הַלּוֹקֵחַ מִן הַנַּחְתּוֹם117,
כֵּיצַד הוּא מְעַשֵּׂר?
נוֹטֵל כְּדֵי תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר118 וְחַלָּה, וְאוֹמֵר:
"אֶחָד מִמֵּאָה מִמַּה שֶּׁיֵּשׁ כָּאן119 —
הֲרֵי בְּצַד זֶה מַעֲשֵׂר,
וּשְׁאָר מַעֲשֵׂר120 סָמוּךְ לוֹ;
זֶה שֶׁעָשִׂיתִי מַעֲשֵׂר —
עָשׂוּי תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר עָלָיו,
וְהַשְּׁאָר — חַלָּה121;
וּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי בִּצְפוֹנוֹ", אוֹ: "בִּדְרוֹמוֹ122,
וּמְחֻלָּל עַל הַמָּעוֹת".
השאלה על המשנה למה הוא מקדים להפריש מעשר ראשון לחלה? לכאורה חלה קודמת כי כדברי הרמב"ם בפרה"מ: "כי הראוי להקדימה תחילה על המעשרות כולם. כי נתחייבנו בה כשנכנסו בארץ ישראל, והוא שאמר הכתוב: 'והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו' (במדבר טו, יט)".
הירושלמי אומר שבדמאי יש קולא לסדר. אמנם יש ברייתא שאומרת שזה הסדר גם בוודאי.
בהתחלה יש שתי דעות בירושלמי: "רבי יונה בשם ר' זעירא אומר זאת אומרת חלה אין בה משום בל תאחר רבי יוסי בשם רבי זעירא אמר אין משנה אמורה על סדר אלא תקדים חלה לראשון".
לפי הדעה הראשונה לכתחילה צריך שחלה תקדים, רק המשנה מחדשת שהסדר לא מעכב. לפי הדעה השנייה המשנה לא כתבה לפי הסדר, ובאמת חלה קודמת.
בסוף הירושלמי יש עוד דעה: "ולמה קדמה ראשון מפני שקדמה לגורן והרי שני קדמה לגורן אמר רבי מתניה בדין היה שתקדים לכל ולמה קדמה ראשון מפני שקדמה לגורן וכתיב בו ראשית שני אע"פ שקדמו לגורן אין כתוב בו ראשית". לפי הדעה הזאת בגלל שמעשר ראשון קודמת בגורן, היא גם קודמת בהפרשה.
בפשטות הסברא כי מעשר ראשון קודם להפרשה בצורה מעשית, כי חלה חייבים רק מהעיסה ומעשר ראשון חלה החיוב כבר מהגורן. אבל נראה שזה לא רק כי בצורה מעשית החיוב של מעשר ראשון חל קודם, כי אז גם מעשר שני היה קודם לחלה.
נראה להגיד שמעשר ראשון נקרא יותר תוקף של 'ראשית' מאשר חלה, בגלל שחיובו קודם בגורן. כאשר הירושלמי אומר שמעשר ראשון קרוי 'ראשית' ולא מעשר שני. זה לא בא להגיד, שיש כאן אחד ועוד אחד במעשר ראשון, גורן וראשית, ובמעשר שני יש רק אחד שזה קדימות בגורן. אלא כל החשיבות של מעשר ראשון שקדמה לגורן, כי היא נותנת יותר תוקף ל'ראשית', יותר מחלה שרק כתוב 'ראשית', ובוודאי מעשר שני שלא כתוב 'ראשית' כלל.
הגמרא בשבת לב ע"א אומרת: " ראשית קראתי אתכם - על עסקי ראשית הזהרתי אתכם". רש"י מפרש: ראשית קראתי אתכם - ראשית תבואתה (ירמיהו ב) עסקי ראשית - ראשית עריסותיכם (במדבר טו):
המהר"ל בחידושי אגדות מפרש: "וכנגד כח השני, אמר ראשית קראתי אתכם. דע החלה היא חלק קדוש שנבדל מן העיסה, והיא נקראת ראשית, והיא דומה לכח נבדל שהוא נבדל מן הגוף. ואין החלה נבדלת לגמרי, שהרי היא מכלל העיסה, רק שיש בחלק העיסה קדושה. וישראל אצל האומות דומים לכח זה, כי הם נבדלים מן האומות בקדושתם, ומכל מקום שם אדם יכלול אותם. וזה שאמר ראשית קראתי אתכם, כלומר כי אתם ראשית דומים לנפש שיש לו קדושה נבדל מן הגוף, ולכך הזהרתי אתכם על ראשית שהיא החלה... ואם אינה שומרת מצות חלה, תלקה ברוח שמשכנה בלב ששם רוח חיים, וזה הכח שהוא בלב הוא נבדל, ואם אינו נבדל לגמרי".
זהירות בתגובות 

