאָבִיו יָקֻם אָבִי וְיֹאכַל מִצֵּיד בְּנוֹ בַּעֲבֻר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ".
יש עוד הבדלים, אבל ההבדל העיקרי הוא שבדברי יעקב מופיע שם ה', ואילו בדברי עשיו לא.
וזו הוכחה פשוטה לפי דעתי..
ודו"ק.
וצ"ע.
@נשמה כללית (לא עובד לי התיוג, אשמח אם מישהו יתייג...שכוייח)
אבל למה בכל זאת התורה בחרה להשתמש במילה 'קול' ולא 'שפת יעקב' או 'דיבור יעקב'?
זה הגיוני שגם השפה הייתה שונה והפירושים נפלאים אבל לא הבנתי איך זה מוכיח שהקול היה זהה בעוד שפשט הפסוק המפורש "הקול קול יעקב"
אך עדיין חושב כך, ויש לי הוכחה שנראה לי די מספקת...
“ויִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו”: אמרו חז”ל בזמן שהקול קול יעקב אין הידיים ידי עשו ובזמן שאין הקול קול יעקב אז והידיים ידי עשו, כלומר בשעה שקולו של יעקב נשמע בבתי כנסיות ובבתי מדרשות אז אין ידיו של עשו יכולות לשלוט, ובזמן שאין קולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי מדרשות אז עשו יכול לשלוט בידיו, יש להבין מנין לחז”ל להוסיף בפסוק את המילה “אין” ולדרוש בזמן שאין הקול קול יעקב אז והידיים ידי עשו הרי בפסוק לא כתוב כלל תיבת אין ואדרבה משמע להיפך שהקול קול יעקב והידיים ידי עשו באותו זמן .
הנה נאמר במדרש על פסוק זה “בזמן שהקול קול יעקב נשמע בבתי כנסיות ובבתי מדרשות אין הידיים ידי עשו שולטות בכם” והקשה הגר”א ז”ל מוילנא הרי לפי זה היה צריך להיות כתוב “הקול קול יעקב ואין הידיים ידי עשו” ואילו מלשון הכתוב נראה שאף על פי שהקול קול יעקב מ”מ הידיים ידי עשו, ותירץ שבתורה נכתבה מלה זו חסרה “הקל” בלי האות וא”ו כלומר כאשר קול התורה הוא חלש וחסר, או אז ידי עשו שולטות אבל כאשר קול יעקב הוא מלא בלי הקלה וחולשה אז אין הידיים ידי עשו שולטות בכם.
אצרף קישור שממנו נלקחו הדברים (הבאתי את זה כמובן בעיקר בשביל המקור מדברי חז"ל לגבי המילים הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו):
פרשת תולדות | הרב יגאל שריקי
שמדובר על לימוד התורה, ולא על קול כפשוטו, ועל כן גם בעניין הנ"ל מדובר על תרבות הדיבור שלו, על כך שהוא מזכיר את שם ה' (היו שם עוד שינויים, השפה שלו הייתה יותר עדינה ופחות כגסה, כי כידוע התורה מעדנת את האדם...).
ששניהם היו באותה שליה
וזה גם מסביר למה יעקב אחז בעקב עשו
"ופליאה גדולה היתה זאת הלידה בעבור שכל בן אדם יוצא בשליא שהיא מכסה עליו והנה שתי השליות נפתחו רגע אחד:"
זה לא אומר שהם לא היו תאומים זהים לשיטתו כי ייתכן שנפרדו בשלב מוקדם
אבל כן נראה שיש איזו מחלוקת במה היה שם בדיוק
אני זוכר שגם קראתי איפשהו שלא עשו לו מילה כי הדם לא נבלע באיברים.. משהו כזה.
תודה על ההארה!!
כתבתי שזה לא הפשט, ובנוסף - יש גם דרש האומר את ההפך
לא כתוב שהם היו זהים, ולא כתוב שהיו לא זהים.
לפסוק ביידענות כאילו זו עובדה מוגמרת, לא נראה לי נכון.
בשיר השירים כתוב "דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם, דָּגוּל מֵרְבָבָה. רֹאשׁוֹ, כֶּתֶם פָּז; קְוֻצּוֹתָיו, תַּלְתַּלִּים, שְׁחֹרוֹת, כָּעוֹרֵב"- איך יתכן שהוא ג'ינג'י וגם בעל תלתלים שחורים?
אז בעל הדעת מקרא מפרש שאדמוני זה בעל סומק, וצבע השיער לא נכתב. (וזה נכון גם לדוד המלך)
מה שאני זוכרת מ"חווה לא אכלה תפוח"- ספר ממש מומלץ, כדאי לקנות ולא להשאיל (כמו שעשיתי לצערי) שכדי שהיה אותו בשלוף.
כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.
נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..
ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..
אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..
(לא עשיתי במלחמה..)
האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?
במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..
רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..
בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃
תודה רבה..
מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?
יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.
מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע
.
אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?
רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.
מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.
הריון ולידה
פה זה פחות רלוונטי
מה שיעזור זה להחזיר כל פעם
כל פעם
אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון
עם הזמן זה עובר.
ואתם כהורים.
אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה
כיף להיות במיטה עם אבא ואמא! לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק
והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון
לילד. אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?
מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?
יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.
האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?
תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים
באיזה הקשר זה פורום?
ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.
זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.
מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.
זו פרשנות בלבד.
כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.
חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.
בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.
אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.
לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.
עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר 
יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?
משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...
יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?
כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.
איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?
לשנות הרגלים רעים
ליצור הרגלים טובים
כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל
ממליצה על ספר כוחו של הרגל
הוא מסביר את הרעיון של
טריגר- פעולה- תגמול
איך להיפטר/ ליצור הרגל
או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך
הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו
לא אוהבים תהליכים
וזה גורם לקושי בהשגת דברים
אני כן אוהבת תהליכים
מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות
לרוב גם נהנת מהדרך
לכן בעיניי זה לא קשה
אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים
ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר
ללכת בצעדים קטנים
ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע
לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות
ופירט איך לעשות את זה צעד צעד
זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.
לגבי הצעדים הקטנים-
נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז
קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)
לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)
כשהייתה לי מטרה גדולה
השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....
היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי
רק צריך לרצות
ולעשות משהו קטן בכיוון.
ומוסיפים כמה שיכולים
בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים
הרצון להשתנות תמיד מתבדה