בס"ד
האמת שהתאפקתי חזק לפני שהגבתי על השרשור אבל עבר כבר מספיק זמן והנושא לא עלה בשרשור אז אני אנסה לכותבו בזהירות.
לא לדעתי-
אבל לדעתי יש פה שאלה הלכתית.
(ואני אתנסח בזהירות ומי שרואה צורך לתקן ולשפצר מוזמן בשמחה..
)-
אם אני לא טועה , יש פה ענין הלכתי מובהק בהלכות לשון הרע.
כלומר- בניגוד למה שאנשים יכלו לטעות ולחשוב זה לא שזה אסור מטעם לשון הרע- אלא אסור להסתיר מטעמי לשון הרע. מה שנקרא לשון הרע לתועלת.(סיוע לקורבן)
כמובן שישנה חלוקה בין ה"מציע" ,ל"מברר", ל"יודע אבל לא שאלו אותו".
אם את עונה לתפקיד ה"מציע" צריך להזהר שלא לעבור על "לפני עיוור לא תתן מכשול" כלומר לא לתת עצה שאינה הוגנת.
לכן כותב החפץ חיים (ואני מצטטת מהספר של השיעור היומי ככה באזור של לפני חנוכה לדעתי..) ש-
1. אסור להציע אם מבחינה אוביקטיבית זה לא יהיה לטובת האנשים הקשורים לענין (לא המקרה הנ"ל)
2. אסור להציע אם סובייקטיבית זה לא מתאים לטעמים ולצריכהם של שני הצדדים.
זה לא רק אכזריות לשים אנשים במצבים שלא טובים עבורם אלא גם לסבכם בדברים שלא היו רוצים בהם אם היו יודעים את העובדות! צריך לבדוק טוב טוב שאין פה מעין התיימרות לחשוב שאני יכול לקבל החלטות הנוגעות לחייהם של אחרים. אני אחליט שמשקל זה לא דבר משמעותי שעליו פוסלים..
ואין לי אלא לסיים בציטוט מהספר עצמו: (בעמ' שסד' זה יוצא המשך ללימוד של כ' כסלו, וזה אומר שאשקרה הלכתי להביא את הספר+ ישבתי וכתבתי !!
|מעניק לעצמו כוכב הצטיינות|)
"יש לדעת שאישיות האדם מורכבת היא ביותר.
מבחינה הגיונית , לכאורה נראה לאדם שהנה הצליח למצוא את השידוך המושלם עבור רעהו.
בכל זאת אם הידיד פיתח לעצמו גישה- ותהיה בלתי הגיונית ככל שתהיה- שעל פיה הוא יינשא רק למישהי העונה על דרישות מסוימות,הרי העלמת האמת מפניו אודות הצעת שידוך מסוימת עלולה לגרור השלכות ארוכות טווח על כל חייו... מהלכים כאלו, אף כי כוונתם לטובה, מהווים מתן עצה שאינה הוגנת ויש בהם עבירה על לפני עיוור לא תתן מכשול. "
ואסיים בהערה אחת אחרונה - החפץ חיים כותב בסוף דבריו שכמובן שיש יוצאי דופן שבהם מותר להעלים מידע (מביא לדוג' כשמישהו מחליט שלא רוצה לצאת עם גברת בעלת שם משפחה מסויים לדוג' "רוטשילד" ;) במקרה זה -
צריך לשאול רב!
שאו ברכה!
שנשמע בעז"ה בשורות טובות
גשמים בעיתם
