עניין מהותי - כנסו.אני הנני כאינני

אם יש משהו שמטריף אותי זה להתמודד עם אנשים לא חכמים.

 

מה הכוונה?

 

ידוע הפתגם "תהיה חכם, אל תהיה צודק". חכם זה לא מי שהוא בעל ידיעות רבות, אדם כזה מכונה "חמור נושא ספרים"; חכם היא מי שמתנהל בחכמה, פועל על פי השכל - להבדיל ממי שפועל על פי הרגש, אדם כזה הוא אדם "צודק".

לעניות דעתי, החיפוש של צדק הוא חיפוש רגשי - הוא נכון ובריא, אבל מקובלנו שהשכל צריך להיות מונחה ע"י הרגש. אחד מן הרבנים החשובים בציבור הסביר שראשית צריך להתנהל רק על פי השכל ולהניח את הרגש בצד. אחרי שהתרגלנו לחיות על פי השכל - ניתן לתת גם לרגש להופיע, והוא מרים אותנו למקומות שהשכל לא מסוגל, אבל עתה זה יעשה באופן נכון, ישר ובריא.

 

טבע האדם הוא להתנהל ראשית ע"י הרגש, להיות צודק, וזה הכי מופיע [באינטרקציה בין-אישית] בויכוחים, או בהתנסחות אחרת - במחלוקות.

יש מחלוקת לשם שמים ויש מחלוקת שאינה לשם שמים. מה ה"חילוק" ביניהם? במחלוקת לשם שמים תהיה הכרעה, למה? כי היא נעשית בהנהגת השכל, באופן של "שמים" - שכלים נבדלים, רוחניות (למלאכים וישויות רוחניות אין רגשות, כוזרי מאמר ראשון [כמדומני]). 

 

כאשר מחלוקת מתנהלת בשכל - כל אחד מחפש בעקרון איך לשפר את ה"עמדה" שלו, את ההצעה שלו ולהפוך אותה לישימה ביותר; למצוא פתרון וכמה שפחות להרחיב ולהעמיק את הקרע. כן, לפעמים להתעלם, לפעמים להקהות - לעשות בשכל, כדי שבסוף נוכל באמת לקדם ולהתקדם.

כאשר מחלוקת מתנהלת ברגש - טוב, ברור שעולים רגשות שליליים. כעס, שנאה - אפ' קנאה, התחושה של חוסר כבוד. כל צד דבק בדעתו כיוון שהוא באמת רוצה לעשות טוב, אבל "הוא לוקח את זה באופן אישי". זה טוב ונכון, אבל צריך לעשות את זה באופן בריא, באופן שלא מהרס יותר את האדם באופן אישי ואת המציאות באופן כללי. כאשר מחלוקת מתנהלת באופן של רגש כל אחד רואה את עצמו כצודק - ובאמת כנראה שיש צד שהוא נכון, כנראה יש צדק מסוים בדבריו, אבל בַּשיכּלול הדברים צריכים להיות אובייקטיבים, במילה אחרת - "אמיתיים". כן, יש חילוק בין "צדק" ו"אמת", תבדקו.

 

כאשר כל אחד במחלוקת, או ליתר דיוק - כאשר צד אחד במחלוקת מונע ע"י רגש, חולק ומפגין מחמת התחושה שהוא צודק - התועלת שתבוא מן המחלוקת הזו היא מזערית. מחלוקות שמנוהלות ע"י שכל באות לידי הכרעה (ומתנהלות ב"הערכה" - אותן אותיות) ואפ' לידי התמסמסות המחלוקת מאיליה, משא"כ כאשר הן מנוהלות ע"י רגש - הכרעה לא תהיה אלא התגברות, התעצמות והפעלת כח של ביטול על הצד השני. כאשר יש צד שבוחר בשכל וצד שבוחר ברגש - כאן יש מקום של הכרעה, אבל הוא מאוד לא יציב.

 

יש עוד מקום להאריך, ובאמת שלא באתי לעשות את זה אבל ככה יצא לי. אשמח לשמוע את דעתכם בעניין, הערות והארות, הצעות ייעול והורדה למעשה (וכמו כן קבלות).

האדם חייב לכלול בידיעה השכלית גם את תפיסת הרגשחסדי הים
שלו וגם "ידיעת הנראה הוא מה שהשיג האדם באחד מחמשת החושים, או בראות או בשמע או בריח או בטעם או במשוש." (רס"ג אמונות ודעות הקדמה, ה)
לא הצלחתי לרדת לעומק דבריך.אני הנני כאינני


יפה. שאפו על ההשקעהנע"ג האגדי
....תות"ח!

מסכים שרגש קיצוני הוא לא טוב, כפי שהצגת, אבל גם המודל של הדיון שאתה מציג פה לענ"ד לוקה בחסר. לפני שאגיד מה דעתי, אני אשאל, מה המטרה של דיון בכלל? האם המטרה שלו זה להגיע למ.ש.ל, מסקנה מסויימת קונקרטית ותו לא? בוודאי שזה בשאיפה להגיע למסקנות, אבל האם זו כל המהות של דיון? האם זה נגמר שם?

לענ"ד מהות של דיון זה להביא למפגש. כמו חברותא שלומדת, העיקר הוא המפגש שנוצר ביניהם. חיבור הנפשות. הטריגר הוא ע"י לימוד, אבל העניין העיקרי זה הסוף, התכלית (הדרך גם היא מקבלת משמעות כשהיא מכוונת לשם...), את והב בסופה, בהתחלה כאויבים ובסוף כאוהבים. החיבור האמיתי יכול לבוא רק ע"י מלחמה בהתחלה, ע"י חידוד ההבדלים, מלחמתה של תורה, ורק ע"י זה יכול לבוא חיבור אמיתי, הבנה שכל אחד משלים את תפיסת השני ויש פה משהו שלם שנוצר ביחד.

 

לפי זה, וודאי שיש חובה שהאדם יבטא את עצמו בדיון. האדם לא אמור להיות קונקרטי לגמרי, כי אז לא יהיה פה דיון, יהיה פה מפגש בין שכלים אולי. בשביל שהמפגש יהיה צריך שכל האדם יהיה נוכח. אמנם, יכול להיות מצב הפוך, שרק הרגש נוכח, והשכל של האדם לא נוכח. וחלק מהאדם הוא השכל שלו, ואסור להתכחש לשכל. המינון של כמה שכל וכמה רגש צריך להיות, זה כבר משתנה בין בני-אדם. אני מבין ממך שאתה יותר שכלי, ואחרים יותר רגשיים. אבל זה תלוי בנפש האדם, עד כמה הוא יותר שכלי, ועד כמה הוא יותר רגשי.

 

הרבה דיונים לא מתחילים מטיעונים שכליים, הצורה הלוגית שבה הדיון בנוי לא בהכרח מעיד על ויכוח לוגי בהכרח, אלא רוב הפעמים אפילו הוא מגיע ממשהו יותר עמוק. (לפחות זה כך בויכוחים בגמרא). יש לאדם נפש מסויימת, ועל פיה הוא בוחן את כל המקורות, את כל הדברים. ולפי זה הוא מגיע למסקנות מסויימות, בעוד שמישהו אחר יגיע למסקנות אחרות. האם זה אומר שאחד מהם שקרן/מרמה את עצמו? לא, האדם במהותו הוא לא אובייקטיבי, וצריך לזכור את זה, ולא להתכחש לזה.יש גם את הצד השני, כמובן, שהאדם צריך לשאוף להיות איש אמת ולהתקרב לאובייקטיב. אך לענ"ד מדובר על שאיפה להתקרב לאובייקטיב על פי ראות עיניו. זאת אומרת, לא לרמות את עצמו ולהתעלם מהשכל שלו. אבל כל עוד הוא מתבונן בשכל ולא מזניח אותו, אין בזה בעיה, ואין ציפייה מהאדם לכלול את כל הדעות בעולם. (מלבד אולי צדיקי הדור....).

 

לכן גם ריתחא דאורייתא זה דבר שיש לו מקום, ואפילו הייתי אומר מעט אידיאלי. אדם שיש לו כוח של ריתחא, שלא יופיע אותו בצורה לא טובה בדברים לא טובים. שיופיע אותו בלימוד תורה. ולהרבה אנשים יש את זה. בוודאי שצריך שהאדם ישליט שכל על לב, ולא יתרגש יתר על המידה, ויאבד את השכל, אך מצד שני, רואים שיש מקום לרגש בויכוח, וזה לא שכל נטו. ואחזור שנית, אין לי מטרה בדיון באחידות. אחידות קיימת בעולם דמיוני. בעולם שלנו יהיו מחלוקות ויישארו מחלוקות, וזה לא מתחיל ונגמר בשכל. לכן, מראש תתייאש לשכנע. ותגיע ממקום כזה שאני בא בשביל המפגש, בשביל לקבל מהאחר את מה שאני יכול, ולתת לאחר את מה שהוא צריך לקבל ממני, כדי שכל אחד ישלים את השני. אבל זה לגיטימי שכל אחד יישאר בדעתו. כך לענ"ד, בחלק מהדברים טיפה החרפתי כדי להעביר את המסר....שכוייח.

אני רואה את סדר הגדול של דבריךאני הנני כאינני

ומציין לעצמי לקרוא אותם בזמן של מוחין.

תודה רבה!תות"ח!

מחכה....

בעז"ה שה' ישפיע עליך מוחין דגדלות בקרוב ממש....!

לאור האמור בדבריךאני הנני כאינני

אשאל – למה יש דיון? העולה מדבריך, לקריאתי, זה שהדיון נוצר כדי להגיע למסקנה, שתיתכן רק ע"י המלחמה בהתחלה. סבבה. העניין הוא לא מפגש – את זה אפשר לעשות גם בלי קונספט של דיון.

נשאל – האם דיון הוא אידאלי? יותר לעומק - דיון הוא, בפשטות, תוצאה של מחלקת או שינוי בדעות (לא בהכרח מערכת של טועה וצודק [או אמת ושקר] אלא של מערכת העדפות) – האם המחלוקת היא אידאלית? לי פשוט שלא, בעיקר בגלל שגדלתי על התפיסה הזו, והוכיחו לי מבריאת שמים וארץ, שלא נאמר "כי טוב" ביום השני כי היתה מחלוקת בין מים למים (הם לא נבראו מחולקים אלא נבראו כאחד ונתפלגו), והיתה שם בכיה. אפשר לפתוח ולומר "צריך מחלוקת כדי ש..." אבל זה שוב מראה שהיא לא אידאלית, אלא נועדה לתכלית, היא אמצעי ולא מטרה, כל קיומה הוא בדיעבד.

