עזרה שקשורה ללימוד תורה.שמריתוש

חיפשתי פורום שקשור ללימוד תורה וזה נראה הכי מתאים.

 

קיבלתי במייל משהו שנראה לי נורא מענין אבל זה בשפה שלא כל כך ברורה לי, זה ממש מסקרן אותי להבין מה בדיוק הכוונה שם - זה נראה משהו ממש מגניב, מישהו יכול אולי להסביר ולנתח לי את זה?

פרשת שבוע

וזאת הברכה

שני: "לבנימן אמר ידיד הוי' ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום ובין כתפיו שכן".

בנימין זכה שיבנה בית המקדש בחלקו. על בית המקדש הראשון נאמר "ישכן לבטח עליו". על בית המקדש השני נאמר "חפף עליו כל היום". ועל בית המקדש השלישי לימות המשיח נאמר "ובין כתפיו שכן" (רמב"ן ע"פ חז"ל). השראת השכינה בבית המקדש הראשון היא בסוד "אלהי אברהם" – חכמה; בבית המקדש השני היא בסוד "אלהי יצחק" – בינה; בבית המקדש השלישי היא בסוד "ואלהי יעקב" – דעת. כללות ענינו של בית המקדש הוא "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". והנה ידוע שחב"ד הן בסוד כלל ופרט וכלל – הכלל הראשון הוא "ישכן", י שכן, חכמה, והכלל האחרון הוא "שכן", דעת, ואילו הפרט שבאמצע הוא "חפף וגו'" (חכמה המתפרטת, בבינה, לפרטי פרטים, ואעפ"כ חופפת בבחינת מקיף מלמעלה ואינה שוכנת בפנימיות) מלשון חפיפה, לשון "נזיר חופף ומפספס" (נזיר מב, א), כאדם המתחכך מחמת דאגה שאינו משיג חפצו, שהרי לא שרתה שכינה במקדש שני, שעל כן לא כתיב בו שכן.

והנה, העיקר הוא מקדש העתיד, מהרה יבנה בחלקו של בנימין על ידי מלך המשיח, בחינת "ובין כתפיו שכן", בחינת דעת הוי' שעולה כתף (ותרין כתפין בסוד "אל דעות הוי'", שכאשר שורה דעת עליון [דעת הנעלם] בדעת תחתון [דעת המתפשט] בין כתפין מתחלקת דעת תחתון לתרין עטרין חו"ג בתרין כתפין, וד"ל). והוא ענין היעוד של ימות המשיח – "כי מלאה הארץ דעה את הוי' כמים לים מכסים" (סוד "ומעין מבית הוי' יצא וגו'", "מים חיים מירושלם"). בין כתפיו שכן עולה דעת דעת, כנגד שתי הדעות הנ"ל. ידיד הוי' ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום ובין כתפיו שכן עולה אלף (אורות, "האלף לך שלמה") דעת דעת, ודוק.

בסוף פרק קמא דבבא בתרא (יז, א) "תנו רבנן: שבעה לא שלט בהן רמה ותולעה ואלו הן אברהם יצחק ויעקב משה אהרן ומרים ובנימין בן יעקב... בנימין בן יעקב דכתיב ולבנימן אמר ידיד הוי' ישכון לבטח עליו", ופירש"י "ישכון לבטח עליו. הכי דריש ליה ישכון לבטח בנימין על סמיכות ידידות השכינה". והוא בסוד החכמה של בית ראשון, "אלהי אברהם". אך בסוד הדעת של בית שלישי, "ואלהי יעקב" (ה-ו של ואלהי ממשיך מפנימיות כתר עליון) נזכה לחיים נצחיים ממש, לא רק שלא תשלוט בנו רמה ותולעה. והנה, שבעה הנ"ל: אברהם יצחק יעקב משה אהרן מרים בנימן (בנימן חסר כתיב בברכת משה) עולים שלמות של אם בריבוע (כאשר אם במשולש עולה בית המקדש). כאשר נכתוב את המאמר הנ"ל ע"פ דקדוק לשה"ק: שבעה לא שלט בהם רמה ותולעה ואלו הם אברהם יצחק ויעקב משה אהרן ומרים ובנימן בן יעקב יעלה ז פעמים תולעה (כאשר כל תולעה היא ז פעמים חכמה, נמצא הכל עולה לבטחז בריבוע – פעמים חכמה), ללמד שכדי שלא תשלוט באדם רמה ותולעה צריך להיות בבחינת תולעה דקדושה, כמאמר דוד (ראה גמרא שם ד"י"א אף דוד דכתיב אף בשרי ישכון לבטח") "ואנכי תולעת ולא איש". והוא ענין הביטול בתכלית של חכמה דקדושה. והרי אבא יסד ברתא, בנקודת ציון שבה, סוד שרש נשמת בנימין בן יעקב הצדיק.

כמה טעמים ניתנו למה שבנימין דוקא זכה שיבנה בית המקדש בחלקו. נסדר אותם לפי הספירות בדרך קצרה: שהיה תאב ביותר שתשרה שכינה בחלקו (חסד, אהבה, היינו האהבה שביסוד הנוק' הבאה מהרוחא דשביק בה בעלה, נפש בנימין, בחינת "ואל אישך תשוקתך"); ששבטו קפץ ראשון לים (גבורה, בהנהגה של הפקרות דקדושה למעלה מדרך הטבע); שהשלים מטתו של יעקב אבינו (תפארת ישראל); שלא השתחוה לעשו (נצח והוד, ברכים שלא כרעו לבעל); שלא היה במכירתו של יוסף (צדיק יסוד עולם); שנולד בארץ ישראל (מלכות, ארץ הקדש המקבלת מאבא – קדש מלה בגרמיה, בסוד אוירא דארץ ישראל מחכים), ודוק. כל התכונות הנ"ל יש לנו ללמוד מבנימין הצדיק בעבודת ה' שלנו כדי שתשרה שכינה בקרבנו – "ושכנתי בתוכם, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך הלב של כאו"א מישראל".

בפסוק "לבנימן אמר ידיד הוי' ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום ובין כתפיו שכן" יש ידיד הוי' אותיות. ידיד הוא סוד יד יד, סוד אבא (י) יסד ברתא (ד) הנ"ל, סוד מילוי אות ה-ייוד. והנה יש בפסוק י יודין ו-ו ווין ו-ב דלתין (ב היא שרש ד), כאשר האות העשירית (י) מתחילת וגם מסוף הפסוק היא י, ואות ה-לו (ו בריבוע) היא ו. סכום המקומות של י היודין עולה רנו (יו בריבוע); של ו הווין עולה ריו (ו בחזקת שלש); של ב הדלתין עולה כד (ד בעצרת), ס"ה מלכות (אל במשולש), כאשר בנימין הוא הנקודה הפנימית של המלכות, יסוד נוק', נקודת ציון כנ"ל (והנה הבסיס של הסדרה כד ריו רנו הוא – בנימן!). כנגד י אותיות י יש י אותיות אוה (למושב לו), להשלים אהוי (א אחת, ג ההין, ו ווין, י יודין, הכל בגימטריא בנימן!), שסכום מיקומם עולה ו פעמים לבטח (ז בריבוע) שהוא הוא סכום מיקומי י היודין מסוף הפסוק! הכל בסוד השראת השכינה (לו בריבוע, ו בחזקת ד) בישראל שעולה ג פעמים תריג כמנין גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך.

 

תורת חיים בעוז?שמריתוש
איפה העוז חברים? אתם לא יכולים לעזור לי? לא כולם מבינים ביהדות כמוכם, חשבתי שאתם רוצים לעזור ולקרב.
לא כולם פה ת"חהאריאלניקהנאמן
וקראתי ולא הבנתי
מצטער.ישי ויזנר
הייתי שמח לעזור, אבל אני יכול לראות רק את תחילת המאמר (בגלל הפלאפון).
כרגעיוכי
אין לי כ"כ זמן לקרוא, מה גם שאני לא בטוחה שאני אבין...
אבל, חכי עוד כמה ימים הביינישים יוצאים ל"בין הזמנים" ואני בטוחה שהם יוכלו לעזור לך
זה קשה, ועמוק מאוד מאוד, אבל אנסה, בס"דעמישב
בס"ד לק"י

נפרק לפיסקה פיסקה.

פיסקה א: "לבנימן אמר ידיד הוי' ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום ובין כתפיו שכן".

בנימין זכה שיבנה בית המקדש בחלקו. על בית המקדש הראשון נאמר "ישכן לבטח עליו". על בית המקדש השני נאמר "חפף עליו כל היום". ועל בית המקדש השלישי לימות המשיח נאמר "ובין כתפיו שכן" (רמב"ן ע"פ חז"ל). השראת השכינה בבית המקדש הראשון היא בסוד "אלהי אברהם" – חכמה; בבית המקדש השני היא בסוד "אלהי יצחק" – בינה; בבית המקדש השלישי היא בסוד "ואלהי יעקב" – דעת. כללות ענינו של בית המקדש הוא "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". והנה ידוע שחב"ד הן בסוד כלל ופרט וכלל – הכלל הראשון הוא "ישכן", י שכן, חכמה, והכלל האחרון הוא "שכן", דעת, ואילו הפרט שבאמצע הוא "חפף וגו'" (חכמה המתפרטת, בבינה, לפרטי פרטים, ואעפ"כ חופפת בבחינת מקיף מלמעלה ואינה שוכנת בפנימיות) מלשון חפיפה, לשון "נזיר חופף ומפספס" (נזיר מב, א), כאדם המתחכך מחמת דאגה שאינו משיג חפצו, שהרי לא שרתה שכינה במקדש שני, שעל כן לא כתיב בו שכן.

עד כאן פיסקה א'.

ננסה להסביר. הפס' המובא בהתחלה, לקוח, כידוע, מתוך הברכה שמברך משה את שבט בנימין.
בית-המקדש (מעתה- ביה"מ), נבנה בנחלתו של בנימין. ממש על הגבול שבין נחלת יהודה לנחלתו של בנימין.
כותב הדבר תורה, מחלק את הפס' לשלושה חלקים, עפ"י סדר הפס'. כל חלק כנגד כל בי"מ.
ביה"מ הראשון, משול למידת החכמה. כדי להבין מה המשמעות של זה שהוא משול לחכמה צריך להקדים בעניין הספירות. עפ"י הקבלה יש שבע ספירות עיקריות. ועוד שלוש שמעליהן, ועוד אחת שמעל כולן. האחת שמעל הכל היא כתר (שהיא ככתר שמעל הגוף, משהו חיצוני ומעל לכל, שמעטר). השלוש שמעל השבע הן-
(כתר)
חכמה בינה
ודעת
(חב"ד). לאחר מכן יש את השבע-
חסד גבורה
תפארת
(חג"ת)
נצח הוד
יסוד
(נה"י)
ומלכות.
כל ספירה היא השתלשלות של דבר מהנקודה הכי גבוה ועליונה. כלומר, דבר מתהווה ברצון הפנימי והנשגב, בכתר. והוא עובר לאט לאט את כל הספירות, ובכל ספירה הגוף של הדבר שהתהווה ברצון מקבל עוד נדבך, עוד תוספת ממשית ומוחשית. עד שלבסוף, בספירת המלכות, הוא ממש הופך להיות דבר שבתוך עולמנו. עולם העשייה. העולם שבו הכל מוחשי וויזואלי. (אגב, הסדר של הספירות מסודר כך, שהדעת היא ממוצע של חכמה ובינה ביחד. וכן התפארת היא ממוצע של חסד וגבורה. וכן על זו הדרך. וכל הממוקם בצד ימין מקביל [חכמה, חסד, נצח] וכן הצד השמאלי והמרכז [לא כולל מלכות וכתר]).

