https://www.themarker.com/misc/themarkersmartphoneapp/1.10498962

https://www.themarker.com/misc/themarkersmartphoneapp/1.10498962

רק ממשלה בלי מצביעים מסוגלת להלחם בארגוני המורים למען המורים
לפי הישגים מדידים לא אבל לפי בן כמה הוא וכמה שנים הוא במערכת זה כן???
רוב מוחלט של המורים הטובים יותר שהיו לי היו צעירים ומתחילים.
ולא, הם תוגמלו במשכורות רעב ולא הצליחו להחזיק בהוראה
בדקת את הסטטיסטיקות כמה מורים שורדים במערכת אחרי 5 שנים? מה כולם גרועים?
בהייטק מסתכלים על הניסיון שלך אבל אם אתה מעפן לא תקבל שקל למרות שאתה עשרים שנה בתחום ואם אתה תותח תקבל מענק חתימה של 750,000 דולר!!! (קרה השבוע)

ומורה עם וותק של 30 שנה שכבר לא בעניינים ולא מלמד טוב יקבל 20,000 שקל בחודש רק בגלל הוותק
או מורה לקריאה ומורה לפיזיקה שיקבלו את אותו השכר (כי ככה זה, עזוב את העובדה שמורה לפיזיקה יכל לעבוד בהייטק ולקבל ]י כמה)
המנהלים יוכלו לתגמל את המורים לפי הצלחה, לפי כשרון, לפי ביקוש (יש מיליון מורות לחינוך מיוחד ותנך? אין כמעט מורות לפיזיקה/מתמ 5 יח''ל/צרפתית? למה הם צריכים לקבל את אותו השכר. )
מה שיתן סיכוי אמיתי להכניס למערכת אנשים מוכשרים שיתוגמלו בהתאם ויבעט מהמערכת מורים וותיקים שכבר אין להם כוח ללמד והם נשארים רק בגלל הוותק והאינרציה
בנוסף להתאים את כמות החופשים הגדולה (מידי) שיש לתלמידים ולמורים לכמות ימי החופש ההגיונית שיש במשק (שלא יתקעו הורים עם ילדים בבית כשההורים בעבודה ולא ידעו מה לעשות עם זה)
או שהוא לא עשה את כל ההשתלמויות או שמשהו שם לא בסדר.
מאיפה הבאתי? ראית תלושים... (את אולי מדברת על נטו. אני מדבר על ברוטו...)
בכל המקצועות אפשר ובהוראה לא?
זה לא ההשקעה כמו ההצלחה.
לא מעניין אותי יותר מידי כמה המורה משקיע. מעניין אותי התוצאות
אם הוא מכין כל שיעור בבית שעתיים והשיעור מעפן לא מתאים לי.
אם הוא לא מכין בכלל והשיעור פצצה - אני בעד
למה שמישהו שטוב במשהו ומתוגמל יפה יעזוב???
ולגבי ברוטו/נטו מה לעשות... ככה מודדים משכורת. בברוטו. הנטו משתנה מאד מכמה ילדים יש, מה הגילאים, איפה גרים וכו
תמיד משכורת נמדדת בברוטו. גם בהייטק וגם בהוראה
איך מודדים תוצאות בהוראה?
ולמה ההשקעה לא מעניינת??
אם לא השקעת ויצא שיעור פצצה - מעולה.
אבל אם השקעת ותכננת שיעור מוצלח, ומסיבות שלא תלויות רק במורה לא יצא מוצלח?
דווקא בהוראה (שלא כמו דברים אחרים) לדעתי יש משקל גם להשקעה ומסירות וגם כמובן להצלחה זה לא סותר.
למה בהוראה ולא בתעשיה או בניקיון או בכל תחום אחר?
ההשקעה לא רלוונטית כמו תוצאה. תוצאה זה לא דווקא שיעור טוב אלא חינוך
תוצאה זה בוודאי לא רק שיעור - אבל זו הייתה הדוגמא שלך.
איך תמדוד תוצאה בחינוך? זה ממש לא משהו שאפשר תמיד לראות בטווח הקצר כמו נקיון..
אני לא אומרת שלא צריך להתייחס לתוצאה והצלחה, ואני ממש בעד לעודד מורים מוכשרים ולתת להם תמריץ להיכנס לזה.
אבל הביטול המוחלט של ההשקעה בעיניך, בתחום החינוך לא נראה לי נכון.
לא אומרת שצריך להתייחס רק להשקעה ולא לתוצאה, אבל גם לא להפך.
מה זה משנה כמה המורה השקיע אם זה לא התבטא בפועל.
נראה לי את מנסה להגיד שיש דברים שהם מעבר לשיעור וזה מותדק למדוד אותם. בזה אני מסכים.
אבל השקעה?? מה אכפת לי? יבוא מישהו עם 0 כישרון וישקיע את החיים שלו בתור מורה ויהיה מורה בינוני מינוס הוא צריך לקבל כמו מורה סופר מוכשר שלא משקיע בכלל ומגיע לתוצאות טובות פלוס??? למה?
אלא השאלה איך בחינוך אפשר להחליט שאין תוצאה? שההשקעה לא התבטאה?
הרי זה לא תוצאות שתמיד אפשר לראות או לא לראות מיד (בהנחה שלא מודדים תוצאה רק בציונים...).
ולכן לא נראה לי נכון לבטל את זה לגמרי.
כי בכל דבר מעשי אם תשקיע - תראה תוצאה
בחינוך התוצאה לא תמיד מיידית, ולא נראה לי שיכולה להיות 0 תוצאה אם הייתה השקעה...
אם משקיעים בכיוונים לא נכונים
דבר שני אף אחד לא מודד מורה כל שיעור ומששנה לו את המשכורת. אבל כל שנה מחדש פותחים את השכר לדיון
וכן. אם מורה לא הצליח להראות תוצאות חינוכיות תוך שנה - הוא נכשל.
אגב, מי שמלמד אותנו כל הזמן שחשובה הדרך ולא התוצאה הם אותם המורים שעכשיו רוצים למדוד אותם בתוצאה ולא בדרך (וותק השתלמויות וכו) זה לא בהכרח נכון...
זה היסטרי, אני ממש מתקשה להאמין.
זה פשוט המון ואם זה המצב צריך לשנמך את משכורות המורים דחוף
(אגב - זה לא המצב. מורים מרוויחים 15 נטו)
כבר כתבתי את זה בתת שרשור הזה...
90% שהיא מקבלת 20-25 ברוטו
מורה לקריאה שלא יהיה לה טוב בבית ספר אין לה יותר מידי אופציות אחרות.
מורה לפיזיקה ההכשרה שלו היא הכשרה של הייטק - ויש לו חלופות הרבה יותר רווחיות. אם לא תתני לו משכורת נורמלית הוא לא יבוא. מורה לקריאה לעומת זאת - כן יבוא.
אגב אנחנו במחסור חמור במורים לפיזיקה בארץ בדיוק בגלל זה
אשתי מורה ביסודי. מלמדת קריאה חשבון וכו
אבל עם כל הכבוד אני לא מדרב על חשיבות כמו שאני מדבר על שוק חופשי ביקוש והיצע.
אם יהיה חוסר במורים ליסודי - שיוכלו לשלם יותר. היום אי אפשר!!!
אם יש עודף אז לא צריך להעלות אותו הדבר
אם מורה לפיזיקה יקבל כמתחיל 4500 שח הוא ילך להייטק כבר להרוויח 30-40 אלף. אם תתן לו מראש 15,000 יש סיכוי שהשליחות תשאיר אותו בהוראה
להעיף מורים ממערכת החינוך.?
וכל פעם שמעלים שכר עולה טיפה למורים מתחילים והמון למורים וותיקים.
ואשתי מורה לקריאה וחשבון ביסודי כך שאני יודע על מה את מדברת
ויש הערכה.
ומצד שני אין תגמול.
למה שמישהו ילך להתמקצע במשהו בשביל 5000 ברוטו?
תנסי לדמיין עולם שבו את מתחילה כמורה עם 12,000 ברוטו
זה לא הערכה?
ועכשיו תשדרגי את זה יותר
אם את מוצלחת - תקבבלי 12,000 אם את גרועה תקבלי 5,000. וקיבלת 12,000... זה לא סופר הערכה?
בגלל הסתדרות המורים.
ומורי החטיבה מרוויחים כי ארגון המורים היה פחות לוחמני וקטנוני והצליח להשיג יותר....
אגב אחד ההורים שלי מלמד בתיכון והוא בהסתדרות - הוא נדפק בדיוק כמו מורי היסודי... אין קשר למקצוע...
את צודקת שזה בסיס של למידה. ובתי ספר שירצו להצטיין ישלמו יותר למורים טובים ביסודי כי זה סופר חשוב. וזה ימשוך תלמידים טובים וישאיר אותם בבית ספר והם לא יעזבו.
ועדיין. ההכשרה וההשכלה שצריך כדי ללמד פיזיקה וכדי ללמד קריאה הם מזרח ומערב.
והאופק התעסוקתי של מורה לקריאה ומורה לפיזיקה הוא שונה.
ואם מורה לקריאה תבוא בשביל 10,000 שח. מורה לפיזיקה לא. ולא משנה כמה הקריאה חשובה...
הנקודה היא להפוך את המערכת למערכת תמריצים שמייצרת יעילות. לשלם יותר למקצועות מבוקשים. לתגמל לפי הצלחה, להפסיק תגמול לפי וותק.
תגמול לפי וותק מביא לניוון ולהשארות במערכת של מורים שכבר נגמר להם הכוח אבל הם נשארים כי אי אפשר לפטר אותם והמשכורת עולה כל שנה... לא כולם אבל זו תופעה קיימת ונרחבת.
למורה לקריאה.
זה כמו שמשכורת בהייטק גבוהות ממש לעומת משכורות אחרות זה לא בגלל שהתרומה שלהם גדולה יותר או העבודה שלהם שווה יותר או מוערכת יותר זה פשוט בגלל דרישה לעומת היצע צריך הרבה מתכנתים טובים ויש פחות מהדרוש בשוק. אותו דבר לגבי מורה לפיזיקה אם יש דרישה גבוהה למורה לפיזיקה אז עדיף שפשוט לא ילמדו את המקצוע הזה בתיכון כי אין מספיק מורים? או שניתן לכוחות השוק להכריע ונאפשר שכר גבוה יותר באין היצע.

מה את ה אומר?
א זה נכון שלרוב וותק משפיע על איכות. אבל אם ככה לא תהיה פגיעה במורים עם הוותק שהשתפרו. להיפך. הם יקבלו יותר. אבל מצד שני אחד הדברים שמרחיקים צעירים מבטיחים מלהיות מורים זה השכר ההתחלתי. גם אם אתה סופר תותח.
בשום מקצוע יצרני אין כזו משמעות לוותק. זה פערים של פי3 ופי 4 רק בגלל וותק. וזה פשוט מופרך.
המטרה של תגמול לפי הישגים היא לתת אופק שכר נורמלי למורים צעירים תותחים.
לא סתם אירגוני המורים מתנגדים. הם דואגים למורים שכבר עשרות שנים במערכת (הם הרוב) ולא לצעירים.
ב ולכן יש מקום לתת את שיקול הדעת למנהל. ברגע שיש למנהל שיקול דעת וזה לא על פי נתונים מדידים זה ייצור עבודה בריאה יותר ותחרות בריאה יותר גם בתוך הצוות וגם בין הבתי ספר.
ג לגבי החופשות הבעיה היא לא החופש הגדול. או יותר נכון האורך של החופש הגדול. יש לנו הרבה חגים והרבה ערב חג ואיסורו חג מיותרים שסתם לא לומדים בהם.
אם ילמדו באיסרו חג וערב חג או אפילו יותר מזה יסנכרנו את החגים כחלק מהחופש הגדול/יעבירו את החופש לתאריך עברי שלא יהיה חצאי שבועות מיותרים לפני ובין החגים - המצב ישתפר בלי לקצץ ביום אחד את החופש הגדול
אפשר לשלב דברים מדידים (ממוצע ציונים, שביעות רצון של תלמידים שביעות רצון של הורים והערכת מנהל ולשקלל הכל יחד).
בכל התחומים מצליחים למצוא דרך להעריך. רק בהוראה זה בלתי אפשרי?
אני לא מאמין לכם.
(סתם דוגמא קטנה כדי להמחיש למה מה שאמרת לא רלוונטי - מבחני מיצב...)
וגם אם תגידו שאין דרך מושלמת... זה עדיין יותר טוב מאשר וותק והשתלמויות שלא קשורות לכלום.
ולא.. אין שום סיבה מוצדקת בעולם לפער של פי 3 או פי 4 על אותה עבודה רק בגלל וותק והשתלמויות
שום סיבה.
גם אם הערכה של מנהל+ציונים+הערכה של תלמידים ומורים זה גרוע ממש - זה עדיין יותר טוב (אלא אם כן מי שטוען אחרת הוא מורה גרוע עם וותק ואז באמת זה ידפוק אותו)

אחד עם ותק ואחד בלי
צריכים לקבל אותו דבר בדיוק? אין שום משמעות לותק? בכלל בכלל?
אולי התבססות רק על ותק היא לא נכונה, אבל שוב (כמו בדיון על ההשקעה) לבטל לגמרי את המשקל של זה גם לא נראה לי נכון...
צריך למצוא איזון.
אולי עכשיו לא מאוזן לכיוון הותק, אבל אתה מציע חוסר איזון לכיוון השני.
פער של 300-400 אחוז לא הגיוני וכבר עדיף שום פער מאשר הפער הקיים
נראה אתכם מתמודדים 45 דקות עם הדור של היום.
עזבו את הילדים...
אין לכם בכלל מושג איזה הורים הזויים יש. פשוט לא להאמין שיש אנשים כאלו.
מורה צריך להתמודד עם ילדים שבבית ההורים הם הסמרטוט שלהם, עם פה שלא יבייש ראפרים ובעיות משמעת ואלימות מפה ועד הודעה חדשה.
העבודה לא נגמרת כשחוזרים הביתה. כמה טלפונים, כמה הודעות, כמה ווצאפים, כמה פעמים צריך להסביר להורים מה צריך לעשות (ואז לא מתפלאים שהילד שלו כזה. ההורה בעצמו אהבל) כמה הכנות. כמה הכלה ריגשית וסבלנות צריך.
זה דור חרא וההורים שלהם עוד יותר.
לפעמים בא לי שכל עובדי ההוראה ישבתו ואז נראה את ההורים מתמודדים עם הילדים המקסימים שלהם.
היום החוצפה שיש לילדים ולהורים זה לא יאומן.
אין יראת כבוד.
אני לא כזאת מבוגרת ואני לא זוכרת שאצלינו היו בעיות כאלה.
(דנה לכף זכות שלא נכנסת לכ''א שלי)אין לי הסברלצערי אני לא יכולה להתייחס לאף אחד לא יפה. הכל צריך להיעשות בצורה יפה.
ב"ה אני אוהבת את הכיתה שלי וגם ההורים סבבה ואני אוהבת מה שאני עושה. אבל תמיד יש כאלה שההתמודדות איתם ממש ממש לא פשוטה ואין שום עזרה מההורים שמתכחשים שלילד שלהם יש בעיה והם מסרבים לטפל ולמערכת אין מה לעשות, אלא לקבל ושהמורה ישבור תראש.
אז מה שאני אומרת - לפחות שיעריכו. שיתנו משכורת שתכניס מוטיבציה בכלל להתמודד עם כל הקושי הזה. שלא יקצצו לנו בימי החופשות שאנחנו כל כך זקוקים להם בשביל בריאות הנפש. שלא יתנו לנו לעבוד עד מאוחר עם ילדים שעל השיעור הראשון שואלים אותך "מתי הולכים הביתה?" ושבאחת בהצריים כבר אין עם מי לדבר ובטח שאין את מי ללמד...
Liaמרוב שאני מעלה פה נתונים סטטיסטיים?
גם הורים שמאוד קשה איתם מקבלים יחס טוב.
אני בתור הורה אחנך את הילדים שלי שלמורים נותנים כבוד. גם אני אכבד אותם ואעריך.
אם יש בעיה, יש דרך לפתור. יש דרך לדבר. לא רק עם מורים, אלא עם כל אדם בחיים.
ככה גם ההורים שלי חינכו אותי. מעולם לא שמעתי דיבור לא יפה על מורים. לי היתה יראת כבוד מכל מורה. זה חינוך מהבית, מה שילדים היום לא מקבלים. גם את ההורים שלהם הם לא מכבדים וההורים לא יודעים לחנך לכבוד ולא יודעים לשים גבולות לילד ורואים את זה על הילדים וזה כל כך עצוב.
וכמורה כמה שאני אחנך לדרך ארץ, כל עוד ההורים לא יעבדו איתם על זה מהבית זה יהיה מאוד קשה להצליח..
לא הבנתי את המשפט האחרון שלך.
כולנו בני אדם. כולנו טועים.
וגם לי יש מלא סיפורים. אחד שקרה לא מזמן- על אמא שראתה את הבת שלה משחקת עם ילדה (שתיהן כיתה א') בשטח בית הספר וחשבה שהילדה ההיא הרביצה לילדה שלה אז היא צרחה עליה וגרמה לה לבכות ולרעוד מפחד. ובמקום שהבת שלה תגיד לה שזה לא נכון ושלא הרביצה לה, שתקה ונתנה לאמא לחשוב שזה מה שקרה. בסוף כשהתברר האמת אמרה "אה סליחה לא ידעתי" בטון לא מתנצל בכלל.. כאילו מה את אמיתית?
מה יש לכבד? מה זו השאלה הזו בכלל? את מי לא צריך לכבד? לא הבנתי איך המשפט הזה היה קשור לכל מה שכתבתי.
לא משנה מה הסיטואציה צריך לדעת לדבר יפה. וזה מה שהמורים עושים. אבל לא כל ההורים עושים כך ולמרות הכל ממשיכים לדבר אליהם יפה.
אם הם טובים.
הדיבור הוא לא להוריד וותק ולהשאיר בסיס איך שהוא עכשיו אלא לתגמל לפי הישגים והצלחות
וזה למה להיות מורים. כי אפשר בשנה הראשונה לקבל כבר 12-14 אלף ולא לחכות 20 שנה בשביל זה
שח בחודש בעוד מורים אחרים שלא עשו כלום יקבלו 15000
עדיף שיקול דעת שיכול לטעות מאשר אפס שיקול דעת
ואז לסנכרן בין 2 בתי ספר על שעות שונות כל יום זה כמעט בלתי אפשרי
והמערכת לא נותנת משרות...
ראיתי לפני כמה חודשים נתון מזעזע שהממוצע של אחוזי משרה אצל מורים ב10 שנים הראשונות למקצוע הוא 65%
אשתי מורה, אין לה מאה אחו משרה. אבל היא מלמדת כל יום 5 ימים בשבוע... 8 וחצי עד 1 וחצי.. איזה משרה היא יכולה להכניס ביסודי בנוסף?
הילדים הולכים הביתה...
לא 60 -70 ובטוחה שבעוד הרבה תחומים אין בכלל היצע ביישובים קטנים ואנשים מראש נדרשים לנסוע המון שעות בכביש כדי להתפרנס...
שעה מהיישוב שלנו כי רק שם היא מצאה עבודה... היא מסיימת ב1 ארבעים (לא וחצי) והילדים עולים על ההסעה הביתה...
יש לך טראומה ממנהל גרוע. הבנו... אי אפשר להתנהל מערכתית בגלל טראומה שלך...
מנהל גרוע גם ימדד לפי ביצועים ויועף מאד מהר אם לא יעריך את הצוות
או מורים זקנים עייפים שעושים רק רע לכיתה ולבית ספר....
זה שייך בכל מקום.
כשגם המנהל ימדד לפי תוצאות - הוא יעריך יותר את המורים שלו.
כשהורים יצביעו ברגליים וילכו מבית ספר רע לבית ספר טוב - המנהל יעוף על טיל אם הוא גרוע
פערים ענקיים יש גם כיום.
מנהל קובע שכר של מורה (קובעים חוזה כל שנה מחדש)
נכון שישכולות להיווצר אינטריגות אבל אם זה מורה תותח שההורים ירצו שהוא ישאר המנהל יאלץ להשאיר אותו ולשלם לו
בעיקרון, אני בעד שמורים ועובדי מגזר ציבורי יוכלו להתקדם בשכר גם בהתאם לעבודתם ולא רק וותק.
אבל, היישום כעת, ברור שהוא לא בא ממקום של בדיקה מאוד עמוקה וזהירה, ע"י מומחי חינוך ועוד, אלא ממקום של הנחתה, לקצץ בשכר ובתנאים.
היישום בפועל חשוב.
בוועדת דברת, שהיתה הבסיס המקצועי להסכמי אופק חדש ועוז לתמורה, רצו לתת מקום לתגמול עבור מצויינות, וכן לנתינת דרגות באופק (7-9) למורים מצויינים במיוחד. על פי המלצות המנהל. בפועל, כל המורים קיבלו את ההמלצות מיד כשהוותק שלהם הספיק. כי מורה שלא קיבל, עשה טרור למנהל. מידיעה, מנהלים התחננו שיקחו מהם את האחריות הזו כי זה הורס להם את חדר המורים.. המערכת לא הצליחה בזה.
אז צריך לשפר. אולי לבטל את עניין הקביעות? או שיהיה אפשר לפטר ביתר קלות מורים גרועים.
לגבי חופשות, צריך להכיר בעובדה שפער התנאים עם העולם בחוץ כל כך גבוה, אז צמצום החופשים יהפוך את המורים לקצת "עבדים"..
צריך להכיר בעובדה שיש במגזר הציבורי ובעובדי ההוראה הרבה אידיאליסטיים, שמרוויחים הרבה פחות משיכלו להרוויח בחוץ, ובאו לתרום למדינה באמת. הסתכלות עליהם כאוכלי חינם זו חוסר הכרת הטוב. נכון, יש וועדים ודור א' וכו שדאגו לעצמם לתנאים, היום, העובדים החדשים במגזר הציבורי נהנים משכר נמוך לרוב. ורק עליהם יעשו את הרפורמות שיפגעו בהם עוד. כך נזכה למגזר ציבורי הרבה פחות יעיל ואיכותי, כי הטובים לא ירצו לבוא..
יתכן שעל החופשות יש מה לדבר.
עבודת ההוראה היא קשה ושוחקת. והשכר גם כך אינו גבוה.
ובכלל, לדעתי המינוח "הלוואי שליברמן יצליח בזה" הוא שגוי..
הרי יהודי כמותך, לא אומר את זה מן הסתם כי צרה עינו במורים, אלא כי יש לו איזה חשבון של מה הגון כלכלית.
אז כשליברמן הסכים לשוחד של 53 מיליארד לערבים - כדי שתהיה "ממשלה" עם מישהו שסחט בעצם את התפקיד של העמידה בראשה עם 6 מנדטים - והעיקר בשביל שנאת נתניהו - שום "תכנית חיסכון" שהוא עושה, כולל העלאת מיסים שהתפארו שלא יעשו, וכעת עושים, מה שנתניהו לא עשה, כולל הדאגה פתאום לבריאות עם מס על המשקאות, כולל אי סיבסוד מעונות לילדי אברכים - אינה מתקבלת כאיזה "לשם שמיים" נטו. הכסף הוא אחרי הכל מאותה קופה. כשחסרים כ"כ הרבה מיליארדים, אז צריך איכשהו לממן את זה (אם נתניהו היה עושה משהו כזה - ולא היה עושה - לא היה שקט ליום אחד בתקשורת ובאופוזיציה על כך. שלא לבר אם היה נותן עשירית מזה ל"חרדים"..)
פער של 10% בגלל וותק זה הגיוני. פערים של 300 ו400 אחוז בגלל וותק מזעזע
אני בעד גם המהלך של מס משקאות ממותקים וגם בעד המהלך של אי סבסוד מעונות לאברכים (אם רוצים לסבסד שיסבסדו ישירות לא דרך משרד התמת שם המטרה ברורה מאד - להוציא אנשים לעבוד. ובתור אברך כולל אני אומר את זה. כולל זה לא לעבוד. אין סיבה הגיונית לקבל כסף שנועד לעידוד לצאת לעבודה אם אתה בכולל)
ברור לי שהוא לא עושה דברים לשם שמיים אבל הוא עושה דברים שהם טובים וזה מצויין.
כשהוא עושהדברים רעים אני מוחה. כשהוא עושה דברים טובים אני אומר הלוואי ויצליח
ורואים שלא קראת את השרשור כאן. מורה וותיק וטוב יקבל משכורת כמו עכשיו אם לא יותר טוב. הנקודה שגם מורה צעיר יוכל לקבל את אותה משכורת אם הוא טוב
היחידים שידפקו ממהלך כזה הם מורים שפשוט לא מלמדים כמו שצריך בין אם מעצלות (ואולי עכשיו יאלצו להתאמץ) ובין מחוסר כישורים ובין אם מחוסר התאמה.
מורים כאלו עם כל הצער שבדבר טוב לכולם שיפלטו מהר מהמערכת
אם מהכיס השני מוציא 53 מיליארד שוחד לערבים.
אני מעדיף שאת הכסף הזה יקבלו מורים עצלנים, אברכים, עקרות בית ולא יודע מי עוד.
מי שנותן שוחד בסכומים כאלה, שלא היו ולא נבראו קודם, שלא ידבר על תכניות לייעול הכלכלה...
זו היתה הנקודה העיקרית של דברי מצד האמת
לגבי התוספת-ותק, אכן אתה צודק שלא ראיתי את השירשור. אמרתי רק שעקרונית זה דבר טוב שמורה מקבל תוספת ותק.
לגבי כמה - והאם לא ייפגעו מורים ותיקים שעושים מלאכתם נאמנה - אכן אני באמת לא בקיא בפרטים. ואכן לא בהכרח כל גודל של תוספת וכל סוג של מורה, הכל מוצדק.
רק שמתוך הכרת השטח, הכרת מורים, אני יודע שזה ממש לא המקצוע ה"ריווחי"... אבל כנ"ל, זו לא היתה הנקודה העיקרית.
אבל ה53 מיליארד הלכו לערבים נקודה. אין סיבה לתת בגלל זה עוד כסף למורים עצלנים ולעקרות בית או אברכים.
אין קשר בין הדברים....
זה דומה לכך שתגיד שכיוון שהצבא לא יורה על מטרות רציניות בעז''ה אז נפסיק לשים חיילים בעמדות ביו''ש.
אין קשר.
אני מנקודת המבט שלי כועס על הדברים הרעים ושמח מהדברים שישפרו את הכלכלה
היום מורה מתחיל מקבל במקרה הטוב 5000 ברוטו.
בעוד מורה עם וותק יכול להגיע ל25,000 ברוטו על אותם שעות
זה נראה לך הגיוני???
אז אם אנחנו רוצים מורים טובים שיסכימו להיות מורים ולא ינטשו עדיף מבחינתי לתת לכולם 15,000 ולקצץ לוותיקים כדי שיכנסו אנשים מוכשרים. אבל לא זה ההצעה ששל ליברמן.
הוא מציע משהו יותר טוב. לתגמל לפי תוצאות וביקוש - שכל אחד יקבל מה שהוא באמת שווה.
אז מורה טוב וותיק יוכל לקבל את ה25,000 שלו אבל גם מורה צעיר ומתחיל שהוא מספיק טוב במקצוע נצרך יקבל גם 20-25,000
מי שרוצה שזה לא יקרה בעצם רוצה שמורים צעירים ימשיכו לקבל 5000 שקל בחודש, והרבה אנשים מוכשרים וטובים לא יגיעו להוראה... אתה רוצה מורים טובים? תשלם להם בהתאם. לא לפי כמה שנים הם במערכת אלא לפי כמה הם טובים
אם הצבא לא יורה על מטרות רציניות בעזה,
אין לכך קשר למה שעושה ביו"ש.
אבל אם לוקחים 53 מיליארד כשוחד לערבים - דבר חסר תקדים, ועדיין מרבית הכסף ברשות האוצר, לא הועבר - אז לשבח צעדים "של ליברמן" באותו זמן - כשהשוחד נלקח ממש מאותו כיס, זה לא שייך.
משל לאדם שמוציא חצי ממשכורתו כדי לשתות לשוכרה, ובמקביל אומר לאשתו שראוי לחסוך בהוצאות האיפור...
על כן, אפשר לדון על התנאים של המורים - שלא זה העיקר עליו הערתי - בלי קשר לחוצפה של מי שמתנהל בכספי המדינה לפי אינטרסי השנאה לנתניהו ולחרדים בצירוף שיחוד הערבים שהצורך אליו נוצר כתוצאה מכך.
לעצם מה שכתבת, לגבי משכורות המורים, זה יתכן. אם כי המדידה מה זה "מורים טובים", היא קשה מאד. הוא מעולם לא עסק כנראה בחינוך.
הרי יצטרכו למדוד דברים "מדידים" בעיקר, ואז יש חשש שמורים יילחצו וזה יבוא על חשבון העידוד הנינוח של תלמידים. זה דבר שקשה מאד ליישום. אפשר בכללי, חוות דעת של מנהלים - אבל גם זה דבר שמזמין לחצים וחנופה וכו'. הנושא הזה אינו פשוט. יותר קל לתגמל בפרסים מידי פעם "מורה מצטיין", מאשר בקביעות לתלות בכך את המשכורת. זה לא מפעל לייצור רכיבים, שאפשר לספור הספק יומי...
לאידך, אפשר להבחין עם השנים, במורים שיכולתם כבר דלה, ולנסות בהדרגה בעזרת פיצויים מתאימים, לרענן את המערכת. לשים אותם אולי יותר בתור כחות עזר ממוקדים וכד'.
[אולי באמת קצת חבל שאין לך איזושהי השפעה בתקציב... היית יכול להועיל שם נראה לי..]
אני לא שמח בכך ש'חוסכים כסף על מורים'
אני חושב שהתכנית הזאת תוביל לכך שמערכת החינוך תהיה יותר טובה...
ולכן אין קשר לבזבוז הכסף על הערבים. אם נחזור לדוגמא שלך - הבעל מבזבז כסף ושותה לשכרה אבל אומר לאשתו בואי נשלח את הילדים לבית ספר טוב שהם ילמדו טוב... אין קשר? נכון. כי גם בין הרפורמה הזו לבין ה53 מיליארד אין כסף. זה לא 'לחסוך כסף על מורים' זה לעשות את מערכת החינוך הרבה יותר טובה ולהביא לשם כוח אדם טוב הרבה יותר
אני חולק עליך וטוען שאםשר בהחלט לקבוע אמות מידה מסוימות להצלחה. ולתגמל בהתאמה. נכון זה לא יהיה 100% מושלם ומדוייק אבל זה יותר הוגן מאשר וותק. ופערים עצומים.
אף אחד לא ביקש לעשות הערכה של המשכורת על בסיס יומיומי. אבל כל שנה מחדש החוזה נפתח. להעלות להוריד... כמו הרבה עבודות אחרות.
נ.ב. יש פתרון יותר טוב אפילו. שיטת השוברים. המדינה מתקצבת כל תלמיד בסכום מסויים והוא מקבל שובר. בתי הספר עצמאיים לחלוטים כל אחד קובע את השכר של המורים שלו ובוחר תכניות לימוד וההורים בוחרים איפה לשים את הילד ולאיזה בית ספר לתת את הבוננזה מהמדינה... מה זה יתן? בית ספר שלא יהיה טוב בעיני ההורים - יפסיד תלמידים ויפסיד כסף.
בית ספר שההורים מרוצים יקבל יותר תלמידים ויותר כסף. ויוכל לשלם יותר למורים
הוא הנושא הכספי. לא מה שאתה כותב. כך אני מעריך. לכן הוא שר האוצר ולא שר החינוך. זה לא התחום שלו.
ולכן אמרתי, שמי שמבזבז אתבספי המדינה על שוחד לערבים, אינני חושב שצריך לייחס ערך לנסיונות שלו אח"כ ,לחסוך" בין אם זה בתואנה של חינוך טוב יותר, בין אם זה בתואנה של חינוך הציבור לא לשתות משקאות ממותקים (מה עם וודקה?)
לכן, מציע להפריד בין התחומים.
לגבי עצם הנושא של תחשיב שכר מורים כמו שכתבת, זו שאלה.
בוודאי שצריך לדאוג שגם שכרו של מורה מתחיל יהיה הגון, ללא קשר לעניינים אחרים (אפשר בהחלט גם לקחת כסף מהשוחד שנתנו לערבים..).
צריך גם תוספת ותק. זה הוגן ואמיתי. ומקובל גם בנושאים אחרים, שעם הותק השכר עולה. סה"כ גם הנסיון עולה. עד כמה תוספת, זו שאלה שצריך לבדוק.
לגבי הערכת עבודה כל שנה מחדש... נראה לי מוגזם. החינוך הוא ציבורי. דומני שבאף מקום במערכת הציבורית אין דבר כזה, שכל שנה עושים "הערכה מחדש" של התיגמול.. יש חוזים לטווח ארוך. גם מורים מקבלים קביעות אחרי כמה שנים. אי אפשר שמורה יהיה במתח כל שנה אם יעלו או יורידו את שכרו. זה מזיק לחינוך.
גם לא נכון לטעמי, לתת שכר שונה באותו בי"ס למורים שונים. זו הריסה מוחלטת של האווירה הבית ספרית, אני לא יודע אם אתה מכיר את הנושא מבפנים.
צריך לדאוג בכללי, שמורים יקבלו שכר הוגן. צריך גם בקרה על איכות ההוראה והחינוך (יש גם היום, אלא שיש גם הסתדרות.. לא נראה לי שזה הולך להתבטל..) - וצריך לקבוע מה עושים אם מורה כבר לא בכושר ללמד, איך מאפשרים לו להמשיך את חייו ופרנסתו בכבוד, בלי להכריח להשאיר בתוך מערכת חינך הילדים מי שאינו מתאים (אני לא חושב שזו תופעה כ"כ רחבה).
לגבי בתי"ס עצמאיים - גם זו שאלה. גם כיום יש לבתיה"ס אוטונומיה מסויימת - אבל בשיטת הלימוד הממלכתי, ואפילו המוכש"ר, יש דברים שחייבים ללמד. המדינה יכולה לדרוש בסיס של לימודים וידיעות.
וגם כיום להורים יש בחירה לא מועטה ביחס לבתי הספר. ובאמת עם הזמן בתיה"ס הפכו ליותר "שיווקיים".. כבר היום ישנה תחרות - וקורה גם שבתי"ס נסגרים מחוסר ביקוש, או משנים כיוון.
ממה שכתבת כאן
אגב, בשביל הדיוק בנושא ה"ותק" של מורים -
יש לציין, שלפי מיטב ידיעתי, מורים מקבלים לא רק על ותק-נטו, אלא גם על השתלמויות. יש גמולי השתלמות. דומני 9 או 10 דרגות שכר לפי מספר ההשתלמויות שעוברים עם השנים. הרבה שנים.. ההנחה היא, שזה חלק משיפור ההוראה, שמורה מרחיב את אופקיו (גם מורה שיש לו תואר דוקטור, למשל, שכרו שונה. כי משרה מלאה אצלו היא עם פחות שעות). כך שהמרכיב אינו רק שרירותי לפי מספר שנים.
אבל רובם המוחלט לא קשור להוראה וה סתם פקטור בשביל להעלות שכר
אגב, אי אפשר לעשות כמה השתלמויות שבא לך ולעלות תוך שנהשנתיים את כל ההשתלמויות. זה מובנה עם וותק
אם זה נטו צבירת ידע תן לי לעשות בקצב שבא לי. אבל לא. אתה מוגבל להשתלמות אחת או שתיים בשנה ולעליה איטית מאד במדרגות...
ואתה צודק אין שום סיבה לתגמל מישהו יותר כי הוא עשה תואר שני במשהו או דוקטורט במשהו. או אפילו בחינוך... אם התוצאה מצדיקה עליית שכר - סבבה אם לא - מה זה משנה
שמורים יקבלו שכר סביר והוגן? ושתהיה איזו בקרה על איכות העבודה/חינוך, בטח אתה מסכים לזה..
בגדול אני חושב שיש במערכת הרבה דברים שראוי לתקן. בין השאר את הפער הגדול בין המורה המתחיל לוותיק. (אמנם הפער אינו פי 5 כפי שכתבת. הרבה פחות. מורה וותיק לא מגיע ל 25,000. אולי מנהל בכיר. ומורה מתחיל במשרה מלאה בתיכון מתחיל ב8300 וביסודי בסביבות 7000 נראה לי. נכון שלא כולם משרה מלאה, אבל יותר מ-5000)
ונכון בוודאי שצריך למצוא דרך להוציא מורים גרועים מהמערכת. ושהקידום יהיה תלוי בהשתלמויות רלוונטיות למקצוע. (כיום יש לא מעט כאלו. למיטב ידיעתי יש השתלמויות חובה לפחות בתיכונים כל שנה, רלוונטית)
ונכון לפתוח אזורי רישום כדי לעודד מצויינות בבתי ספר, זה כבר קורה ברמה מסויימת בערים השונות. לגבי שיטת הואוצרים, אולי אפשר לבחון.
אבל, ממש לא נכון לפגוע בתנאי התעסוקה כשהשכר גם כך נמוך בממוצע. יביא לנו עוד פחות מורים טובים למערכת. צריך לזכור שגם תלמידים צריכים חופשה. תלמידי ישראל לומדים יותר ימים ויותר שעות באופן משמעותי בהשוואה לOECD. אז אולי ליצור יותר התאמה לחופשות ההורים (סופש ארוך תמורת קיצור חופש וכו).
וצריך גם שתהיה איזו התקדמות קטנה בשכר לוותק. כך מקובל, וכך נכון, כשהמורה מתמקצע יותר ונהיה טוב יותר, יחד עם ההתמקצעות בהשתלמויות.
בהחלט אני מבין את דעתו של ד. , שאומר שכל קיצוץ כעת, ייבחן בצורה בקורתית כי אינו מגיע בחלל ריק אלא בתקופה בה המדינה מחפשת כסף אחרי שנתנה סכומי עתק לעבאס. עובדה, המדינה צופה הכנסות של מעל מיליארד שח ממיסוי חדפ ומשקאות מתוקים. לכאורה, אם זה יפחית צריכה, היתה אמורה להרוויח פחות או לפחות להעביר את הכסף למלחמה בסוכרת/מזהמי סביבה. אבל בסוף רצתה כסף. (באופו אישי אני מבין מדוע הטילו את המיסים הללו אף שאני לא אוהב אותם..)
א לא. אני לא חושב שהם צריכים לקבל שכר יותר מעכשיו ללא קשר לתוצאות. לא רוצה עליה נוספת בשכר שמשולם בעצם על ידינו ללא תוצאות. ההוצאות על מערכת החינוך ב2 עשורים האחרונים גדלו בצורה לא נורמלית ועדיין החינוך בקנטים.
לגבי הפער.... מורים מתחילים לרוב לא מצליחים לקבל משרה מלאה.. ומרים וותיקים כן. 2 אחיות שלי מורות אשתי מורה ואף אחת משלושתן לא מצליחה לקבל משרה מלאה
לגבי 'פגיעה בתנאי תעסוקה' אין פגיעה. להיפך... ככה רק יבואו מורים טובים. הרפורמה תגרום להביא מורים בשכר התחלתי גבוה יותר
תלמידי ישראל לומדים פחות ימים מהאו סי די. מה שמטה את הממוצע זה חרדים שלומדים הרבה יותר
התקדמות קטנה מקובל פערים כמו היום לא מקובלים
הכסף מהמס משקאות ממותקים הולך למלחמה בסכרת כמה מאות מיליונים לפחות לפי מ ה שהודיעו.
מס חד''פ אני נגד
1. כתבתי שכר הוגן, לא כתבתי שצריך להעלות. אבל, אני כן חושב שהשכר צריך לעלות בהתאם לעליית השכר במשק כדי שלא יישחק למפרע. (יש אינפלציה כידוע..)
2. במקומות של דתיים אולי קשה יותר בהתחלה. בעיה קשה, לפעמים גם פוגעים בתנאים בצורות נוספות. (ואל תסכימו לזה..) אבל ברוב המקומות אפילו חסרים מורים טובים וקל הרבה יותר לקבל משרה מלאה.
3. פגיעה בתנאי עבודה זה בתנאים. השכר זה משהו נוסף. הפחתת חופשים לדוגמא. (היום מורים יכולים לנצל חלק מהחופש לתוספת שכר, לכן, כל עוד לא משנים את כל המשוואה, לא נכון לפגוע רק בתנאים לדעתי.
4. תלמידי ישאל לומדים יותר ימי לימודים ויותר שעות לימודים. לא רק החרדים. עין בדו"ח ה OECD. (בעיקר בגלל שבישראל לומדים 6 ימים בשבוע בניגוד למדינות המפותחות בהן לומדים 5 ימים)
5."התקדמות קטנה מקובל פערים כמו היום לא מקובלים" - מסכים בהחלט
הרי כתבתי מפורש: " ההנחה היא, שזה חלק משיפור ההוראה, שמורה מרחיב את אופקיו". אפשר להסכים עם ההנחה הזו או לא - אבל מבחינת המערכת זה נקרא שמורה מוסיף ליכולת ההוראה שלו. לא סתם "זמן".
לא אמרתי שאפשר לעשות כמה השתלמויות שבא לך. אפשר לבחור כל פעם השתלמות מסויימת. אז עם הזמן זה מצטבר - ומשמעותי. כך שהשכר אינו רק פונקציה נטו של ותק.
וממש לא שייך לומר "תן לי לעשות בקצב שבא לי".... לא מדובר כאן על השלב של לימוד ההוראה. מדובר על מורים בפעל (לעומת זאת, בשבתון, יש חיוב על כמות מסויימת כדי לקבל את תגמולי שנת השבתון). הוא אמור להקדיש את זמנו ללמד. הרי אם מאד רוצה - יכול לעשות הפסקה, ללמוד לתואר אקדמי גבוה יותר, ולהעלות שכר בהתאם...
לגבי הענין האחרון, של קביעת שכר לפי "אם עשה תואר שני או דוקטורט במשהו", זה דבר שאפשר להבין את ההיגיון שבו. ההנחה היא, שמי שהשקיע הרבה בלימוד-עצמי, ויש לו על זה "קבלות", אז יתוגמל גם בשכרו.
גם בצבא, עם השנים, עודדו מאד לצורך הקידום לשלב לימודים אקדמאיים תוך כדי. פעם לא היה דבר כזה.
לכאורה, מה הקשר... אז ראשית, באמת, לא חייבים לקבל את ההנחות הללו. אבל ה"ראש" שעומד מאחורי זה, הוא שאדם עם השכלה רחבה, יהיה עם שיקול דעת רחב יותר, גם בצבא, ובוודאי בחינוך.
זו ההנחה הבסיסית - אדם השקיע, יקבל יותר שכר.
נכון שלא תמיד זה יהיה מקביל לתוצאות, אבל זה משהו מדיד יותר בבסיס. על גבי זה, אפשר תגמולים לתוצאות מיוחדות. אי אפשר להפוך את זה לתחרות במערכת.
והאמירה, "אם התוצאה מצדיקה עליית שכר, ואם לא מה זה משנה"... היא אולי יפה בתור אידיאולוגיה היפוטתית, אבל לא ממש ישימה. רוב המערכות מקבלות אנשים לפי רמת ההכנה שלהם. אחרת יעשו "נסיונות" על אלה שבאים לעבוד, אלה שבאים לחנך... לא שייך. זה בסיס הגיוני.
אע"פ שאכן לפעמים מישהו שלא למד שום דבר אקדמאי, אבל הוא עם כישרון חינוכי טבעי, והשקיע הרבה בתורה וכו' - יכול לשים "בכיס הקטן" את כל בעלי התואר שסביבו..
שכל המדינה תרגיש מה זה כשהמורים והגננות לא עובדים. אשב בבית עם פופקורן מול החדשות
אני תמיד מחכה לימי חופש. בכ"א בעלי עדיין יעבוד גם במצב כזה אז כסף זה לא הבעיה..
המטרה שתושג פה (בתקווה) היא הערכה למורים וגננות ואולי גם ישלמו לנו בהתאם כדי שנחזור לעבוד עם הילדים שאפילו ההורים שלהם לא מסוגלים להישאר איתם ימים שלמים.
הילדים שכחו איך מתקשרים. לא יודעים איך לנהל שיחה עם חברים שלהם. כל היום מחכים לחזור למסכים. בעיות קשב וריכוז בשיא שלא היה מעולם. משפחות קורסות כלכלית. בתור אחת ששומעת את הקשיים של ההורים.. תאמין לי שאני יודעת על מה אני מדברת.
אגב גם בתקשורת אמרו כמה מקרי האלימות בבית עלו. כמה משפחות התפרקו..
לפני כמה שנים הייתי במקום של ייאוש.
התחתנתי צעירה ותמימה עם אדם שפגע בי ורמס אותי יום־יום, מהרגע שנכנסנו לנישואים.
אחרי שנים של פחד והשפלה, הגיע רגע אחד מכריע – תקרית שבה הוא הרים עליי יד.
באותו יום קיבלתי החלטה: אני הולכת, ולא חוזרת.
ועשיתי את זה.
עזבתי עם הילדים שלי ויצאתי לדרך חדשה.
המשפחה תמכה בי, החברות והחברים עטפו אותי, וכולם היו גאים בי – אפילו בני משפחה שלו.
והכי חשוב: אני גאה בעצמי.
עברתי מהחושך אל האור.
הצלתי את עצמי – בזמן.
והצלתי את הילדים שלי.
היום אני במקום אחר לגמרי.
יש לי עסק פרטי, יש לי רישיון, ובעזרת השם יהיה לי גם בית משלי.
ועדיין, כמו לכל מי שעבר טראומה, יש תקופות של נפילות באנרגיה.
אולי זיכרונות, אולי פצעים שהודחקו.
לא מזמן, כשמצאתי את עצמי שוב במצב ירוד, עלו בי תמונות מהעבר:
איך אחרי מכות או יריקות לפנים הוא היה יוצא מהבית,
ואני נשארת לבד בחדר, בוכה,
עם הילדים הקטנים סביבי.
בלי למי לספר, בלי כתף להישען עליה.
ואז נזכרתי איך הייתי מגיעה לכאן, כותבת שרשור,
ואנשים זרים – טובים – היו מגיבים, מחזקים, מרימים אותי מהרצפה.
כי אז באמת לא היה לי עם מי לשתף.
כשקיבלתי את ההחלטה להתגרש, אנשים לא האמינו שאעשה את זה.
זה היה צעד אמיץ, כמעט בלתי נתפס.
והיום אני רוצה לומר תודה.
עברו כמה שנים, אבל תודה על האנושיות, על הטוב, על היד המושטת.
רק לומר: בסוף יש סוף טוב, גם אם הדרך קשה וכואבת.
יש אור גדול בדרך.
תהיי חזקה.
תאמיני בעצמך
לא זוכרת אותך ובטח לא הייתי אז כאן בכלל.
אבל מה שכתבת ומה שעשית- וואו!
אישה מלכה!
תודה שנתת פה השראה לאומץ!
הלוואי שתצליחי בכל מכל כל!
כך שאף אחד לא היה כאן כדי לחזק...
(סליחה שאני מעלה את זה בזהירות, אבל יש סיכוי שאנחנו מתרגשים מיצירה לא מאוד משובחת של ai)
התוכן עצמו גם מעלה כמה חשדות.
בבקשה, תבוא הכותבת ותבדה אותנו.
אבל כן
קראתי שוב
ואכן יש מצב שזה בינה מלאכותית.
והסיכום: תהיי חזקה
תאמיני בעצמך.
קצת לא קשור לכל הטקסט הקודם.
אם המטרה היתה לחזק מישהי
אז למה רק בסוף?
כל הפוסט מדבר על להגיד תודה
ואז בסוף
תהיי חזקה
תאמיני בעצמך
אז למי דיברו ופנו בפוסט הזה?
לאלה שעזרו?
או למי שרוצה לעשות צעד?
(ולעניין: שוב, אולי מבוסס על סיפור אמיתי, ונעזר בבינה מלאכותית,
וכן כמו שאמר שם, דרושה זהירות. אבל גם מצידנו כסתם אנשים בעולם המשוגע הזה דרושה זהירות. ואצ"ל בפורום אנונימי וכו'.
תבוא הכותבת עם תגובתה והערותיה.)
אלא בן אדם אמפתי באופן כללי, לכן זה מיד נגע בך.
אבל בתוכן הדברים יש סתירות 180 בין הרישא והסיפא.
מה זה?
ובכלל למה שאנשים ימציאו סיפור?
מה יצא להם מזה?

ובין אם לא.
הכי חשוב שמי שקוראת תדע שנוכל להוות עבורה כאן מרחב ביטחון אישי ונשמח לתת לה כוחות.
מאחלת לך רק טוב!!🫂❤️
בעלי ואני ב"ה בזוגיות מהממת ואוהבת באמת.
היום קרה משהו שמפריע לי ואני מתלבטת אם אני מגזימה או שזה באמת מציק. בעלי סטודנט והלך ללמוד למבחן שלו עם מישהי מהלימודים, כדי שתשלים לו חומר שהפסיד במהלך החודשים האחרונים במילואים. זה עורר בי פתאום רגשות של קנאות מה הוא יישב עם בחורה לבד והיא תסביר לו? מה ואם הם יצחקו פתאום וכו... אני קנאית בהגזמה או שמה?
חחחח תודה
אז מן הסתם הם יצחקו, ידברו, יקשקשו...
אם הוא לא לומד הוראה והוא לא מתכוון לעבוד בישיבה,
אז זה לא כל-כך שונה מאינספור פגישות שיהיו לו גם בעבודה.
(אני יודע שלא עניתי לשאלה שלך, רק הרחבתי אותה...)
אין נכון או לא נכון.
לאחת זה יפריע-וזה בסדר.
ולאחרת זה לא יפריע-וגם זה בסדר.
אבל אם זה מפריע לך,פשוט תגידי לו.
תשתפי אותו בתחושות שלך.
אצלה בבית או במקום ציבורי, כמו בספריה?
זה טבעי שדברים כאלה מעוררים מחשבות ורגשות, במיוחד כשאתם זוג טרי והקשר עוד בבנייה והתגבשות. זה ממש לא משהו לחוש עליו אשמה או לחשוב שאת "מגזימה".
אבל כיוון שההקשר הוא נטו לימודים ולא בילוי חברתי נניח של קולגות מהעבודה , לצורך השלמת חומר חיוני שהוא הפסיד עקב המילואים – זוהי מטרה פרקטית, ברורה ומקצועית. זה לא "בילוי" או "יציאה".
אם הם אכן ישבו בספריה - זו התנהלות שגרתית ונורמלית של חבורות סטודנטים.
אם בפעם הזו נפגשו בבית שלה, לגיטימי לבקש שלהבא ישבו במקום ציבורי
יש הרבה חברויות בלימודים ובעבודה שלא מתפתחות למקומות שהפנטזיות של כבודו הולכיהם אליהם.
זה לא הופך את זה לטוב או לרע, אלא בעיקר שצריך לדעת לשים דברים בפרופורציות ולהבא להציב גבולות (נניח, שבפעם הבאה ייפגשו אצלכם בבית, או שייפגש עם אחר/ת).
מחשבה פסימית מיידית או תגובה קיצונית יכולים להזיק מאוד, בין אם החשש מוצדק ובין אם לא.
"הפנטזיות של כבודו"
זה לא מכובד.
אני רוצה למחות

השאלה אם יש לו ברירה.
אבל כמה נקודות ציון
א האם יש איסור ייחוד. אם כן אז זה פשוט אסור .
ב האם חד פעמי/ פעמים בודדות/ סדרה של שיעורים
ג האם יש רעשי רקע שיגבירו צניעות או שיגבירו קלות דעת
ד מה הסגנון של הסטודנטית המדוברת
הצלחה רבה
לק"י
לא קשור לאם סומכים על בן הזוג או לא.
ובעיני, אם לך זה מפריע, הכי לגיטימי שתבקשי ממנו ללמוד עם גבר.
אולי לא הייתי באה בדרישה, אלא מבקשת ומקווה שייענה לי.
עדיף ללמוד בזום ביחד ולא פיזית ועוד יותר עדיף ללמוד עם גבר..
זה די פשוט ובסיסי
שיפריע לך
כדאי לשתף בזה❤️
אפשר להזמין ללמוד אצלכם אם אין אופציה טובה יותר עם מי להשלים.. או שילמדו בזום.
יחד עם זאת, ראוי לסמוך עליו
ואם ממש קשה (לאו דווקא קשה לסמוך אלא קשה הסיטואציה)
אפשר להזמין אותה ללמוד אצלכם
שצריל זהירות גדולה ב"לתת עצות" שחלילה לא יפגע בצורה כלשהי בשלום והאהבה בין איש לאישתו.
אז כל המטרה היא רק לתיקון ולכוונה טובה.
גמו שכתבו זה חייב להיות ברור שהגבולות ההלכתיים חייבים להישאר אחרת אין לזה שום היצר בלי קשר לנישואין בכלל.
והדבר השני והקריטי זו לא הנהגה טובה אני מאמין שהוא עושה את זה בתום לב וגם אותה סטודנטית שעוזרת לו.
אבל זה לא מומלץ כלל וכלל גם כשאין שום ייחוד ומבחינת הלכתית יבשה הכל נעשה לפי ההלכה.
מהסיבה שזה יוצר קירבה בטח אם משובר במשהו של כמה פעמים.אי אפשר להיות לא אנושיים אי אפשר לשבת עם אדם ולא קצת לצחוק איתו להביע נחמדות וזה לא דבר רע אבל בהקשר הזה זה עלול חלילה להגיע למקומות שליילים ואיני מדבר מדמיונות אלא מסיםורים ששמעתי ומתלמידי חכמים מאוד מתונים ומחוברים לחיים שגם הם אומרים את הדברים הללו.
זה מעבר להרגשה האישית זו הנהגה לא נכונה...
העולם היום הפך להיות מכיל וכל דבר כמו מה שכתבתי נשמע שמפגש בים איש לאישה הוא מלא ביצרים ותאוות.
אבל זו בכלל לא הכוונה שלי.
אנחנו בני אדם בריאים עם רגשות וכל פגישה מסוג כזו היא סוג של חוויה וחוויה היא דבר מקרב.
וזה לא משנה עבודה לימודעם וכד' צריל שיהיו גבולות ברורים
בסגנון הדיבור והתוכן.גם במקום של עבודה זה לא דבר נכון שאיש או אישה ידברו על אה ועל דא או יצחקו אחד עם השני...
זו האמת וזו דרכה של תורה
ברור לי שהרבה מאיתנו לא עושים את זה ממקום רע פשוט העולם הפך להיות מכיל כביכול ונותן לגיטמציה לערבוב הזה.
*אני ממש לא חושב שצריך שלא יהיה שום מפגש בין נשים לגברים.
אבל אני כן מתנגד שבתוך המפגשים האלו יכנסו ערכים,אמונות,תחביבים, חווית וכד' בין גברים לנשים(אא"כ המטרה שלהם להכיר ולהתחתן).
ודרך אגב אני בטוח שהוא ממש צדיק וטוב וממש אוהב את אשתו ובכלל לא חושב על הנ"ל.
אבל כמו שכתבתי זה לא דבר טוב ונכון.
לשאול אותו
אם הפוך הוא היה מסכים שתשבי עם סטודנט
זה בהחלט יצירתי, אבל אם מדובר בזוג צעיר, עדיף כמה שפחות להתבחבש בזה. כל העיסוק בזה רק מעלה רעיונות ויוצר טינות., ולצערי מדברים שאני מכיר, אנשים (בעיקר נשים!!!) מצטלקים מזה מאוד קשה, ונישואים מאוד יפים יכולים להיהרס על ידי שיחות על "אהה נהנית לגבר איתה", "מה יש לה שאין לי", "וואלה בטח בדקה וחצי שיש לך בערב אתה בטח מגשים איתה פנטזיות". זה פשוט חבל ומסוכן (גם אם זה לא גורם ח"ו לגירושין, זה גורם לפירוד בלב וטינות וכאב).
שפשוט תגיד לו שלהבא אם רוצים אז או עם גבר או בבית שלהם כשהיא נמצאת.
יכול ליצור יותר מידי התעסקות בעניין
אם זה באמת לא עניין גדול
אז שלא ייפגש עם הסטודנטית.
זה יכולה להיות שיחה קצרה
שאשתו פשוט תגיד לו
תשמע זה מפריע לי....
אני ממש אשמח אם תמצא סטודנט ללמוד איתו במקומה.
אם זה מקובל על בעלה אז הכל סבבה
שוב כל אחד והסטנדרטים שלו
אני מכירה מישהו שכן למד עם סטודנטיות כי לא היתה ברירה בפקולטה הספציפית שבה הוא למד
אולי לא היו מספיק סטודנטים...
פשוט להגעד לא, או לתת גבולות כלשהם שמקובלים עליה.
אבל חהתחיל לדון איתו איך הוא היה מרגיש ומה דעתו אם וכאשר ולמה ושמה, זה מתכון למשבר בזוגיות.
יכול להיות שאני שטחי ופרימיטיבי אבל אגיד לך בכנות:
אם היא בחורה יפה - יש לך על מה להיות מוטרד.
אם היא מכוערת, אין מה לדאוג.
לק"י
ואני גם לא מסכימה איתך.
גם מכוערות מתחתנות,
גם מכוערות נמצאות בזוגיות מאושרת,
גם מכוערות יכולות לבגוד,
גם מכוערות יכולות להיות מאהבות...
במצב של חוסר בבית
לא מדברת על זאת שפתחה את השרשור
חלילה
כי היא אמרה שיש להם זוגיות יפה ברוך ה'
אבל במצב שחסר בבית
בקלות אפשר להיסחף
מישהו מכיר מניסיון ויודע להמליץ בין טיוטה היילנדר לבנם קיה סורנטו
שניהם חצי היברידיים, 7 מקומות
לשימוש עירוני
תודה 🙏
ומלחמת קיום מאז. יש צורך בעוד אחד כזה? פעם הייתי מצחיק.
יאללה בואו נצחק קצת על עצמנו. מקווה שאצליח להעלות חיוך
- נשואים טריים
וכן, פעם היית מאוד מצחיק 😝
אבל גם היום ❤️

מה אפשר לעשות כשהאחריות ההורית של ההורה השני לוקה בחסר?
אסביר,
הוא איש טוב ואבא טוב.
לא משנה המצב בינינו, הוא לא רלוונטי.
מתייחסת רק להתנהגות שלו כהורה.
כשהילדים בבית איתו, יש כאוס.
הוא לא מחזיק. לא מקפיד על דברים שצריכים להיות בשגרה.
הכל מרגיש כמו אווירת עלא באב עלא.
חוזרת למגבות על הספה, בגדים מלוכלכים על הרצפה שני ס"מ מהסל, וילדים חצופים ומשתוללים שצריך פלוגה כדי להרגיע אותם.
כשהילדים איתי, יש רוגע והרמוניה.
מקפידה איתם על חוקים, סדר, זמנים.
הכל ברוגע ושלווה. אין חיכוכים. כל אחד תופס את הפינה שלו ויש אווירה של קסם בבית.
עד שהוא נכנס הביתה.
הילדים פשוט מריחים את הפשרנות שלו לדעתי.
על הכל הוא מוותר.
מעניש, ומוותר. מאיים. לא מקיים שיח.
עכשיו, כמובן שאני לא מושלמת. אבל מפה ועד הורה שהילדים איתו בכאוס מוחלט יש פער רציני.
פרקטית, להיות הורה 24/7 מבחינתי לא אופציונלי.
אני גם ככה איתם המון שעות לבד. באהבה ושמחה.
ויש לי כמובן דברים שאני מחויבת אליהם מול עצמי.
מעבר לעובדה שאם אתמסר ככה, בוודאות אשחק עד היסוד.
ניסיתי לומר לו, לרמוז, לבקש על דברים ספציפיים.
עדיין הכל נותר על כנו.
מה כן אפשר לעשות?
מה שמתואר לא מבטא חוסר אחריות הורית. לא נשמע שמדובר במשהו מסכן את הילד או חוסר דרגה למשהו בסיסי. בגדים על הרצפה ומגבות מפוזרות? זה אומר שקילח אותם/דאג שיתקלחו?
זה מעצבן בטירוף, אני יודעת וגם אצלינו ככה. אבל לא מעיד על כלום.
לגבי גבולות, גם כאן זה נתון לדיון, אבל לא נשמע משהו אקוטי או חריג.
מחפשת המלצה לסדנה לערב נשים בקהילה❤️
לא סדנה יקרה! לא קשירת מטפחות.
תודה!!
מניחה שיש במגוון מחירים, ואולי אפשר להכין ערכות ולהכין בלי הדרכה.
כמה אתן מוכנות להשקיע פר משתתפת?
ואם לא דחוף לכן מפעילה מבחוץ אפשר סדנת DIY פשוטה יש מלא אופציות
עיצוב שוקולד לפרלינים
ציור בקפה
יש לי המלצות..
תלוי מי הקבוצה, כל אחת לוקחת הביתה או משהו שיוצר קולז
לרב זה על קנווס, עם מדבקה צובעים ומסירחם את המדבקה אז יוצא לכולן יפה ..
אפשר להזמין דברים ספציפיים.
בא לי לטוס או לעשות משהו ממש כיף אבל אין לי כרגע ויזה
יש מקום שאפשר לטוס אליו, בלי?
מה עוד אפשר לעשות גם לבד וגם זוגי בחנוכה?
יש לי רצף כייפי של ימים שאני יכולה לעשות בהם מה בא לי 👸
כל רעיון יתקבל בברכה, אני כבר אשקול.
במדינות הגדולות
וגם קרוב מבחינת משך הטיסה.
יש גם את דובאי - לא הייתי שם עדיין ולא יודעת להמליץ 🙃
גם שם יש שפע של מסעדות כשרות
(חפשי בגוגל "מטיילים בכיפה" אתר מעולה לתכנון נופש לדתיים)
לכי לאיזו גבעה או מקום דומה. מעניין אותך?
אם אין לך דרכון, אז את יכולה לטוס מקסימום לאילת 
או לעשות דרכון זמני בנתב"ג, אבל הוא עולה המון ובתוקף רק לחצי שנה.
אם יש לך דרכון, אז אפשר לטוס להמון מדינות גם בלי ויזה:
למדינות האיחוד האירופי ושנגן - פשוט עולים על טיסה עם דרכון ישראלי.
כנ"ל לאיחוד האמירויות.
לבריטניה וארצות הברית - צריך להוציא אישור ESTA מהאינטרנט, תהליך של כמה דקות ועוד יום-יומיים לקבלת תשובה. עדיף לעשות אותו ולקבל תשובה חיובית *לפני* רכישת הכרטיסים כדי למנוע עוגמת נפש.
נר איש וביתו
דווקא בחג הזה, חג החנוכה, כשאנחנו מוצאים עצמינו מארחים או מתארחים,
מוקפים בסביבת המון אנשים, משפחה, חברים
דווקא אז חשוב שנזכור את הבסיס שלנו.
שנר איש וביתו.
"ואישתו היא ביתו"
איש ואישתו.
בבית.
פנימה.
כשטוב לנו יחד - מי יכול עלינו
רק מהתנועה *הזו*, מבפנים - החוצה - רק כך נוכל להתעלות.
נתרכז בביתנו פנימה.
נמצא את הכמה רגעים בין לבין, ניצור אותם, ניזום אותם,
נעלה אותם לראש סדרי העדיפויות, מעל הכל.
גם במחיר "ביטול" מפגש משפחתי כזה או אחר,
גם במחיר אחר.
כמה שנצטרך.
עד שנרגיש שאנו מלאים.
וממילא בהתמלאות ובטוב שלנו - נוכל להיות עוד יותר בטוב ועוד יותר להשפיע גם החוצה.
נר ה' נשמת אדם
ה', הקב"ה -
אתה שאמרת שתמחה את שמך מעל המים כדי להשכין שלום בין איש לאשתו
שימכר ספר תורה ובלבד שיהיה שלום בית בין איש לאישתו
ששמך שלום וכמה חשוב השלום. ובראש ובראשונה בין איש לאשתו.
נשמת אדם -
נשמה שנתת בי טהורה היא.
ונשמה שנתת באשתי טהורה היא.
ונשמה שנתת בבעלי טהורה היא.
טהורים הם.
כוונותיה של אישתי טהורות הן, נשמתה טהורה היא, גם אם בטעות פגעה בי.
כוונותיו של בעלי טהורות הן, נשמתו טהורה היא, גם אם בטעות פגע בי.
וכל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן
כוונותיהם טהורות.
וגם אם מעשיהם לעיתים לא מיטיבים - נלמדם איך.
נלמד גם אנחנו יחד.
נלבן. נברר. נתקרב.
נגדל מזה. נתעצם.
נזכור שמי שאמר "ו*כל* זה אינו שווה לי" - היה המן הרשע,
בעוד מרדכי היהודי מלמדנו כי הוא "רצוי *לרוב* אחיו".
והרוב טוב.
ולא צריך לחפש את ה"כל".
נדבק ברוב. ברוב הטוב.
נגדיל אותו.
נמשיך ללמוד אחד את השנייה.
נמשיך ללמוד את עצמינו.
"מוסיף והולך"
נמשיך להוסיף לטוב הזה, כל פעם עוד ועוד
עוד תובנה,
עוד קירבה,
עוד אהבה,
עוד כלים,
עוד תקשורת,
עוד גדילה זוגית ואישית.
8 נרות
8 - מעל הטבע.
נס.
ימים של ניסים, הלל והודיה.
*מעל* הטבע.
וה' מוחה שמו *מעל* המים כדי להשכין שלום בין איש לאישתו
וגם אנחנו, נתבונן *מעל*.
נתבונן ב*מבט על* על הסיטואציה הזוגית שלנו
מה היה שם?
היינו בריב? ריב נוראי? ריחוק איום? מצאתי את עצמי חווה קושי עצום? תסכול עמוק וחוסר אונים?
ואם אני מסתכל/ת במבט על, מה אני רואה?
מה *בעלי* הרגיש וחשב שם?
מה *אשתי* הרגישה וחוותה שם?
"לא טוב היות האדם לבדו" -
לא טוב לו לאדם כאשר הוא לבוד, דבוק, גב אל גב
"אעשה לו עזר כנגדו" -
כנגד, מול, מציאות של פנים מול פנים.
מציאות שרואים גם את ה"פנים" - אראה את הפנים של בעלי, אראה גם את הבפנים של בעלי, את הנשמה שלו - וזו תהיה מציאות מתוקנת שתוכל לקרב עוד ביננו.
מציאות בה אראה את הפנים של אשתי, את הבפנים שלה, את הנשמה שלה - היא מציאות מתוקנת שתוכל לקרב עוד ביננו.
המבט על הזה,
מעל,
יכול ליצור גם אצלנו מעל הטבע.
מעל הטבע האנושי שלנו.
להתגבר.
להתגדל.
להרחיב את כוחות הנפש שלנו.
לעלות מעלה מעלה.
להביט גם מעלה. לקב"ה. שהכל מאיתו. והוא משרה שכינתו ביננו.
ללמוד ממנו ולהביט גם אנחנו מעל הסיטואציה, מעל הפגיעות שלנו,
לנסות לראות *גם* את הצד השני (גם ולא רק, לא לבטל את עצמינו חלילה, לא להתכחש לרגשות שלנו חלילה, אלא להיפך - להכיר בהם. לתת להם מקום. להבין אותם. לעומק.
ובהמשך נוכל גם לתווך ולתקשר זאת *נכון* לבן/בת זוגנו)
לנסות לראות מה עובר ועבר שם במחשבתו, ברגשותיו, בנשמתו?
ולעיתם דווקא *מתוך הקושי*, מתוך הקושי הכי הכי עצום אפילו -
מ-קץ
עת צרה היא ליעקב ו*ממנה* יוושע -
וגם אם הכי חשוך וקשה - עלות השחר עוד תגיע. וקרובה מאין כמותה.
ודווקא מתוך החושך הכי גדול - נדליק את האור.
בלב שלנו.
בלב של החצי השני שלנו.
נראה גם את האור שבו/בה.
את כל הטוב שבו/בה.
נבין מתוך עוצמות הכאב במבט על מה היה כאן בעצם,
מה הוביל לכך,
מה אני הכי הייתי צריך שם?
מה אשתי הכי הייתה צריכה שם?
לכן נזכור -
כשאנחנו במשבר - זו הזדמנות נדירה ועמוקה בשבילנו לתקן.
לתקן את עצמנו.
לתקן את החיים שלנו.
לתקן מה ששבור לנו בחיים האלה.
כשאנחנו נמצאים במשבר -
יש לנו גם הזדמנות נדירה להיות "משבירים לעצמנו"
כמו יוסף הצדיק, שהיה המשביר במצרים,
בזכותו לכל העם היה מזון ויכולת קיום ל7 שנים שלמות.
גם אנחנו -
אם נשכיל להבין מה המשבר הזה שאנו חווים אומר לנו?
מה הוא אומר עלינו?
מה הוא אומר על המקום שאנו נמצאים בחיים?
מה בו כואב לנו הכי הרבה?
מה הוא גורם לנו לחשוב, להרגיש ולרצות הכי הרבה?
אם נענה לעצמנו על כל אלה -
נוכל לזכות ולהיות המשבירים של עצמנו.
לגרום לנו להיות ניזונים יותר,
להיות חיים יותר,
להיות שלמים יותר
להיות מרוצים יותר.
כשאנחנו נמצאים במשבר -
ניתן לנו "שובר" במתנה.
כן,
לפעמים
המשבר הוא מתנה.
כי בלעדיו לא היינו עוצרים רגע להסתכל בחיים שלנו.
לראות איפה כואב, איפה קשה,
איפה רע,
מה צריך לתקן,
מה לא הולך אפילו שניסינו בכוח זמן רב,
מה דרוש תיקון לשבר הזה.
קיבלנו שובר חינם להזדמנות חד פעמית להפוך את החיים שלנו למשהו טוב יותר.
כשיש משבר,
אפשר לקחת את המשבר הזה,
להתעלם, לכאוב ולבכות ולא באמת לשנות משהו בחיים שלנו.
אבל אפשר גם אחרת.
אפשר גם לתקן את השבור.
אפשר גם לזכות בשובר מתנה להתבוננות מעמיקה על החיים שלנו.
אפשר גם ללמוד ממנו ובזכותו להיות המשבירים הראשיים של עצמנו.
"המשביר לצרכן"
וה"צרכן" הזה הוא אני. לי אני צריך להיות המשביר.
נר החיים
הנר שמסמל את החיים, "נר ה' נשמת אדם",
והטומאה - מסמלת היא את היעדר החיים.
"טמא" משורש א.ט.ם - אטום - היעדר חיים.
ביצית שיכלה להיות מופרית אך לא הופרתה - תגיע הוסת ותהיה כאן מציאות של היעדר חיים = טומאה.
תינוק שיצא לאוויר העולם וכבר איננו בתוך גופה של אימו - יש כאן מציאות של היעדר חיים בתוך הגוף = טומאה.
אדם שהתקרב למת, נגע במת - יש כאן מציאות של היעדר חיים = טומאה.
הטומאה היא היעדר החיים.
וכאשר אני עם אשתי/בעלי אני רואה חיים.
"ראה חיים עם האישה אשר אהבת"
איתה, ורק איתה אני אראה חיים.
איתו, ורק איתו אני אראה חיים.
ואם חלילה אפזול הצידה ולא אהיה בבלעדיות ונאמנות לאשתי/לבעלי - כאן יש טומאה. כאן יש היעדר חיים. כאן אראה מר.
כאן היוונים רוצים להשכיחם מחוקי תורתך, לטמא את הקדוש לנו, להכניס עבודה זרה בליבנו.
נתחזק בחיים.
בשלמות.
בשלום.
בבלעדיות.
"ראה חיים עם האישה אשר אהבת" - נשואים טריים
רק איתה, עם אשתך, אתה יכול לראות *חיים*
רק לה, לאשתך, תשמור את האהבה שלך.
רק עבורה, עבור אשתך תהיה הגיבור שלה.
תהיה גבר. וגיבור. שלה. ועבורה.
לא לחפש להיות גיבור של אישה רנדומלית, אלא של אשתך.
לא לחפש לעזור ולסייע על חשבון הבית פנימה.
להשקיע את כל הטוב הענק הזה שבך – באשתך.
להסתכל *לה* בעיניים
לשמח *אותה*
להצחיק אותה
לפלרטט איתה
לכתוב לה מכתבים או הודעות משמחות במהלך היום
לשלוח לה אימוג'ים אוהבים
לראות מה קשה *לה*, מה אתה יכול לעשות עבורה? במה אתה יכול לעזור לה?
לראות עוד את כל הטוב הגדול הזה *בה*, במי שכרתת איתה ברית עולם.
אין לך דבר יותר יפה ושלם ואהוב ומדהים מהאהבה הזו בינך לבין אשתך.
אין שום דבר שיכול להתחרות בזה.
זה *באמת* הדבר הכי יפה ומדהים שקיים בעולם.
כמה יופי וטוב אתם יכולים לחוות!
אילו עוצמות של קירבה ואהבה ואושר יש בכוחכם לחוות! מרגש ומפעים עד כמה!
כמה היופי והטוב הזה יעשו לך טוב, לאשתך טוב, לילדים שלכם טוב, לקב"ה נחת גדולה, לעולם כולו טוב עצום.
-----------
"שמעי בת וראי והטי אוזנך" ושכחי כל עבודה זרה שבלב וכל גבר זר שאינו בעלך
והטי אוזנך וליבך לאישך שלך.
תהיי האישה שלו, ורק שלו.
שמרי את יופייך, את צחוקך, את ליבך רק לו.
ראי חיים ואהבה יחד איתו
כל כבודך בת מלך – רכזי פנימה, פנימה אל תוך ביתך, פנימה אל אישך.
השקיעי את כל הטוב הזה שנקרא את – בו.
להביט בו בעיניים
לשמח אותו
לצחוק איתו
להעריך ולתמוך בו
לאהוב אותו.
אין לך דבר יותר יפה ושלם ואהוב ומדהים מהאהבה הזו בינך לבין אישך.
אין שום דבר שיכול להתחרות בזה.
זה *באמת* הדבר הכי יפה ומדהים שקיים בעולם.
כמה יופי וטוב אתם יכולים לחוות!
אילו עוצמות של קירבה ואהבה ואושר יש בכוחכם לחוות! מרגש ומפעים עד כמה!
כמה היופי והטוב הזה יעשו לך טוב, לבעלך טוב, לילדים שלכם טוב, לקב"ה נחת גדולה, לעולם כולו טוב עצום.
פשוט אני..הטקסט מדגיש את רעיון “נר איש וביתו”: חנוכה הוא זמן לחזור לבסיס הזוגי – איש ואשתו, פנימה אל הבית והקשר. מתוך חיזוק השלום, הקרבה והתקשורת בבית, ניתן להשפיע גם החוצה. הוא קורא לראות את בן/בת הזוג במבט על, מתוך הכרה בטוהר הנשמה והכוונות, גם כשיש פגיעה או משבר, ולזכור שדווקא הקושי הוא הזדמנות לצמיחה, תיקון והעמקת האהבה.
עוד מודגשת החשיבות של בלעדיות, נאמנות והשקעה רגשית בקשר הזוגי: לראות חיים רק עם בן/בת הזוג, להשקיע בהם את כל הטוב, החיבה, העזרה והשמחה, ולא לפזר את הכוחות החוצה. אהבה זוגית מתוקנת מביאה טוב לשני בני הזוג, לילדים, ולעולם כולו – והיא האור האמיתי שנדליק, במיוחד בימי חנוכה.
(GPT)
נגמרו לי השמותקיצור זה טוב בשביל להבין על מה כתבת. אבל זה לא מעביר את התוכן באמת.
וכתבת כל כך מהמם וחזק שהיה לי שווה לקרוא הכל...❤️❤️
אני באמת חושבת שללב ולהבעה של כל אדם ישנה חשיבות ולא תמיד ניתן להעבירה בהכרח בקיצור או בתימצות או בבינה מלאכותית,
וכי יש מקום לזרימה, לעומק, למהות ולכוונת הלב שבאים מתוך האדם כפי שהם באותו רגע.
וגם מבינה לגמרי מהצד השני שקשה לקרוא אורך ולא אפשרי פעמים רבות מבחינת זמן, פניות, כוח וכו'
לכן בהחלט טוב שכל אחד יעשה כפי ראות עיניו והעדפותיו 
ושוב תודה יקרה על הפידבק והמילים הטובות, מחמם את הלב לשמוע שהדברים נגעו בך 🙏❤️
(התודה לפשוט אני ולצ'אט גיפיטו😅)נגמרו לי השמות