 

אני מערער על החובה שהזכרת, אני לא חייב לקחת צד ולהביע דעה באף מחלוקת או דיון. אני צריך לקחת את הטוב. כאן נכנסים למערכה כביכול אישית (לולא התורה כביכול) של "מה זה טוב", לכאורה זה מדד סוביקטיבי. התורה (או רוח התורה) נועדה להנחות אותי מה הוא הטוב שעלי לקחת – אך, איי, יש מחלוקות גם בתורה – האם זה אידאלי? לא, מפורש בחז"ל שלא היו מחלוקות עד תקופה מסוימת, וביכו על מציאותן וק"ו על ריבויין.

השאיפה, וכאן אני הרבה מאוד מערב את הדעות הרגשיות שלי (וסומך על רוח התורה שאני סופג) היא להגיע לדיכוטומיה מסוימת, זה המצב האלקי (בעיני האדם שלי) – לעומת המצבים המסופקים, השטחים האפורים של האנושיות. הדיעבדיים. תלמידים שלא שמשו כל צורכם, מה זה אומר? לדעתי הכוונה לאנשים לא מנחים נכונה את הרגש, ידיעות יש להם – את הדרך לעבד אותן נכונה, לא. ויש עוד מקום להתבונן.

אכן, אני אדם די שכלי, אבל לא הייתי "משורר" אלמלא הייתי חזק גם בעולם הרגש. אני לא מושלם, לא קרוב אפילו באף אחד מהמושגים, אבל אני בא להגיד שאני לא מוקצן לצד אחד.

 

אני חושב שדבריך קצת סותרים את עצמם. אם כך הנפש שלי פגשה מידע מסוים, וזה שונה מאצלך – אז מה תועלת ועניין הדיון? זו אמת וזו אמת, וזה לגיטימי. דבריך גם מעלים תהייה לעניין פסיקת ההלכה, איך בכלל ניתן להכריע, או לסמוך על פוסק שהכריע?

אני חושב תוך כדי כתיבה על הדברים, זה לא שיש לי תורה מסודרת בנושא (כמו שסיימתי בראש השרשור). אולי באמת המשניות לא בנויות על דיונים. מחלוקות המשנה אינן דיונים אלא דעות, "פגישות". בגמרא ישנן דיונים, יש צודק וטועה – הדעות צריכות להסתדר ולהישר עם קו מסוים (המקורות התנאיים).

 

לגביי סוף דבריך אשוב ואומר – יש רגש בויכוח, הוא מה שיוצר את הויכוח, את הדיון, את הריב ואת המחלוקת; אבל האם אנחנו חפצים בכך? לענ"ד זו מחלוקת שלא לשם שמים. אלו לא המחלוקות של תנאים במשנה. אנחנו חפצים בדעות בעלות ערך אבסולוטי, בהתנסחות שלך – כמה שיותר קרובות לאובייקטיביות. ניגוד דעות שכזה הוא מחלוקת לשם שמים, הוא למען להגדיל תורה ולהאדירה. לא זכור לי שמציינים את המושג ריתחא דאורייתא לעניין מחלוקות.

אני מקווה שאחזת את הקו שחורז את דברי וחולק על דבריך.

יש מקום לאחידות ברובד הכללי, ולא בפרטים. אני מקווה שלא ישארו מחלוקות בעולם. אני לא ניגש למחלוקת כדי לשכנע, יותר מזה – אני מנסה להמלט מלגשת למחלוקת. אם הייתי מעוניין במפגש הייתי מגיע אליו בדרכים יותר ראויות ונעימות. בדיעבד אם נקלעתי – אידאלית אני סובר שהמגמה צריכה להיות כמו שכתבת (וכמו שכתבתי אני לעיל [או בראש השרשור או באחת התגובות] לקבל (או אולי יותר לקחת) את כל הטוב שיש אצל האחר לעצמי.

......תות"ח!

צודק שהתכלית בדיוק הוא לקיחת האמת, המסקנה, טעות שלי שלא חידדתי את זה. אבל מה שרציתי להגיד שזה יכול לבוא דווקא ע"י שיש חידוד והפרדה בין הדעות, דווקא ע"י המלחמה וההבנה ששני הדברים מנוגדים לחלוטין, ולא אמורים להשתנות, דווקא זה יכול להביא למסקנה האמיתית, ולא שאחד צריך להתקפל בפני השני לגמרי. (אגב, שכחתי להדגיש שזה לא בכל דבר. אם יש מחלוקת מה קרה אתמול, האם יוסי אכל במבה או בסלי, פה וודאי שאין סתירה סובייקטיבית, אבל באובייקטיב יש אמת אחת. פה וודאי שיש סתירה, ואחד מהם צודק. אבל זה בדברים אנושיים שמושגים בחושים שלנו, אבל כשמדובר על השגת אמיתות רוחניות, בזה יש מקום להבין את דעת הרב קוק זצ"ל....).

