בס"ד
*נכתב ע"י מורה להיסטוריה ואזרחות בישיבת דרכי נעם פ"ת. האמת לאמיתה!!*
לקוראים, שלום.
כידוע לכם בשבועות האחרונים נתונים בתי הספר הדתיים הפרטיים בפ"ת ובתוכם מוסדות "דרכי נעם" למתקפה תקשורתית וציבורית חסרת תקדים סביב מה שמתואר כסירוב לקלוט תלמידים יוצאי אתיופיה.
לצערנו, רבים וטובים שאינם יודעים את העובדות לאמיתם (לצד כמה כאלה שדווקא יודעים היטב...) נפלו בפח של מסע השיסוי ונתנו את ידם להכפשת המוסד. הערב, הצטערתי לשמוע כי גם עמותת "מעגלי צדק" ( עמותה חשובה מאין כמותה שאנשיה בדרך כלל עוסקים בפעילות של צדק חברתי בצורה המעוררת הערכה וכבוד) "הצטרפה לחגיגה" ואנשי החינוך שלה אף טרחו לשלוח מערכי פעילות לתנועות הנוער בפ"ת שנועדו ללבן את הסוגיה באופן חד צדדי לחלוטין .
מתוך הנחה שהשבת בחלק מהסניפים אולי יהיו כאלו שיתייחסו למערכים אלו מצאתי לנכון בתאום עם ראש הישיבה והנהלתה להעמיד אותכם על דיוקם של דברים.
מיותר לתאר לכם את המקום הנכבד הניתן במוסדות העמותה לחינוך לאכפתיות למצוקות החברה, ליחס שיוויוני לכל מגזריה ולחינוך למען אחדות וקרוב. חינוך זה נעשה בכל הרמות מהיסודי ועד לפעילות השמינסטים (והשמינסטיות) במסגרת יום ההתנדבות השבועי. כך שלהאשים את המוסדות בחינוך לניכור אטימות וכו'-קצת מגוחך.
דרכי נעם חרתה על דגלה חינוך תורני המבוסס הן על תגבור היקף הלימוד התורני ואופיו והן על התאמה בסיסית של התלמידים (והמורים) לחינוך זה. ניתן להתווכח ולחלוק "במחלוקת שהיא לשם שמיים" על החלטות אלו לעומת האפשרות לקבל כל תלמיד ללא הגבלה, אולם זה נושא נפרד שאינו קשור לחלוטין לסיפור האתיופי.
עקרונות אלו מלווים את העמותה מזה שלושה עשורים ובגינם העמותה אינה מקבלת תקצוב מלא ממשה"ח והעיריה (לפרטים ראה את מבנה הישיבה...) ונאלצת להסתמך על תשלומי הורים המוכנים להקריב הרבה כדי שילדיהם ילמדו במוסדות מסוג זה . זוהי זכותם המלאה של הורים לעשות כן ויש לכבדה בדיוק כפי שיש לכבד הורים המעדיפים לשלוח את ילדיהם למוסדות הממ"ד הרגילים.
קבלת התלמידים למוסדות נעשית אך ורק על בסיס קריקטריון של התאמה לימודית ותורנית ללא הבדל עדתי, גזעי ושאר שטויות. כל הטוען אחרת הינו בגדר מוציא שם רע לפי כל הגדרה הלכתית או חוקית וחובת ההוכחה המלאה עליו.
עם כל הצער וחוסר "הפולקיטלי קורקט" לא ניתן להתעלם מהעובדה שעולים בני העדה האתיופית (ומדובר בעולים חדשים הנמצאים או רק יצאו ממרכזי הקליטה) אינם מתאימים לפי כל קנה מידה לימודי או תורני לישיבה, לכן ברור שקליטתם בהיקפים גדולים תפגע באופי המוסד באופן משמעותי.
הואיל ובתי הספר הממ"ד התלוננו ובצדק על כך שמשימת קליטת העולים מוטלת אך ורק עליהם, דבר המקשה מאוד על בתי הספר, נעשו מספר פניות לבתי"ס הפרטיים להשתתף במשימה זו. יש לציין כי מבחינה עקרונית למעשה בתי"ס הפרטיים אינם מחויבים לקבל עולים אלו הואיל ומעמדם הן מבחינה עקרונית ( ומבחינה כלכלית מבחינת הסיוע המוגבל הניתן ממשרד החינוך) זהה לבתי הספר החרדים, שכידוע אינם חולמים אפילו לקבל ולו תלמיד אחד ממוצא אתיופי...
למרות האמור לעיל, ובמידה רבה "לפנים משורת הדין" הסכימה העמותה להירתם לקליטת עולי אתיופיה המתגוררים בעיר. העולים שנקלטו במוסדות ושמספרם ב"ה עולה משנה לשנה זוכים לליווי מסור להם ולמשפחותיהם ומן הסתם אתם מכירים אישית חלק מהמקרים.
כדי לווסת את הקליטה נערכו דיונים עם כל גורמי החינוך בעיר ובסיומם הוחלט כי העולים יקלטו בבית הספר על פי המתכונת הבאה: 1) תלמידים לכיתות א' יקלטו על בסיס חלוקה שוויונית של מספר הנקלטים בין כל בתי הספר הדתיים בעיר פ"ת. 2)תלמידים בוגרים יותר יוכשרו בכתות נפרדות בבית הספר ותושלם השכלתם הכללית והתורנית לרמה שתאפשר שילובם בהקדם בכיתות ביה"ס. בתקופת ההכשרה יפעל ביה"ס לשילובם בפעילויות חינוכיות, חברתיות וניצול שעות הפנאי באופן שיאפשר קליטה מהירה ומירבית. תכנית זו מסתמכת על חוות דעת מומחים לפיה שילוב של תלמידים עם פערים וחוסרים מהותיים יגרום תסכול לתלמיד, רגשי נחיתות והנצחת פערים אשר יקשו על יכולתו להתמודד כשווה בין שווים עם שאר תלמידי הכתה. יש לציין כי שיטה זו קיימת בבתי ספר רבים ברחבי הארץ (כולל באלה שבהם לומדים ילדיהם של רבים ממשמיצי נעם) והיא מקובלת לחלוטין על דעת משרד החינוך. אמנם קיימת גם שיטה הדוגלת בשילוב התלמידים בכיתות הרגילות, אולם בשל אופי בי"ס , התקצוב החלקי של משרד החינוך המונע סיוע פרטני והדגשים שצוינו לעיל הוחלט להעדיף בבי"ס הפרטיים את המסגרת הנ"ל.
תוכנית זו הוסכמה על דעת רשויות החינוך בפ"ת והיא מגובה לחלוטין גם כיום על ידי רבים שאינם מזוהים עם הזרם התורני לאומי "הפנאטי והגזען" . ביניהם: ראש העיריה יצחק אוחיון, סיעת המפד"ל בעירית פ"ת בראשות מוטי זפט, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר בנצי דל וסיעת המפד"ל בכנסת בראשות יו"ר ועדת החינוך זבולון אורלב.
לצערנו, יש גורמים שמסיבות השמורות עימם עושים כל מאמץ לטרפד הסכם זה , תוך הסתת התקשורת )העטה כמובן על החגיגה) וצמרת משרד החינוך שאינה בקיאה בכל הניואנסים "וממרומי המשרדים בירושלים" מתרעמת על הגזענות וכו'.
העמותה נאלצת להתמודד כעת עם לחצים הולכים וגוברים יחד עם סתימת פיות מוחלטת בתקשורת (שגם אני עצמי חויתי) לכל נסיון להסביר את מורכבות הדברים, ייתכן ובלית ברירה יתגלגל הסיפור בסופו של דבר לפתחו של בג"ץ ואולי שם לא תיוותר לשופטים ברירה (אפילו בבג"ץ ....) אלא להבין את העניין לאמיתו ולא להתפס לשיסוי ולהסתה.