ובכן, ביה"מ, שהוא בחינת חכמה, בחינת "ישכן לבטח עליו". ומשמעו של דבר, ביה"מ הראשון הוא היה ראשית השראת השכינה, במקום קבוע, בעמ"י. ולכן הוא נמצא בספירה הכי גבוה. עדיין היה קשה להשיג בו, משום שהוא היה בראשית התהוות השכינה. והחכמה היא דבר שנמצא המוח, אך עדיין אין לה ביטוי מעשי נרחב מאוד.
חב"ד, הן כלל (חכמה) ופרט (בינה) וכלל (דעת) (כלל ופרט וכלל, זוהי מידה שדורשים בה פסוקים בתורה. וכשהיא קיימת, אין דנים אלא לפי הפרט). החכמה מקבילה לספירת החסד (שנמצאת אצל אברהם, שנאמר: "חסד לאברהם" [מיכה ז']), והיא כלל. יש בה השפעה רחבה, לא צימצום, אלא אדרבה כמעין המתגבר. כך זוהי הפעולה של חסד, של השפע, אין צימצום, הכל כלל.
לעומת זאת, הבינה מקבילה לגבורה (שנמצאת אצל יצחק, מידת הדין. מידת ההתמדה. אברהם התחיל, ויצחק ממשיך. אברהם הפעיל ויצחק מתמיד בתזוזה. ויעקב בונה את הבית מחידוש הנמשך על ההתמדה. כמו שאמרנו שמידת התפארת היא של יעקב, והיא ממוצע של חסד וגבורה), והגבורה היא מידת הדין. מידה של צימצום, ולכן היא פרט. כי היא עובדת על דיקדוקי דיקדוקים, ופרטי פרטים. בצימצום גדול.
ולבסוף, הדעת. הדעת, כאמור, מורכבת גם מהחכמה וגם מהבינה ביחד. ולכן היא כלל. שהיא כוללת הכל. ומשפיעה במידה הרצויה, ומצמצמת בחסד. והדעת היא כבר ממשות החכמה והבינה. היא כבר דבר ממשי, שאפשר לתרגם בעולם הזה.
ונמשיל מידות אלו לביה"מ. ביה"מ הראשון, היה כלל. היה בו את ארון הברית, שרתה בו השכינה. הוא היה כלל. הוא השפיע לעמ"י מה'. הוא היווה צינור המקשר. אך עדיין, הוא לא עמד לעולם, כי חסרה לו מידת הבינה, שמצמצמת ועובדת על הדין. וחטאו עמ"י וגלו.
ביה"מ השני, המשול ל"חפף עליו כל היום", הוא משול לבינה. לגבורה, לדין ולהסתרה. לא היה בו ארון הברית (הוא לא חזר מגלות ראשונה) ולא שרתה בו שכינה, ולכן הוא רק "חפף עליו", היא שכנה מעליו, שלא כמו בשני ביה"מ האחרים, ששכנה השכינה בו עצמו. בביה"מ השני השכינה רק הסתובבה סביב עמ"י (בבחינת מקיף, שהוא כמו הבינה שהיא ברגש, ומשולה לנקבה, ואין כאן המקום להרחיב. והמבין יבין).
בביה"מ השלישי, המשול לדעת, חיבור בין החכמה לבינה, שהוא בבחינת "ובין כתפיו שכן". כלומר, הדעת היא חיבור שבין החכמה לבינה. והדעת היא "בין כתפיו" כמו הראש שנמצא בין שתי הכתפיים (החכמה והבינה), והן נושאות אותו. והדעת היא השכל הגמור והידוע. היא הידיעה הגמורה. "ומלאה הארץ דעה את ה'", גמירות הדעת. חיבור כל הדברים. שלמות העולם. זהו הדבר שיקרה בגאולה, הכל ישלים האחד את השני. החכמה את הבינה. ותצא דעת. דעה את ה'. (ויחוד הקב"ה עם השכינה, בגאולה, הוא מצוי במשל קטן אצל החתונה. שהאיש הוא, להבדיל, כה', משפיע. והאישה היא, להבדיל, כהשכינה, המקבלת. האיש הוא החכמה, משתמש בשכל. והאישה היא הבינה, משתמשת בלב וברגש. והחיבור ביניהם יוצר דעת. ואין כאן המקום להרחיב).