אם אתה רואה בבריאת העולם דיעבד, אין מה להגיד. בסופו של דבר האידיאל גם לא נשאר עם בריאת העולם איך שהוא, העולם צריך לשאוף לשלום הנכסף, אבל כשתתבהר האמת איך היא כוללת את כל הגוונים, אחרי שכל גוון קיבל את המקום המיוחד שלו, בזה מתבטאת השלימות. איך מצד אחד יש תמונה כוללת אחת, האמת הגדולה, ומנגד, יש התפרטות של דעות וגוונים שונים. ואכן, הגוונים השונים מראים את היופי והגדולה של התורה, של האינסוף. לגבי עצם השאלה, תלוי איך אתה מגדיר מחלוקת. אם מדובר על המצב שבו חושבים שיש סתירה מוחלטת ולא מבינים שהכל משלים ומביא למטרה אחת גדולה, המצב הזה אינו אידיאלי. אבל אם מדובר על כך שכל אחד חי לפי האמת הנשמתית שלו, ולא חושב שהוא כל התמונה כולה, ומבין שיש מקום לעוד דעות, זה מצב מבורך. הבכי שהיה זה משום שיש מחשבה שהשמים והארץ, התחתונים והעליונים, החול והקודש, הם מנוגדים לחלוטין. אבל כשיגיע המצב השלם ובו נראה שהכל מביא לתכלית אחת, אז אז זו השלימות, אע"פ שלעתיד לבוא החול יישאר חול ולא יהפוך להיות רוח לגמרי. השלימות מגיעה מהחול ומהרוח גם יחד, והאחד לא צריך להיות השני.

 

היו מחלוקות כבר לפני כן. המחלוקות שמתארים חז"ל שכביכול התחילו רק בזמן מסויים, הכוונה היא למחלוקות שלא הייתה ברורה האמת הכללית. מחלוקות על מה האמת, וכל אחד חשב שהשני טועה. לפני כן האמת הייתה ברורה, אלא שכל אחד נהג לפי האמת הפנימית שלו, הזווית המסויימת שכלולה באמת הגדולה, ופיתח אותה. אבל כולם ידעו שהכל מגיע לתכלית אחת, לאידיאל אחד. לאחר מכן, האידיאל הזה התמסמס, וכבר לא היה ברורה אותה מטרה ותכלית.

 

התועלת של הדיון משום שבסופו של דבר חלק מהאמת הפנימית של כל אדם מסתתרת אצל אחרים. "איזהו חכם הלומד מכל אדם". ובסוף הדרך הפרטית של האדם נובעת מהדרך הכללית, וכדי להכיר את אותה דרך כללית עליו להסתכל על עוד גוונים, כדי שיוכל יותר לכוון את הדרך שלו לאותה מטרה כללית, ולהגדיל אותה בכל מיני מובנים. (כמו שלפי רש"י שר המשקים חלם את הפתרון של שר האופים וההיפך....). אבל בעולם הבא לדוגמא, לכל אחד יש מדור משלו. לעתיד לבוא, אף אחד לא יצטרך ליזון מאחרים, הוא יזון מעצמו, פירמידת המזון תתבטל. מדוע? כי האדם כבר לא יצטרך השלמה מאחרים, הוא יהיה שלם בעצמו, ויתחבר לה' דרך המקום שלו. (המקום שלו בסופו של דבר יעבור דרך הכלל, אבל זה יהיה לפי הנופך שלו, לפי השער והצינור שלו....). לצערינו, משום שעדיין איננו במצב האידיאלי, האדם לא יכול לסמוך על עצמו שהשיג את האמת, וחייב להדיין ולשמוע עוד דעות. אבל באופן תיאורטי, וודאי שיש מקום לשתי אמיתות. ועובדה, יש זמנים שפוסקים כבית שמאי, ויש זמנים שפוסקים כבית הלל. איך זה הגיוני? מה שאנחנו עושים היום, לפי בית הלל, זה שקר וזו אינה הלכה? איך התלמוד אומר שבזמן מסויים ינהגו כך ובזמן מסויים ינהגו אחרת? וודאי שזה משום ששניהם אמת, אלא שיש זמנים שונים שצריך לנהוג בהם לפי אמיתות שונות. ברור שהלימוד הרגיל אינו יכול להיות בצורה הזאת, כי מדובר בסוף על אידיאל, ואנחנו אנושיים. אבל במצב האידיאלי, אכן עלינו מוטל לראות איך "אלו ואלו דברי א-לוקים חיים", ואיך אותם דיונים בסופו של דבר אינם כאלו מהותיים. המחלוקת הרבה פעמים היא, לפי מי נקבע הלכה? אכן לכל אמורא ואמורא, לכל תנא ותנא, יש את האמת שלו שלפיה הוא נוהג וכך ראוי לו. אבל מה ראוי לכל העם? האם לפי רבי שמעון או לפי רבי יהודה? בעצם זו הצגת המחלוקת, לפי מי ראוי לנהוג?

אכן, אין בזה הוכחה, אני מסכים. אבל כמו שכתבתי, האובייקטיב שהאדם צריך להיות זה האובייקטיב שלו, לא מוטל עליו ולא מצופה ממנו להגיע לאמת המוחלטת שמעל השגתו. אני דווקא חושב שזה המפגש האידיאלי. אולי הוא פחות נוח ופחות כיף, אבל הוא הרבה יותר מצמיח, בונה, מוליד חיים. ניתן לראות שמפגשים רגילים, לא צומחים מהם דברים כ"כ גדולים. אבל דווקא מפגש בין דברים קיצוניים, שבסופו של דבר משלימים, בכך יש הפרייה הדדית והצמחת כוחות הרבה יותר גדולה. לדוגמא, בנישואין. דווקא כשמדובר על בני שני מינים שונים, יש יצירת חיים, יש הולדה. כי הכוחות שנבנים דווקא מפגישה של שני כוחות שבנגלה הם מפורדים ושונים, אך באמת הם לא סותרים זה את זה, דווקא שם צומחים הכוחות הכי גדולים, הבניינים הכי שלמים. אין שלם יותר מלב שבור.

