א', אחד מההסברים לתפילה זה שאנחנו משתנים בעצמינו, עצם זה שאנחנו מרוממים את ה"חיי שעה" שלנו ומתפללים על דברים כלליים, זה עצמו מעלה את החיים שלנו ונותן להם משמעות גדולה. וזה לא סותר שצריך חשבון נפש.
מסכים שצריך השתדלות ולהילחם בהם בכל הכוח, זה רצון ה', אבל לזלזל בתפילה ובכוח הפעולה שלה, זה עצמו מראה שהמחשבה עצמה של ההשתדלות היא לא, "בוא נעשה רצון ה' ונהיה שליחים של ה' ונהיה ה"ידא אריכתא" של ה' יתברך בעולם", אלא יותר: "כוחי ועוצם ידי", במחילה על החריפות. אנחנו מאמינים בגאולה של "בעתה", של קמעא קמעא, של בדרך הטבע, "עני ורוכב על חמור" (לפי פירוש רש"י מדובר על איטיות והדרגתיות- בדרך הטבע), אך לא לשכוח שיש עוד אפשרות, "אחישנה", "ענני שמיא" (שלפירוש רש"י זה שהגאולה תגיע במהירות ובפתאומיות...), ועל זה חז"ל אמרו אפילו: "זכו". "ה' מוריש ומעשיר...", "קשת גיבורים חתים ונכשלים אזרו חיל", אנחנו צריכים להאמין בכוח ה' להפוך את המציאות לגמרי, וגם אם הכל רע וכמעט אין סיכוי, ה' יכול לשנות את הכל ולהפך הכל לטובה, ומצד שני, אם הכל מצד הטבע נראה טוב, ושיש בידינו הכוח, הכל יכול להתהפך חלילה, וזה תלוי במעשינו ובאמונה שלנו בה' יתברך. (ולפי המהר"ל לפעמים עצם חוסר האמונה והבטחון בה' יכול להוביל לפורענות ל"ע....). ואם האדם יחשוב "כוחי ועוצם ידי", ובעצם יחשיב את הטבע ואת המצב הגשמי, הרובים, החוזק יד וכו'...לעיקר ויתפוס ממנו, ה' יגיד כביכול: "כך אתה חושב? טוב, אז הנה נראה אותך כשאתה נתון לחסדי הטבע". (כך לפי הרמב"ם שלפעמים אדם נענש שהוא נתון לכוחות הטבע...).
בהקשר למה שאמרת על החרדים, האם אתה יודע חשבונות שמיים? מניין אתה כ"כ בטוח שזו הסיבה? הרב זצ"ל כותב במסע המחנות שהמצב הגיע לכך שכל ציבור מאשים את הציבור האחר, הדתיים אומרים, מי צריך לחזור בתשובה? "החופשים" (=החילונים). הם צריכים להשתנות, אנחנו בסדר גמור, אין לנו מה להשתנות. והחילונים אומרים, "מושג החזרה בתשובה שייך לדתיים, לא לנו". אולי זה דווקא כי יש יותר מדי שנאת חינם לחרדים? להגיד שיש פה עונש לחרדים זה להגיד שהעונש הוא לחרדים ולא לעם ישראל, וח"ו להגיד את זה. יש פה משהו כללי שקשור לכל הציבור, והוא צריך לעשות חשבון נפש. אם יש לך ביקורת על החרדים, תגיד. אבל להכריח שזה העונש, מה פתאום. זה מזכיר לי את החרדים שאמרו שהשואה באה על כך שדיברו בבית הכנסת. מלבד שזה מצחיק לחשוב שהשואה הייתה עונש לדיבור בבית הכנסת, עצם העקרון שאנשים אמרו בכ"כ הרבה בטחון עצמי שעל זה באה השואה, זה דבר לא נכון, אתם יודעים משום מה הגיעה הפורענות? מכיוון שאין לנו דרך לדעת, ומצד שני אי אפשר לצאת בלי לעשות שום דבר ובלי להשתנות מאותם אירועים, כל אחד צריך לעשות חשבון נפש ולהשתנות במשהו שלא היה בו טוב, אבל לא להעביר את האשמה לאחרים. אם יש אפשרות גם להוכיח ולשנות את מי שחושב כך, וע"י להחזיר אותו בתשובה, מה טוב.
נ.ב. אני מודע לכך שהיו כאלו שהסבירו שהשואה הגיעה על זה שעם ישראל לא עלה לארץ, אבל א', זה על דרך האפשר, ב', אלו רבנים גדולים שקצת יותר מבינים בחשבונות שמים מאיתנו, ומי אנחנו שנגיד את זה מעצמינו. ג', כנראה זה יותר מסתבר להסביר שהשואה הייתה על חוסר ציונות, מזה שהגמרא בכתובות קי"א שהביאה את שש השבועות, בין היתר אחת מהן היא שלא ירחיקו את הקץ (או ידחקו, יש שתי גרסאות, הגרסא שמופיעה בגמרא היא ירחיקו....), והכוונה שאם תגיע העת לעלות לארץ, אם לא יעלו, ה' ח"ו ל"ע יתיר את בשרינו כצבאות ואיילות השדה. אז פה יש סיוע מהגמרא לכך, אבל לא אמרו את זה סתם מעצמם.