זה משעור של הרב ארז משה דורון. לפסח.
כתבתי בדיוק במילים שלו, כי אני מוטרפת עליהם. הבנאדם מדוייק אש.
"מה זה נקרא תשובה?
התורה אומרת, כפשט, -בן אדם שרוצה להתיישר, רוצה לצאת מטוב לרע. מבין שמשהו לא בסדר.
רבינו בא ומגלה לנו, -עיקר התשובה, "ישמע בזיונו- ידום וישתוק."
פירוש- בן אדם שעשה מעשה רע, התרחק מהאמת, מה', מעצמו,
אז באמת, "טוב לו שלא נברא- משנברא"..
אם בן אדם בא לעולם לעשות איזה שליחות, והוא..לא עושה אותה, ועוד עושה הפוך,
אז בשביל מה הוא נברא?!
"טוב לו שלא נברא- משנברא", זה לא רק רעיון. זאת הרגשה.
זה שאני קם בבוקר ואני אומר לעצמי- ל מ ה???
אין טעם. אין טעם בבוקר הזה. אין טעם ביום הזה.
אין טעם בחיים האלו. למה כל הסיפור הזה. יותר טוב לא לחיות.
כי לחיים האלה אין להם טעם, אין להם משמעות, הם לא שווים את המאמץ אפילו.
וזה, קורא לזה רבינו- בזיון.
זה בזיון. ההפך מ-ערך. אני חסר ערך. סתם בנאדם. אז כשאדם חווה את ההרגשה הזאת, שאין לו ערך,
אז יש כמה דרכים להתמודד עם זה.
הדרך המקובלת היא- או להכחיש את זה. ולהתחיל להמציא ערך.
או להדחיק. לשכוח. להדחיק את זה שאני קם בבוקר ואין לי למה.
להדחיק את זה ע"י אכילה, שתיה, הנאות, בידור. לשכוח שכשאני קם בבוקר- לא בא לי לקום.
אז אני דופק ת'ראש, ממלא ת'ראש. עד שאני קם עוד בוקר אחד וזה חוזר אלי, וככה כ"ו וכ"ו.
אז רבינו אומר, אתה רוצה תיקון?
עיקר התשובה היא "שישמע בזיונו- ידום וישתוק." שהבנאדם יראה את המציאות הלא נעימה הזאת,
את הכאב הזה, שאני רחוק. רחוק מהכל. מהאמת, מעצמי, אני מבולבל.
לא יודע מה אני, מי אני, לא יודע מה הקטע, עשיתי מלא שטויות.
אז הוא יראה את זה- ולא יכחיש את זה!! ואז, כמובן, יהיה לו צער על המצב הזה, ויהיה לו רצון להשתנות,
אבל, הוא לא יכול בכח להשתנות. ביום אחד. זה לא עוזר. כן צריך השתדלות, צריך להתאמץ מה שאתה יכול.
אבל אומר רבינו שהעיקר הוא לשמוע וכ"ו.
הקב"ה רוצה לתת לכל יהודי את כל הטוב, שבכל העולמות,
אבל מה לעשות שעשיתי הרבה שטויות, וזה לא מגיע לי, ומידת הדין מקטרגת ש-מה פתאום, זה לא מגיע לבן אדם הזה. יש צדק. יושר. דין.
אז מה התשובה שרבינו נותן?
שבן אדם יגיד, אוקיי, נכון, אני מכיר בזה, ואני לא בורח. אני מחכה, ואני רוצה להשתנות,
ואני סובל את המצב הלא נעים הזה, עד שאני יוכל לקבל.
פסח הוא חלק מתהליך של שיבה לעצמינו, של שיבה אל הטוב. אז אומר רבינו, יש כמה תהליכים, כמה תחנות.
בפסח- יוצאים מן הסיטרא אחרא ע"י עזרה משמיים, ע"י התעוררות עליון.
כשעמ"י היה במצרים, הוא לא היה את כל הזמן שנגזר עליו. למה? מפסיקים את הנקיון של הנשמות באמצע?
ככה עוזבים הכל? אז מספרים שהקב"ה ראה שעמ"י הגיע למצב כ"כ קשה, 49 שערי טומאה. הכל נפגע ונפגם.
אז הקב"ה מיהר את הקץ. אז הוא עשה גאולה שלא תלויה במעשינו, שלח התעוררות גדולה מלמעלה, עשה ניסים, ויצאנו.
אני לא משוחרר! בנקודה הפנימית שלי, אני לא משוחרר מדכאון. מעצבות. ואני רוצה להשתחרר מזה.
אז מה הקב"ה עושה? הוא נותן לי מתנה בפסח. כמו שהוא נתן לעמ"י ביציאת מצרים.
אתה רוצה לצאת? יאללה! ניסים ונפלאות! בוא, אני יפתח לך את הלב, את העיניים,תתחיל להרגיש דברים מדהימים.
מלך מי שהגיע עד פה. (את האמת, שמעתי את השיעור הזה סתם כי מישהו לידי שמע, אז.. לא סתמתי אוזניים.. ואז התלהבתי.. קיצ' קבלו את זה בהשגחה גמורה.)
