בפרשה שלנו משה רבינו מדבר עם עמ"י לקראת הכניסה לארץ, ומספר להם על חטא המרגלים, בו חטאו אבותיהם.
בגמרא (סנהדרין ק"ד, ע"ב) מספרים לנו שהלילה בו עמ"י בכו על כך שאינם רוצים את הארץ היה ליל תשעה באב, ועל כך הוא נקבע כ'בכיה לדורות' -
"'ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא', אמר רבה א"ר יוחנן: אותו (היום) ליל ט' באב היה, אמר להן הקב"ה לישראל - אתם בכיתם בכיה של חנם ואני אקבע לכם בכיה לדורות" (סנהדרין ק"ד, ע"ב)
בפרשה שלנו, כאשר משה מספר על החטא, הוא מתאר מה עם ישראל אמרו אחד לשני בזמן הבכי הזה: "וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ בְּשִׂנְאַת יְ-הוָה אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַשְׁמִידֵנוּ" (דברים א', כ"ז).
השפת אמת על הפרשה (תרנ"ג) מרחיב על הפסוק ומלמד אותנו על פיו מה יהיה 'המפתח של הגאולה'.
השפת אמת מזכיר את המדרש בבמדבר רבה (ט"ז, כ'), שמתאר איך הבכי של עמ"י הפך את יחסו של הקב"ה עליהם.
מתוך כך שהם חשבו שהקב"ה שונא אותם, באמת התהפך היחס שלו כלפיהם לשנאה (בחיצוניות כמובן, כי בפנימיות הקב"ה תמיד אוהב את עמ"י) -
"'ותשא כל העדה ויתנו את קולם' זה שאמר הכתוב (ירמיה יב, ח): 'נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה'. אותו קול שבכיתם גרם לכם להיות שנואין".
והשפת אמת מלמד אותנו איך דווקא מפה אפשר ללמוד על המפתח לגאולה.
כשהקב"ה רצה להכניס את עם ישראל לארץ, הוא רצה בטובתם של עם ישראל.
להם זה היה נראה שהוא שונא אותם. זה היה נשמע מפחיד מידי, והם חששו שזה יהיה לרעתם. אבל באמת זה היה ההיפך הגמור.
גם אנחנו סובלים לפעמים ייסורים שעשויים להרגיש שהם ניתנים לנו מתוך 'שנאת ה' אותנו'. אבל מצד האמת, הקב"ה אוהב אותנו תמיד, וגם כשהוא מביא עלינו ייסורים, זה רק מתוך אהבתו אותנו.
גם ייסורי הגלות, וגם הייסורים שאנחנו חווים השנה במלחמה, שמזכירה לנו שאנחנו עוד לא בגאולה השלמה, הם מתוך אהבת ה' אותנו. הקב"ה רוצה להוביל אותנו דרך תהליך של תיקון, שיאפשר לנו להגיע לגאולה השלמה. והדרך הזו עוברת דרך כאבים וקשיים גדולים, אבל הכל מתוך אהבתו אותנו.
וההבנה הזו, על פי דבריו של השפת אמת, היא המפתח לגאולה.
אם על ידי הבכי המיותר והלא נצרך של עמ"י, הקב"ה הפך את פניו כלפיהם ל'שנאה', וזה גרם לחורבן של בתי המקדש. ההיפוך הזה יכול לקרות גם בכיוון ההפוך, ומידה טובה מרובה על מידת פורענות.
ולכן אם עמ"י יקבלו את ייסורי הגלות באהבה, זה יביא להיפוך יסורי הדין והמשפט שבאים עלינו, כך שיהפכו ליסורי אהבה, ומתוך כך גם יובילו לגאולה.
וכך כותב השפת אמת:
"בפסוק 'ותאמרו בשנאת ה'...', על זה דרשו חז"ל - 'נתנה עלי בקולה כו''. וזה גרם כל החורבן. מכל שכן שיש לנו ללמוד שמדה טובה המרובה כשבנ"י מקבלין יסורי הגלות באהבה, ומאמינים כי הוא חסד הש"י. כמו שנאמר 'אשר יאהב ה' - יוכיח'.
לכן בנ"י המה מדוכאים בעולם. יוכל להיות זאת מפתח של הגאולה. כמו שהיה חטא זה התחלת הגלות, שבאמת השי"ת אהב את דור המדבר, ומכל מקום על ידי זה החטא שהיו אומרים 'בשנאת…' נהפך ונאמר 'על כן שנאתיה'. מכל שכן בתוכחות על עון. הגם שהיו יסורי משפט ודין. יכולין בנ"י להפוך ליסורים של אהבה על ידי קבלת התוכחות באהבה כנ"ל:"