דברי תורה מטות-מסעי + צ'ופר..אמת מארץ

בס"ד

 

 

דבר תורה נקודתי

בפרשת השבוע אנו קוראים על דיני עיר מקלט. אדם שרצח נפש בשוגג, גולה לעיר מקלט. בעיר המקלט יושב הרוצח השוגג, לומד תורה מהלויים ושוהה שם עד עת פטירתו של הכהן הגדול. מדהים ומרתק לראות את השקפת היהדות על דרך שיקומו של השוגג, ועל ההבדל התהומי בינה לבין דרך הטיפול המצויה בימנו. כיום, פושע "קטן" נכנס לבית כלא על חטאו, שם הוא מתהלך בין פושעים גדולים, לומד הוא ממעלליהם ומרוע מעשיהם, נתקל הוא בגרועים שבבני האדם ומתחבר אליהם. למעשה – לעיתים הפושע יוצא גרוע מכפי שהוא נכנס.

לעומת זאת, מחנכת אותנו התורה לראייה גבוהה הרבה יותר. התורה מבינה כי אדם זה אינו פושע. הוא אומנם שגה וטעה, אך במהותו – אדם טוב הוא, יהודי צדיק החפץ לעשות אמת וישר. לאחר נפילתו, שולחת התורה את האדם לעיר המקלט. בעיר מיוחדת זו לומד האדם את תורת התשובה, יושב הוא בין לווים ותלמידי חכמים וזוכה הוא לינוק מתורתם.

במקום זה הוא יושב ומתבונן במעשיו, בוחן הוא את עצמו אל מול הלויים, בודק הוא את הבבואה הנשקפת לו במראה שהם מציבים בפניו, ומחליט להשתנות.

לקח חשוב מאין כמותו למדים אנו מסוגיית ערי המקלט. לומדים אנו על היחס הנכון לטעויותינו שלנו, על ההתייחסות הראויה לנפילותיהם של הסובבים אותנו, ועל דרכה של תורה בפתרונם.

שבת שלום!

 

 

 

דבר תורה מעמיק

קוראים אנו השבת את פרשת מסעי. נפגשים אנו בפרשה המסיימת את חומש במדבר וצועדת במעלה לקראת הכניסה לארץ. בתחילת הפרשה התורה מונה לנו את המסעות שעברו בני ישראל מרגע צאתם ממצרים, ועד ערבות מואב – שערי ארץ ישראל. מ"ב מסעות עברו בני ישראל עד שהגיעו לשערי הארץ המובטחת.

כשקוראים את המסעות שעברו בני ישראל, עולה באופן טבעי השאלה מדוע התורה מזכירה את כל המקומות שעם ישראל שכן בהם? אירועים רבים התרחשו בארבעים שנות השהות במדבר, ובכל זאת – התורה כותבת לנו אך ורק את הדברים הנצרכים לדורות, אם כן, מה המטרה באזכור כל המקומות שעברו בהם? שאלה נוספת המתעוררת בקריאת הפסוקים היא על הצורה בה התורה מכנה את המסעות. בתורה כתוב: "ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה', ואלה מסעיהם למוצאיהם". צריך להבין לשם מה נאמר פעם אחת "מוצאיהם למסעיהם" ופעם שנייה "מסעיהם למוצאיהם", ומה הסיבה שמוזכרים שני ביטוים אלו גם יחד.

ישנם שני סוגים של מסעות. יש מסע הנעשה בשביל לצאת מהמקום ממנו אתה מגיע, מטרת מסע זה הינו להרחיק לכת. המסע עצמו אינו חשוב, אולם היציאה חשובה. לעומתו, ישנו מסע הנעשה לשם ההליכה – אדם המטייל אינו חפץ להגיע בהכרח למקום מסוים, אין הוא בורח ולא מתחבא, הוא נהנה מעצם ההליכה.

יציאת מצרים וההליכה במדבר הייתה משולבת משני מסעות אלו גם יחד. מצד אחד – יצאו בני ישראל ממצרים, ומצד שני – היה טעם ומשמעות לכל שלב ושלב בדרך שהם עברו, המסע עצמו היה חשוב והכרחי.

כלל גדול מלמדים אותנו חכמנו זיכרונם לברכה: "אין אדם עומד על דעת רבו עד ארבעים שנה". 40 שנה הוא הזמן שהתורה מגדירה בתור התקופה שלוקחת לתלמיד להפנים ולהבין את כוונתו של רבו. במשך ארבעים שנה הסתובבו בני ישראל במדבר, ארבעים שנים של גלות נוראה ואיומה, מקום נחש שרף ועקרב. שנות נדודים כואבות של מלחמות ואכזבות, עליות ונפילות, חטאים והצלחות. תקופה ארוכה הסתובב עם ה' במדבר הגדול והנורא, והכין את עצמו.

בני ישראל הכינו את עצמם לשנות הגלות הארוכות, הם למדו כיצד עליהם להתנהג בשעות משבר וקושי, בזמנים של נזיפה ומרחק מבורא עולם, בעיתות של מלחמות והפסדים, כישלונות ומגיפות. ארבעים שנות ההליכה במדבר היוו הכשרה לגלות הארוכה של עם ישראל, גלות בית ראשון וגלות בית שני. כאב רחמן המקדים רפואה למכה - הקדים הקדוש ברוך הוא את מ"ב המסעות כהכנה לגלות.

יתר על כן, מסעות אלו הינם הכשרה למסעות השונים העוברים על כל אדם ואדם בדרכו. חכמי תורת הקבלה לימדו אותנו כי על כל יהודי ויהודיה עוברים מ"ב מסעות בחייהם הפרטיים. לכל אדם ואדם ישנם מ"ב שלבים שעליו לעבור במשך ימי חייו, ישנו מסע מוגדר וקבוע אשר עליו לצעוד בו, צעד אחד צעד, עד נקודת הסיום. אותם מ"ב מסעות שעברו בני ישראל במדבר היוו הכנה אף למסעות הפרטיים שלנו. למקומות בהם אנו נופלים, ולרגעים בהם אנו מצליחים. לנקודות העצירה ולשלבי ההתקדמות – לכל אותם חלקים המרכיבים את חיינו.

המסעות שחוו בני ישראל אכן היו "מסע למוצא" – מטרת המסע הייתה לצאת ממצרים, אולם בד בבד זו הייתה "מוצא למסע" – היציאה עצמה נעשתה לצורך המסע, בכדי לחוות, להבין ולהפנים את המסרים שקנינו לנו במדבר. ישנה חשיבות אדירה גם בציון המקומות עצמם, כל מקום ומקום מהווה התגברות נוספת, כל מסע מעיד על התקדמות בתהליך, על צעד נוסף לקראת נקודת הסיום. יש את המסע עצמו, החייב להיעשות, וקיים גם כל חלק וחלק - כל פטר ופרט ממנו שהוא נצרך והכרחי.

כשאדם מביט בצורה כזו על חייו, הם מקבלים משמעות אחרת. כשאנו מבינים שכל מקרה ומאורע שעבר עלינו בחיים תוכנן מראש ע"י בורא עולם, האב הרחמן. כשאנו זוכים ומעמיקים בנקודה זו שכל מה שחווינו והתנסינו – הכול נעשה לטובתנו, לפתע פתאום החיים כולם נראים אחרת לחלוטין. מבט זה מאיר באור מלטף את המסעות השונים שעברנו ושנעבור במשך חיינו – החלקים היפים שבהם, ואלה שפחות כאלה.

נזכור וננצור את הלקחים שאנו לומדים מפרשת מסעי. את הלמידה כיצד להתנהג בעת קושי, איך להתנהל בשעות משבר, איך לא להתגאות בהצלחות מסחררות – למדנו במ"ב המסעות. מסעות שאומנם הוציאו אותנו ממצרים, אך נתנו לנו הרבה יותר מאשר את ההגעה לארץ ישראל.

שבת שלום!

 

 

 

דברי התורה מעוצבים ומסוגננים:

https://docs.google.com/fileview?id=0B4-LdY_lo466OWFmY2M1MDAtOTVjMy00YThjLThmN2EtNjdmYjBlYzk1OGIx&hl=iw&authkey=CNSJ2KIK

 

 

 

דברי התורה השבוע לעילוי נשמת אמיתי בן ענת חנה,תהילה בת חיה ואלעזר בן שמחה. ולהבדיל - לרפואת אברהם יוסף בן שרה בלומה ואהרון חיים בן יוכבד

הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך