ט"ו בשבט..עזרא - ארכיון

בנוסף לכל הנטיעות, הפירות, השירים והדברים המוכרים של ט"ו בשבט באו לא נשכח שיש גם צד יותר עמוק לכל היום הזה...

תקראו למרות שזה קצת ארוך!=) 

                          * * * * * *

עוד מעט קט יגיע היום הגדול- ראש השנה לאילנות!!

ובעצם, מה כל כך גדול ביום הזה? מה מיוחד כל כך? אוכלים תפוח בדבש?

חודש שבט בכלל, וביום ט"ו בשבט בפרט, אנו מציינים את פריחת האילנות, את הצמיחה המחודשת של הטבע והבריאה.

זהו היום בו אנו מתבוננים על פלאי האילן והטבע. זהו יום שמח. לא אומרים בו תחנון, יש הנוהגים ללבוש לבן. המנהג הנפוץ ביותר ביום זה הוא אכילת הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

 

ומעבר לכל זה, האם ליום זה יש משמעות נוספת עלינו? מה אפשר ללמוד מכל זה על החיים שלנו? אם בכלל...

בפרשת כי תצא כתוב- "כי האדם עץ השדה".

איך? ובמה זה מתבטא? באיזה אופן? כיצד?

 

כולנו נסכים על כך שהאפיון הכי בולט אצל האילנות הוא הצמיחה.

תמיד בצמיחה, בגדילה, בשאיפה למעלה, בהתחדשות.

האילן שואף לגובה, שואף לפירות.

כך גם נשמת האדם.

שואפת תמיד לצמוח, לעלות ולפרוח.

הרב קוק כותב באורות התשובה- "שאיפת המציאות כולה להיות יותר טובה ומזוככת, יותר חסינה ומעולה ממה שהיא". (אורות התשובה ו' א').

המציאות כולה, ובפרט האדם, שואף תמיד אל הטוב, אל התיקון וזיכוך.

כל אדם שואף להיות יותר טוב, יותר שמח, יותר בריא, יותר שלם ומתוקן.

אבל איך? איך העץ צומח? ואיך האדם?

 

כידוע, העצים צומחים בעיקר על ידי המים.

ואמרו רבותינו-  "אין מים אלא תורה".

כלומר, בכדי שהאילנות וגם בכדי שאנו, בני האדם נצליח לצמוח ולפרוח, אנו זקוקים למים.

אנו זקוקים- לתורה.

"עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר"- התורה היא עץ החיים שלנו.

היא המים המחיים אותנו, היא החיות, המשמעות- היא החיים והיא האושר.

 

אך מים לבד זה לא מספיק. לא מספיק רק להשקות, צריך גם לקצץ, לדשן, לרסס.

לקצץ את הקוצים מעכבים, לדשן עם החומרים המקדמים ולרסס את האויבים, את התולעים... (שבפנים כמובן...) בכדי שהעץ יפרח כראוי חייבים להשקיע בו, לטפח, לא לזנוח.

כך גם אצל האדם. בכדי שהאדם יפרח ויצמח חייבים להשקיע ולטפח, לקצץ ולרסס. כל הזמן.

להשקיע זמן של מחשבה על עצמי, על דרכי, על מטרתי, על רצונותיי. להשקיע זמן של לימוד. לטפח את השמחה, את החסד ואת הטוב. לקצץ כמה שאפשר את הקנאה, הכעס, העצבות..

ולרסס את היצר הרע המנסה להפיל, המנסה להכניס בנו תולעים, בלבולים חלילה.

אנו כל הזמן בהשקעה, בתשומת לב, בשאיפה. מתוך שמחה.

 

ועוד יותר מכך, העץ מאופיין בשורשים.

את כל חיותו הוא מקבל מהשורש. בלי שורש, אין סיכוי.

ייתכן ויהיה אילן שמבחוץ יראה יפה ופרחוני, אך מבפנים שורשים דקים וחלשים.

