מי יוכל להסביר לי משהו בליקוטי מוהר"ן תורה א'??מבקש אמונה

רבינו כותב שהסתכלות בשכל של כל דבר הוא החכמה, והבכורה היא חכמה...

(כתבתי בקיצור)

ידוע מרש"י שהבכורה הכוונה לעבודת הקורבנות שזה מה שיעקב קנה מעשו.

אבל לא הבנתי איך היא קשורה להסתכלות בשכל של כל דבר??

 

אני אביא את הציטוט השלם ואשמח מאד אם מישהי יוכל להסביר אותו שיהיה משפט ברור

"וזה בחינת יעקב. כי יעקב זכה לבכורה, שהוא ראשית, שהוא בחינת חכמה, כמו שכתוב: "ראשית חכמה". וזה בחינת: "ויעקבני זה פעמים", ותרגום אונקלוס "וחכמני"

 

 

לא כתוב שהבכורה היא חכמהאני77

כתוב שהבכורה היא בחינת חכמה. זה לא אותה דבר.

 

וזה גם לא נכון שהבכורה היא רק עבודת הקרבנות. הבכורה היא משהו הרבה יותר עמוק, שבא לידי ביטוי בין השאר בעבודת הקרבנות.

זה מה שכתוב.. אז תסביר מה כן כתוב לדעתךמבקש אמונה

ציטוט

"זכה לבכורה >> שהוא ראשית >> שהוא בחינת חכמה"

 

לא אמרתי שזה רק עבודת הקורבנות.. אבל זה החלק העיקרי, ומה שיעקב קנה מעשו ולזה הוא זכה.

אם זה היה משהו עמוק גם בלי קורבנות, הוא יכל לזכות לזה בלי לקנות מעשו את הבכורה

אוקייאני77

דבר ראשון, לגבי המושג "בחינה", לומר שמשהו אחד הוא בחינת משהו אחר, זה לא לומר שזה מהותו של הדבר, אלא שיש ביניהם הקבלה מסויימת. גם הבכורה היא ראשית, וגם החכמה היא ראשית. יעקב היה ראוי מצד מדרגתו הפנימית להיות "ראשית". ובזכות החכמה שהיתה בו- שהיא בחינת ראשית, הוא זכה לבכורה שגם היא ראשית. 

 

ולגבי הטענה שאם זה היה משהו עמוק הוא יכל לזכות לזה בלי לקנות מעשו- אז כאן נכנסת הנקודה שיעקב היה ראשית מצד המדרגה הפנימית שלו, אבל בפועל עשו נולד לפניו. קנין הבכורה מעשו היה הדרך שבה יעקב הצליח לקנות את המדרגה גם בעולם הזה - גם בהשלכות המעשיות של הבכורה, ואת זה הוא עשה דוקא בזכות העובדה שבאמת היה בו את המשהו העמוק.

שמח שיש פה דיון מעמיק מבקש אמונה

אבל במחילה, ראיתי שלא ככה פירשו את המילה "בחינה"

עיין מה שבעל התניא כותב על המילה בחינה: שזה אותו דבר בדיוק רק עם כוח שונה.

מאמרי אדמו"ר הזקן - הקצרים - שניאור זלמן בן ברוך, 1745-1812 (page 1 of 650)

וכן זכור לי שלמדתי שהרמ"ק כתב ש"בחינה" זה אותה מהות אבל לא אותה איכות. 

 

אם כך, ראשית זה חכמה, שזה במהותו הבכורה - שהיא עבודת הקורבנות

נכון שיעקב היה מצד המדרגה שלו מסתכל בשכל של כל דבר,

אבל עדיין הוא קנה את הבכורה בשביל משהו... והבכורה זה עבודת הקורבנות אי אפשר להתעלם מזה.

גם מה שהבאת בשם האדמור הזקןאני77

וגם בשם הרמק- שניהם מתאימים למה שאמרתי.  קבלה הא תחום עמוק ומתעתע. אני מתלבט כמה להקדיש לזה התייחסות כאן, אבל אכתוב בגדול שכדאי להיזהר מלצטט דברים של מקובלים.

 

והוא קנה את הבכורה כדי שגם במדרגה החיצונית שלו הוא יהיה בבחינת ראשית, ולא רק במדרגה הפנימית שלו. כפי שכבר הסברתי.

ואגב, רש"י לא אומר שהבכורה היא רק עבודת הקורבנות, אלא שעבודת הקורבנות תלויה בבכורה, ושזה היה חלק מהותי במניע של יעקב. ויש לציין גם שרש"י אומר זאת על בסיס מדרש, וגם מדרשים הם עמוקים ולא מתכוונים רק לאמירה החיצונית הפשוטה שלהם. זה לא משהו טכני, לא איזה פלפול למדני של יעקב שעשו לא ראוי להקריב, ולכן כדאי שיקנה ממנו את הבכורה. מדובר פה בהבנה עמוקה של תפקיד הבכור, שהוא לא רק תפקיד גשמי ושטחי, אלא תפקיד שמחובר לקשר עם ה', ועשו לא יכול למלא את התפקיד הזה כי חסר לו הפנימיות של הבכורה- אין בו בחינת "ראשית" בפנימיות שלו, הוא לא מסתכל בשכל של הדברים.

הם מפרשים שזה אותה מהות. לא רק הקבלה מסויימתמבקש אמונה

רק לא באותו כוח/איכות.

זאת אומרת שחכמה (הסתכלות בשכל של כל דבר) ובכורה זה אותה מהות

 

אז אוקיי, בוא נשים רגע בצד את עבודת הקורבנות

מה קשור בכורה כשלעצמה להסתכלות בשכל של כל דבר?

באמת המילה הקבלה פחות מתאימהאני77

אולי יותר מדויק יותר לומר שזה אומר שזה השפעה של אותה המהות בעולמות שונים. אבל ברגע שהכלי משתנה - אז ממילא מדובר בדבר אחר לגמרי.

וכדי להסביר יותר טוב, אני אצטרך לעשות פה הרצאה שלמה, וגם אז לא יודע מה תבין. אינני מכיר אותך ואיני יודע מה הרקע שלך בנושא.

 

הקשר בין הבכורה לבין ההסתכלות בשכל של כל דבר זה ששניהם בחינת "ראשית". אני יודע שלא ממש חידשתי כאן משהו. אבל זו באמת התשובה. יש משמעות רוחנית עמוקה למושג הראשית. גם בהופעה שלו בעולם הזה (כולל ההשלכות המעשיות של זה, כמו למשל עבודת הקורבנות), וגם בהופעה שלו בעולם הפנימי של האדם- בחכמה שלו. וגם,  השכל של כל דבר - יש בו בחינת ראשית. השכל שבכל דבר יש לו מהות דומה לחכמה באדם, ודומה לתפקיד הבכור בבית אביו. מי שמזלזל בבכורה, תפיסת המציאות שלו היא כזו, שגם כשהוא עוסק בכל דבר- הוא מזלזל באור השכל שבאותו הדבר. 

 

 

אוקיי עזוב בוא נניח לזה..מבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך כ"ד בשבט תשפ"ג 19:56

עריכה: הסתכלתי עכשיו בשיעור של הרב טייכנר, הוא אומר שבחינה זה אומר שיש להם אותה תכונה

אחד מסמל את השני. 

אם כך, צריך להבין איך בכורה מסמלת את ההסתכלות בשכל של כל דבר.

 

תודה שאתה משתדל לענות לי

אבל אין להסבר משמעות אם כדי להסביר משתמשים באותם מושגים לא מובנים...

צריך הסבר מה זה "ראשית".   אחרת זה כמו שמישהו ישאל מה זה חלון, ואני אענה לו חלון זה כמו חלון

אתה מבין אחי..

 

(אגב, רק לדייק, בכורה זה ראשית לא בחינת ראשית. לפי מה שכתוב)

הפירוש הוא כזהטונהאחרונה

עשיו הוא הקליפה של יצחק.

יעקב הוא הנשק נגד הקליפה הזו , כמו שיצחק הוא הנשק נגד קליפת אברהם שהיא ישמעאל.

וההתלבשות של הניצוץ החדש הוא הסתכלות בשכל שבכל דבר.

כמו שיעקב הסתכל בעשיו ומזה ידע איך לפגוע בו.

 

הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך