קצת מדעת רבה"ק.. להכניס קצת קדושה כאן.. דיבורים מתוקים מהרב עופר ארז שליט"א...
מיהו המן הרשע? כתוב בשיחות הר"ן (מד) שהשם של האדם מרמז על כל עבודתו ועל כל ענייניו,וע"פ שיש אנשים אם שמות זהים כל אחד יש לו צרוף משלו המרמז באיזה מקום בתורה,לכל אדם יש פסוק שמרמז על העניין שלו בעולם.
גם שמות של גוים רמוזים בתורה. והגמרא שואלת (בחולין קלט.) המן מן התורה מנין? משיבה הגמרא "המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכל ממנו אכלת" (בראשית) יש פה לימוד ניפלא שמלמד אותנו כיצד ענין האדם נרמז בשלמות בפסוק שבו הוא רמוז בתורה, דהנה דוקא בפסוק שבו נדבר הקב"ה לאדם הראשון אחר אכילת עץ הדעת, ששם נראה כאלו ה' לא יודע מה קרה איתו, דוקא בפסוק שבו הקב"ה מראה הסתרה לאדם הראשון ואומר לו כלא יודע, האם הוא אכל מעץ הדעת, בפסוק הזה נירמז המן, שכל עניינו ומהותו זה להסתיר את מלכות ה' וידיעתו בנבראיו..
מהנקודה הזו נולד המן, הינו שמשם נעשה שורש לסיטרא אחרא, שיוכל לומר בפה מלא- הקב"ה לא יודע מה נעשה פה, הוא לא משגיח על הבראים בשלמות, כמו שבאמת אמרו האפקורסים מאוחר יותר.. והובאו דבריהם בנביא יחזקאל(פר' ט) "עזב ה' את הארץ ואין רואה" מהמקום הזה של ההסתרה יונק המן עמלק,דבר זה הוא שורש בהנהגת ה', שכך הוא ממשיך לבריאה, שיהיה להם אפשרות לחשוב כאילו יש דבר שה' לא יודע עליו, והאדם יכול להסתתר ממנו משם המן יונק, (מהנקודה של ההסתרה, שה' כביכול לא מתעניין בברואיו- שזאת הייתה גם טענת פרעה "מי ה' אשר השמע בקולו"? הוא שם בשמים ולא מעניין אותו מה קורה כאן כך טען פרעה, ומשה רבנו הוכיח לו שהקב"ה מכוון בהשגחה פרטית כול דבר בעולם הזה.. נמצא ממש בינינו.. שימי ידך על ראשי וראי כמה רטוב הוא מטל..) וזהו העמלק הפרטי שנמצא אצל כול אחד. זה הדעת של שורש הקליפה מצח הנחש, דור ההפלגה חשבו והאמינו שה' ברא את העולם, אבל הוא לא מתעניין בבריאה כלל, לא מעניין אותו העולם המגושם. ויש קליפה שאומרת שבזמנים מסוימים הוא כן מתעניין בבריאה, ויש זמנים שהוא ח"ו ישן, ההשגחה שלו מסולקת, זו קליפת המן.
ועוד עניין המלמד כיצד השם של האדם זה כול עניינו זה מה שהגמרא אומרת שממוכן זה המן. ובאמת למה ניקרא המם גם בשם ממוכן? כי באמת המן הוא שהכין את הגאולה לעם ישראל,ונלמד מזה שככול שמתגברות ההסתרות והגזרות, כך מתקרבת יותר הגאולה....
שניזכה להינצל מקליפת המן עמלק ימ"ש ולזכות לקדושת מרדכי ואסתר בתמימות ופשיטות...(=
ואם תבקשו עוד אני יכנס לתוך חצר בית המלך הפנימית... פירושים מתוקים מדבש על המגילה, ומהות פורים ע"פ רבה"ק..
