עיון מול בקיאות.123

(שרשור שיותר מומלץ לביני"שים)

נושא שכבר זמן רב אני מתחבט בו: עיון מול בקיאות.

ברוב הישיבות שלנו לומדים סדר אחד גמרא עיון, ו-2 סדרים אחרים משקיעים על בקיאות.

אני יוצא מתוך נקודת הנחה שחייב את שניהם, משום שחובה להקיף את כל התורה כולה(=בקיאות) ומשום שחובה גם להבין את מה שלומדים(=עיון).
וכמובן שכל אחד מפרה מאוד את השני, והם משלימים זה את זה וא"א זה בלא זה.

[הגדר של "עיון" ו"בקיאות" הוא נושא רחב בפני עצמו - אך אני עוסק בהגדרה הכללית: "עיון" - אין שום הסתכלות על הספק כמותי, אלא חופרים וחופרים בהבנת הגמרא הראשונים והאחרונים (בזמן אלול האחרון הספקנו בקושי עמוד גמרא). "בקיאות" - מנסים להריץ גפ"ת (או רק תוספתים עיקריים על הסוגיא) ללא ידיעה מעמיקה, אלא בהבנה פשוטה].

בנושא הזה לגבי הסדרניקים יש לי הרבה תהיות: האם בכלל כדאי שישקיעו על לימוד עיון? או אולי כדאי שישקיעו רק על לימוד עיון (כי במהלך חייהם לאחר הישיבה כאשר הם ילמדו גמ' הם מסתמא לא ישקיעו על לימוד עיון)? ואולי בכלל כדאי שלא ילמדו כ"כ הרבה גמ', אלא ישקיעו את רוב יומם על לימוד אמונה והלכה?

אבל מה שלי אישית 'מציק' בנושא הזה, מה ישב"גניק (=אחד שלומד בישיבה גבוהה) אמור לעשות?
אני תוהה לעצמי: ישב"גניק שהתכנון שלו זה ללמוד לפחות 10 שנים ויותר, האם לא כדאי שישקיע את השנתיים וחצי הראשונות שלו בישיבה להקיף את הש"ס בידיעה בקיאותית, ולאחר מכן להקדיש את רוב היום ללימוד עיון(כגון: 2  סדרים עיון ובסדר השלישי לעשות חזרות על לימוד הבקיאות)?

ואולי בכלל כדאי לפני לימוד הגמרא, להשקיע קודם כל איזה מס' חודשים להקיף תנ"ך בצורה בקיאותית טובה, ולאחר מכן עוד מס' חודשים להקיף ש"ס משניות, ואז לאחרמכן להתחיל להשקיע בלימוד הגמ'.
(הרי סדר הלימוד שחז"ל מסרו לנו, מתחיל מהתנ"ך ומהמשנה ורק לאחר מכן גמ').

דיברתי על הנושא הזה עם חבר שלי שלמד בתיכונית של מצפה יריחו (שכידוע זה מקום של "חסידים של לימוד בקיאות"), והוא אמר לי שיש סכנה בלהשקיע תקופה ארוכה בלימוד בקיאות ללא עיון. כי לאחר שאדם נכנס כל כולו ללימוד בקיאות, הסיכוי שהוא יצליח לחזור ללימוד עיון, הם מועטים. בגלל שמי שנמצא בראש הזה של להריץ גמרא, כאשר הוא מגיע ללימוד העיון הוא מרגיש חוסר סיפוק מהלימוד והוא לא מצליח לתפוס את הערך העצום של לימוד עיון, משום שהצלחה אצל אדם כזה נמדדת ע"פ כמות הדפים שאדם יודע.
הוא סיפר שיש לו מס' חברים שסיימו בתחילת הישיבה הגבוהה שלהם ש"ס (באיזור שיעור ג'), ולאחר מכן הם המשיכו להריץ טור בית יוסף (חיבור הלכתי מאוד מרכזי בנושא ההלכה) ולא לימוד גמ' עיון, וזה כנראה משום שלימוד הבקיאות בצורה שאדם כל כולו שקוע בו, גורם למחסום רציני ללימוד העיון.
והוא גם אמר לי על עצמו (הוא למד בתיכונית ב"מצפה יריחו" והמשיך בשלוחה של מרכז הרב - ישיבת בת-ים), שהיה לו קשה עד שהוא הצליח להיכנס לראש של העיון, וזה בגלל שהוא כל החיים שלו "אכל" רק בקיאות.