וברגע שתבוא רוח חזקה, הרי הוא נופל ונשבר... כל היופי אבד.

ויש עץ אחר, שמבחוץ אינו יפה כל כך, אך שום רוח לא תפיל אותו. יש לו שורשים עמוקים ויציבים.

וזה העיקר. מה שיש מבפנים. השורש הוא המחזיק אותנו בזמן הרוח והסערה. השורש.

השורשים הם המשמעותיים. החוזק הפנימי, השאיפה העמוקה ולא רק החיצוניות.

האמת של כל אדם צריכה לבוא מבפנים, מהשורש. השורש הוא זה המחזיק אותנו. הוא המחייה.

אך גם השורש צריך מים. גם השורש צריך לשאוב כוח.

 

לכולנו יש שורשים עמוקים, כולנו בני אברהם יצחק ויעקב.

אך גם את החיבור לשורש צריך לחדש.

העובדה שיש לנו שורשים אינה מספיקה. צריך גם לזכור את השורש הזה. להיות מחוברים אליו.

לא להתנתק מהשורש. לזכור. לא לשכוח מאין באנו, לא לשכוח מאיפה אנו יונקים. מהיכן מגיעה החיות.

להתחבר לשורשים.

 

ועוד משהו. העץ מלמד אותנו עיקר חשוב באמונה. להאמין בתהליכים.

כל עץ שואף שיהיו לו פרות, כל עץ רוצה לצמוח ולעלות. אך זה לוקח זמן. סבלנות.

מהרגע שהאילן נטע באדמה עד שאפשר ליהנות ממנו לוקח לפחות 3 שנים. 

כל שינוי לוקח זמן, כל התקדמות היא תהליך.

העיקר להיות בשאיפה. אך בסבלנות. אנו רוצים לראות את הפירות, אנו רוצים לראות תוצאות, אך העץ מלמד אותנו- סבלנות. שינוי אמיתי, פנימי, לוקח זמן. וצריך אמונה.

להאמין שהפרות יבואו. אבל בזמן הנכון. לא להתייאש. להמשיך להשקות, לטפח, לצמוח.

להאמין.

 

יחד עם כל זה ידוע שלכל אילן כמעט, יש עוד תקופה משמעותית בהתפתחותו.

תקופת השלכת.

כל העלים נושרים, נובלים. הכל מתייבש.

ומה אז? מה קורה? האם הכל נהרס? ההשקעה הייתה לשווא?

לא ולא. גם השלכת באה בשביל ההתחדשות. בשביל הפריחה המחודשת.

וכך גם אצלנו. ישנם תקופות שאנו חשים כי אנו פורחים, צומחים, זורחים ומתקדמים.

ויש תקופות שאנו מרגישים בנשירה. בדעיכה. נראה, חלילה, שכל ההשקעה הייתה לשווא.

אך לא כך הוא.

אנו מאמינים שגם תקופות הנשירה אלו באות בשביל הפריחה.

הקמילה היא עבור הצמיחה. כל ירידה באה בשביל העלייה המחודשת.

לכן, לא נתייאש מהירידות, אלא נתחזק, נאגור כוח ונתחיל שוב מחדש!

 

נשמת האדם תמיד שואפת למעלה. תמיד שואפת לצמוח, לתקן לזכך עוד ועוד.

ולכן, דווקא עכשיו, בחודש שבט, זהו הזמן הטוב ביותר בכדי לבחון שוב את הצמיחה שלנו.

באיזה כיוון אנו צומחים? ולאן אנו שואפים להגיע? מהם השורשים שלנו? והאם אנו משקים? מטפחים? מרססים? מה אנו עושים בכדי לקדם, לשפר, ליישר את הצמיחה?

חודש שבט הוא חודש של התחדשות.

בואו נתחדש גם אנחנו. נתרענן, נתקדם, נצמח, ונפרח.

 

ובפעם הבאה שנעמוד ליד אילן פורח ניזכר בכל התכונות הרבות ששואפים אנו ללמוד ממנו...

