"בעינייני דיומא...."עזרא - ארכיון
קצת ארוך אבל שווה...
מה רוצים מקמצא?
במקום שיש בו שנאת חינם, אנשים לוקחים לעצמן חבר, כדי לשנוא יחד מישהו אחר...- על שנאת חינם אז והיום
אלישיב רייכנר - 8/2/2006

אחת האגדות הידועות שמוזכרות במקורות כסיבה לחורבן בית המקדש, היא האגדה על קמצא ובר קמצא שמאפיינת את האווירה החברתית בסוף ימי הבית השני. הסיפור הוא על עשיר שהזמין את חבריו לסעודה, ובמהלכה גילה לתדהמתו את אחד מאויביו – בר קמצא, יושב ונהנה מסעודתו. ברור קצר העלה שטעות של שליח הביאה לכך שבמקום החבר הטוב קמצא, הגיע האויב בר קמצא. לא עזרו תחנוניו ובקשותיו של בר קמצא, הוא גורש על ידי בעל הסעודה מביתו בבושת פנים, ונקמתו לא אחרה לבוא. הוא הלך וסכסך בין הקיסר הרומאי ליהודים, והסכסוך התעצם והביא לשריפת בית המקדש. מעניין שהתלמוד הבבלי מביא את הסיפור תחת הכותרת המאשימה "על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים", כלומר בגלל קמצא ובר קמצא נחרב בית המקדש.
לכאורה לא ברור במה אשם קמצא – חברו של בעל הסעודה שלא זכה ליהנות ממנה, ששמו נכרך בחורבן הבית. הוא הרי בכלל לא היה צד בעימות שהתפתח בין בעל הסעודה לבר קמצא. אפשר לומר שמדובר רק בכותרת לסיפור, ואין כאן כוונה להאשים את קמצא, אבל יש הוגי דעות שנתנו הסבר מעניין אחר, שמטיל חלק מהאשמה גם על קמצא. המהר"ל מפראג סובר שכל החברויות בין האנשים באותה תקופה היו חברויות של אינטרסים ואינטריגות. במקום שיש בו שנאת חינם, אומר המהר"ל, אנשים לוקחים לעצמן חבר, כדי לשנוא יחד מישהו אחר. לא מדובר בחברות אמת אלא בחיבור נגד אויב משותף. גם בימינו, אנחנו מכירים היטב התחברויות כאלה בעיקר מהעולם הפוליטי. פעמים רבות חברי כנסת מתאגדים לקבוצה אחת שכל מטרתה היא מלחמה משותפת בקבוצה אחרת. אהבה כזאת, אומר המהר"ל, היא לא אהבה אמיתית. אהבה כזאת, שתלויה באויב משותף, גרועה לעתים לא פחות משנאה, כי היא מוסיפה מחלוקת ופירוד. לכן גם שמו של קמצא, חברו של בעל הסעודה נכרך בסיפור החורבן. ההתקשרות שלו עם העשיר הייתה, כמקובל באותם ימים, התקשרות של אינטרסים ושל שנאה משותפת לבר קמצא. גם בימים אלו, בהם אנו עדים לסולידאריות חברתית מחממת לב, עלינו לזכור שהיא נובעת מהאויב הצפוני נסראללה. צריך לשמוח על ההתאחדות הזאת, אבל גם לזכור שהיא נוצרה מאויב משותף ושאחדות אמיתית, נבחנת לא רק בשעת מלחמה אלא בעיקר בזמן שלום.

שלום!מקפיצים נטושים

עברתי פה, רק אומר..

מה זה (ל"ת)?????????????איגנוטוס פברל
ואיפה ע"ל ?טויוטה
גם אני עברתי פהעשב לימון

ו ל"ת זה ללא תוכן. כלומר תגובה שהיא רק כותרת

למה לקרוא ככה לפורום?מקפיצים נטושים
אין לי מושגעשב לימוןאחרונה

למה לקרוא ליישוב רמת טראמפ? זה לא שהוא יבוא לכאן לבדוק שבאמת כולם מסתדרים

שמממעעעמה בפח?!
יש תשובה?אנונימי (פותח)
יש תשובה?

יש תשובה, ואלול זה ההוכחה
זהחושבת בלב

שעבר זמן
זה לא אומר שהלב איננו קיים
והרצון אזל לו

זה כן אומר שלא תם הספק מלבי
ושאני לא רשאית לפגוע כך באחרים
ולכן הרפתי ושחררתי

אבל לי נשארה התמודדות יוםיומית

ואולי אבא, עדיף שזה לא יגיע לאן שיגיע

...אנונימי (פותח)

דאגה בלבי

...אנונימי (פותח)
קרב יום בו הלב
ירגיש משוחרר
יפסיק לשחזר
להתרפק על עבר

ואתה תתגלה
ותאיר לו פנים
ותגאל את כולנו
גאולת עולמים
מממאנונימי (פותח)


רק רציתי לומר את האמת

לא מדברים אלי ככה, זה חצה את הגבולות שלי
זה לא הטריד, זה פגע.

אתה איש טוב, אני לא מכירה אותך ככה
אני לא יודעת מה גרם לך לעשות את זה
אבל לי זה גרם רק לרצות להתרחק 
ולכן גם זה מה שעשיתי בסוף.


 

רציתי לומר את האמת כי היא חביבה מהכל.
ונראה לי חשוב לי להוציא אותה 
וקצת מתלבטת אם חשוב גם שאתה תדע אותה, לכן אתן לאלוקים להחליט

(בכוונה זה מאנונימי בשביל שאם ירצה הבורא אתה תראה ותבין)



 

(יכולה לבוא לאישי ונדבר? סליחה.)אנונימי (3)


תודה, אבל זה לא אתהאנונימי (פותח)אחרונה

הוא כמדומני לא ראה את זה עדיין.
בכל מקרה כדאי שתפנה אתה אם אתה מרגיש שפגעת במשהי..

אתהחושבת בלב

שתדע שהיום זה.....
וכ"כ הייתי רוצה ש....
ורצון זה דבר גדול.

אולי יעניין אותך