בקיצור - השאלה היא: כיצד רצוי שישב"גניק יסדר את יום הלימוד שלו? או את שנות הלימוד שלו?


בצ"ל ארריאל!

שאלה גדולה מאוד, והתשובה אף יותר!עמישבאחרונה
בס"ד לק"י

שאלה חשובה היא. רבים מתחבטים בה, ונוסחה שווה לכל נפש, עדיין לא נמצאה.

ראשית, בעניין סדר הלימוד שקבעו חז"ל. המש' באבות (פרק ה') אומרת ש"בן חמש למקרא בן עשר למשנה בן חמש עשרה לתלמוד". (פשוט שהכוונה של "תלמוד" אינה לתלמוד הבבלי, משום שהוא לא היה קיים בזמן המשנה, אלא הכוונה לעיון בלימוד, או כלשון חכמים "הבנת דבר מתוך דבר").
הסיבה לכך נשענת על מבנה נפש האדם. כאשר אנחנו ילדים, בני חמש, מתאים לנו יותר המקרא. סיפוריות ולשון, פשוט לגרוס פסוקים (כמובן שהמורה, וכן התלמידים, יכולים להוסיף קושיות. אך עיקר תשומת הלב מופנת לעבר זכירת הפסוק כלשונו והסיפור הכללי בהתגלגלותו. כך גם נהוג היום בתלמודי התורה של רשת "זילברמן"). לאחר מכן, נכנסים יותר לאיזור הדרשות, לשון חז"ל. וכאשר זה נשען על לימוד המקרא שקדם לו, הרבה מן המושגים כבר מוכרים, וכן ההלכות ונושאי הפסוקים שנשענת עליהם המשנה. ושוב, מוח האדם עדיין מעדיף, וטוב יותר, בזכירה וגריסה, כאשר עכשיו עברנו מסיפורי חז"ל, לדינים מפורטים ומסודרים, בכל הנושאים. מתקרבים לעולם המעשה שלנו.
לבסוף, בגיל 15, נכנס גם הראש הגמרתי הלמדני, ומתחיל הפילפול. והרי זה דבר גדול, לאחר ידיעת המקרא, ושינון המשנה, אפשר לעיין ביתר שאת ועוז בדברי הגמרא. (עפ"י זה נראה כי באמת כדאי שתשקיע איזה סדר קצר בכל יום לעבור על התנ"ך. ניתן ללמוד כשני פרקים ליום ולסיים תוך שנה. אם אתה קורא זאת בבקיאות, ויש מפרשי פשט טובים באיזור [כגון: רש"י ומצודות], שני פרקים זה לא אמור לקחת יותר מבין עשר לעשרים דקות [ואפשר אף פחות]. ולגבי המשנה, זה אפשרי אך פחות נחוץ, שכן אתה ניתקל בה במשך הגמרא [אומנם לא כל הסדרים נמצאים, אפשר להשלים במשנה את סדר זרעים]. אך אם תרצה, זה באמת כדאי להקדיש גם לזה מעט זמן. או שתיקח בין הזמנים אחד, ופשוט תקרא ותקרא [18 פרקים ליום, וגמרת תוך חודש. זה אפשרי מומלץ "משנה סדורה", זה גם בנוי טוב ומתאים, ויש גם ביאור מילים נוח. ותמיד כדאי להשאיר איזה פירוש הרב קהתי בגיזרה] עד שתקיף. ושוב, החשיבות לחזרות במקרה הזה [אולי שלא כמו בתנ"ך] אינה גבוה משום שאתה תחזור על רוב המשניות תוך לימוד הגמרא).

וכעת לשאלה. בגמרא- עיון ובקיאות, מה עדיף? מה קודם? ומה המינון?
תראה, שמעתי ממישהו בשם הראי"ה קוק זצ"ל, שכתב באורות התורה, כי לפני שאדם מקיף את הש"ס, כדאי שילמד מספר פעמים את הרי"ף. משום שהוא מביא את הפסיקות של הגמרא, בצורה נקודתית ותמציתית. וכך, עוד לפני שהתחלת יש לך היקף כלשהו, ויותר מזה, היקף מעשי (אפשר, באותה מידה, ויש יתרונות וחסרונות בכל דבר, ללמוד רמב"ם או שו"ע [עדיף רמב"ם, שהוא מתייחס לכל ההלכות, שלא כמו השו"ע והרי"ף. אגב, השו"ע כותב בהקדמה לסיפרו, על הספר ש"לחלקו לחלקים שלשים, ללמוד בו בכל יום חלק א', ונמצא שבכל חדש הוא חוזר תלמודו ויאמר עליו אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו...". במילים אחרות הוא התכוון שנלמד משהו כמו 86 סעיפים ליום...]. העיקר שיהיה היקף מושגים והלכות).
לאחר הידיעה הבסיסית הזו, כדאי לגשת למלאכה. תראה, מצד אחד הגמרא אומרת "לעולם ליגרוס איניש והדר ליסבר" (לעולם יגרוס אדם ואח"כ יחזור ויעיין בסברה). אך מצד שני, כאמור, אם אדם רק עוסק בבקיאות, לאחר מכן, יקשה עליו לחזור לעיין. אז מה יעשה?
לכן, לענ"ד, שני סדרי בקיאות ואחד עיון, זה מינון נכון מאוד, במישור הכללי, ל"מתחילים". מצד אחד, בראשית הלימוד חשוב להשקיע בגריסה, בידיעה, ואז גם אפשר לעין טוב יותר, ולהביא קושיות ממקומות אחרים. (והעיקר- חזרות, חזרות ועוד פעם, חזרות. בלי זה, זה לא שווה כמעט כלום. עדיף לגמור אחרי עשר שנים ש"ס שחזרת על כל דף בנפרד 15 פעם, מאשר לסיים ש"ס בשיעור ג'). ומצד שני גם מרויחים עיון, בסדר הראשון.
בנוסף לכך כדאי ללמוד תנ"ך בבוקר וכדו'.
במישור הפרטי, יכול להיות שיש כאלו שעדיף להם כך, ויש כאלו שעדיף להם אחרת, ובעניין זה כדאי שתתיעץ עם הר"מ או הראש-ישיבה.

לגבי האופציה שלא ללמוד גמרא. זה ממש לא שייך. משום שבגמרא אתה מבין את שורש העניין והשלכותיו- מאין הוא בא ולאן הוא הולך. כשאדם יודע זאת, יקל לו יותר להבין את ההלכות שאנו נוהגים. אגב, בעניין הזה יבורכו לומדי ה"אליבא דהלכתא", שהופכים את התורה, כפשוטו, לתורת חיים, ולא לדבר שמימי אשר מעבר לים הוא. אלא מהגמרא עד לארוחת הצהריים, כיצד עושים ומה.

אם לאחר סכום שנים יפה, אתה כבר בקיא בש"ס, אז תפנה לעיקר יומך את העיון (כדברי התוס' על הגמרא "לעולם ישלש אדם לימודו"). דבר שיועיל לך לזכור עוד יותר טוב, כי זה כלל ידוע ובדוק, כי כאשר אדם מעיין בסוגיא הוא זוכר אותה ולשונה הרבה יותר טוב. (וכמובן לחזור שוב ושוב על הבקיאות. וראיתי ספר טוב הנקרא "כרם יהושע" שמדריך בעניין הזה. אבל זה קשה מאוד ליישם את דבריו, בכל מקרה ההגיון של שיטתו, נכון מאוד, וגם אם לא נוהגים כן, כדאי לקרוא את הספר. אגב, כותב הספר עצמו, הרב יהושע הכהן, יודע ש"ס סיכה!!!).
האבולוציה המגזרית:מקפיצים נטושים

פעם ערוץ 7 היה נחשב הערוץ המגזרי הדוסי,
ואריאל נחשבה התנועה הדוסית של המגזר,
ולכן היה פה פורום תסיס ופועל,

אלא שהיום ערוץ 7 כבר נחשב פרוגרסיבי מדי,

וכל תנועת אריאל מתעדכנת באמצעים אחרים....

 

*הסיפור דמיוני ועל אחריותי בלבד*

למה ערוץ 7קעלעברימבאר
נחשב פרוגרסיבי מדי?
חחחחח לא באמת התכוונתי לזהמקפיצים נטושים

אבל אני יכול להמציא סיבות למה אם תרצה.

אני סתם נכנס לפורומים נטושים וכותב בהם משהו.

אגב מסתבר שהפורום הזה אפילו מופיע בתפריט הפורומים אז כנראה הוא דווקא פעיל כביכול...

המון להט"בים מסתובבים פה באין מפריעפשוט אני..
איך הגעת לפורום הנטוש הזה?קעלעברימבאר
קפץ לי ב''עדכני''פשוט אני..
אה בעצם הוא מופיע בראשי, כמו שאני הגעתיקעלעברימבאר
אפילו המנהלת של הפורום גאהפשוט אני..אחרונה
אתם יודעים איך הופכים סניף של עזרא לאריאל?דורין השמיני
אני רואה שהפורום צולע אבל אני ישמח שתענו מהרדורין השמיני
נראליהעי

מתקשרים לתנועה יש בטוח מספר בגוגל

לגרש את הבנות ניסית?פתית שלגאחרונה

😜

סניף בלי מבנהתורת חיים בעiז

מה עושים בחודש אגון לגבי צביעת קירות?

צובעים על דפים גדוליםתות"ח!אחרונה

מחפשים מבנה שלא אכפת לו שיצבעו עליו (אנחנו צבענו על איזה מחסן של בית כנסת ששימש לנו גם כחדר ציוד של הסניף....), הכי טוב לדוגמא מבנה שטרם צבעו אותו והוא עוד בבנייה ואז יש סיכוי גבוה שייתנו לצבוע. אפשר לנסות לדבר עם העירייה/מועצה ולצבוע ארונות חשמל או קירות בעיר (יש קירות בעיר שלנו שאיזה ארגון של נוער צבע אותם).

בהצלחה רבה

הרוב הולכים לאריאל בגלל אידיאל ההפרדהadvfb

או בגלל שזה הסניף שכל החבר'ה הולכים?

צופר לשבת קליל ואפילו מצחיק לשבת צוות דחוףףףףףףדמיינו שם
אני חייבת כמה שיותר מהר משו לא כבד
שלום חברים אני בחור חרדי שמאוד מחובר לחבר'ה הדת"ל2020דתל

מחפש מקום כמו ישיבה וכדו' שיש שם אהבת חברים באופן מיוחד ומכילים כל אחד כמו שהוא,

 

ולאו דוקא ישיבה אלא כל מי שיודע על מקום כזה אשמח2020דתל

מאוד

לא לגמרי ברור מה אתה מחפשאני77אחרונה

ישיבה קטנה? ישיבה גבוהה? מה זה "מקום כמו ישיבה"? 

בהנחה שהתכוונת למסגרת לימודית כלשהי, אז מה חשוב לך שיהיה שם?

מבחינת סגנון  דתי/חרדי, מה חשוב לך?

איפה אתה מרגיש שאתה עומד מבחינת הרצינות שלך? כלומר - בהנחה שאתה מתכוון למסגרת לימודית, יש מסגרות שמיועדות לאנשים שלא כל כך יש להם כח ללמוד, ורוצים יותר מקום עם אווירה טובה אבל מחובר לקדושה, ויש מסגרות שמיועדות לאנשים שרוצים ללמוד בכל הכח...

הכנסה נוספת 4נטע ברזני

דרושים לעבודה בהזנת נתונים והזנת תוכן (קלדנות) מהבית❗

(ללא השקעה) וללא ניסיון!

ניתן להגיע לסכומים של 3000-11,800₪ בחודש!! בזמנכם הפנוי במהלך היום! לקבלת פרטים וליצירת קשר איתי

👇👇👇 ניתן לשלוח לנו הודעה בוואטספ 050-6158874 נטע👇

זמינות מיידית!

יש פה איראלנקים?בת סוד

בואו נעשה מאגר פעולות

אולי יעניין אותך