| XImageTransform.Microsoft.Fade(GradientSize=0.1,wipestyle=1,motion=forward,duration=.3)" noWrap rowSpan=2> | בקשר לאתחלתא דגאולה... neriag | י' סיון 17:07 |
| XImageTransform.Microsoft.Fade(GradientSize=0.1,wipestyle=1,motion=forward,duration=.3)" colSpan=2> זה מושג מ-ג-ע-י-ל... למה? כי גם גירוש ספרד היה חלק מתהליך הגאולה, בעצם גם השואה, החורבן והכל, אז מה זה מבטא? זו אחת מאותם קלישאות חסרות משמעות... |
חשתי צורך לפתוח שרשור חדש, כי אף אחד לא הגיב לזה...אז הנה-
הודעה זו דלעיל היא משוג ההודעות שמזכירות לי עד כמה זה עצוב שאין מי שילמד את הנוער אמונה, כי הוא חושב שהכל "סיסמאות" מטופשות שמועצת יש"ע המציאה. חבל. תפקידם של תלמידי חכמים זה לברר את המושגים (עולת ראיה על "ת"ח מרבים שלום בעולם") ואני ממש לא ת"ח, אבל במקום שאין אנשים צריך לעשות השתדלות...אז כל טעות היא שלי בלבד.
נתחיל מהיסודות- כל ההסתוריה (בכוונה ב'ת') העולמית היא באמת חלק מתהליך הגאולה. וזה מבטא הרבה- זה אומר בעצם שהעולם כולו נמצא תמיד מאז יציאת מצריים ועד גאולת העתיד במגמה של גאולה, וגם כשלנו בעייני הבשר שלנו זה נראה אחרת. הגאולה "היא פעולה אחת שאינה פוסקת, פעולת היד החזקה והזרוע הנטויה אשר החלה במצריים והיא פועלת את פעולותיה בכל המסבות" (אורות, ישראל ותחייתו כ"ח).בכל המסבות, בכל דבר שקורה בעולם. הראי"ה זצ"ל לא אומר סתם ססמאות, אך מה לעשות, צריך ללמוד קצת (האבה) בשביל להבין את זה. אז אנסה להכנס לעיין קצת בדבריו.
ההשגחה האלוקית על עם ישראל נחלקת לשני חלקים- יש "יד חזקה" ויש "זרוע נטויה". ביציאת מצריים נגלתה ידו החזקה של ה' שהוציאנו משם בכח גדול לעייני כל העמים-"בחוזק יד הוציא ה' אתכם" (י"ג, ד) ואף בהנחת תפילין בכל יום עלינו לזכור "כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים" (י"ג, ט). ידו של ה', כלומר התערבות אלוקית ברורה שכל אדם מסוגל להכיר בה כמו שפעולת ידו של אדם מביאה להכרה בפועלה, שהרי ניכר בדבר שזהו מעשה ידו.
אך ישנם זמנים שבהם ההשגחה האלוקית עלינו (ומתוך כך הנהגתו את העולם כולו, אך אין זה המקום לברר את מרכזיותם של ישראל בעולם) אינה ברורה יותר. (חגיגה דף ה עמוד ב):
"רבי יהושע בן חנניה הוה קאי בי קיסר, אחוי ליה ההוא מינא: עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה. אחוי ליה: ידו נטויה עלינו. אמר ליה קיסר לרבי יהושע: מאי אחוי לך? - עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה, ואנא מחוינא ליה: ידו נטויה עלינו. אמרו ליה לההוא מינא: מאי אחויית ליה? - עמא דאהדרינהו מריה מיניה. - ומאי אחוי לך? - לא ידענא. אמרו: גברא דלא ידע מאי מחוו ליה, במחוג יחוי קמי מלכא? אפקוהו וקטלוהו". חז"ל רוצים להסביר לנו במאמר זה, שלמרות שנראה שה' הסתיר פניו מאיתנו בהיותנו בגלות ולא ניכרת השגחתו עלינו, עדיין ידו נטויה עלינו. אמנם היד לא פועלת בחזקה, בבירור במציאות לעיינינו, אך הזרוע נוטיה עלינו מלמעלה והשגחתו ממשיכה תמיד. כן, גם השואה היא חלק מהנהגת ה' את עמו ועולמו, ומי שלא מבין זאת וחושב שה' עזב אותנו, הפקיר את עולמו, לא יודע לקרוא את שפת הסימנים האילמת של מלכו של עולם- עדיף שלא יפתח את הפה. אדם כזה מביא את סופו על עצמו ("אפקוהו וקטלוהו"- הוציאוהו מלפני המלך והרגו אותו).
מקורות נוספים בעניין זה למעוניינים- נצח ישראל למהר"ל מפרג בהקדמה, פירוש הגר"א למגילת אסתר פרק א' פס' ב' בפרוש על דרך הפשט, ירושלמי ברכות א,א "קמעא קמעא". וכמובן כל תורת הראי"ה זצ"ל.
ניתן להאריך בזה עוד המון- אך אני לא חושב שרבים הצליחו לקרוא עד פה...וכן נקודה קצרה לסיום- כדאי שתלמד מה זה אתחלתא. הכוונה היא תחילת הקץ המגולה-זה שנאמר עליו "אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר (יחזקאל לו, ח): ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא (רש"י: כשתיתן ארץ ישראל פריה בעין יפה, אז יקרב הקץ). ואת זה רואים בעיינים כבר יותר ממאה שנה...אז כנראה שיש לזה משמעות מאוד אמיתית, ולא סתם מושג מגעיל. אז בלום פיך וכשתרצה לקשקש אל תדבר על דברים שאתה בור בהם. חבל.