פשש... ממש יפה!! שרית- את כתבת?עזרא - ארכיון
דבורה, קראת הכל?עזרא - ארכיון
לא להסחף... אני?!? לא, לא כתבתי, אבל זה ממש יפה בעיני ורציתי לשתף גם אותכם...
כן! קראתי....עזרא - ארכיון
בהתחלה אמרתי עזה יאוו זה ארוך אין מצב ואז מארתי לעצנמי אם שמת את זה פה כנראה שזה חשוב לקרוא..חח[= אז קראתי....

אהה...ח[=[= זה משמ יפה!!(הקטע...)
כל הכבוד!!חשיבה נכונה!!עזרא - ארכיון
ואכן, יפה!
שנדע ליישם ולהפנים בעז"ה!
בעז"ה!!ובהשתדלותנו![= נעשה ונצליח..חח[=עזרא - ארכיון
כן כן מה שתגידו..עזרא - ארכיון
אתם תמיד אומרות אותו דבר.."בעזרקתו ובהשתדלותינו"
ת'אמת..כבר נמאס..
שימא- תשרדי גפם את זה..ח[=עזרא - ארכיון
שימא אני בשוק!עזרא - ארכיון
עבר עריכה על ידי אפרתית בתאריך כ"ב שבט תשס"ט בשעה 21:44
אנחנו ממש לא תמיד אומרות את זה, לוידעת לא שמעתי את דבורה אומרת את זה כ'כ וחוצמזה זה נכון!
תמיד אנחנו צריכים  את עזרתו ואת השתדלותנו!
ושימא זה נכוון.. אני בכלל לא כזה אומרת את זה..!עזרא - ארכיון
בכלל לא..זה רק המוטו של שרית והיא כותבתעזרא - ארכיון
את זה ביחד עם בס"ד בראש כל דף...
סתם..תעשו מה שבא לכם..זה סתם מצחיק אותי...
מה הבעיה שכותבים את זה בראש דף.. גמאני כותבת...עזרא - ארכיון
חח.. הרבה אנשים כותבים....עזרא - ארכיוןאחרונה
יאיי עברתי על 301 פורומים ביום אחד😓טעמי🍫
לאנורמליאיגנוטוס פברל

טוב, טכנית גם אני עשיתי את זה אבל לא ביום אחד...

ומה גילית?עשב לימון
הרבה דבריםטעמי🍫

א. שאני צריך לעזוב את הטלפון🫥

ב. שערוץ 7 היה בעבר הרבה יותר פעיל מהיום

ג. שאנשים פה פורקים את חייהם בצורה לא נורמלי ואני לא מבין למה, תכתבו לעצמכם בווטסאפ, או על דף

ד. שאני מתאים להיות פסיכולוג אבל לא באלי להיות אחד😐

ה. כנראה עוד כמה דברים שאין לי כוח לזכור או שאני לא אכתוב כי אני לא פורק פה את חיי😀

תובנות חשובותעשב לימוןאחרונה
גיבוש לסיירת, וכולם כבר השתחררועשב לימון
איכשהו אני לא בטוח שזו הנקודה..מקפיצים נטושיםאחרונה

אבל את בהחלט יותר ותיקה...

(מקום שקט אבל לא סגור)עשב לימון

@אני הנני כאינני 

 

מה שלומך וכו'?

 

רוצה שנפעיל את פורום צלילים ומוסיקה בצורה כלשהי?

בעד...אני הנני כאינני

יש לך רעיונות?

כן, כמהעשב לימון
קודם כל שרשור היכרות, שכולל כלי נגינה, קשר לעולם המוסיקה ואולי סגנון אהוב


אחר כך שרשורים בתדירות כלשהי עם שאלות מעניינות, כמו מי ער בצמ"ע אבל שקשור למוסיקה, ולעודד להעלות קטעי מוסיקה שמנגנים או מלחינים


וגם הייתי מוסיפה מידע בשרשורים, על תולדות המוסיקה, מוסיקאים ידועים ולמה הם ידועים וכו'

סבבהאני הנני כאינני

איך את רוצה שנחלק את העבודה ביננו?