ולסיום הפיסקה ניתן עוד הוספות של הבנות קצרות. ביה"מ הראשון הוא בחינת "ישכן". ומפרידים את זה כך שיוצא "י שכן". וזה ה' (י=ה') שכן. שה' הוא נפרד מן העולם ושוכן בו כ"גוף חיצוני". אך בביה"מ השלישי ה' יכנס לתוך העולם ממש, ולכן הוא בבחינת "שכן", כי ה' כבר התוכו ממש.
ועוד שתחילת הפסוק הנ"ל הוא "ידיד ה' ישכן לבטח..." וידיד ה', הוא ידידיה. שזה שמו של שלמה, שבנה את ביה"מ הראשון.

עד כאן הסבר פיסקה א'.
אני מקווה שאספיק להסביר, בע"ה, את השאר בהקדם. כנראה לאחר יו"כ, בע"ה, עם הטוב שיגמלנו ויאיר עינינו בתורתו.
פיסקה ב'עמישב
בס"ד לק"י

פיסקה ב': והנה, העיקר הוא מקדש העתיד, מהרה יבנה בחלקו של בנימין על ידי מלך המשיח, בחינת "ובין כתפיו שכן", בחינת דעת הוי' שעולה כתף (ותרין כתפין בסוד "אל דעות הוי'", שכאשר שורה דעת עליון [דעת הנעלם] בדעת תחתון [דעת המתפשט] בין כתפין מתחלקת דעת תחתון לתרין עטרין חו"ג בתרין כתפין, וד"ל). והוא ענין היעוד של ימות המשיח – "כי מלאה הארץ דעה את הוי' כמים לים מכסים" (סוד "ומעין מבית הוי' יצא וגו'", "מים חיים מירושלם"). בין כתפיו שכן עולה דעת דעת, כנגד שתי הדעות הנ"ל. ידיד הוי' ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום ובין כתפיו שכן עולה אלף (אורות, "האלף לך שלמה") דעת דעת, ודוק.

עד כאן פיסקה ב'.

ולאחר שהבנו קצת מבחינת כל בי"מ בפיסקה א', מתמקדים אנו במקדש העיקרי והעתידי, ביה"מ השלישי.
בי"מ זה, כפי שכבר הזכרנו, הוא כנגד החלק בפס' של "ובין כתפיו שכן". כלומר, הדעת, שהיא בראש, שוכנת בין הכתפיים, שהן החכמה והבינה. והדעת היא השלמות (והארכנו בזה יותר בהסבר על פיסקה א', עיינו שם). ועכשיו מסבירים ביתר פירות את עניין הכתפיים והשכינה ביניהם ביחס לביה"מ השלישי.
ומביאים גימטריה ש"דעת הוי'ה"=כתף (500 [הוספה- השטח המקורי של הר הבית הוא 500 אמה על 500 אמה. וברור הקשר]). כלומר, דעה את ה', שנאמרה בביה"מ השלישי ("ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" שנאמר על הגאולה העתידה לבוא, בע"ה, בקרוב), היא שווה למניין כתף. ומכיוון שאומר הפס' "א-ל דעות ה'" אז יש לנו שתי "דעות ה'" כלומר, שתי כתפיים- "ובין כתפיו שכן", לשון רבים. כלומר שביה"מ שוכן בין הדעות את ה'. וגימטריה של פעמיים "דעת" (948) שווה לגימטריה של "בין כתפיו שכן". ופעמיים דעת זה כנגד "א-ל דעות הוי'ה"...
ומוסיפים ואומרים עוד, שהגימטריה של כלל הפס' (ידיד הוי'ה ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום ובין כתפיו שכן. 1948. ומורידים מזה את הגימטריה של "דעת" פעמיים. 1948-948=1000 ) שווה לאלף. ומכיוון שהורדנו מהפס' את החלק של ביה"מ השלישי ("בין כתפיו שכן"), נשאר לנו את ביה"מ של שלמה (שנאמר בשיר השירים "האלף לך שלמה"). ואת ביה"מ השני.

לא כל חישובי הגימטריות פשוטים לי. אם מישהו זכה לדעת בעניין- שיכתוב.
מגניב!שמריתוש
בוא הנה, זה נשמע משהו ממש ממש מגניב! איזה יופי! פליז תמשיך... קיבלתי עוד כאלה במייל אבל שנראים יותר פשוטים, שולחים לי כל יום אחד כזה על פרשת השבוע
חכי אני עוד אמשיך. בע"העמישב
בס"ד לק"י

אומנם לא את הכל אני מבין (את הסודות של האותיות אני ממש ממש לא מכיר, ואת השאר אני מכיר קצת מאוד).

ביקשתי מרב אחד בישיבה שלי שילמד איתי את זה, ואז אני אעלה לכם את ההסבר המלא של כל החלקים, בע"ה.

כרגע תתאזרו בסבלנות עד אחרי יו"כ.
ישר כח עמישב!צביקוש
חזק וברוך!
המשך ההסבר יבוא בקרוב. סליחה על העיכובעמישב
באמת יפה!נשארת חסויה
פיסקה ג'עמישב
בס"ד לק"י

בסוף פרק קמא דבבא בתרא (יז, א) "תנו רבנן: שבעה לא שלט בהן רמה ותולעה ואלו הן אברהם יצחק ויעקב משה אהרן ומרים ובנימין בן יעקב... בנימין בן יעקב דכתיב ולבנימן אמר ידיד הוי' ישכון לבטח עליו", ופירש"י "ישכון לבטח עליו. הכי דריש ליה ישכון לבטח בנימין על סמיכות ידידות השכינה". והוא בסוד החכמה של בית ראשון, "אלהי אברהם". אך בסוד הדעת של בית שלישי, "ואלהי יעקב" (ה-ו של ואלהי ממשיך מפנימיות כתר עליון) נזכה לחיים נצחיים ממש, לא רק שלא תשלוט בנו רמה ותולעה. והנה, שבעה הנ"ל: אברהם יצחק יעקב משה אהרן מרים בנימן (בנימן חסר כתיב בברכת משה) עולים שלמות של אם בריבוע (כאשר אם במשולש עולה בית המקדש). כאשר נכתוב את המאמר הנ"ל ע"פ דקדוק לשה"ק: שבעה לא שלט בהם רמה ותולעה ואלו הם אברהם יצחק ויעקב משה אהרן ומרים ובנימן בן יעקב יעלה ז פעמים תולעה (כאשר כל תולעה היא ז פעמים חכמה, נמצא הכל עולה לבטח – ז בריבוע – פעמים חכמה), ללמד שכדי שלא תשלוט באדם רמה ותולעה צריך להיות בבחינת תולעה דקדושה, כמאמר דוד (ראה גמרא שם ד"י"א אף דוד דכתיב אף בשרי ישכון לבטח") "ואנכי תולעת ולא איש". והוא ענין הביטול בתכלית של חכמה דקדושה. והרי אבא יסד ברתא, בנקודת ציון שבה, סוד שרש נשמת בנימין בן יעקב הצדיק.

עד כאן פיסקה ג'.

פיסקה זו כבר לא כ"כ קשורה לשתיים שקדמו לה, אלא בכך שהיא דורשת את אותו הפסוק, ומתייחסת לאותם דברים.
בפיסקה זו מציג כותב המאמר (הרב גינזבורג?) דרך להגיע לדרגה בה לא ישלטו באדם, בהגיע יומו למסור נשמתו, רימה ותולעה (כפי שמצינו אצל צדיקים גדולים, שגופותיהם נותרו שלימות).
בתחילת הפיסקה מובאת הגמרא מבבא בתרא שאומרת על סה"כ שבעה אנשים שלא שלטו בהם רימה ותולעה- שלושת האבות, שלושת בני עמרם ובנימין. בנימין נראה קצת "תקוע". הוא לא היה דמות מרכזית בעמ"י כמו שותפיו, וכן הם באים בשלישיות והוא בבודד. ואז הגמ' מביאה ראיה לכך שלא שלתה בו רימה ותולעה- "ישכן לבטח עליו", כלומר שכשמת, הוא שכן לבטח, ולא עלתה בו תולעה.
רש"י שם מסביר כיצד לומדים זאת מן הפס'- "ישכון לבטח- בנימין, על סמיכות ידידות השכינה". כלומר, על מה בנימין שוכן לבטח, על מה הוא בוטח ונשען? על כך שהוא סמוך לשכינה, ו"ידיד" שלה (כמו שנאמר "ידיד ה'"), ולכן לא עלתה בו רימה.
ואז בא ומרחיב כותב המאמר ומציין, שמעלה זו שלא תשלוט בנו רימה ותולעה היא כנגד בחינת בית ראשון, א-לוקי אברהם. כמו שכבר הסברנו בפיסקה א', שחלקו הראשון של הפס' "ישכן לבטח עליו", הוא כנגד בית ראשון שכנגד ספירת החכמה, שהוא בחינת "אלוקי אברהם". ויעויין שם בהרחבה. וכאן מסביר כותב המאמר שדבר זה הוא לא הרמה הגבוהה, שכן יש כאן רק את מידת החכמה.
לעומת זאת, כשאדם מגיע לבחינת בית שלישי ("ובין כתפיו שכן"), שהוא בבחינת "וא-לוקי יעקב", אז הוא מגיע לדרגה של דעת, שהיא שילוב שבין החכמה לבינה, כאמור. (ומה שמביא בסוגריים ש"ה-ו של ואלהי ממשיך מפנימיות כתר עליון". בזה הוא מסביר קצת את חכמת האותיות. אם נביט על צורתה של האות וי"ו נראה שהיא בנויה מבסיס עליון רחב, שהולך ומצטמצם כלפי מטה. והוא מוריד את הדיו מלמעלה ללמטה. וזה משול לשפע ודעת המצויים בספירת כתר ויורדים לספירה שמתחתיה- הדעת [זו ספירה שמתחתיה לא בסדר הכרונולוגי של הספירות, אלא בסדר הסידורי, כפי שהראנו, בע"ה, בהסבר לפיסקה א']. וכך ממשיכה האות וי"ו שפע מן הכתר עד אל הדעת). ומתוך שמגיע לבחינת הדעת הוא זוכה לחיי נצח, ואין המוות שולט בו כלל(כמו שיודעים אנו שבביאת המשיח, בזמן הבניין השלישי, בחינת "וא-לוקי יעקב", כש"מלאה הארץ דעה את ה'", אזי לא תהיה מיתה).
לאחר שאומר זאת, מובא במאמר חישוב גימטריא (לא התייחס אליו, כל הרוצה יחשבו לבד) שמראה שכל המשפט הנ"ל ("שבעה לא...") הוא בגימטריא 7 פעמים תולעה. הווי אומר, כ"א מאותם שבעה אנשים הוא בחינת "תולעה". והרי ברור שאין כאן המדובר בתולעה טמאה, אלא שעשו עצמם כתולעה קדושה. כמו שאמר דוד "ואנוכי תולעת ולא איש". שביטל עצמו ביטול גמור לקדושה וחכמתה, עד שראה עצמו תולעת לגמרי לגמרי. וזו הדרך להגיע לידי כך שלא תשלוט בנו רימה ותולעה.

ויהי רצון, שלא רק שנגיע לדרגה זו, אלא נשלווה יחד עם הבינה, עד שנדיע לידי דעת, שלא נמות לנצח, וכן יהיה לכל העולם כולו, ויבנה ביה"מ השלישי.
ההסבר מספיק ברור?עמישב
ואולי לא כדאי לכתוב פרוש לעסק הזה?שמעון
אולי לא כדאי להתעסק עם משהו שגדול עליכם בכמה מידות? בשביל להמציא דברים שמסתמכים על קבלה וזוהר יש מרכזים לקבלה. זה לא יהדות. דרך התורה היא שאדם שלא מילא כרסו ש"ס ופוסקים לא יגע בזוהר, קבלה, ספירות- ודחילק, מה אנחנו מבינים בגמטריות? לפני הדרש הרמז והסוד בפרד"ס של התורה יש פשט. אז בואו לא נכניס ראשינו למקום אבני שיש ונאמר מים מים כי אנחנו פשוט לא יודעים מה עומד מולנו...וגם אם זה נראה לנו ממש מגניב.
אינני מסכים ממספר סיבותעמישב
בס"ד לק"י

אכן, אדם צריך למלא כרסו בש"ס ופוסקים.
אך לענ"ד אין זה סותר שאדם ילמד תוך כדי גם דברים ברמה הזו. להתחיל להיכנס ראשו ורובו לקבלה, זה עדיין לא (גם בהמשך רק למעוניינים בלבד, ועם הכוונה צמודה). אך אביסאל'ע חסידות, נגיעה מספירות ועוד קמצוץ מגימטריות, לענ"ד אין בזה נזק בכלל, אלא אדרבה, רק תועלת יכולה לצמוח מכך. כיצד? בכל דבר שאדם לומד ישים עיניו וליבו אל הדבר המעשי שהוא יכול להפיק מלימוד קטע מסויים. בין אם זו הדרכה בעבודת ה', או כיצד ללמוד תורה ולאהוב את עמ"י, בכל מקרה, ברגע שאדם לוקח את כל הבלאגן של הספירות והגימטריות ומוריד אותו מעולם המחשבה לעולם העשייה, הרי שאין בזה כלל בעייה, ואדרבה, רק יגדל כוחו בעבודת ה'.
אך ודאי כי עיקר יומו יקדיש ללמוד ש"ס ופוסקים.
כך נראה לענ"ד.
פספסת את הנקודה.שמעון
יכול להיות שאתה כבר מבחינת "הציץ ונפגע". אתה חושב שמותר לך רק קצת להציץ, הרי אתה לא מתכנן להתעסק בזה ממש- כבר גדולים הציצו ונפגעו...מותר להתקרב לזה רק בהדרכת ת"ח רציני, וגם ככה "לא דורשים במעשה בראשית לשניים".
לענ"ד אין זה כךעמישב
בס"ד לק"י

אתה מוזמן לשאול (על אף שאינך יכול) את מכרי. ל"הציץ", אני מציץ, הצצתי, ובע"ה עוד אציץ, ואולי אף הסתכל.

להפגע, חושבני, ותקוותי כך היא, שלא נפגעתי.

שים לב, אני לא נוגע בקבלה. אני מתקרב לחסידות, שמבוססת עפ"י הקבלה, אך מיועדת יותר לפשוטי העם. בחיי לא פתחתי זוהר כלימוד, אלא כשרב הראה לי משהו בשיעור וכדו'.

חסידות אני "לומד", לבד. לבד, אבל מסביבי אנשים פוקחים עיניים. זה לא שאני לבד בעולם. אבל מול הספר (תלוי מה. תניא אני לומד בחברותא. לעומת זאת ספר חסידות אחר, אני לומד מפעם לפעם לבד.) אני יושב לבד.

לדעתי, אדרבה, זה מוסיף ומעשיר את העולם התורני והרוחני שלי גם יחד. זה מפרה אף את לימוד הגמרא והמשנה שלי.

הדרך בה החסידות נגשת אל התורה. דרך ההתבוננות. ה"דרך הנשית", אם הינך מבין למה כוונתי, היא גישה שונה מהדרך בה ניגשים רבים מן היהודים לתורה.

לענ"ד, הדרך הזו עוזרת לי לא רק ללמוד, ולהבין. היא גם עוזרת לזכור, ויותר מזה, לקלוט גם בנימי הנפש ובעל-מודע את התורה, רצונה, אמירתה ואמיתתה.

באמת שאני לא רואה הבדל גדול שבין ללמוד את תורת הרב קוק זצ"ל לבין לימוד ספריו של הרב יצחק גינזבורג (שלענ"ד, מכמה סיבות, הוא זה שכתב את הדבר תורה המובא לעיל).
אסביר את עצמי יותר.שמעון
יופי שזה מפרה אותך. אבל זה לא אומר שאתה לא פוגם. ויש הבדל גדול עם תורת הרב זצ"ל, שרק גאון דורות כמותו יכול להוריד סודות גדולים בצורה כזו שגם פשוטים כמונו יבינו בלי להשפיל את התוכן, ובלי להשתמש כמעט בכלל במושגים מעולם הקבלה. אין ספירות וגימטריאות, אלא ברמז לעיתים רחוקות. כשלמדנו פעם אצל הרב יהושע צוקרמן פסקה מספר אורות, שאלתי אותו אם הנושא המדובר מקביל לספירות. הרב ענה שאולי, אבל הוא לא מבין בספירות. ואם הוא לא מוכן אפילו להודות בציבור שהוא לומד קבלה (וברור שהוא כן, לכל מי שמכיר), אז מן הראוי שאנחנו לא נתעסק בזה כלל. ובוודאי שלא בגלוי בפורום ברשת.
וגם אני אסביר את עצמיעמישב
בס"ד לק"י

זה יפה שיש לך רבומטר (רב-מטר), שמודד גדולת וגאונות רבנים כך שאתה יכול לשפוט בין גדולי עולם ולהגיד ש"רק גאון דורות כמותו [הרב קוק זצ"ל] יכול להוריד סודות גדולים בצורה כזו שגם פשוטים כמונו יבינו בלי להשפיל את התוכן".

לענ"ד, זה שאני לומד חסידות עם ספירות, ואילו אתה לומד את זה בלי ספירות, זה לא דבר שעושה כלל הבדל. שכן, בתכל'ס, שנינו לומדים אותו הדבר, עם אותה משמעות מעשית. רק שעפ"י הדרך בה אני לומד מבינים רובד אחד הלאה, לעומק, יותר מאשר ע"י הדרך בה אתה ניגש ללימוד חסידות ועבודת ה'.

הבדל מעשי-אין.
הבנה גדולה יותר, עם קישור יותר נכון ללב (או במילים אחרות- דעת)-יש.

אז לא רק שזה לא מזיק, אדרבה ואדרבה, זה אף מועיל ומוסיף עוד כהנה וכהנה.

אינני תלמיד של הרב צוקרמן, ואינני מכירו.
מה שאני יודע זה שהרבנים שאני תלמידם, עוסקים בדבר, ואף מלמדים אותנו, תלמידיהם, את העניין. אומנם בלי התעמקות רחבה עד אין קץ, אלא נגיעות על קצה המזלג בלבד, אך עדיין זה מוסיף לנו רובד נוסף של הבנה.
אתה לומד במושגים שאתה חושב שאתה מבין,שמעון
ועוד מתיימר להסביר אותם ולפרסם אותם לאחרים, בלי לקחת אחריות על כך. אינך יודע את מי אתה מלמד. אין לך אחריות מוסרית על המידע שאתה מפיץ, וזו הבעיה שלי. שאנשים עוד יחשבו בעכשיו הם מבינים מושג או שניים בקבלה...אז למה לא ללמוד אותו דבר אם אין שום הבדל מעשי?
אכן זה פחות מרגש. אבל לא לומדים תורה בגלל שזה מרגש, ובמיוחד לא קבלה. וכבר הזהיר רבי עקיבא את חבריו שנכנסו לפרדס, שכשתגיעו לאבני שיש אל תאמרו מים מים- כי אלו אמיתות מוצקות כשיש (שיחות הרצי"ה לאורות), לא משהו שמתעסקים בן קצת בשביל להרגיש, בשביל להתחבר. זה לא משחק.
ואל תיקח את זה אישי, זה לא בכוונה להתקיף.שמעון
אמרתי את זה כדי להבהיר את הנקודה.
לענ"ד אין כל סיבה שיגרם מזה נזקעמישב
בס"ד לק"י

אני מסביר את המושגים בצורה פשוטה, כמו שהם על פני השטח. לא לעומק.
הצורה בה אני מתייחס לספירות, היא שכל אחת היא תנועה נפשית שיש לאדם.
ותנועה נפשית היא לא דבר מסוכן, ואדרבה, חשוב שאנשים יכירו, ברמה בסיסית מאוד מאוד, כיצד נפשם "עובדת", לאן הכוחות שלה מופנים ועוד.

אגב, ספירות וחסידות ברמה כזאת, הרי זה פשוט שאינם מוגדרים כ"פרדס" (כמשתמע מדברי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה, שהכוונה לכיצד העולם מתנהל ועוד חקירות מחקירות שונות, שאליהן באמת אסור לאנשים כמונו להיכנס, שרק ר' עקיבא יצא שלם).
מה שאני עושה זה לא כדי להפוך את התורה ל"מרגשת" (למרות שאין בכך בעיה, כל עוד זה לא הופך להיות תנאי ללימוד תורה), אני מוסיף נדבך נוסף, שגורם לאדם להבין כל נושא מכיוון נוסף, כיוון פנימי ונפשי יותר. יותר, אך לא מידי!!!

תבין, הרמה שבה אני מבין את הנושאים הללו, ויודע ובקי בהם היא אך ורק במישור הפשוט הזה של עבודת הנפש.
אני לא מבין את כל עניין אדם הקדמון וכו' וכו'.
לכן, אינני רואה כל חשש בהסבר הדברים, משום שעומקים לא גדול מידי, מחד גיסא, אך מוסיף הבנה מחודשת ומקשרת, מאידך גיסא.

על כל פנים, יש לי על מי לסמוך, אם הרב גינזבורג מפרסם דבריפ כאלו בספריו הרבים. ולא רק הוא אלא עוד רבים וטובים ממני. ומי אני אשר אהרהר אחר דבריהם?
כלום משרת אנוכי! ולהושיט עזרה לישראל בלימוד התורה באתי. (כמו שאמר, להבדיל ממני, גדול ישראל [נדמה לי רנב"י] בגמרא בפסחים, פרק עשירי [בערך דף ק"ה] "אנא לא גמירנא אנא..." שאומר שהוא לא עושה כלום, ולא מחדש, אלא רק מעביר השמועה ששמע).
עמישב ושמעון חבל על הויכוחdrizt05
שמעון אתה קווניק (מלשון קו= ישיבות הקו)
ועמישב אין לי מושג איפה אתה לומד, אבל בכל מקרה אלו שתי גישות שונות בעבודת ה' אז אין על מה להתווכח
די שמתי לב לכך, וחשבתי על זה, תוך כדי. אך...עמישבאחרונה
בס"ד לק"י

עדיין, אני מקווה, שע"י אחד ממנו ישתכנע, או לפחות נגיע לברור יותר מדוייק וחד של נקודות מסויימות בעבודת ה'.

כשבאים בגישה כזאת, יש עניין בויכוח, ואף יצא ממנו תועלת, בע"ה.

חוץ מזה, בעניין הקו. אז אני לא קווניק, זה ברור. מה אני? לא יודע, ואין מי שיודע (חוץ מה', שמן הסתם לא מגדיר את הילדים שלו אם הם קווניקים או לא...). אני משתדל ומנסה, להיות שילוב של זה וזה וזה. לכלול, עד כמה שאפשר, משהו מכל פינה נכונה טובה ואמיתית ביהדות.
האבולוציה המגזרית:מקפיצים נטושים

פעם ערוץ 7 היה נחשב הערוץ המגזרי הדוסי,
ואריאל נחשבה התנועה הדוסית של המגזר,
ולכן היה פה פורום תסיס ופועל,

אלא שהיום ערוץ 7 כבר נחשב פרוגרסיבי מדי,

וכל תנועת אריאל מתעדכנת באמצעים אחרים....

 

*הסיפור דמיוני ועל אחריותי בלבד*

למה ערוץ 7קעלעברימבאר
נחשב פרוגרסיבי מדי?
חחחחח לא באמת התכוונתי לזהמקפיצים נטושים

אבל אני יכול להמציא סיבות למה אם תרצה.

אני סתם נכנס לפורומים נטושים וכותב בהם משהו.

אגב מסתבר שהפורום הזה אפילו מופיע בתפריט הפורומים אז כנראה הוא דווקא פעיל כביכול...

המון להט"בים מסתובבים פה באין מפריעפשוט אני..
איך הגעת לפורום הנטוש הזה?קעלעברימבאר
קפץ לי ב''עדכני''פשוט אני..
אה בעצם הוא מופיע בראשי, כמו שאני הגעתיקעלעברימבאר
אפילו המנהלת של הפורום גאהפשוט אני..אחרונה
אתם יודעים איך הופכים סניף של עזרא לאריאל?דורין השמיני
אני רואה שהפורום צולע אבל אני ישמח שתענו מהרדורין השמיני
נראליהעי

מתקשרים לתנועה יש בטוח מספר בגוגל

לגרש את הבנות ניסית?פתית שלגאחרונה

😜

סניף בלי מבנהתורת חיים בעiז

מה עושים בחודש אגון לגבי צביעת קירות?

צובעים על דפים גדוליםתות"ח!אחרונה

מחפשים מבנה שלא אכפת לו שיצבעו עליו (אנחנו צבענו על איזה מחסן של בית כנסת ששימש לנו גם כחדר ציוד של הסניף....), הכי טוב לדוגמא מבנה שטרם צבעו אותו והוא עוד בבנייה ואז יש סיכוי גבוה שייתנו לצבוע. אפשר לנסות לדבר עם העירייה/מועצה ולצבוע ארונות חשמל או קירות בעיר (יש קירות בעיר שלנו שאיזה ארגון של נוער צבע אותם).

בהצלחה רבה

הרוב הולכים לאריאל בגלל אידיאל ההפרדהadvfb

או בגלל שזה הסניף שכל החבר'ה הולכים?

צופר לשבת קליל ואפילו מצחיק לשבת צוות דחוףףףףףףדמיינו שם
אני חייבת כמה שיותר מהר משו לא כבד
שלום חברים אני בחור חרדי שמאוד מחובר לחבר'ה הדת"ל2020דתל

מחפש מקום כמו ישיבה וכדו' שיש שם אהבת חברים באופן מיוחד ומכילים כל אחד כמו שהוא,

 

ולאו דוקא ישיבה אלא כל מי שיודע על מקום כזה אשמח2020דתל

מאוד

לא לגמרי ברור מה אתה מחפשאני77אחרונה

ישיבה קטנה? ישיבה גבוהה? מה זה "מקום כמו ישיבה"? 

בהנחה שהתכוונת למסגרת לימודית כלשהי, אז מה חשוב לך שיהיה שם?

מבחינת סגנון  דתי/חרדי, מה חשוב לך?

איפה אתה מרגיש שאתה עומד מבחינת הרצינות שלך? כלומר - בהנחה שאתה מתכוון למסגרת לימודית, יש מסגרות שמיועדות לאנשים שלא כל כך יש להם כח ללמוד, ורוצים יותר מקום עם אווירה טובה אבל מחובר לקדושה, ויש מסגרות שמיועדות לאנשים שרוצים ללמוד בכל הכח...

הכנסה נוספת 4נטע ברזני

דרושים לעבודה בהזנת נתונים והזנת תוכן (קלדנות) מהבית❗

(ללא השקעה) וללא ניסיון!

ניתן להגיע לסכומים של 3000-11,800₪ בחודש!! בזמנכם הפנוי במהלך היום! לקבלת פרטים וליצירת קשר איתי

👇👇👇 ניתן לשלוח לנו הודעה בוואטספ 050-6158874 נטע👇

זמינות מיידית!

יש פה איראלנקים?בת סוד

בואו נעשה מאגר פעולות

אולי יעניין אותך