אם אתה רואה בבריאת העולם דיעבד, אין מה להגיד. בסופו של דבר האידיאל גם לא נשאר עם בריאת העולם איך שהוא, העולם צריך לשאוף לשלום הנכסף, אבל כשתתבהר האמת איך היא כוללת את כל הגוונים, אחרי שכל גוון קיבל את המקום המיוחד שלו, בזה מתבטאת השלימות. איך מצד אחד יש תמונה כוללת אחת, האמת הגדולה, ומנגד, יש התפרטות של דעות וגוונים שונים. ואכן, הגוונים השונים מראים את היופי והגדולה של התורה, של האינסוף.

 

היו מחלוקות כבר לפני כן. המחלוקות שמתארים חז"ל שכביכול התחילו רק בזמן מסויים, הכוונה היא למחלוקות שלא הייתה ברורה האמת הכללית. מחלוקות על מה האמת, וכל אחד חשב שהשני טועה. לפני כן האמת הייתה ברורה, אלא שכל אחד נהג לפי האמת הפנימית שלו, הזווית המסויימת שכלולה באמת הגדולה, ופיתח אותה. אבל כולם ידעו שהכל מגיע לתכלית אחת, לאידיאל אחד. לאחר מכן, האידיאל הזה התמסמס, וכבר לא היה ברורה אותה מטרה ותכלית.

 

התועלת של הדיון משום שבסופו של דבר חלק מהאמת הפנימית של כל אדם מסתתרת אצל אחרים. "איזהו חכם הלומד מכל אדם". ובסוף הדרך הפרטית של האדם נובעת מהדרך הכללית, וכדי להכיר את אותה דרך כללית עליו להסתכל על עוד גוונים, כדי שיוכל יותר לכוון את הדרך שלו לאותה מטרה כללית, ולהגדיל אותה בכל מיני מובנים. (כמו שלפי רש"י שר המשקים חלם את הפתרון של שר האופים וההיפך....). אבל בעולם הבא לדוגמא, לכל אחד יש מדור משלו. לעתיד לבוא, אף אחד לא יצטרך ליזון מאחרים, הוא יזון מעצמו, פירמידת המזון תתבטל. מדוע? כי האדם כבר לא יצטרך השלמה מאחרים, הוא יהיה שלם בעצמו, ויתחבר לה' דרך המקום שלו. (המקום שלו בסופו של דבר יעבור דרך הכלל, אבל זה יהיה לפי הנופך שלו, לפי השער והצינור שלו....). לצערינו, משום שעדיין איננו במצב האידיאלי, האדם לא יכול לסמוך על עצמו שהשיג את האמת, וחייב להדיין ולשמוע עוד דעות. אבל באופן תיאורטי, וודאי שיש מקום לשתי אמיתות. ועובדה, יש זמנים שפוסקים כבית שמאי, ויש זמנים שפוסקים כבית הלל. איך זה הגיוני? מה שאנחנו עושים היום, לפי בית הלל, זה שקר וזו אינה הלכה? איך התלמוד אומר שבזמן מסויים ינהגו כך ובזמן מסויים ינהגו אחרת? וודאי שזה משום ששניהם אמת, אלא שיש זמנים שונים שצריך לנהוג בהם לפי אמיתות שונות. ברור שהלימוד הרגיל אינו יכול להיות בצורה הזאת, כי מדובר בסוף על אידיאל, ואנחנו אנושיים. אבל במצב האידיאלי, אכן עלינו מוטל לראות איך "אלו ואלו דברי א-לוקים חיים", ואיך אותם דיונים בסופו של דבר אינם כאלו מהותיים. המחלוקת הרבה פעמים היא, לפי מי נקבע הלכה? אכן לכל אמורא ואמורא, לכל תנא ותנא, יש את האמת שלו שלפיה הוא נוהג וכך ראוי לו. אבל מה ראוי לכל העם? האם לפי רבי שמעון או לפי רבי יהודה? בעצם זו הצגת המחלוקת, לפי מי ראוי לנהוג?

אכן, אין בזה הוכחה, אני מסכים. אבל כמו שכתבתי, האובייקטיב שהאדם צריך להיות זה האובייקטיב שלו, לא מוטל עליו ולא מצופה ממנו להגיע לאמת המוחלטת שמעל השגתו. אני דווקא חושב שזה המפגש האידיאלי. אולי הוא פחות נוח ופחות כיף, אבל הוא הרבה יותר מצמיח, בונה, מוליד חיים. ניתן לראות שמפגשים רגילים, לא צומחים מהם דברים כ"כ גדולים. אבל דווקא מפגש בין דברים קיצוניים, שבסופו של דבר משלימים, בכך יש הפרייה הדדית והצמחת כוחות הרבה יותר גדולה. לדוגמא, בנישואין. דווקא כשמדובר על בני שני מינים שונים, יש יצירת חיים, יש הולדה. כי הכוחות שנבנים דווקא מפגישה של שני כוחות שבנגלה הם מפורדים ושונים, אך באמת הם לא סותרים זה את זה, דווקא שם צומחים הכוחות הכי גדולים, הבניינים הכי שלמים. אין שלם יותר מלב שבור.

מחילה, אני לא הולך לקרוא את הכל.אני הנני כאינני

כל הכבוד על ההשקעה, אבל אשמח אם תתמצת את הדברים.

מחילה.תות"ח!

אין לי פנאי לתמצת את הדברים. וגם אם תכתוב תגובה, כנראה לא אגיב. תודה רבה ויישר כוח לך....

חבל.אני הנני כאינני

הייתי שמח להגדיל תורה.

אכן.תות"ח!אחרונה

מחילה.

אולי בהזדמנות, מקווה שתהיה כזאת...

 

כמובן, לא יכול לדרוש ממך את זה, אבל אם קשה לך לקרוא ברצף, אתה יכול לקרוא בחלקים (בתשלומים....).

??אני הנני כאינני

אם יש לך דעה להביע - אשמח לקרוא.

בעיקרון הסימן הזה- ,, אומר ש-אני זמנית כאן
השרשור מעניין אותי / אני רוצה "לשמור" אותו.

אתה חושב שזה גם משהו מולד או משהו נרכש?התנהלות ע"פ השכל ורק אח"כ שיקול (גם) עם הרגש?
כמובן שבבסיס כבנ"א, לכל אחד יש את שניהם וכל אחד יכול להתקדם בזה, אבל השאלה היא, אם יש פוטנציאל מסויים שמגיע ממקום מולד או בכלל, מגיע ממקום נרכש וכו'.

כתבת שאדם שמתנהל בחכמה = פועל ע"פ השכל, ואדם שמתנהל ע"פ הרגש = פועל מחוש הצדק שבו, ומזה הסקת, שהצדק הוא לא מקום שכלי, אלא מונע מהרגשות הלב. אתה חושב שיש גם מקום לצדק שכלי? כלומר, דרישה לצדק שמגיעה ממקום מבורר שכלית?

כתבת: "כאשר מחלוקת מתנהלת בשכל - כל אחד מחפש בעקרון איך לשפר את ה"עמדה" שלו..."
אפשר לומר באותה מידה שזה מגיע ממקום רגשי ולא בהכרח ממקום שכלי (למשל, אדם שמתווכח ומתווכח כי קשה לו להכיל דעות מורכבות וזה יושב על סיפור וכו') אני מתכוונת, בוודאי שבמבט ראשוני ונקי, ת"ח שלומדים מגיעים ממקום שרוצה להבין את האמת הישרה והאמיתית - זאת ההנחת יסוד, אבל אני בכוונה שואלת גם לכיוון ההפוך, כי זה יכול להיות גם ככה.

מסכימה עם מה שאתה אומר שככל שהמחלוקת היא שכלית יש בה צלילות והגעה למטרה, לפתרון, בדרך נקייה מהתעסקות עם כל מקום הרגשות, פיתולים וכו'. אלא משהו יותר טכני ו"נקי" מהתערבות רגשית.

כתבת: "כאשר מחלוקת מתנהלת באופן של רגש כל אחד רואה את עצמו כצודק - ובאמת כנראה שיש צד שהוא נכון, כנראה יש צדק מסוים בדבריו, אבל בַּשיכּלול הדברים צריכים להיות אובייקטיבים" וכו'.
אובייקטיבים ע"פ מה? מה המדד? מי קובע מה אובייקטיבי ומה לא? הרבה מהדיונים שיש עליהם ויכוחים זה דווקא בגלל שאין אמת ברורה וצרופה.

זה השאלות שעלו לי..


,, אני הנני כאינני

השאלה האם זה דבר נרכש או מולד זו שאלה יפה. לאחרונה עברתי על ספרו של הרב דוד ג'יאמי בנושא חינוך ומאחד מן הפרקים האחרונים אפשר, ממאמרי חז"ל ששם (שהם מקור החכמה שלי, עם מעט נסיון וסברא), להעלות תשובה גם לזה. זה להכנס לעניינים קצת עמוקים ותדרש אריכות, אז אגיד בקצרה את דעתי. זה סוג של גם וגם. במבט בסיסי על האדם, בראשית חייו הוא מונע ע"י רגש (זמן הילדות והנערות) ולאחר מכן יותר על ידי שכל. זה לכאורה סימן לכך שמדובר כאן על דבר נרכש. אבל עצם היכולת "לרכוש" את זה מעידה על כך שזה כבר נמצא בנו באופן יסודי ושורשי, ולכן השאלה כמה זה בא לידי גילוי – בימי הילדות זה לא כ"כ בכוחנו להכריע, אבל אח"כ הכל בידינו.

 

לעניין הבירור השני שבדברייך, קודם כל יש לדייק קצת את ה"משוואה". אדם שבוחר להיות חכם – מתנהל על פי השכל, אדם שבוחר להיות צודק – מתנהל על פי הרגש. האם הצדק בפני עצמו (אולי נאמר "כאובייקט") הוא רגשי או שכלי? שאלה מצויינת.

כאמור, יש לחלק בין אמת לבין צדק. זו שאלה עמוקה והדיון בה דורש ממני להכנס להתבוננויות וניתוחים פילוסופים (שקצת רציתי להמנע מהם), אז אנסה לא להכנס אליהם בכתב. תוצאת ההכרעה כיצד לפעול או להיכן להוביל בסיטואציה מסוימת, כאשר מתנהלים על פי שכל, תכוּנֵה "הדבר הנכון לעשות" ולא "הדבר הצודק לעשות" (תוצאת בירור שתעשה על ידי שכל תכונה "אמת"). הרבה פעמים הדבר הנכון לעשות הוא לא הצדק (לדוג', כאשר שדה מלאה תבואה של איכר התמלאה מים בגלל גשמים בחודש ניסן וניזוקה כל התבואה, הדבר הנכון לעשות זה לברך "ברוך דיין האמת", כך הורונו חז"ל. הדבר הצודק לעשות הוא לברך "הטוב והמטיב", שכן הגשם הזה יפעל ברכה גדולה בתבואות הבאות שיגודלו בשדה [דוג' לא כ"כ טובה, אבל זה מה שעלה לי לראש]).

בקיצור, לדעתי אין צדק שכלי. השם "צדק" לא ענייני לשכל אלא רק לרגש.

 

לא כ"כ הבנתי מה שכתבת לעניין 'החיפוש אחר שיפור העמדה מתוך מגמה רגשית' (כמדומני שזו כותרת או תמצית לנקודה שה ניסית לגעת). אכן יתכן שאנשים ינסו לשפר את עמדתם מתוך מגמה רגשית, אבל – יהיה להם הרבה יותר קשה לקחת את השיפורים הללו מן הצד השני, החולק עליהם, שאז הם כמו מודים לו ולטענתו והרגש שלהם מסתייג מזה.

במידה וזה כן מתרחש (שיפור עמדה בדיון) מתוך מניע רגשי – האם זה דבר חיובי? לדעתי לא, זה מותיר את מציאות המחלוקת על כנה באופן שמתיז ניצוצות ומזיק.

 

שמח לשמוע שהסכמת לחלק מהדברים.

 

השאלה האחרונה שנגעת בה היא שאלה השאלות – אפשר אולי להכניס אותה בתוך השאלה 'היכן עובר הגבול בין הרגש לבין השכל'. אולי.

האדם במהותו הוא סובייקט, הוא "נגוע" (infected) רגשית. אני סובר שאין ביד האדם לקבוע מה אובייקטיבי ומה לא. לכן אנחנו נדרשים לגבוה – לשכל האלקי, לתורה. הייתי אומר "לרוח התורה", אבל זה קצת מסבך את העניין.

אבל, הדברים מזכירים (באופן קריטי) את המחלוקת המפורסמת לעניין תנורו של עכנאי, שם ר"א מכוון לדעת עליון, מסכימים על ידו מן השמים באותות ומופתים – אך הלכה כר' יהושע, כי "לא בשמים היא". האם יש בכך סתירה לדברים?

יסוד העניין, לדעתי, הוא שגם אם יש אמת אובייקטיבית-אלקית (נקרא לה "מידע") – בעולם הזה אנחנו עדיין נפגשים איתה גם ע"י הרגש שלנו, כי אנחנו בני אדם. והאמת הזו (או נאמר - התורה) ניתנת לנו, וכיוון שכך זו היא דרך התיחסותנו אליה בציווי השמים. אנחנו קולטים ומקבלים את המידע גם ע"י הרגש שלנו, שמרכיב את האישיות שלנו, והתולדה היא המידע כפי שאנחנו חווים אותו. כיוון שכך, אם אדם הגיע לשיא הבירור של המידע מצידו (שכולל גם בחינה רגשית) – אין באמת מקום לחלוק עליו (אם הוא מוחזק כאדם ירא שמים שזיכה את לבבו וכל חפצו לעשות את רצון יוצרו וטובת חברו).

כאן נכנסים הדברים שכתבתי לתות"ח! – "הנפש שלי פגשה מידע מסוים, וזה שונה מאצלך – אז מה תועלת ועניין הדיון? זו אמת וזו אמת, וזה לגיטימי". "מחלוקות המשנה אינן דיונים אלא דעות, "פגישות". בגמרא ישנן דיונים, יש צודק וטועה – הדעות צריכות להסתדר ולהישר עם קו מסוים (המקורות התנאיים)".

תודה רבה על תגובתך המושקעת ושאלותייך המעמיקות.

 

מעניין.. תודה רבה.אני זמנית כאן
אשמח לשמוע מי הרב שבשמו הבאת את הרעיוןנפש חיה.
וכתבת יפה.
..אני הנני כאינני

הרב דוד ג'יאמי (בספר "והשיב לב אבות"). ותודה רבה.

ביקשת הצעה הנה הצעהבן מערבא

 

אני אניח שהדברים מהמקורות שלנו ידועים לך, אז נשמע את דעת חכמי אומות העולם:

 

Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience - Mark Twain

 

ובשפה קצת יותר ציורית ועם תרגום חלקי:

 

להתווכח עם טיפש זה כמו לנסות להרוג יתוש שנמצא על הפרצוף שלך, אולי זה יעזור ואולי לא, אבל על כל פנים הורדת לעצמך סטירה. 

