"והעיקר והעיקר לא לפחד" בשירה חסידית, ככה שרו כולם אצלינו אחרי ליל הסדר בקטע של 'חופשי לשיר'.
ואז פתאום שזה נגמר, כ-ו-ל-ם מתחילים ביחד - "בכל מקום, כל הזמן, יש לכולנו מגדול ועד קטן. ימים יפים"...

אהה, תאמינו לי, אנשים גנובים...

(תנסו בבית, זה עובד...
)
אֶת הַגָּמָל כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא, וּפַרְסָה אֵינֶנּוּ מַפְרִיס טָמֵא הוּא, לָכֶם
וְאֶת הַשָּׁפָן, כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא, וּפַרְסָה, לא יַפְרִיס טָמֵא הוּא, לָכֶם.
וְאֶת הָאַרְנֶבֶת, כִּי מַעֲלַת גֵּרָה הִוא, וּפַרְסָה, לא הִפְרִיסָה טְמֵאָה הִוא, לָכֶם.
שימו לב לדבר יפה:

לגבי סמני הטהרה - הכל כתוב רק בהווה. 'מעלה גרה', כתוב בכולם.
לעומת זאת, סמני הטומאה - 'פרסה', כתובים שלושת הזמנים. עבר, הווה, עתיד.
מה פשר הדבר? מה זה בא לרמוז לנו?
שכשאנחנו הולכים 'לטמא' אדם, בל נמהר לעשות את זה ולהוציא אותו מהציבור.
אל נגיד ש'הנה הוא בהווה חוטא' ולכן הוא בחוץ. לא! בשביל לטמא, צריך להסתכל על כל הזמנים שלאדם.
אולי העבר שלו היה טוב ורק עכשיו הוא מעד ונפל? או אפילו אם העבר גם היה לא טוב, אולי הוא משתדל והעתיד
שלו יהיה טוב? לכן, בל נהר להוציא אדם מהחברה כ"כ מהר. בשביל 'לטמא' אדם צריך לבדוק את כל הזמנים של חייו -
רומזת לנו התורה: את העבר, את ההווה ואת העתיד. ורק אז אם התברר מעל לכל ספק שאין מצב, רק אז צריכים להוציא אותו מהציבור שלא יהרוס מבפנים. אבל אל נמהר לפסול, לטמא.
לעומת זאת - ואת זה לא ראיתי כתוב אבל זה מה שעולה מהדברים - אדם שחזר בתשובה, שמשתדל עכשיו - לא נזכור לו את העבר שלו! שחוזרים בתשובה, נהפכים לאישיות אחרת! העבר נמחק. מסתכלים על ההווה הטהור.
לכן התורה כותבת לגבי סמני טהרה בלשון הווה...
[הרב יצחק ניסנבוים]
ו - סיפור קצרצר. 
פעם הגיע יהודי אחד שפרש מהתורה לר' דב סולוביצ'יק ואמר לו בצורה 'רגועה' שהוא עשה את כל העברות וגם הוא אפילו אכל חזיר. אמר לו הרב: פשש, אז אתה יותר גדול מהרמב"ם!
אה? - התפלא הכופר שלא הבין איך דברי הרב קשורים למה שאמר. ענה לו הרב:
שהרמב"ם פירש את טעמי המצוות, שהגיע לסיבה שאסור לאכול חזיר, הוא לא ידע את הטעם. ואילו אתה עכשיו העדת בפני שאתה יודע את הטעם של חזיר...
אין עוד מקום לעוד ד"ת חמוד...? 
טוב, נסתפק בזה בנתיים.
חבר'ה, אפילו תכתבו נקודה - רק בשביל שהשרשור ישמר בזכותכם למעלה.

וואו, אז שבעז"ה נזכה לחיות 'לך נא ראה את שלום אחיך', להסתכל בהם את הצד השלם, וכך, בעז"ה על ידי השתדלות להתקרב ולקרב את בניו של ה' אליו באהבה, כך בעז"ה נזכה לגאולה השלימה.
שבת שלום ומבורכת! חג מלא שמחה!
א-מ-ן!