אני אשמח להיות בצלליםעשב לימון
אתה תפתח את השרשורים
אוקיי.אני הנני כאינני

תרצי לבקש ממשה שיקדם אותנו כמנהלים בפורום שם?

אנחנו כברעשב לימון
מחילה, עכשיו ראיתי.אני הנני כאינני

אכפת לך אם לעבור לדבר במסרים או בש"א?

מתחיל להריץ עכשיו את ההרמה של הפורום.אני הנני כאינני

רק דבר אחד לא מובן לי (אני אדם שדי חולה סדר, ולא אוהב שיש דברים מיותרים במקומות שלא צריכים אותם אז - ) מה הקטע של האנשים עם ההגדרה "משתמש" כשנכנסים ל'ניהול פורום' שם? אצלי בפרוזה אין בכלל כאלה.. יכול להיות שזה פורום סגור עקרונית?

לא יודעתעשב לימוןאחרונה
מבחינתי בסדרעשב לימון
1/אנונימי (פותח)

צריך לפנות את הדירה עד יום חמישי, ואני לא יודע איך אני עומד לעשות את זה

אלו הים

אני זקוקה נואשות למקום לכתוב בואנונימי (פותח)

כל הפורומים נסגרו במהלך השנים. 

 

..נבוכי הדור

ריח טוב של מרחקים/זלדה;


"
משהו בתוכי
הוציא את ראשו מן הים
מתגעגע לקיום במילים.
עומדת אני כאותו קבצן
ועל לוח ליבי שיר
שמספר לכל עובר ושב
לכל רץ
על מחוזות כמוסים שבלב-
איזה טרוף
איזו בושה
להוביל זרים לשם.
גם השיר מבקש את נפשו למות,
כי עצים ואבנים נגעו בלא עדינות
בניגון.
השיר שעל לוח ליבי
עושה לי סימנים
שהשקיעה זרקה לו
טיפת זהב
כדי שאחזור ואשמח
אחזור ואשמח
בגשם שירד ביום שמש.
השיר לוחש אל נפשי:
אל תברחי,
אני שומע את צעדי ידידי.

מסוף העולם עד סופו
נודדים שירים
של כל עם ולשון
באים משלים ואותות,
ריח טוב של מרחקים
נודף מהם
אם לא נגעו בדרכם
בבאשת המים העומדים
או בדם.

אך יפה מכל השירים
הפרוכת הלבנה
שרקום עליה בחוט לבן:
לך דומיה תהילה

"

 

(זה יפה, המילים,
(לא רק של זלדה)
מרפא ומנחם

תודה
ו, סליחה

 

 

("הכאב שבתוכי
הוא רק מפני שלא מצאתי את דרכי,

...")

 

 

("כל מה שהאדם הוא יותר גדול, צריך הוא יותר לחפש את עצמו, יותר מסתתרת היא מהכרתו נשמתו העמוקה, עד שהוא צריך להרבות בהתבודדות, בהתעלות הרעיון, בהתעמקות המחשבה, בהשתחררות הדעה, עד שסוף כל סוף תתגלה אליו נשמתו, על ידי הזרחת קצת מזיוי אוריה..." (הרב, קובץ ח' פסקה קמ"ט)

..נבוכי הדור

קצת שבור
הילד

ולא יודע איך קרה
הגיע דווקא כשנשבר

 

(יש קדושה שהיא מחרבת
ובאמת
בעולם שהוא פנימי ואמיתי
החיים הולכים ונבנים
דווקא מאותה קדושה מחרבת)
(למרות ש, קצת קשה להבין שזו קדושה
כשעומדים מול המדבר)

 

הלב
צריך כלים
בשביל להקשיב לשירה
שירתם הטהורה של הציפורים

 

ורצה הילד
לתקן קצת את הכלים

שיוכל להקשיב
ולשמוע
ולהבין אולי קצת.

לא סותם אוזניו
מכין ליבו
ומקשיב
מטה אוזניו
לא-לוקיו

מפחד

אבל כוסף

שהשירה תציף את ליבו

ונזכר, ש,
גם מאחורי הדברים הקשים
העוברים
הוא עומד

הילד בוחר ללכת
אבל לא כנגד הציפורים
א-לא איתן

 

ותמיד נושא מבטו לשמיים. (משתדל,)

 

 

ורוצה לכתוב,
מילים
שלא מצליח

אז אולי, לשמוע מעט מאותן מילים אפשר,


(אולי כדאי לקרוא מה שכתב למטה,)

 

 

..נבוכי הדור

קשה לשלוח,
נכתב לפני כמה חודשים,
ו,
פשוט:

(ארוך גם, סליחה...קורץ)

 

העולם שאני
מרחב
חלל אינסופי

תהומות של הוי'ה
חלומות ומציאות משמשים בערבוביא
נסתר ונגלה מולכים יחד

 

כתר אחד
שירה חדשה-ישנה

 

ובעולם הזה
המון סוגים של חיים
וכל חי הוא גם בעל חיים

ולכל חי עת משלו

 

העת שלו לנהל עולמי לפי חייו

 

יש שאריות שואגים

והכל זועק עמהם

יש שהדגים שותקים

והכל שותק עמהם

יש שעף הנשר

וכל עולמי כמרחף

 

ועוד

ועוד

 

ואין עת שוה לשתי חיות

ואין חי'ה נוגעת במלכות חברתה

א-לא מקשיבה,

ומחכה...

 

 

למעט ציפור אחת

צנועה ורגועה

אשר מלכות כל החיות-מלכותה

 

ואין הדבר בכוח הזרוע

או שמא בדין ודברים

 

אין החיות כפויות לה
ואף היא אינה כפוי'ה עלי'הן

 

 

א-לא שעדינותה, מתיקות שירתה, 

היא היא נקודת מלכותה

 

אין היא שרה בזמני שתיקה

אך גם אין היא שותקת בזמני צעקה

 

ואעפ"כ תמיד תהי'ה לאות

שירתה

 

אין היא בורחת בזמנים של פחד

ואינה מנסה להשתיק שירתי

 

אין היא פוחדת שלא תשמע שירתה,

סמוכה היא, ובטוחה

 

 

 

בדרכי עולמי

דרך אחת על הקרקע

והמקום צר מלהכיל

 

לכן לכל חי'ה וחי'ה

עת לעבור בתוכה

 

ובעת הזאת

אין אף חי'ה יכולה

לשהות במחיצת חברתה

 

למעט ציפור אחת

שכנפי'ה פשוטות

 

אין היא מחפשת דרכה על הקרקע

אין היא צריכה חלק בין שאר החיות

 

בשל כך אין הדרך תהי'ה לה צרה

כי בעת תעבור חי'ה זו או אחרת

הציפור המאירה

תעוף מעלי'ה, ואיתה

 

 

 

ובשל כך עולמי

המצפה לשכינה

מחכה גם לה

לציפור החי'ה

 

...

..נבוכי הדוראחרונה
..נבוכי הדור

נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה'
לבי ובשרי ירננו א-ל א-ל־חי:

גם צפור מצאה בית 
ודרור קן לה 
אשר־שתה אפרחי'ה את־מזבחותיך 
ה' צבאו-ת מלכי וא-לקי:

 

..

 

 

 

לניגון קראתי ניגון פליאה
ואפשר ונכתב מגעגוע

 

 

..נבוכי הדוראחרונה
עבר עריכה על ידי נבוכי הדור בתאריך כ"א בסיון תשפ"ב 14:52

וכתבנו בספר
החיים למענך

 

אולי יעניין אותך