מַלְבְּנוֹת הַתְּבוּאָה שֶׁבֵּין הַזֵּיתִים —
בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים:
פֵּאָה מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד.
בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים:
מֵאֶחָד עַל הַכֹּל.
וּמוֹדִים, שֶׁאִם הָיוּ רָאשֵׁי שׁוּרוֹת מְעֹרָבִין,
שֶׁהוּא נוֹתֵן פֵּאָה מֵאֶחָד עַל הַכֹּל.
(קיבלתי רשות ועידוד מ**** רבי ומורי אליהו דורדק שליט"א.)
לרפואת תמר בת אסתר מלכה
הירושלמי אומר שהמחלוקת בין בית שמאי לבית הלל בכל שדה אילן שהם נטועים 10 אילנות לבית סאה.
יש שלושה פירושים למלבנות התבואה:
1. הרמב"ם- "מלבנות — הם ערוגות מרובעים, דומים לדפוס שעושין בו הלבנים, והם מרובעות."
2. ר"ש פירוש ראשון- "ויש לפרש דמלשון שדה הלבן הוא ושדה תבואה נקראת שדה הלבן על שם שכשמתבשלת התבואה מתלבנת ומלקטין אותה".
3. ר"ש פירוש שני- "ועוד מפרש דכל שדה חוץ משדה האילן נקרא שדה הלבן על שם שהחמה זורחת בהן ואין בהן צל כשדה האילן"
מצינו 'מלבנות' בש"ס שחייבים לפרש כרמב"ם שהם מרובעים, כמו בשבת מז ע"א לענין תוקע "מלבנות המטה" וגם בבא בתרא סט ע"א לענין מה כלול במכירת בית "מלבנות של פתחים ומלבנות של חלונות".
רק לפי הרמב"ם לכאורה צריך לגרוס ב'מלבנות', צירי מתחת לב' ולא שווא.
המדרש שכל טוב תולדות כז, כז אומר: "ועוד שריח בני כריח השדה. זהו גן עדן, שכן בלשון רבותינו שדה האילן ושדה הלבן: אשר ברכו ה'. ששם הברכה האמורה לצדיקים משתלמת, ושם עץ החיים ורוחניות הטובים להרגיע ולדשן ולנהל על מי מנוחות כל רגעי ארץ ומצוקיה."
זה חידוש, כי מפשטות הפסוקים בבראשית ב משמע שגן עדן זה רק שדה אילנות. אבל לפי השכל טוב יש בגן עדן גם שדה לבן וגם שדה אילנות כמו המקרה של המשנה.