 

 

ביום שישי האחרון יצא לי ליישם את זה. זה לפעמים קשה אבל נכון. בחיים צריך לדעת אילו גשרים לעבור ואילו לא, אז כמקרה פרטי נקבל שצריך לדעת עם מי כדאי להיכנס לדיון ועם מי לא. 

 

(אם כי אני באופן אישי הייתי משנה את הכותרת: להתמודד עם אנשים ללא יושר / אינטיגריטי). 

משפט גאוני!אלפיניסטית


חכמה בגויים תאמין בן מערבא


המשפט הכי מצחיק שלו זה: "ארה"ב מנהלת מלחמותחסדי הים
בכל העולם רק כדי שהאמריקאים ישכילו קצת בגיאוגרפיה".
אני חושב שזה קצת שונה.אני הנני כאינני

אני לא מגדיר אנשים ש"מחפשים את הצדק" או מעדיפים להיות צודקים כאידיוטים, אולי רק כאנשים שאינם עדיין מתוקנים.

 

נקודה שהשמטתי ב"מאמר" - אני חושב שמגמה הזו של להיות צודק היא הרבה מאוד מתרבות המערב. הרבה מאוד מהסרטים היום בנויים על גיבורים שהלכו אחרי הצדק שלהם וממש לא בחכמה - והכל הסתדר.

אם הנקודה הייתה בהקשר לסוף....תות"ח!

שהכוונה היא "ללכת אחר הלב שלך" בלי אף הנחייה שכלית, וודאי שמה שכתבת נכון.

כן, זה בעיקר זה.אני הנני כאינני

ויש לזה עוד כמה מסכות.

זאת הקללה: "ונתתיך ביד אנשים בוערים" 😂😂😂חסדי הים
אני מזדהה עם הכיוון אליו אתה הולך, אנסה לחדד -advfb

א. צדק איננו עניין ריגשי, אלא שיכלי. יש פילוסופיה שלימה ביחס למה צודק ומה לא. הרגש הוא נגזרת של ההכרה. גם בעניין הזה.

ב. מחלוקת לשם שמיים לא תמיד מוכרעת. לפעמים נשארים במחלוקות בדעות אבל לא בלבבות. לא תמיד יש הכרעה בדעות. גם במחלוקת הלכתית, כל עוד אין סנהדרין שיושבת בשלכת הגזית, נצטרך להתמודד עם מחלוקות לשם שמיים שאינם מוכרעות. יכול להיות שהכוונת למחלוקת בלבבות, בכל זאת חשוב להעיר על העניין.

 

נקודה שהוסיף משלי - 

 

אדם צריך להיות מודע לכך שהוא אינטרסנט, שהוא בעל נגיעות בעניין. ככל שהמודעות של האדם גוברת ביחס לחולשותיו, ככה הוא יוכל להצליח להתגבר עליהם. תמיד בדיון שרוצים להפיק ממנו תועלת שיכלית ישנו אתגר מאוד גדול שאתה מציג אותו בצורה יפה. מצד אחד נראה לי שצריך להודות בכך שיש מעורבות ריגשית והיא יכולה לפגום בהתעסקות האובייקטיבית העניינית. מצד שני, יש צורך באמת לנסות להפריד עד כמה שניתן את הרגש המנסים לבחון עניין בצורה אובייקטיבית. גם אם זה לא אפשרי עד הסוף כי אנחנו בני אדם, זה בהחלט עוזר בעניין בצורה משמעותית.

במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויק
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
עבודה היא ברכה בלי קשר לתוכן שלהמשה

מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?

סיימתי לימודי ראיית חשבון ב"ה.צע
לא עולם שאני מכירמשה

בינתיים אני במקומך הייתי יושב בבית ולומד שני דברים לעומק

 

1.AI

2. אקסל

ולא פחות חשוב מזה את השילוב בניהם.

 

 

נשמע רעיון ממש טוב, תודה.צע

אקסל אני מכיר קצת, היה לא מעט בתואר..

וגם יודע שיש קורסים חינמיים..


 

איך לומדים ai? אתה מכיר דרך או קורס?

ותוכל להסביר מעט מה יש ללמוד בזה? 

אתה צריך בסוף ללמוד איך לעשות את העבודה שלךמשה

כללומר. לנצל את הזמן כדי להתקדם מקצועית ולא רק "לחכות" שמישהו יואיל בטובו להסתכל עליך. כמובן גם הקו"ח שלך יתעדכנו  בהתאם.

 

לימודי AI ברשת - למה זה לא שורה? 

AI יש לא מעט חומר. הייתי מחפש ללמוד על השילוב בין AI לבין המקצוע שלך. כלומר  איך לשאול שאלות על טבלאות דוחות וחשבוניות וכל אלה. בסוף איך לעשות את העבודה שלך טוב יותר.

אופס… טעותפ.א.
יש בקמפוס ILהרמוניהאחרונה
אתה כבר עם רישיון רו"ח, אחרי סטאז' של שנתיים?פ.א.

יש הבדל גדול בין סיום לימודי חשבונאות ובין מי שמחזיק ברישיון לעסוק בראיית חשבון.  


אם אתה עם רישיון - חיפוש העבודה הוא שונה מחיפוש מקום לעשות בו סטאז'  

גם כיוון תעסוקתי הוא שונה - עם רישיון אתה כבר צריך לבחור כיוון התמחות / תת-התמחות מקצועי בתחום הגדול של ראיית חשבון.   

האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך