בס"ד
אומרים חז"ל דרשה אסתר מחכמים "קבעוני לעולם" כלומר להוסיף את המגילה לכ"ד ספרי הקודש של התנך. כלומר המגילה היא בבחינת נבואה שנצרכה לדורות. יש לה משמעות לכל דור ודור.
לכן יש להסתכל על המגילה לא כעל עוד סתם סיפור עם אנשים רגילים ופרטיים. אלא כאל קודש. כלומר מאורע כללי שמתאר ומלמד במידה מסוימת על התכלית של עם ישראל. אם כן, עלינו לשים משקפיים מעט שונות כדי לצלול עמוק יותר.
דבר מעניין שהמהרל בנצח ישראל מסב את תשומת ליבנו אליו הוא שעם ישראל הוא העם הצעיר ביותר. כלומר, אם תסתכלו על שמות העמים בפרשת נוח מתוארים שם 70 עמים שהם מרכיבים את כל האנושות כיום, אבל עם ישראל לא מתואר בפרשת נח מהסיבה הפשוטה שהוא עוד לא נוצר. כידוע עם ישראל יצא מיעקב כמה מאות שנים אחכ. מכאן יוצא שעם ישראל הוא העם האחרון, ומסביר המהרל שזה אומר שעם ישראל הוא תמצית ועיקר הבריאה, באופן דומה גם אדם הראשון נוצר אחרון מכל בעלי החיים כי הוא העיקר, בבחינת אחרון אחרון חביב.
מכאן אנחנו לומדים יסוד חשוב, ככל שמשהו אחרון/הכי חדש הוא הכי מרוכז/תמציתי/עיקרי
היכן עוד אנו רואים את העיקרון הזה? אצל המלכת שאול המלך ! שאול המלך משבט בנימין, בנימין הצעיר מבני יעקב, שאול היה ממשפחת המטרי הקטנה ממשפחות בנימין, והוא היה הקטן ממשפחתו.
לכן גם מובנת מידת הצניעות העצומה שהייתה בו ומובן למה השם אהב אותו כל כך "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הֲלוֹא אִם קָטֹן אַתָּה בְּעֵינֶיךָ רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָתָּה!" אומרים חז"ל רחל מאחר שהייתה צנועה זכתה שיצא ממנו צנוע - שאול. שאול מפאת צניעותו זכה שתצא ממנו צנועה - אסתר! אחרי שהסברנו את כל המהלך הזה של מה זה אומר להיות אחרון ומה המעלה של זה. איך זה קשור לאסתר? אסתר כאמור הייתה צאצאית של שאול, עוד ידוע מהמגילה שלא היו לה הורים או משפחה היא נשארה יתומה ורק מרדכי שהוא דוד שלה נשאר. כלומר היא הייתה כביכול האחרונה ממשפחתה! אז היא כרגע בבחינת התמצית ההכי מרוכזת של עם ישראל ושל העולם, שימו לב מה חז"ל דורשים עליה במסכת מגילה יג " - "ותהי אסתר נשאת חן " אר"א: מלמד שלכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו" כלומר מאחר שהיא מהווה את התמצית של ישראל ושל העולם מכאן מובן וברור למה בעיני כל אחד היא משתקפת כמהאומה שלו. זו המהות של עם ישראל "ונברכו בך כל משפחות האדמה" אנחנו התמצית של כולם, ובמובן מסוים זו הסיבה שהשם זרה אותנו בארצות בגולה.
שואלים חזל מה פירוש "אֲשֶׁר הָגְלָה, מִירוּשָׁלַיִם, עִם-הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה" היה אמור להיות כתוב "אשר היה מן הגולה אשר הגלתה" מכאן חז"ל לומדים שהבבלים לא הגלו את מרדכי כמו שאר ישראל בעל כרחן, אלא הוא בחר מעצמו לגלות עם ישראל בדיוק כמו שעשה ירמיהו הנביא. שימו לב שאסתר גם היא בחרה מרצון להגלות את עצמה למען עם ישראל. היא בחרה חיים שלמים של גלות עם גוי רשע רק בכדי להציל את ישראל, בדיוק כמו מרדכי שבחר חיים של גלות רק כדי לעזור לישראל (היה גדול הדור). לא פלא שדווקא 2 הצדיקים האלו שבחרו בגלות הם אלו שמובילים את הגאולה של עם ישראל בבחינת "ונהפוך הוא" כמו כן עם ישראל שקיבלו על עצמם את הגלות כלומר את עול התורה והמצוות, הם אלו שיובילו את העולם לעתיד לבוא לגאולה שלימה בבחינת "וליהודים הייתה אורה ושמחה" אורה זו תורה.
"וּבְכָל-יוֹם וָיוֹם--מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ, לִפְנֵי חֲצַר בֵּית-הַנָּשִׁים: לָדַעַת אֶת-שְׁלוֹם אֶסְתֵּר, וּמַה-יֵּעָשֶׂה בָּהּ" אומרים חז"ל מרדכי זיהה שההילקחות של אסתר הוא מאורע אלוקי. ולכן חיכה לראות מה יעשה בה. מאחר שאין סיכוי שאישה צדקת וצנועה כאסתר תיענש להיות עם גוי רשע. חייב שיש כאן משהו אחר. כמו כן אנחנו, עם ישראל לאורך הדורות, העם הטוב והצדיק ביותר מכל אומות העולם איך ייתכן שדווקא אנחנו סובלים כל כך?? אז גם אנחנו צריכים לאמץ על עצמנו את בחינת ההתבוננות של מרדכי "ומה יעשה בה"
חז"ל אומרים שבכל פעם שעם ישראל לפני גאולה מתעורר כוח עמלק להילחם ולהחליש את ישראל, זה קרה ביציאת מצרים אחרי ים סוף, זה קרה בתקופת שאול המלך לפני בנין בית המקדש, זה קרה בפורים(בית המקדש השני נבנה שנתיים אחרי מאורעות פורים) זה קרה בשואה כשהנאצים ביקשו להשמיד את כל היהודים ואחכ הוקמה המדינה, וזה קרה בטבח 7 באוקטובר, וכן, שייך להשוות נאצים או פלסטינים לעמלקים כי חזל מסבירים שבכל פעם שעולה אומה שמבקשת להשמיד אותנו יש להם בחינת עמלק. הרב צבי יהודה מסביר שכל פרק בתהילים לפי סדר הא'ב יש משמעות לשנה מאז קום המדינה, הוא דרש את פרק יט שהיא השנה ה-19 למדינה כמה שבועות לפני מלחמת 6 הימים וקרה מה שקרה לא נכנס לזה עכשיו. השנה שבה התרחש הטבח הוא פרק עה בתהילים. שהפלא ופלא הפסוק הראשון בו הוא : "לַמְנַצֵּחַ אַל-תַּשְׁחֵת; מִזְמוֹר לְאָסָף שִׁיר" היה עלינו קטרוג גדול בשנה הזאת וכידוע המחשבות שלא יצאו לפועל של אויבנו ובחסדי השם ניצלנו.
בכל תקופה גאולית של עם ישראל קם עמלק עלינו להשמידנו והקב"ה מצילנו מידם ואז מגיעה גאולה. עלינו כרגע להיות בבחינה של "ומה יעשה לה" לחכות באמונה ולראות איך תצמח הישועה מהתקופה שלנו כיום
שמפו למי שהצליח להגיע עד כאן



