מוקדש לכולם!!
רובנו לא הספקנו להגיע לחנוכה עם יותר מידי "מטען רוחני"...
ככה זה כשרצים כל השבוע אחרי העולם הזה...
שווה להשקיע את ה3 דקות בקריאה... 
טוב, את המילים כולנו מכירים, אבל מה עומד מאחוריהם?!
במילותיו המפורסמות של המסילת ישרים:
"החבור הזה לא חיברתיו ללמד לבני האדם את אשר לא ידעו,
אלא להזכירם את הידוע להם כבר ומפורסם אצלם פרסום גדול"...
[בכחול - הפיוט, בירוק - תקבולת ל"לשם ייחוד", בשחור וב() - פרושים למילים ולכוונה שמאחורי המילים]
מעוז צור נכתב ע"י בגרמניה בסביבות המאה ה13 למנין טעותם ע"י יהודי בשם מרדכי,
הדבר מצוין באות הפותחת כל בית, הבית האחרון נחתם בח'שׂוֹף ז'רוֹעַ קָ'דְשֶׁךָ, חזק.
מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ. / "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ.
(ה' צור ישועתי ולו נאה לשבח)
תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ. / שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְתֵן חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ:
(יבנה בית המקדש ובו קורבן תודה נזבח)
לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ. /
(לזמן שתכין טבח ל"צר המנבח" ומי הוא? עמלק, שנמשל לכלב שאינו מסתפק בשנאה אלא מקלל-נובח)
אָז אֶגְמוֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ: / וְעָרְבָה לַה' מִנְחַת יְהוּדָה וִירוּשָׁלָיִם. כִּימֵי עוֹלָם וּכְשָׁנִים קַדְמוֹנִיוֹת".
("שיר מזמור" הוא ההלל השלם שנאמר בעז"ה בחנוכת המזבח)
רָעוֹת שָׂבְעָה נַפְשִׁי בְּיָגוֹן כֹּחִי כָּלָה
(בית זה עוסק בגלות מצריים אם כל הגלויות והרעות שנפשי שבעה מהם)
חַיַּי מֵרְרוּ בְקֹשִׁי בְּשִׁעְבּוּד מַלְכוּת עֶגְלָה
(מה היא "מלכות עגלה"? בספר ירמיה נאמר "עגלה יפיפיה מצרים")
וּבְיָדוֹ הַגְּדוֹלָה הוֹצִיא אֶת הַסְּגֻלָּה
(מה היא "ידו הגדולה"? קריעת ים סוף שביציאת מצריים, "הסגולה" שנאמר "והייתם לי סגולה מכל העמים"
חֵיל פַּרְעֹה וְכָל זַרְעוֹ יָרְדוּ כְּאֶבֶן בִּמְצוּלָה:
(כמוזכר בהגדה שטבעו בים סוף)
דְּבִיר קָדְשׁוֹ הֱבִיאַנִי וְגַם שָׁם לֹא שָׁקַטְתִּי
("דביר קודש" בית ראשון, "לא שקטתי" מכוונות לדברי איוב "לא שלבתי ולא שקטתי ולא נחתי ויבוא רוגז", לא שקטתי מחטאים)
וּבָא נוֹגֵשׂ וְהִגְלַנִי כִּי זָרִים עָבַדְתִּי
(נוגש זה אשור שנאמר בישעיה: "ונשאת המשל על מלך בבל ואמרת איך שבת נוגש", "עבדתי" שעבדו לתרבות גויים)
וְיֵין רַעַל מָסַכְתִּי כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי
("יין רעל" הוא כינוי לצרות שבאו מנבוכדנצר המוזכר בספר ירמיה כ"כוס היין החמה הזאת", "שעברתי" מהעולם רח"ל!)
קֵץ בָּבֶל זְרֻבָּבֶל לְקֵץ שִׁבְעִים נוֹשַׁעְתִּי:
("זרובבל" בן שאלתיאל היה בנו הבכור של המלך יהויכין שעלה מייד בקץ "שבעים" שנות הגלות שניבא ירמיהו)
כְּרוֹת קוֹמַת בְּרוֹשׁ בִּקֵּשׁ אֲגָגִי בֶּן הַמְּדָתָא
(בית זה עוסק בגלות פרס. לכרות קמת ברוש? במסכת מגילה שכותבת על הפסוק "תחת הנעצוץ יעלה ברוש":
תחת הנעצוץ- תחת המן הרשע, יעלה ברוש- זה מרדכי שנקרא ראש לכל הבשמים,
"אגגי בן המדתא" הוא המן כמובא במגילת אסתר)
וְנִהְיָתָה לוֹ לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ וְגַאֲוָתוֹ נִשְׁבָּתָה
(מעשה סוס המלך נהפכו נגד וע"י כך גאותו נשבתה)
רֹאשׁ יְמִינִי נִשֵּׂאתָ וְאוֹיֵב שְׁמוֹ מָחִיתָ
("ראש ימיני" הוא מרדכי הנקרא "איש ימיני" כעוון שהעה בן לשבת בנימין, ואת המן ימח"ש וביתו מחית)
רֹב בָּנָיו וְקִנְיָנָיו עַל הָעֵץ תָּלִיתָ:
(למה נקראו כאן "רוב בניו"? כי כך נקראו במגילה "ויספר להם המן את כבוד עשרו ורב בניו" שכידוע נתלו)
יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים
(נקבצו על עם ישראל, חשמנים=חשמונאים)
וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים
("חומות מגדלי" כינוי לבית המקדש המוזכר בשיר השירים: "כמגדל דוד צווארך בנוי לתלפיות",
"תלפיות" הוא בית המקדש שהוא תל שכל הפיות פונים אליו.
במסכת שבת נאמר "כשנכנסו יונים להיכלך טמאו כל השמנים שבהיכל".
וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים
("ומנותר קנקנים" מהפח שמן האחרון שנותר מכל קנקני המקדש,
ל"שושנים" משמעות כפולה: כינוי לכנסת ישראל כאמור בשיר השירים "כשושנה בין החוחים",
וכן כינוי לכהנים צעירים כדברי הגמרא במסכת סנהדרין "פרחי כהונה מוציאים אותו חוץ לעזרה"-
הכוונה לכהנים הצעירים המקנאים את קנאת המקדש ופוגעים במי שטימא אתה)
בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים:
("בני בינה" כתב החת"ם סופר אלו חכמי הדור שקבעו ל8 ימים ולא ל7 ולא כאן המקום לפרט את כל הסיבות ליום השמיני)
חֲשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה
(בית זה לצערנו תקף לכל דור ודור והמילים בו מדברות בעד עצמן...)
נְקