לזרוק את השכל?שירו למלך

היה לנו שעור עם איזה מישהו ( לא ברסלבר) שלימד מרבינו, אז הוא אמר שיש שלוש פעמים בלקוטי מוהר"ן שכתוב

בהם מצווה גדולה:

מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד

מצווה גדולה להרבות בסעודת שבת

מצווה גדולה לחדד את שכלו..

 

אז שאלתי היא לגבי המצווה הגדולה השלישית שרבינו אמר, אם הוא אמר שמצווה גדולה לחדד את השכל מאיפה כולם אומרים שרבינו אמר לזרוק את השכל? זה לא נכון לפי דעתי, רבינו אמר שחכמות אין צריכים כלל וצריך לנהוג בפשטות אבל יחד עם זאת לחדד את שכלו, ולא לזרוק את השכל כלל..

 

מה דעתכם?

יש לכם אולי פרושים על העניין?

פשוטyaar

בגלל זה צריך את שאר הדיבורים של רבנו

לזרוק את השכל זה באמונה ובעבודות-דהיינו תפילה ושאר משאבי החיים שצריך פשוט לעשות

בלי חוכמות אם זה תפילה מצוות וכו'

אבל מצווה לחדד את השכל זה הולך על הלימוד תורה שצריך ללמוד הכל ולהקיף הכל(חוץ ממה שלא כמבואר בחיי מוהרן חוכמות וחקירות)ופשוט ללמוד

האמת שגם איך ללמוד זה מבואר אבל זה רחב מדי

מקווה שעניתי בנקודות

מישהו יודע איפה כתוב בפירוש ברבינותיקון הכללי

"לזרוק את השכל"?

אני חושב שזה ביטוי שנכנס בשנים האחרונות, והוא לא הכי מדויק.

זה בדיוק מה שאני באה להגידשירו למלך

לא זכור לי בשום מקום שכך רבינו אמר, אלא נפוצה האמרה הזו של "לזרוק את השכל"...

אם יש מקורות וכו' כמובן שאשמח לשמוע ולהבין יותר .

yaar, אם יש לך מקורות אשמח

תודה

לזרוק את השכל זו סתם אמונה תפלהשפיפול

הדרך של ברסלב היא ההפך, תראה רבנים כמו הרב טייכנר שליט"א והרב קרמר שליט"א והרב גודולובסקי שליט"א , הם אנשי שכל מובהקים ובין הברסלבים המובהקים ישנם עוד הרבה כמוהם.

 

ישנו קטע בליקוטי מוהר"ן , תורה נ"ה , שמדבר על זה שכשהלב לא יכול להכיל את השכל , אזי הם מגיעים לאמונות כוזביות ומשם צמחה האמונה הטפלה שזורקים את השכל , אבל זה לא נכון.

בלי להשליך השכל אי אפשר להתקרב להצדיקהאטורי האנזו

לאף אחד בדור הזה אין שכל שיכול לקרב אותו לה' יתברך, הכל ככ מעורב טוב ורע, שקר ואמת שאיננו יכולים להתקרב לה' באמת.

רבינו אומר- יש רק דרך אחת לרפא משוגע.. והיא, שהוא יקשיב ללא משוגע ויקיים עצותיו.

 

הרב טייכנר וכו', גם הם משליכים השכל בכל מה שקשור לצדיק האמת ולאמונה. אין אמונה עם שכל ישר.

ואכן, מצווה לחדד מוחו, תלוי מתי. ברוב המקרים השכל רק מסבך אותנו.

 

 

אמר רבינו בחיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו

איך להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע לזרוק את השכל?

אמר-  כל מי שיצית אותי ויקים כל מה שאני מצוה בודאי יהיה צדיק גדול יהיה מה שיהיה. והעקר להשליך שכל עצמו לגמרי רק כאשר יאמר הוא יקים הכל כמאמרו. ואמר אז ענין עם נבל ולא חכם וגו'.

 

 

 

 

ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכג - לְקַשֵּׁר עַצְמוֹ לְהַצַּדִּיק שֶׁבַּדּוֹר

הָעִקָּר וְהַיְסוֹד שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ

לְקַשֵּׁר עַצְמוֹ לְהַצַּדִּיק שֶׁבַּדּוֹר

וּלְקַבֵּל דְּבָרָיו עַל כָּל אֲשֶׁר יאמַר כִּי הוּא זֶה, דָּבָר קָטן וְדָבָר גָּדוֹל

וְלִבְלִי לִנְטוֹת חַס וְשָׁלוֹם, מִדְּבָרָיו יָמִין וּשְׂמאל

כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'אֲפִילּוּ אוֹמֵר לְך עַל יָמִין שְׂמאל' וְכוּ'

וּלְהַשְׁלִיך מֵאִתּוֹ כָּל הַחָכְמוֹת, וּלְסַלֵּק דַּעְתּוֹ כְּאִלּוּ אֵין לוֹ שׁוּם שֵׂכֶל

בִּלְעֲדֵי אֲשֶׁר יְקַבֵּל מֵהַצַּדִּיק וְהָרַב שֶׁבַּדּוֹר

וְכָל זְמַן שֶׁנִּשְׁאָר אֶצְלוֹ שׁוּם שֵׂכֶל עַצְמי, אֵינוֹ בִּשְׁלֵמוּת

וְאֵינוֹ מְקֻשָּׁר לְהַצַּדִּיק

 

 

 

וכבר התבטא רבי נתן על עניין מעלת רבינו- ומרב חכמתו ועוצם השגתו המופלאה, הבין מיד שאין צריכים שכל בעבודת ה' כלל, רק עיקר היהדות הוא תמימות ופשיטות.

 

 

רק מי שמבטל את השכל לגמרי, רק הוא זוכה להשיג את מה שיש מעל השכל.

אז איך מבטלים את השכל לגמרי? ואיך מגיעים לאמונה שהיא לא נובעת מהשכל, אלא רק אמונה בלבד, בלי שום שכל כלל?

כי עליך לזכור, כי כל זמן שהאמונה של האדם מעורבת עם שכל, הרי שהוא לא יוכל לעבור את החלל הפנוי אל האין סוף, כי בחלל הפנוי אין שום שכל כלל... ולכן קריטי שלא יהיה שכל כלל, אלא רק אמונה בלבד...

קטע מחזק מאד. שווה הקשבההאטורי האנזו
אז מה קורה 'וזה'האטורי האנזו

כותרת שנונה ומתחכמת אך עם זאת פונה אל המכנה המשותף הגדול והרחב ביותר, כלשהי.


בודאי שאלתם עצמיכם לא פעם, כמה קלוריות יש בחציל על האש והאם עוד אנשים גיגלו לפני את מה שאני מגגל ומה אפשר ללמוד מהסיפור של רות ובועז.
הו, א"כ..
<א"כ= 'אז ככה' ולא 'אם כן' כמו שסברו בדורות הקודמים, שכן, הם חיו בדורות הקודמים>

כמו שאתם כבר יודעים, רות המואביה היא דמות עגולה שלא בוחלת באמצעים להשיג את האמת. במאמר 'הלזה' <ויש עוד הרבה מאיפה שזה הגיע!> אנו ננתח את רצף הארועים ההיסטרי עד לרמה ודקויות כאלו עד כדי שאם הייתי מכתיב לכם אותו, העיפרון היה מעלה עשן.
<ע"ע הלל מורה ל sea-fruit / ארטילריה/200 מילים בשניה/שבר באצבע/ציפורנים סדוקות וחומר לימוד שנכנס טוב טוב לווריד> אז תזהרו! למדתי אצל הטובים ביותר! תקראו טוב טוב. אה וגם לי יש עיניים בגב! רק שהשיער קצת מסתיר. ועדיין! אבל לא על זה רציתי לדבר, מי שרוצה לדבר על זה יכול ללנקק מכאן עכשיו!
http://www.beok.co.il/Forums/%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%9D_%D7%94%D7%A1%D7%A8%D7%AA_%D7%A9%D7%99% D7%A2%D7%A8

א"כ
רות המואביה מסמלת את האדם הגרוע שבגרועים, משום שבאה היא מהמקום השפל והמאוס ביותר- מואב-, וכידוע עמון ומואב מסמלים את המקומות השפלים ביותר, עד כדי כך שגם חל איסור לגיירם ולספחם לעם ה' כמו שנאמר "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'". עד כאן בסדר, כן?

ובאם נביט ונתבונן בכור מחצבתם של עמון ומואב, אחרי הפיכת סדום ועמורה ברחו לוט ושתי בנותיו למערה, יזמה הבת הבכורה רעיון נועז ומתועב לשכב עם אביה, ואף עשתה מעשה,
ולא זאת ועוד הגדילה עזותה מאוד וקראה לבן הנולד "מואב", כלומר זה נולד מאב, לא התביישה במעשה ואף דאגה לפרסם אותו.
ואילו אחותה הצעירה שגם נגררה אחריה.. אך עם זאת לא העזה לפרסם חטאה וקראה לבנה הנולד "בן עמי"- עמון.

וכמובן שמעשה הראשונה הרבה יותר חמור מהשניה,
וכן רש"י בפירושו כתב- "זו שלא היתה צנועה פירסמה שמאביה הוא.
אבל הצעירה קראתו בלשון נקיה"

ומהיכן מגיעה רות? אהא! דווקא ממואב! זה קטע, לפעמים נדמה שמי שהכי למטה הוא הכי זוכה. ואל תגידו לי 'נכון', אני אמרתי את זה הרגע! מעתיקנים
נראה לי שמחר אלך לבקש ברכה מההומלס ליד הבית שלי. בכל זאת, אולי זה יועיל לי, חיי נצח בחמישה שקלים. טוב, סתם, אין לי באמת הומלס ליד הבית. אתרע גורלי ולא אתרע גורלי ונולדתי למשפחה אמידה מאד. אליטיסטית. מאלו שמתקלחים במי עדן ואוכלים קוסקוס מהצלחת של הלווין. אגב, למישהו יש לתרום כרטיס לאומן חנוכה? נוו, התוכי המדבר שלי אילם! החתולה שלי אלרגית לחתולים! הגיע הזמן שתעשו משהו מועיל!
זה קצת אירוני, ?don't ya think
אבל האמת היא שפעם באמת הכרתי איזה הומלס והייתי הכי חבר שלו מכולם, הייתי יושב אתו שעות על המדרכות, על איי תנועה, מקשיב לסיפורים שלו מהתקופה שבגרוש היה חור נוסח 'אני יש לי והיה לי גם' 'ואני גם מייבא רשיונות ייבוא' אנד סטאפ, הוא היה מממבל ואני הייתי מקשיב, אני הייתי מקשיב והוא היה מממבל ואז, ביום בהיר אחד, שהפך ליום שחור אחד ספציפי, הוא קיבל דירה מעמידר ומאז לא התייחס אלי יותר! as if היה מתנשא עלי לייק דר איז נו טומורו, שאין לו זמן וכל זה.
טוב, די, חפור חפרתם. רוצים את הסיפור האמיתי במלואו? הנה- באמת הכרתי הומלס קצת מבולבל, הוא אכן קיבל דירה מעמידר, באמת היינו חברים טובים והוא ממש אהב אותי כי אני 'שווה' ולפני שנתיים בערך הוא נפטר. אפשר להמשיך?

אא"ה ה"כ?

<אז איפה היינו, הו, כן>
אז רות מגיעה לא פחות ולא יותר ממואב, כלומר משפל שפל המדריגה. רות עצמה היתה כידוע, נסיכה, בתו של עגלון מלך מואב כמאמר חז"ל, ואעפ"כ הסכימה לוותר על מעמדה המכובד ועל חיי הפאר הנוחות והמותרות, והלכה עם נעמי בנסיון להסתפח לעם ה',ואף הסכימה ללקט שבלים יחד עם כל העניים והאביונים
רות הופכת מנסיכה מכובדת לקבצנית מושפלת מרצונה הטוב.
וכל המתבונן על מעשי רות ומסירות נפשה, מתמלא בהתפעלות והערצה למראה אצילות נפשה.

איזה סיפור יפה, נכון? הא? הא? אז רגע, הולד יור הורסס. לפני שאתם מתעלפים מעוצמתו הרבגונית של הסיפור, מתרפקים על זכרונות מהעבר ונתלים ברגע של 'מה אתם.. הייתם עושים' אם הייתם רות הנסיכה, או סתם סופרמן או בולי איש השלג
כי בדיוק אז, הו, אז, חל מפנה דרמתי בעלילה.
<לקבלת צליל רקע דרמתי בעלילה לחץ כאן>
http://www.dramabutton.com/



נעמי שולחת את רות להיפגש עם בועז על מנת שיגאל את נחלתו של בעלה המנוח ואותה <את רות> וכאשר פוגשת רות את בועז ומבקשת ממנו שיגאלנה, אומר לה בועז:

"וַיֹּאמֶר בְּרוּכָה אַתְּ לַה' בִּתִּי..

הֵיטַבְתְּ חַסְדֵּךְ הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן לְבִלְתִּי לֶכֶת אַחֲרֵי הַבַּחוּרִים אִם דַּל וְאִם עָשִׁיר:

וְעַתָּה בִּתִּי אַל תִּירְאִי..
כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה לָּךְ כִּי יוֹדֵעַ כָּל שַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ:

וְעַתָּה כִּי אָמְנָם כִּי גֹואֵל אָנֹכִי..

וְגַם <אבל> יֵשׁ גֹּואֵל קָרוֹב מִמֶּנִּי:
<מיהו הגואל הקרוב יותר מבועז? תיכף נדע, אבל בינתיים נסתפק בכך שזה אדם ששמו- 'טוב'>

לִינִי הַלַּיְלָה וְהָיָה בַבֹּקֶר אִם יִגְאָלֵךְ טוֹב, יִגְאָל. וְאִם לֹא יַחְפֹּץ לְגָאֳלֵךְ וּגְאַלְתִּיךְ אָנֹכִי חַי ה' שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר:"


בועז אומר לרות- היטבת חסדך האחרון מהראשון. הראשון שעליו דיברנו בהמון שבחים הוא- חסדך הראשון שעשית שהלכת אחרי נעמי במסירות נפש שכזו ועזבת את עמך וכל תענוגי העולם הזה והעושר והכבוד שהפקרת למען ה' יתברך.
זה החסד הראשון.


וזה אמנם מעשה גדול עד למאד, אך המעשה האחרון שעשית שבחרת להינשא לי לבועז ולא חפצת באחרים עולה על מעשך הראשון. <מה? וואט? איך?!!> <איך יכול להיות שזה שרות בחרה בבועז יותר גדול מכל התלאות שעברה, איך, איך, איך יכול להיות, איך?>


ולכאורה נראה שבדיוק להפך המעשה הראשון נראה בהרבה יותר גדול מהמעשה האחרון!?
ומדוע אם כן אומר לה בועז היטבת חסדך האחרון מן הראשון?

אלא וודאי שישנו כאן מסר לכל אחד ואחד מאיתנו.
זוכרים שאמרנו שרות מסמלת את הגרוע שבגרועים? שבאה ממקום שפל כזה, מואב וכו'?

אז בועז מסמל את הצדיק יסוד עולם.

כמאמר הזוהר הק'-
אמנם מעשך הראשון, שזכית להבחין בין השקר של מואב ושאר אומות העולם, לבין האמת של עם ישראל ואף מסרת נפשך ועזבת את עמך ואלוהייך ובחרת להסתפח לעם ה', הוא מעשה גדול מאד,

אך מעשך האחרון, בו זכית להבחין בין האמת של עם ישראל בכלליות לבין האמת היותר אמתית, שהיא האמת לאמיתה
והיא-
ההתקרבות לצדיק האמת שאותו מסמל בועז, חוסר ההתפשרות של רות על אף אחד אחר והבחירה דווקא בבועז, מעשה זה הוא גדול בהרבה מהקודם,

למה?

שהרי להבחין בין שקר גמור, לאמת, לא קשה כל כך כמו להבחין בין האמת לאמת לאמיתה. <!>

כך גם האדם שזכה לשוב בתשובה ולהתקרב לאמת ולקיום התורה והמצוות, אמנם המעשה שעשה גדול מאוד, אך זה שזוכה להבחין בין האמת הכללית, לבין האמת באמת ולהתקרב לצדיק האמת ולא מוכן להתפשר על "סתם צדיק" או רב, אדם זה ראוי להערכה באמת.

