בלימוד היומי 'והאר עינינו' של הרב ראובן ששון.
נראה לי שאפשר לקחת את הדברים פה גם לתפילה מתוך הכתב וגם לתפילה במילים שלנו - כל אחת ומה שנכון עבורה...
"והאר עינינו" - לימוד יומי באמונה // יום רביעי, א' טבת, נר שישי של חנוכה
*להתפלל כשהשכינה נסתרת*
✨ השורש העמוק לכל הקשיים שלנו בתפילה הוא צמצום אורה של השכינה. התפילה אמורה להמשיך את האור לעולמות התחתונים, וללא הופעת השכינה – מלאכה זו נעשית קשה מאוד, בגלל רוב החושך וההסתר בעולם.
🔶 *השורש העמוק של הקושי להתפלל*
התפילה באה במקום המקדש. כשחרב הבית באה התפילה תחתיו, ככתוב "וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ" (הושע יד ג). ודרשו חכמים (מדרש רבה במדבר יח):
"'וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ', אמרו ישראל ריבונו של עולם, בזמן שבית המקדש קיים היינו מקריבים קרבן ומתכפר ועכשיו אין בידינו אלא תפלה".
התפילה והמקדש קשורים לאותו העניין. כמו שמצינו שבית המקדש נקרא מקום התפילה, ועל שמה נקרא "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיה נו ז), להורות לנו שהתפילה והקרבנות עומדים בבחינה אחת, ושניהם נוגעים לעניין הדבקות וההתקשרות בה'.
התפילה נעוצה בעניין הארת השכינה בעולם. הלב של המקדש הוא השראת השכינה ונוכחות ה' בחיינו, וזהו גם כן הלב של התפילה ועבודתה. אמנם, דבר זה מלמד על כך שהתפילה היא עבודה קשה מאוד, כי אם הסתלק אור המקדש, ממילא קשה יהיה גם לעבוד את עבודת התפילה שהיא דוגמתו. אכן, מעת החורבן נסתלק האור, ונוכחות השכינה היא בהעלם גדול, וממילא כל המשכת האור לעולמות התחתונים נעשה קשה, מחמת ריבוי ההסתרות, הקליפות והזוהמה החומרית. זה מה שנאמר שבחורבן נפגעה התפילה, כאומרו "סַכּוֹתָה בֶעָנָן לָךְ מֵעֲבוֹר תְּפִלָּה" (איכה ג מד).
המקדש הוא צינור להמשכת האור לתחתונים, ובגלות באה התפילה במקומו. על כן היא מלאכה קשה, כי היא פועלת להחדיר קרני אורה למקום חושך ואפלה, ולהעלות את החלקים הנפולים בכובד החטאים אל מרומי האורה. זה הקושי של התפילה לעומת התורה, שהיא אור עליון, ועל כן אין עיקרה עניין מלאכה של הרמת החלקים השבורים, וכוחה יפה בכל עת.
🔶 *הקושי לעורר את הלב*
עניין עמוק זה בא לידי ביטוי באופן פשוט מאוד - התפילה היא עבודה שבלב, ואילו התורה היא עבודה שבמוח. קשה יותר לעורר את הלב, להאירו, להחדיר בו שפע וברכה ולהרימו מתרדמתו ומעפרוריותו. קל לדבר, לומר מחשבות ורעיונות, אך ההשבה אל הלב, ההחדרה אל עומקי העומקים, התעוררות הנפש ברגש וחוויית חיים, היא קשה מאוד.
כמו כן, הקושי לעמוד נוכח פני ה', להרגיש את הדיבור עם ה' יתברך, הוא קשה מאוד. הלב הוא חומרי, מרגיש את העולם הזה, ניזון מהחושים. על כן התפילה קשה עליו מאוד. האמת הפנימית, שהאדם עומד בתפילה ממש לפני ה', היא יסוד שקשה מאוד להרגיש אותו באמת ובתמים.
🔶 *תיקון התפילה מביא להעלאת השכינה*
כל הקשיים של עבודת התפילה הם תוצאה של מיעוט השכינה וירידתה למטה. זוהמת החומריות וסילוק האור מהרבדים החיצוניים באים לידי ביטוי בקושי של עבודת התפילה. מכאן נבין כי דווקא משום כך יש בתפילה סגולה עצומה לתקן את כל הקלקולים הללו. התפילה לוחמת בחושך שכיסה את הארץ, תוקפת את הקליפה והערלה האופפים את הלב, מנסה להחדיר נטפי אורה ללב האדם, וממילא לעולמות החומריים, אשר לב האדם הוא מרכז הווייתם. התפילה פועלת במקום החושך, בעפר בו נתונה השכינה.
נשמת איש ישראל היא ניצוץ מאור השכינה, והאדם הוא עולם קטן. והיינו שעבודתו להאיר את אור נשמתו בתוך מערכות חייו, היא ממש דוגמת עבודת השכנת השכינה בעולם. לב האדם הוא מקום משכן השכינה, וכשהלב בגלות, מחשבותיו ורצונותיו נמשכים אחר החומר, ואהבת ה' והדבקות בו, הצימאון והגעגוע, מכוסים בעפר של תאווה וחומרנות, זה ממש מעין עניין השכינה, השוכבת מכוסה בעפר, במושגי נוכרים וברוח תרבויות זרות. מלחמת האדם בשעת התפילה, לכוון, להרגיש רצון אמיתי ועמוק, להתעורר ברוח טהרה, לחוש את עמידתו לפני בוראו, היא ממש מלחמה להרים את השכינה מהעפר, להוציאה מגלותה, לייחד ולכוון את הלב אליה.
אם כן, כיוון שעומק הקושי להתפלל נעוץ בירידת השכינה, כפי שלמדנו לעיל, מאמצינו להתפלל על אף הקשיים מסוגלים לעורר את השכינה מחדש. המאמץ לגלות את עומק חיי התפילה, ואת עבודת הרצון הקדוש והווייתו, הוא המאמץ לכונן את אור חיי המקדש, במובנו הפנימי והשורשי. כי כמו המשכן הראשון, כן המקדש האחרון. הראשון התחיל מתוך נדבת לבבם של כל אחד ואחד מישראל, וכן האחרון יבוא מתוך הלב של כל איש ישראל.
עילוי הרצון וחיזוקו יהיה עילוי השכינה. כי מקום משכן השכינה הוא בעומק נקודת הרצון של האיש הישראלי, וככל שהרצון מתעלה, כן השכינה מאירה ונוכחת. אמנם ודאי שעילוי הרצון תלוי בכל עבודת האדם, במידות ומעשים טובים, במצוות ובדקדוקה של הלכה, בהתמדת התורה ועבודת ה'. אך התפילה היא עבודה מיוחדת, הפועלת על עצם נקודת הרצון. היא העבודה על השורש, שממנו תוצאות חיים, לכל הענפים של המעשים, המידות והפעולות. עבודת התפילה, בלב נאמן, מחזקת את הרצון הנשמתי שבקרבנו, ומגבירה את נוכחות ה' בחיינו.
על כן, כדי שנוכל לקרב את בניין המקדש, מוכרחים אנו לחדש ולהרים את התפילה מעפרה. כי הרמת התפילה מעפר היא היא הרמת השכינה מעפר. כי התפילה היא השכינה, סוד "וַאֲנִי תְפִלָּה" (תהלים קט ד), ובתקומתה ירום שורשה העליון, וישוב לחידושו ולרעננותו.
📝*לסיכום-*
צמצום הופעת אור השכינה מקשה על התפילה. התיקון לכך יכול לבוא מהכיוון הנגדי – על ידי המאמץ להתגבר על קשיי התפילה, יגבר אור השכינה וישוב להופיע.