ספר שמות פרק כה
(ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי:
זוהר חלק ב דף קלד/ב רעיא מהימנא - פרשת תרומה
פקודא ללמוד תורה בכל יומא, דאיהו רזא דמהימנותא עלאה, למנדע ארחיה דקב"ה, דכל מאן דאשתדל באורייתא, זכי בהאי עלמא, וזכי בעלמא דאתי, ואשתזיב מכל קטרוגין בישין, בגין דאורייתא רזא דמהימנותא איהי, דמאן דאתעסק בה, אתעסק במהימנותא עלאה, וקב"ה אשרי שכינתיה בגויה דלא תעדי מניה. מאן דידע מלה דאורייתא, אצטריך למרדף אבתריה, ולאולפא האי מלה מניה, לקיימא רזא דכתיב, מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי, אורייתא אילנא דחיי איהו, למיהב חיין לכלא, מאן דאתתקף באוריייתא, אתתקף באילנא דחיי, כמה דאת אמר (משלי ג יח) עץ חיים היא למחזיקים בה. וכמה רזין עלאין אוקימנא במאן דאשתדל באורייתא, דזכי לאתקשרא באורייתא דלעילא, בהאי עלמא לא שכיך, ולא שכיך בעלמא דאתי, ואפילו בקברא שפוותיה מרחשן אורייתא, כמה דאת אמר (שה"ש ז י) דובב שפתי ישנים, ע"כ: תרגום: מצוה ללמוד תור בכל יום, שהוא סוד האמונה העליון, לדעת דרכי הקב"ה, וכל מי שמשתדל בתורה זוכה בעולם הזה ובעולם הבא, ניצל מכל הקטרוגים הרעים, מכיון שהתורה סוד האמונה היא, שכל מי שמתעסק איתה מתעסק בסוד האמונה העליון, והקב"ה משרה את השכינה הקדושה בו ולא עוזבת אותו. מי שיודע מילה של התורה צריך לרדוף אחריה וללומדה לקיים את הסוד הכתוב "מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי", תורה היא עץ החיים הנותנת חיים לכולם, מי שאוחז בתורה, אוחז בעץ החיים, ככתוב (משלי ג יח) עץ חיים היא למחזיקים בה, וכמה סודות עליונים למדנו במי שמשתדל בתורה, שזכאי הוא להתקשר לתורה העליונה, ולא מפסיק בעולם הזה ולא בעולם הבא ואפילו בקבר שפתיו מרחשות תורה, שמו שנאמר (שיר השירים ז י) דובב שפתי ישנים, ע"כ: הסבר: הרועה הנאמן (שנשמתו התגלתה לרשב"י ע"ה) אומר שמצוה ללמוד בכל יום תורה, כפי שקבע שולחן ערוך יורה דעה סימן רמו (א) כל איש ישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורים בין בחור בין זקן גדול אפילו עני המחזר על הפתחים אפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה..: וזה שאמר בפרשת תרומה - אותיות תורה מ - שהתורה ניתנה בארבעים (מ) ימים, הזוהר מבאר כי כל חיות העולמות היא מהתורה הקדושה, היא עץ החיים ממנה נגזרים החיים וניתנים לכל הברואים, ונקרא חי בעולם הזה ובעולם הבא ואפילו בקבר נקרא חי, וזה שאמר "כל איש אשר ידבנו ליבו תקחו את תרומתי" - תורתי תם, שזהו איש תם יושב אהלים ועוסק ולפי הדרש, איש אשר ידבנו, איש אשר ליבו מעיק, כואב דואב, יעסוק בתורתי ויקבל חיות חדשה, רפואה שלימה, כל הסגולות, כל הברכות, הכל בתורה הקדושה, אין צורך ללכת לרופא או לבנק, או ל"מקובל" ואיש סגולות, תעסוק בתורה כפי יעקב איש תם ותזכה לחיים.