ובאמת למה רות מתעקשת דווקא להתקרב לבועז ולא מוכנה להתפשר על פחות? מה יש לבועז להציע לרות שאין לאחרים?
התשובה לשאלה זו נמצאת בדברי בועז עצמו כאשר הוא אומר לרות:

" וְעַתָּה כִּי אָמְנָם כִּי גֹאֵל אָנֹכִי וְגַם יֵשׁ גֹּאֵל קָרוֹב מִמֶּנִּי:
לִינִי הַלַּיְלָה וְהָיָה בַבֹּקֶר אִם יִגְאָלֵךְ טוֹב יִגְאָל וְאִם לֹא יַחְפֹּץ לְגָאֳלֵךְ וּגְאַלְתִּיךְ אָנֹכִי חַי ה' שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר"



כאשר פשט הדברים הוא כך- נעמי היתה אלמנתו של אלימלך, נכון?
לאלימלך היו שני אחים ושמם- 'שלמון' ו'טוב'.
בועז היה בנו של שלמון. כלומר, אחיינו של טוב, נכון?
אז יוצא מכאן של'טוב' יש זכות קדימה לגאול את נחלת אבימלך אחיו. כי הוא אחיו,דה. ובועז הוא רק אחיין.

כלומר- טוב, יותר קרוב לנעמי, מאשר בועז. ולכן העדיפות לגאול את נחלת אבימלך ניתנת לטוב בראשונה. ואחכ תוצע לבועז, אם טוב לא ירצה.

האם טוב ירצה לוותר? הממ..


בועז אמר לרות המתיני עד הבוקר ואז נראה באם הגואל הקרוב ממני <שזה 'טוב'> יגאלך, מה טוב ובאם הוא לא יחפוץ לגאלך אזי אני אגאלך.


ואכן בבוקר שואל בועז את טוב האם חפץ הוא לגאול את נחלת אחיו וטוב עונה בחיוב,
אך
כאשר
נודע לו ש"בעסקת החבילה" כלולה גם רות המואביה, משך ידו מכל הענין כמו שנאמר:

"וַאֲנִי אָמַרְתִּי אֶגְלֶה אָזְנְךָ לֵאמֹר קְנֵה נֶגֶד הַיּשְׁבִים וְנֶגֶד זִקְנֵי עַמִּי אִם תִּגְאַל גְּאָל וְאִם לֹא יִגְאַל הַגִּידָה לִּי וְאֵדְעָה כִּי אֵין זוּלָתְךָ לִגְאוֹל וְאָנֹכִי אַחֲרֶיךָ= עד כאן בועז שואל את טוב.

וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֶגְאָל: = טוב עונה.. טוב.

וַיֹּאמֶר בֹּעַז בְּיוֹם קְנוֹתְךָ הַשָּׂדֶה מִיַּד נָעֳמִי וּמֵאֵת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה אֵשֶׁת הַמֵּת קָנִיתָה לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ:= בועז מבשר שרות כלולה בעסקה.

וַיֹּאמֶר הַגֹּואֵל לֹא אוּכַל לִגְאָל לִי פֶּן אַשְׁחִית אֶת נַחֲלָתִי.. גְּאַל לְךָ אַתָּה אֶת גְּאֻלָּתִי כִּי לֹא אוּכַל לִגְאֹול"= טוב מוותר.

כלומר טוב מסכים באופן עקרוני לגאול את נחלת אחיו אך 'לרדת' לעומק הקליפות נמוך כל כך ולהתעסק עם הגרוע שבגרועים, שאותו מסמלת רות המואביה כאמור, זה כבר 'גדול עליו',ובועז הוא היחיד המוכן להסתכן ולגאול את רות, משום שבועז מסמל את הצדיק הגדול ביותר המוכן לערוב ולהסתכן גם בעד הגרוע שבגרועים, ולכן שמו בועז מלשון בו-עז שנמצאת בו עזות דקדושה.

ולכן בוחרת בו דווקא רות , משום שמצד אחד יודעת ומכירה היא את מדרגתה הפחותה והשפלה ומצד שני ראתה את גדולתו העצומה של בועז הצדיק והוא גם היחידי המוכן לתת לגרועה שכמותה סיכוי, לכן בוחרת היא בו ולא מוכנה להתפשר על פחות ממנו.


ועל כגון זאת כתב רבי נחמן [ליקוטי מוהר"ן ל]:

"עַל כֵּן אֵין לְהָאָדָם לוֹמַר:
דַּי לִי אִם אֶהְיֶה מְקֹרָב אֵצֶל אִישׁ נִכְבָּד וִירֵא ה', אַף, שֶׁאֵינוֹ מֻפְלָג בְּמַעֲלָה,
כִּי הַלְוַאי שֶׁאֶהְיֶה מִקֹּדֶם כָּמֹהוּ.
אַל יֹאמַר כֵּן, כִּי אַדְּרַבָּא, כְּפִי מַה שֶּׁיֵּדַע אֱנָשׁ בְּנַפְשֵׁהּ גֹּדֶל פְּחִיתוּתוֹ וְגֹדֶל רִחוּקוֹ שֶׁנִּרְחַק מְאֹד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּנַפְשׁוֹ. וּכְמוֹ כֵן כָּל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא מְרֻחָק בְּיוֹתֵר, צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ לְנַפְשׁוֹ רוֹפֵא גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד, הַגָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר, דְּהַיְנוּ שֶׁיַּחֲזִיר וִיבַקֵּשׁ תָּמִיד לִזְכּוֹת לְהִתְקָרֵב לְהָרַבִּי הַגָּדוֹל מְאֹד מְאֹד. כִּי כָּל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר, צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר"



וממילא מובן מדוע בועז משבח כל-כך את רות על בחירתה בו ואומר לה "היטבת חסדך האחרון מן הראשון".

ובזוהר חדש על מגילת רות נאמר: "אבל ליני הלילה, הוי השתא בגלותא, ואנהיגי לבניך תמן באורייתא ובעובדין טבין. ואם יסהדן עליך עובדין טבין למפרוק לך, יפרוק. ואם לאו, וגאלתיך אנכי. חי ה' שכבי עד הבקר, עד דייתי צפרא ונהירו דפורקנא"


תרגום- אבל ליני הלילה, כלומר, תהי עכשיו בגלות ותנהיגי את בנייך בתורה ובמעשים טובים ובאם יבואו ויעידו עליך מעשיך הטובים לגאלך, אזי תגאלי בזכותם, ובאם לאו (כלומר לא תהיה לך ולבניך תורה ומעשים טובים שבזכותם יגאלו) אזי וגאלתיך אנכי.

וכן נאמר במדרש:" ליני הלילה, בעולם הזה שכולו לילה, והיה בבוקר, אם יגאלך טוב יגאל,
והיה בבוקר, כלומר, בעולם שכולו טוב, אם יגאלך טוב יגאל, זה הקב"ה שנאמר טוב ה' לכל, ואם לא יחפוץ לגאלך, וגאלתיך אנכי חי ה' שכבי עד הבקר".

מ ד ה י ם עד כמה גדול הכח של הצדיק! שניה, מתעלף!

ואם כן בועז המסמל את הצדיק יסוד עולם, מבטיח לרות המסמלת את נשמות ישראל בדור האחרון, הנמצאות בשפל המדריגה בלי שאף אחד יתן להם סיכוי ואפילו הקב"ה כביכול לא מוכן,
ואותו צדיק הוא ורק הוא מוכן לערוב בעדם ולהצילם, ובאם זוכה האדם להכיר את אותו צדיק, ומשפיל גאוותו ומגיע אליו, באמונה שלימה והכנעה גמורה, ומשליך את כל החכמות המדומות שלו, ומשתדל לציית לדברי ועיצות הצדיק, אזי על אותו אדם נאמר "היטבת חסדך האחרון מן הראשון".

אז מי זה הצדיק הזה שקורא תיגר על התאוות שלי באומרו שיכול להוציא אותי מהבוץ???

א"כ
מצד אחד אנו רואים שאכן קיים צדיק כזה שאותו שלח ה' להצילנו ולרפאנו ובפרט בדור האחרון, דור עקבתא דמשיחא שעליו נאמר 'כי דור תהפוכות המה' ועוד נאמר 'ותרד פלאים' ועוד דברים רבים. ואם נזכה להתקרב אליו ולבחור בו כמו רות אזי הוא ורק הוא יושיענו.

אבל..
מצד שני.. ייתכן שלא נדע מיהו אותו צדיק גדול? ייתכן שה' לא ישאיר לנו איזשהי דרך וקצה חוט, למצוא את רופא הנפשות הזה?

אם תאמר כך, הרי זה כמו לאפות פיתה ולהשליך לבאר, אין עניין בכך. מה עשינו בכך?!
הרי לא יתכן ולא יעלה על הדעת, שהקב"ה מצד אחד ישלח לנו פתרון וישועה לצרותינו, ורופא לתחלואי נפשינו
ומצד שני לא יתן לנו ואפילו לא 'קצה חוט' ודרך איך לגלות ולהתקרב אל אותו 'רופא נפשות', שהרי אם כן 'נפל פיתא בבירא'?!



ומי הוא אם כן אותו רופא נפשות ואותו גואל המוכן לגאלינו כדוגמת בועז הצדיק?

ובכן רבי נחמן גילה לנו זאת בפירוש בצורה ברורה לחלוטין ואמר:

* "אמר לאחד, שהכח שהיה לדוד המלך ע"ה לומר שמונה פעמים: אבשלום בני, בני וע"י זה העלה אותו משבעה מדורי גיהנום והכניסו לגן-עדן, כמו שאמרו רז"ל,
זה הכח יש לו גם-כן, שהוא יכול להעלות בדיבור בעלמא את האדם מכל השבעה מדורי גיהנום ולהכניסו לגן-עדן". (חיי-מוהר"ן רח"צ)

* "אמר אותי צריכים העולם; לא מבעיא אתם, כי אתם יודעים בעצמכם איך אתם צריכים אותי, אלא אפילו כל הצדיקים צריכים אותי, כי גם הם צריכים להחזיר אותם למוטב, וגם אפילו אומות העולם צריכין אותי, אך דיו לעבד להיות כרבו" (שם ר"נ)

* "אמר אני איש פלא ונשמתי פלא גדול" (שם רנ"ו)

* "פעם אחת אמר: הייתי סבור, שהיצר הרע שלי אומר לי, שאין מי שינהיג את בני הנעורים כמוני; עכשיו אני יודע בבירור שאני מנהיג הדור יחידי בעולם, ואין מנהיג כמוני" (שם רנ"ח)

* "אמר:כל מה שמשיח יעשה טובות לישראל אני יכול לעשות" (שם רס"ו)

* "שמעתי בשמו שאמר, שהשיג יחידה בתכלית מדריגה עליונה" (שם רס"ז)

* "פעם אחת דיבר עמי מעניין שאי אפשר להיות איש כשר באמת כי-אם כשמתקרבים להצדיק האמת שבדור" (שם רצ"ט)

* "אמר:אני אין לי מה לעשות בזה העולם כלל, כי בשבילי איני צריך לעשות כלל, רק באתי לעולם לקרב נפשות ישראל להשם יתברך, אבל איני יכול לקרב כי-אם מי שבא אצלי ומספר לי חסרונו, אני יכול לתקנו" (שם ש"ז)

* "אמר:כל מי שיציית אותי ויקיים כל מה שאני מצוה, בוודאי יהיה צדיק גדול, יהיה מי שיהיה, והעיקר-להשליך שכל עצמו לגמרי; רק כאשר יאמר הוא, יקיים הכל כמאמרו" (שם ש"כ)

* "אמר:אני נהר המטהר מכל הכתמים" (שם של"ב)

* "כבר הבטיח רבנו ז"ל וייחד שני עדים כשרים על זה, שכשיסתלק כשיבואו על קברו ויתנו פרוטה לצדקה ויאמרו אלו העשרה פרקי תהלים (התיקון הכללי), אז יניח רבנו עצמו לאורך ולרוחב, ובוודאי יושיע לזה האדם.
ואמר שבהפאות יוציא אותו מהגיהנום, אפילו אם יהיה אותו האדם איך שיהיה, אפילו אם עבר מה שעבר, רק מעתה יקבל על עצמו שלו ישוב לאוולתו חס-ושלום.

ובלילה שקודם הסתלקותו אמר:מה לכם לדאוג, מאחר שאני הולך לפניכם; ומה אם
הנשמות שלא הכירו אותי כלל מצפים על התיקונים שלי, מכל שכן אתם.



וכן אפילו אלו שלא זכו להכיר את רבנו ז"ל בחייו, כשיבואו על קברו הקדוש ויסמכו עליו
וילמדו ספריו הקדושים וירגילו עצמם לילך בדרכיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, בוודאי יש להם על מה שיסמוכו.
אשריהם, ואשרי חלקם, ולא יאשמו כל החוסים בו, כי כבר גילה דעתו בכמה לשונות בפירוש וברמז, שכל מה שעוסק עימנו אינו בשבילנו לבד כי-אם את אשר ישנו פה ואשר איננו פה."
(שם רכ"ה)

ובכן לסיכום אמרו חז"ל:
"יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום",
וכנגד היצר הרע החדש והמשודרג, חייב האדם גם כן להתחדש בכלי נשק ובתכסיסי מלחמה חדשים ומשוכללים יותר.

וכל בר-דעת מבין, שאם יבוא היום סנחריב עם צבאו העצום, או צבא האימפריה הרומית עם כלי מלחמתם המיושנים, לא נצטרך להעמיד כנגדם צבא שלם כדי לנצחם ויספיקו כמה טנקים או מטוסים בודדים, כדי להכניעם וזאת משום שלנו ישנם כלי מלחמה משוכללים בהרבה יותר מהם.
כך-גם ברוחניות, באם האדם ידבק רק בצדיקים הקדמונים ובתורתם, אשר תורתם ועיצותיהם הושיעו לעם ישראל בדורות הקודמים(ובוודאי שאין הכוונה חלילה-וחס לזלזל בם או בתורתם הקדושה)

אך בדורנו, אשר היצר הרע השתכלל כל-כך, וגם ירדה לעולם טומאה נוראית של כפירה ואפיקורסות, אזי אותם 'כלי-נשק' ו'טכסיסי-מלחמה' מיושנים שהיו טובים בדורות הקודמים, לא יועילו כבר כנגד היצר-הרע החדש.

ובוודאי שהקב"ה שחפץ באמת בתקנתינו, נתן ויתן לנו גם הפתרון לבעיותינו, שהרי כידוע הקב"ה מקדים ומכין תרופה למכה, והיא צדיק הדור ותורתו, אשר הוא ורק הוא כאמור יכול להצילנו, וכל אשר עלינו לעשות הוא לבוא אליו באמונה והכנעה, כמו שעשתה רות המואביה שבאה לבועז,ועל-ידי מעשה זה של רות זכתה והבטיח לה בועז שיגאלנה וגם זכתה שממנה יצא משיח צדקינו, ובאם נלך בדרכה אזי בוודאי יגאלנו, כפי שהבטיח לנו כבר, אמן וכן יהי רצון.

אז יש כאן סתירהשירו למלך

וזה בדיוק מה ששאלתי.

מצד אחד רבינו אומר שמצווה גדולה לחדד את שכלו, מצד שני הוא אומר לנו לזרוק את השכל..

אז השאלה היא מה הפתרון לקושיה זו, yaar נתן כבר נקודת מבט שלו על הסתירה, אבל אשמח לשמוע עוד...

אין סתירה. הנק' מבט של יאיר נכונה.האטורי האנזו

אמונה היא מעל השכל, לכן לא שייך לעבוד עם חכמות.

כמו שמצינו שה' אומר למשה- שתוק, כך עלה במחשבה. ורבינו מסביר שה' אמר למשה- אל תפעיל פעולה של דיבור, רק הקשב וע"י כך- תעלה- לעולם המחשבה שזה עולם גבוה משל דיבור. שזה עולם שכל ועולם אמונה.

שתוק וע"י כך, עלה במחשבה.

 

אין סתירה משום שזה לא אותו עניין. אמונה ושכל הם שני דברים שונים, זו הדעה לגבי זה וזו הדעה לגבי זה. זה לא שהדברים סותרים את אותו נושא.

או של יער* מה שלא יהיה.האטורי האנזו
לא רק אספרטם ואסולפס K ממתיקים.האטורי האנזואחרונה

 

ויטמינים להמתקת דינים שיחזירו לך את החיוך לפנים-

 

1. על כל צרה שלא תבוא יאמר נוסח זה שתיקן החסיד האדמו"ר ר' אהרון ראטה זצוק"ל וזיע"א (בעל "שומר אמונים") וכשיאמר זאת בכוונה גדולה ובאמונה שלימה ינצל מכל צרותיו-

 

אני מאמין באמונה שלימה שזה הצער והיסורים שבאו לי הם בהשגחה פרטית מעם ה' יתברך

והנני מקבלם עלי באהבה וכל זה בא לי מסיבת עונותי הרבים וצדיק  אתה ה' על כל הבא עלי כי אמת עשית ואני הרשעתי

ויהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שיהיו אלו היסורים לכפרה על עונותי הרבים ולהקל בזה צערן של ישראל

והנה מצד הדין הייתי צריך לפרט ולשוב ולהתוודות על החטא ועוון שבסבתם באו לי אלו היסורים, אבל גלוי וידוע לפניך שאין אתי יודע עד מה.

לכן יהי רצון מלפניך אבי בשמים שתמחק ותשרש החטא ועון ופשע שגרמו לי אלו היסורים, וימתקו כל הדינים מעלי ומעל כל ישראל, ויתהפכו כל הצרופים לטובה, וימשכו חסדים טובים ומגולים לנו ולכל בית ישראל עד עולם אמן.

 

 

*** ואם יאמר זה הנוסח אזי מתמתקים ממנו בעזרת השם, כל הדינים ויתהפכו כל הצירופים לטובה, ויהיו הייסורים כפרה לכל עווניתו בפרט אם ירגיל את עצמו לומר זאת גם על כל דבר קטן, אז אין שעור לגודל נחת הרוח שיגרום להקב"ה בזה, ושמחה בכל העולמות, כי דרכו של אלוקינו לנסות את האדם באמונתו, ואם נתחזק באמונת השם אזי אם נגזרה, ח"ו, ימתק הדין מעליו.

 

 

 

2.  13עיקרים.

   שיאמר בכל יום מובטח לו שיצליח בכל מעשיו ועסקיו:

 

הרי אני מאמין באמונה שלמה בשלוש - עשרה עיקרים של התורה הקדושה

 

א.שהקב"ה מצוי ומשגיח.

ב.והוא אחד.

ג.ואין לו גוף ודמות הגוף.

ד.ושהוא קדמון קדומים.

ה.ואין עבודה לזולתו.

ו.ויודע מחשבות בני אדם.

ז.ונבואת משה רבינו עליו השלום אמת.

ח.ושהוא אדון לכל הנביאים.

ט.ושהתורה נתונה מהשמיים.

י.ושלא תשתנה בשום זמן חו"ש.

יא.ושהקב"ה מעניש לרשעים ומשלם שכר לצדיקים.

יב.ושיבוא מלך המשיח במהרה בימינו אמן.

יג.ושהמתים עתידים להחיות.

 

יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתכוף יצרנו לעבודתך כל ימי חיינו,

אמן כן יהי רצון.

 

 

3.10  זכירות

 

לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתה. הרי אני מקיים מצוות עשר זכירות שחייב כל אדם לזכור בכל יום

ואלו הן:

א) יציאת מצרים

ב) השבת

ג) המן

ד) מעשה עמלק

ה) מעמד הר סיני

ו) מה השקציפו אבותינו להקב"ה במדבר ובפרט בעגל

ז) מה שיעצו בלק ובלעם לעשות לאבותינו למען דעת צדקות ה'

ח) מעשה מרים הנביאה

ט) מצוות וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל

י) וזכירת ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן.

 

 

4. תפילה נוראה-

 

לכל מי שזקוק להצלחה ולישועה                                     

מרבינו חיים מוואלז'ין ז"ל       

 

{מובא בספר "נפש החיים " שעד ג פרק יב}             

 

ויש לומר זאת בכל יום , ובפרט לפני פעילות מבצעית וכן לומר להצלחה וישועה.

 

  

יאמר כך- אני קובע בלבי , שה' הוא האלוקים אמיתי, ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם בכל העולמות כלל ,והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו , ואני מבטל בלבי בטול גמור ואיני משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם , ומשעבד ומדבק טהר מחשבתי רק לאדון יחיד ברוך הוא , אבי שבשמים הדריכני בדרך האמת האמיתית בכל דרכי , בחסד וברחמים בלי יסורים ומתוך שמחה {וכאן יפרט יבקשתו}

 

 

 

5. יאמר- רבי נחמן בן פיגא.

רבינו אמר- זאת פעלתי אצל ה' ית'.. שרק יזכיר את שמי, נעשה כבריה חדשה.

 

6. תיקון הכללי.

 

7. ע"י הזכרת שמות הצדיקים יכול להביא לשינוי מעשה בראשית.

לכל הפחות יזכיר כמה-

שבעת רועים- אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, דוד ויוסף.

 

ויאמר שמות הצדיקים כמה שיוכל ויזכור <או יקרא>

משה רבינו, רבי שמעון בר יוחאי, רבי יצחק לוריא אשכנזי, רבי ישראל הבעש"ט בן אליעזר, רבי נחמן בן פיגא.

 

8. התקשרות לצדיקים הוא תועלת גדול.

 

הריני מקשר עצמי.. במחשבה, דיבור ומעשה, היום, מחר ובכל הימים כולם.. לכל הצדיקים האמיתיים שבדורנו ולכל הצדיקים האמיתיים שוכני עפר, קדושים, אשר בארץ המה ובפרט לרבינו הקדוש, צדיק יסוד עולם, רבי נחמן בן פיגא, זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל, אמן <כדאי לומר בכל בוקר>

 

9. הריני מוסר את כל תנועותי, היום, מחר ובכל הימים כולם, שיהיו כפי רצונו יתברך. <כדאי לומר בכל בוקר>

 

10. אמתילאי בת כרנבו בואי לעזרתי. <שם אמו של אברהם אבינו>

 

הסגולה היא לומר את זה בזמן משפט שיש לאדם כשעומד מול השופט.. 13 פעם. אך נראה שגם מועיל לכל עניין אחר.

 

11. יאמר- אלהא דמאיר ענני, אלהא דמאיר ענני. <ואם יוכל, יתן פרוטה לצדקה>

 

12. סגולה לכל הצרות ולכל הישועות לומר- נ נח נחמ נחמן מאומן.

 

13. יאמר- 'אין עוד מלבדו' - יכוון במחשבתו- אעמ <שם קדוש>

 

14. יאמר- 'נוצר חסד לאלפים' - יכוון במחשבתו- נחל. <שם קדוש>

 

15. לבטל הפחד- לכוון אותיות: אלהים. <במחשבה>

    לבטל הפחד- לומר-  ה' צבאות.

 

16. מקווה. <מושיע מכל הדינים>

 

17. אמירת תהלים. <ואמרה מי שהיתה בעולם האמת וחזרה- אם הייתם יודעים מה שפרק אחד בתהלים עושה בשמים, הייתם קוראים כל היום רק תהלים>

 

 

18. אומר הבן איש חי- אדם שרצה לעשות איזו מצוה ולא עשאה ואומר-

ריבונו של עולם, נכון שלא עשיתי את מצווה זו וזו, אבל תדע לך שהלוואי וכן הייתי עושה אותה..

 

נרשם לו בשמים כאילו עשאה.

יוצא מכאן שאם תאמר- ריבונו של עולם, נכון שלא קיימתי את כל המצוות אבל תדע לך שהלוואי והייתי כן מקיימן....

 

 

ומכלל הן לומדים על לאו

 

אדם שעבר עבירה ואומר- ריבונו של עולם, נכון שעשיתי כך וכך.. אבל תדע לך שהלוואי ולא הייתי עובר.. נחשב לו שלא עבר.

אדם שעבר על כל התורה ואומר- ריבונו של עולם, וכו'..

 

הרי שנמצא צדיק גמור באותו הרגע. ויגזור אומר וה' הטוב בעיניו יעשה ב"ה.

 

 

19. אנחה-

אנחה של איש ישראלי היא יקרה מאד, כי היא שלמות החסרונות.

כשאדם נאנח על מה שחסר לו אזי הוא משלים החסרון ונעשה כבריה חדשה.

 

ר' חיים ויטאל שאל את מורו ורבו האריז"ל- כתוב בגמרא: שרבי אליעזר בן עזריה השחירו שיניו מרוב צומות על כך שהוא לא מחה בשכינו שהייתה פרתו יוצאת בחוט שבין קרניה, ועל פי שיטתו מותר, אך נפסקה ההלכה שלא כמוהו.

 

 "והשחירו שיניו מרוב צומות" מה אנחנו נעשה?

 

ענה לו האריז"ל- אנחה אחת שלנו מעומק הלב שווה כמו כל הצומות שצם התנא רבי אלעזר בן עזריה.

וממשיך ה"ישמח ישראל" "ואנחנו בדור שלנו מי יודע כמה שוה אנחה אחת מעומק הלב אצל הקב"ה".

(זה הוא תוכן דבריו)

ואם את זה אמר ה'ישמח ישראל' על דורו, מי יודע כמה שווה היום אותה האנחה.

 

19. יאמר- איה מקום כבודו

 

כשאדם עוברים עליו צרות וצמצומים אזי הוא בבחינת 'מוחין דקטנות'

והכלל- כשנופל לשם, חס ושלום, אזי כשמתחיל לבקש

איה מקום כבודו, בזה הוא מחיה את עצמו מחיות הקדושה.

 

כי חיות הקלפות הוא רק מההסתרה, מה שנסתר השם יתברך שם בתכלית ההסתרה, עד שאין יודעין ממנו יתברך כלל.

 

אבל תכף כשמבקשין איה מקום כבודו, נמצא שיודעין על כל פנים שיש אלו"ק יתברך, רק שהוא נסתר ונעלם, ועל כן מבקשין 'איה מקום כבודו'.

 

ובזה בעצמו מחיה עצמו במקום נפילתו.

 

 

20. סיפורי מעשיות על צדיקים-

מסוגל לבטל המוחין דקטנות ולהחזיר הדעת דקדושה.

 

21. יזכר ברבינו הקדוש ויאמר משהו בשמו.

רבינו אומר שע"י שמשיחים ממנו יהיה נעשה הרהור תשובה.

 

22. יאמר- אלהא דרבי לוי יצחק מברדיטשוב הושיעני.

 

 

 

 

*** ותשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה

הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך