לשאלה הקודמת ששאלתי פה. הרמב"ם באגרת תחיית המתים (בסוף) אומר שהתחיית המתים היא גמול לגוף (יש שם הערה של הרב שילת, כדאי להסתכל). אבל בשמונה עשרה אנחנו אומרים "מחיה מתים ברחמים רבים"! א"כ זה רחמים ולא גמול, שלכאורה שייך לנקודה של דין (אדם מקבל את מה שראוי לו, כפי שפעל ועשה)!
[רעיון שעלה לי תוך כדי כתיבה - לא מדובר על תחיית המתים העתידית אלא על מתים שמתוארת תחייתם בתנ"ך (ואז צריך להבין - האם כל המקרים שם הם רחמים?). הערה - אם תאמרו שכל המציאות של שכר לאדם על מפעליו הם בעצם רחמים, שכן הקב"ה גמל טוב עם האדם והוריד אותו לעולם הזה כדי שיעבוד ויקבל שכר (ולא בתורת נהמא דכיסופא) - א"כ זה חסד ולא רחמים (או שמא פה אין להבדיל בין שני המושגים, אבל אז יוקשה המשפט שלפני - "מכלכל חיים בחסד"!]
רעיונות?
]. שנית - אכן, אני דוגל יותר בשיטה השניה ולא בראשונה, אני חושב שחז"ל לא כתבו סתם מילים שנשמעו להם יפות והתכוונו לאותו דבר במילים שונות, במיוחד לא בתפילה. אולם, אני לא חושב שחייבים להיות מקובלים כדי לענות על שאלות כאלו - ראה את שאר התשובות בשרשור (ותשובה שבעצמך אמרת).
