זה פורום אקטואליה לא פינת הלכה. נעול. סוף.
בס"ד
בין המצרים:
חברים יקרים!
הננו עומדים כעת בין שלשת השבועות [שבין י"ז בתמוז עד ט' באב].
על שם הכתוב : " כל רודפיה השיגוה בין המצרים "(איכה,פרק' א', פס' ג').
בימים אלה הובקעה חומת ירושלים על ידי הגויים,חרבו בתי המקדש הראשון והשני, וארעו לעם ישראל צרות רבות ורעות... משום כך קבעו חכמי הדורות את ימי בין המצרים לימי צער ואבל...
ברצוני לרענן ולציין מספר הלכות הנוגעות לימים אלו:
* בגד חדש - בעקרון לא נוהגים ללבש בימים אלו בגד חדש[ בעקרון מחמירים יותר מר"ח אב] שמברכים עליו שהחיינו , לשאלות כמו איזה גדר של בגד חדש שחייב שהחיינו ושאלות אחרות ממולץ לעיין בספר מקראי קודש ( למי שאין יש בבית הכנסת המרכזי ומי שרוצה אני יכול להשאיל).
* טיולים ובלויים - אין לערוך טיולים או ללכת למקומות בלוי בכל ימי בין במצרים, ויש מי שאומר שאם זה הזמן היחידי שיכול לטיל בו עם ילדיו מותר לערוך טיולים עד ר"ח אב.
כיבוס וגיהוץ- בימים אלו אסור מלכבס ולגהץ בגדים, גם אם כוונתו ללבושם רק לאחר תשעה באב . האשכנזים נוהגים בכך כבר מכניסת חודש אב והספרדים מהשבוע שחל להיות בו ט' באב.איסור כיבוס וגיהוץ אמור בכל סוגי הכיבוס (כולל ניקוי יבש) והגיהוץ בכל סוגי הבדים והבגדים: מכנסיים, חולצות, לבנים, גרביים, מגבות ,מפות שולחן. איסור הגיהוץ הוא בין לגברים ובין לנשים. נוהגים להקל בבגדי ילד קטן ( עד 3 שנים). ויש מקילים לצורך מצווה כגון: לצורך שבת או לצורך צניעות האשה. אסור לכבס במכבסה או לתת להמכבסה לכבס בזמן האיסור [גם אם נתת את הבגדים לפני זמן האיסור].למי שיש לו כתמים על החולצה ומתבייש בזה יש התר לכבש ויש אומרים גם למי שיש לו כתמים בלבד.
מוזיקה - הכולל שמיעה ונגינה כאחד, בכל סוג כלי הנגינה[ כולל גיטרה]... כך שאסור גם לשמוע מוזיקה מהכלי עצמו, או מטייפ , רדיו ,mp3 , וכדומה... נחלקו הפוסקים לגבי ניגון בסעודות מצווה : יש שמתירים אף לאחר ר"ח אב, יש יש המתירים רק עד ר"ח אב ,ויש המחמירים ימי בין המצרים יהו אסורים בנגינה ובשמיעה. מותר לשיר שירי דבקות בה' ושתפחות הנפש המעוררים ליראת ה' וכן מותר לשיר את המילם בתפילה או בלימוד.
זהירות סכנה!!! - בימים אלו יותר משאר הימים יש מלהזהר מדברים מסוכנים, ולכן מי"ז בתמוז עד ט' באב אין ללכת יחידי ברחוב , מסוף שעה רביעית עד סוף שעה חמישית של היום ( בערך משעה 10:30 בבוקר עד 16:15 אחר הצהריים ,לפי שעון קיץ), כמו כן צריך להזהר שלא ללכת בימים ובשעות הנ"ל במקום חיבור של השמש והצל אלא או ילך בשמש או בצל ( מדובר כמובן על הולכי רגל).
בימים אלו אין להכות בנים, תלמידים, ויש מתיריםאלא רק מכה קלה שהיא לשם חינוך.
צריך להזהר שלא להכניס כסף לפיו, לא לאכול אוכל שהיה מתחת למיטה או לשתות בחושך משקה שהיה מגולה( שנשאר לזמן מסוים ללא השגחה).
להקפיד בזהירות בדרכים ובבית מעקה.
יש להשתדל שלא לעשות ניתוחים רפואיים מר"ח אב ולפחות לא בשבוע שחל להיות בו ט' באב ואם אין קושי בדבר ימנע כבר מי"ז בתמוז.
גם אותם שיש להם היתר הלכתי לצאת לחו"ל , ישתדלו לא לצאת לשם בימים אלה, אך לחזור מחו"ל לארץ ודאי מותר.
גזיזת ציפורנים- נוהגים הספרדים להחמיר שלא לגזוז בשבוע שחל להיות בו ט' באב,מחמירים מי"ז בתמוז לא יחמירו בערבי שבתות ולא לצורך טבית אשה . יש להקל שציפורניו עודפות על בשרו. מוהל רשאי לתקן את ציפורניו לצורך המילה .
קידושין/ ארוסין/ נישואים - לא נושאים נשים מי"ז בתמוז ,ומתר לעשות ארוסין "תנאים" [ללא קודושין] אך מר"ח יישו ללא סעודה , ומותר לעשות אז סעודה של פירות ומזונות אם אין שם ריקודים ומחולות. בשעת הדחק מותר עד ר"ח אב.
קניית דבר חדש ומסחר - מר"ח אב ממעטים בקניות ומסחר , מותר לדברים שלצורך פרנסה[ אך לא לשמחה] מותר לקנות לצורך מצווה , ויש אוסרים אם זה גורם שמחה ומברכים עליו שהחיינו.
רחיצה- מר"ח אב רחיצה במים קרים/ צוננים - בלי סבון[ וישנם המחמירים לרחוץ את הפנים והידיים והרגלים בלבד] , ויש מקלים במים חמים עם סבון ללפני שבת .
ריקודים ומחולות - מי"ז בתמוז אסור גם לצורך מצווה ויש מתירים באירוסים , ברית מילה ...
תספורת וגילוח - אסור להסתפר ולתגלח בבין המצרים.וחל איסור זה על הגברים וגם על הנשים [ חוץ ממקרים מסוימם ,יש לשאול רב].
תפירת ותיקון בגדים - אסורה , מלבד בגדים משומשים שמותר בהם אך בחדשים שיוצאים מחנות וצריכים לתקנן אסור.
שימו לב !
כל ההלכות שנשנו כאן הם מהצד ההלכתי מצד האשכנזים .
{כל ההלכות שנשנו פה נלקחו מהספר מקראי קודש של הרב משה הררי}
יהי רצון שנזכה השנה לא לצום ב- ט' באב ונגיע לגאולה שלמה!!!