בפסח.. שעמ"י היה במצרים שקוע לגמרי בפגם ג' התאוות (תאוות ממון, אכילה ומשגל)(ליקוטי הלכות-הלכות ציצית ג, ג; הלכות תפילין א) ולמסתכל מן הצד זה כבר היה נראה ייאוש מעמ"י לגמרי ח"ו, ואז, ודווקא אז, ה' יתברך אמר לנו "בדמייך חיי" דווקא בתוך דמייך תחיי..!! ז"א- שבלי שחזרנו בתשובה ובלי שיצאנו בעצמנו מתוך הג' תאוות האלו ה' יתברך הוציא אותנו ואמר לנו אפילו שאת עדיין שקועה לגמרי בתוך דמייך - תחיי!!
ואין, אין כמו רבנו להסביר את כל העניין של פסח ויציאת מצרים שזה בכלל בכלל לא משהו שהיה פעם וזהו וכל שנה בתאריך שהיתה יציאת מצרים אנחנו רק מודים על הנס שהיה, אלא זה דבר שכל הזמן קורה לנו לכל אחד ואחד עוד פעם ועוד פעם..
וזה בדיוק מה שאנחנו אומרים בהגדה "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" אנחנו חייבים לראות את עצמנו ממש כאילו אנחנו יוצאים ממצרים!!
ובקשר למילים האלה ("בכל דור ודור..") אומר ר' נתן -
"כי על כל אדם עובר כל מה שעברו עם ישראל במצרים, שהבעל דבר התגרה בהם הרבה. וכאשר יוכל להבין כל מי שרוצה להשכיל על דרכיו, שבכל פעם שמוצאין איזה מציאה ומתחילין להוציאה ולבררה ולהעלותה, תיכף הסטרא אחרא כרוכה אחריה ומתגרה בה ביותר, כי היא מתגברת בכל פעם שרואה שרוצין להוציא בלעה מפיה.
וכל מה שמעלין אותה יותר - מתגברים ביותר, עד שבסוף, בשעת גמר התיקון ממש, שרואה (הסטרא אחרא) שרוצים להוציאה (את המציאה) לגמרי, אז מתגבר ביותר ויותר ומתפשט מאוד מאוד בכל כוחותיו, רחמנא ליצלן.
כדרך שני אנשים הנלחמים זה בזה, שכשרואה ששכנגדו מתגבר עליו - אזי הוא מתגבר ביותר ויותר בכל כוחותיו."
ומסיים ר' נתן "על כן צריכין לזכור בכל יום גודל חסדו יתברך, שהוציאו ממקום שהוציאו, שזהו בחינת "יציאת מצרים". ואף על פי שעתה עובר עליו מה שעובר, בודאי החסד והטובה שעשה עמו ה' יתברך בודאי אינו לריק חס ושלום, רק שצריך עתה לעבור בעניינים האלה ולהתנסות בהם, אבל סוף כל סוף יגמור ה' יתברך את שלו, מה שהתחיל ברחמיו להוציאנו ממצרים מתוקף הסטרא אחרא כדי לקרבנו לעבודתו יתברך, כי דבר אלוקינו יקום לעולם." (הלכות ברכת הפירות ה', י' )
ובהלכות פסח (הלכה ט, א) אומר ר' נתן- 'בכל דור ודור חייב...'--"כי בכל דור ובכל שנה ושנה צריכין להמשיך מחדש ידיעה הקדושה האמיתית הזאת, לידע בכל עת בידיעה חדשה כי ה' הוא האלוקים, כמו שאמרו רבותינו ז"ל לענין קריאת שמע: "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים". מכל שכן בשלש רגלים שבהם התחדשות הדעת והמוחין, בפרט בפסח, שהוא ראש לרגלים, תחילת ההתגלות".
אשרי מי שהגיע עד פה!!
מי שרוצה להמשיך לשמוע עוד איזה דיבור נורא על יציאת מצרים מר' נתן...אשריו!
"כל ענין זה שרדף פרעה אחריהם והשיגם חונים על הים, ואין מקום לנוס לפניהם מפני הים ולא להפנות מפני חיות רעות, ושאמר לה הקב"ה (לכנסת ישראל) "הראיני את מראיך" - את כשרון פעולתך, "השמיעני את קולך"- "ויצעקו בני ישראל אל ה' " וכו', כמובא. כל זה עובר על כל אדם בעת שרוצה לכנוס בעבודת ה', שהיצר הרע וחילותיו שהם בחינת פרעה ומצרים רודפים אחריו בכמה מיני רדיפות ובכמה מיני מניעות ועכובין ויסורים ובלבולים רבים. והוא ממש כמו שהיה ביציאת מצרים, שמאחוריהם רדפו המצריים אחריהם, ומלפניהם היה הים סוער, ומצדדיהם חיות רעות, עד שלא היה מקום לנוס בשום צד, כמו יונה שבורחת מפני הנץ וכו'.
וממש בחינות אלו עוברים על כל אדם הרוצה לכנוס בעבודת ה' יתברך, כי מי שרוצה לכנוס לעבודת ה' יתברך הוא בחינת יציאת מצרים ממש, כי עיקר יציאת מצרים הוא מה שיוצאין מטומאה לטהרה, מטומאת וזוהמת פרעה ומצרים - לקדושת וטהרת ישראל, כמו שכתוב "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלהים" וכו'.
וזה מוכרח לעבור על כל אדם בכל זמן בכל דור ודור. וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".
וכשבחינת פרעה ומצרים, שהם הסטרא אחרא וחילותיו, רודפין אחר האדם בבלבולים ומחשבות רעות רבות מאד, ואין לו מקום לנוס לא לפניו ולא לאחריו ולא מן הצדדין, כי מכל צד מסבבין אותו בכמה מיני בלבולים ומניעות ויסורין, אזי אם ירצה להסתכל לאחוריו בודאי יתגברו חס ושלום,
על כן אין תקנה כי אם שיצעק אל ה' ממקום אשר הוא שם ולא יפנה ויסתכל לאחריו כלל".
אהה!! אשרינו שזכינו לראות ת'דיבורים הנוראים האלה!! הלוואי שנזכה לצאת ממצרים באמת!!!