אשמח מאוד לתגובות
המשך חופשה נעימה
יוסי לונדין
*נכתב ע"י מורה להיסטוריה ואזרחות בישיבת דרכי נעם פ"ת. האמת לאמיתה!!*
לקוראים, שלום.
כידוע לכם בשבועות האחרונים נתונים בתי הספר הדתיים הפרטיים בפ"ת ובתוכם מוסדות "דרכי נעם" למתקפה תקשורתית וציבורית חסרת תקדים סביב מה שמתואר כסירוב לקלוט תלמידים יוצאי אתיופיה.
לצערנו, רבים וטובים שאינם יודעים את העובדות לאמיתם (לצד כמה כאלה שדווקא יודעים היטב...) נפלו בפח של מסע השיסוי ונתנו את ידם להכפשת המוסד. הערב, הצטערתי לשמוע כי גם עמותת "מעגלי צדק" ( עמותה חשובה מאין כמותה שאנשיה בדרך כלל עוסקים בפעילות של צדק חברתי בצורה המעוררת הערכה וכבוד) "הצטרפה לחגיגה" ואנשי החינוך שלה אף טרחו לשלוח מערכי פעילות לתנועות הנוער בפ"ת שנועדו ללבן את הסוגיה באופן חד צדדי לחלוטין .
מתוך הנחה שהשבת בחלק מהסניפים אולי יהיו כאלו שיתייחסו למערכים אלו מצאתי לנכון בתאום עם ראש הישיבה והנהלתה להעמיד אותכם על דיוקם של דברים.
מיותר לתאר לכם את המקום הנכבד הניתן במוסדות העמותה לחינוך לאכפתיות למצוקות החברה, ליחס שיוויוני לכל מגזריה ולחינוך למען אחדות וקרוב. חינוך זה נעשה בכל הרמות מהיסודי ועד לפעילות השמינסטים (והשמינסטיות) במסגרת יום ההתנדבות השבועי. כך שלהאשים את המוסדות בחינוך לניכור אטימות וכו'-קצת מגוחך.
דרכי נעם חרתה על דגלה חינוך תורני המבוסס הן על תגבור היקף הלימוד התורני ואופיו והן על התאמה בסיסית של התלמידים (והמורים) לחינוך זה. ניתן להתווכח ולחלוק "במחלוקת שהיא לשם שמיים" על החלטות אלו לעומת האפשרות לקבל כל תלמיד ללא הגבלה, אולם זה נושא נפרד שאינו קשור לחלוטין לסיפור האתיופי.
עקרונות אלו מלווים את העמותה מזה שלושה עשורים ובגינם העמותה אינה מקבלת תקצוב מלא ממשה"ח והעיריה (לפרטים ראה את מבנה הישיבה...) ונאלצת להסתמך על תשלומי הורים המוכנים להקריב הרבה כדי שילדיהם ילמדו במוסדות מסוג זה . זוהי זכותם המלאה של הורים לעשות כן ויש לכבדה בדיוק כפי שיש לכבד הורים המעדיפים לשלוח את ילדיהם למוסדות הממ"ד הרגילים.
קבלת התלמידים למוסדות נעשית אך ורק על בסיס קריקטריון של התאמה לימודית ותורנית ללא הבדל עדתי, גזעי ושאר שטויות. כל הטוען אחרת הינו בגדר מוציא שם רע לפי כל הגדרה הלכתית או חוקית וחובת ההוכחה המלאה עליו.
עם כל הצער וחוסר "הפולקיטלי קורקט" לא ניתן להתעלם מהעובדה שעולים בני העדה האתיופית (ומדובר בעולים חדשים הנמצאים או רק יצאו ממרכזי הקליטה) אינם מתאימים לפי כל קנה מידה לימודי או תורני לישיבה, לכן ברור שקליטתם בהיקפים גדולים תפגע באופי המוסד באופן משמעותי.
הואיל ובתי הספר הממ"ד התלוננו ובצדק על כך שמשימת קליטת העולים מוטלת אך ורק עליהם, דבר המקשה מאוד על בתי הספר, נעשו מספר פניות לבתי"ס הפרטיים להשתתף במשימה זו. יש לציין כי מבחינה עקרונית למעשה בתי"ס הפרטיים אינם מחויבים לקבל עולים אלו הואיל ומעמדם הן מבחינה עקרונית ( ומבחינה כלכלית מבחינת הסיוע המוגבל הניתן ממשרד החינוך) זהה לבתי הספר החרדים, שכידוע אינם חולמים אפילו לקבל ולו תלמיד אחד ממוצא אתיופי...
למרות האמור לעיל, ובמידה רבה "לפנים משורת הדין" הסכימה העמותה להירתם לקליטת עולי אתיופיה המתגוררים בעיר. העולים שנקלטו במוסדות ושמספרם ב"ה עולה משנה לשנה זוכים לליווי מסור להם ולמשפחותיהם ומן הסתם אתם מכירים אישית חלק מהמקרים.
כדי לווסת את הקליטה נערכו דיונים עם כל גורמי החינוך בעיר ובסיומם הוחלט כי העולים יקלטו בבית הספר על פי המתכונת הבאה: 1) תלמידים לכיתות א' יקלטו על בסיס חלוקה שוויונית של מספר הנקלטים בין כל בתי הספר הדתיים בעיר פ"ת. 2)תלמידים בוגרים יותר יוכשרו בכתות נפרדות בבית הספר ותושלם השכלתם הכללית והתורנית לרמה שתאפשר שילובם בהקדם בכיתות ביה"ס. בתקופת ההכשרה יפעל ביה"ס לשילובם בפעילויות חינוכיות, חברתיות וניצול שעות הפנאי באופן שיאפשר קליטה מהירה ומירבית. תכנית זו מסתמכת על חוות דעת מומחים לפיה שילוב של תלמידים עם פערים וחוסרים מהותיים יגרום תסכול לתלמיד, רגשי נחיתות והנצחת פערים אשר יקשו על יכולתו להתמודד כשווה בין שווים עם שאר תלמידי הכתה. יש לציין כי שיטה זו קיימת בבתי ספר רבים ברחבי הארץ (כולל באלה שבהם לומדים ילדיהם של רבים ממשמיצי נעם) והיא מקובלת לחלוטין על דעת משרד החינוך. אמנם קיימת גם שיטה הדוגלת בשילוב התלמידים בכיתות הרגילות, אולם בשל אופי בי"ס , התקצוב החלקי של משרד החינוך המונע סיוע פרטני והדגשים שצוינו לעיל הוחלט להעדיף בבי"ס הפרטיים את המסגרת הנ"ל.
תוכנית זו הוסכמה על דעת רשויות החינוך בפ"ת והיא מגובה לחלוטין גם כיום על ידי רבים שאינם מזוהים עם הזרם התורני לאומי "הפנאטי והגזען" . ביניהם: ראש העיריה יצחק אוחיון, סיעת המפד"ל בעירית פ"ת בראשות מוטי זפט, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר בנצי דל וסיעת המפד"ל בכנסת בראשות יו"ר ועדת החינוך זבולון אורלב.
לצערנו, יש גורמים שמסיבות השמורות עימם עושים כל מאמץ לטרפד הסכם זה , תוך הסתת התקשורת )העטה כמובן על החגיגה) וצמרת משרד החינוך שאינה בקיאה בכל הניואנסים "וממרומי המשרדים בירושלים" מתרעמת על הגזענות וכו'.
העמותה נאלצת להתמודד כעת עם לחצים הולכים וגוברים יחד עם סתימת פיות מוחלטת בתקשורת (שגם אני עצמי חויתי) לכל נסיון להסביר את מורכבות הדברים, ייתכן ובלית ברירה יתגלגל הסיפור בסופו של דבר לפתחו של בג"ץ ואולי שם לא תיוותר לשופטים ברירה (אפילו בבג"ץ ....) אלא להבין את העניין לאמיתו ולא להתפס לשיסוי ולהסתה.
אשמח מאוד לתגובות
המשך חופשה נעימה
יוסי לונדין