(הדברים משולבים ממחשבות שלי ודברים ששמעתי או קראתי בעבר, כותבת מקור במה שאני זוכרת אבל יכול להיות שיש דברים ששמעתי ולא ציינתי מקור)
בפרשה אנחנו מתחילים לקרוא את הסיפור המופלא של יציאת מצריים. הקב"ה עושה לנו נס אחרי נס, ומשנה את חוקי הטבע שוב ושוב. כל זה לא נועד רק כדי להוציא את עם ישראל ממצרים. היה אפשר להוציא אותם עם נס אחד בלי כל הדרמה של עשרת המכות, אבל יש משמעות לכך שבמשך שנה שלמה הקב"ה נותן מכות למצריים.
וכנראה שיש פה משמעות גדולה, כי אנחנו מזכירים את יציאת מצריים הרבה מאוד. בעשרת הדברות הקב"ה 'מציג' את עצמו כמו שהוציא אותנו ממצרים - "אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצריים", יש לנו מצוות שהן זכר ליציאת מצריים, וגם בתפילה אנחנו מזכירים את יציאת מצריים כמה פעמים.
שמעתי מהרב ראובן ששון שהזוהר הקדוש מסביר שכל מכה שהיתה למצרים, היתה רפואה לעם ישראל - "נגוף למצריים ורפוא לישראל". עם ישראל גם היה צריך לעבור תהליך לפני שהוא יוצא ממצרים, וכל מכה שה' הכה את המצרים קידמה את עם ישראל עוד שלב בתהליך הרפואה שהם היו צריכים לעבור כדי לצאת מגלות מצריים.
הקב"ה ביציאת מצריים התגלה לעמ"י כמי שנמצא מעל הטבע, ושולט בטבע. הקב"ה הראה לעמ"י את כוחו הגדול, כדי שעמ"י ידע מי זה באמת הקב"ה.
לא זו היתה התכלית של הקשר בין עמ"י לקב"ה. הקב"ה לא רוצה לפעול רק דרך ניסים. כבר בכניסה לארץ רואים שההנהגה של עמ"י עוברת בהדרגה להיות דרך הטבע. למרות שאנחנו יכולים לפגוש ניסים שמעל הטבע לכל אורך התנ"ך, האופי של ניסי יציאת מצריים לא חוזר על עצמו בהמשך. ההנהגה של עם ישראל צריכה להיות באופן בו הקב"ה מכוון את המהלכים בתוך חוקי הטבע, ולא מעליהם.
אבל כדי שעמ"י יבין שהקב"ה שולט במה שקורה פה, גם כשאנחנו תוך חוקי הטבע, צריך להכיר קודם כל בכך שהקב"ה הוא מעל הטבע, והוא יכול לעשות עבורנו הכל, בלי גבול.
ומתוך כך נוצר הבסיס של הקשר שלנו עם הקב"ה, לידת העם שלנו. ואנחנו ממשיכים להזכיר את יציאת מצריים בכל כך הרבה הזדמנויות. כי ההתגלות שהיתה שם היא הבסיס לכך שאנחנו יכולים תמיד להתפלל לה', גם כשהמצב נראה חסר סיכוי, ולדעת שהוא באמת כל יכול, באמת אין גבול ליכולת שלו להושיע אותנו.
גם לתפילת עמידה בשחרית אנחנו ניגשים מתוך הזכרת יציאת מצריים.
אנחנו ניגשים לבקש בקשות מהקב"ה מתוך זה שאנחנו קודם כל מזכירים את גודלו ואת טובו שעשה איתנו כשהוציא אותנו ממצריים, ומתחזקים בהרגשה שהקב"ה הוא זה ששולט בעולם, והכל בידיו, ומתוך כך ניגשים לתפילה על צרכי עם ישראל שמופיעים בברכות תפילת שמונה עשרה.
"אֱמֶת מִמִּצְרַיִם גְּאַלְתָּנוּ ה' אֱלהֵינוּ. מִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתָנוּ. כָּל בְּכורֵיהֶם הָרַגְתָּ וּבְכורְךָ יִשְׂרָאֵל גָּאַלְתָּ. וְיַם סוּף לָהֶם בָּקַעְתָּ. וְזֵדִים טִבַּעְתָּ. וִידִידִים עָבְרוּ יָם. וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לא נותָר:
עַל זאת שִׁבְּחוּ אֲהוּבִים וְרומְמוּ לָאֵל וְנָתְנוּ יְדִידִים זְמִירות שִׁירות וְתִשְׁבָּחות בְּרָכות וְהודָאות -
לַמֶּלֶךְ אֵל חַי וְקַיָּם. רָם וְנִשָּׂא. גָּדול וְנורָא. מַשְׁפִּיל גֵּאִים עֲדֵי אָרֶץ. מַגְבִּיהַּ שְׁפָלִים עַד מָרום. מוצִיא אֲסִירִים. פּודֶה עֲנָוִים. עוזֵר דַּלִּים, הָעונֶה לְעַמּו יִשְׂרָאֵל בְּעֵת שַׁוְּעָם אֵלָיו."
יהי רצון שנצליח להתחזק באמונה ובהרגשה הזו, ולהתפלל לקב"ה בלב שלם שישפיל גאים, יגביה שפלים, יוציא אסירים, יפדה ענווים, יעזור לדלים ויענה לעמ"י ולשוועתם...