בעיירת סלונים התגורר אדם אלים ועז פנים שלבה את אש המחלוקת. רבה של העיר, רבי אייזיל חריף, נזף בו על מעשיו, והלה העמיד פני תם וטען כי כל מעשיו לשם שמים.
הגיב רבי אייזיל: "ודאי אתה מכיר את הפיוט 'חד גדיא'. החתול טרף את הגדי, ועשה שלא כהוגן. לאחר מכן הכלב נקם את נקמת הגדי וטרף את החתול. נמצא, שהוא נהג כהוגן, והמקל שהכהו לא נהג כיאות, ויפה, איפוא, שרפתו האש. השתלשלות העניינים תוביל למסקנה שלא תיתכן, שכן, המקל הסורר נשרף על ידי האש, בצדק וביושר, והמים שכיבו את האש לא נהגו כהוגן, וטוב עשה השור ששתה את המים. נמצא, שלא היה על השוחט לשחוט את השור, ומלאך המוות פעל היטב כשהרגו. מדוע, אם כן, הקב"ה הרג את מלאך המוות שנהג כהוגן?
"אתה יודע מדוע? מפני שהכלב שהתערב בסכסוך הפרטי שבין החתול והגדי, הוא זה שנהג שלא כהוגן. מעתה, הקערה מתהפכת על פיה, המקל נהג כהוגן, והאש לא. המים פעלו בצדק, והשור עשה שלא כדין. השוחט היה ישר דרך על ששחט את השור, ועל מלאך המוות היה להמנע מהריגתו. לכן, הקב"ה הרג את מלאך המוות!
"בפעם הבאה," סיים ר' אייזיל חריף, "כשהחתול והגדי רבים, אל תתערב..."
("מגנזכנו העתיק, פסח").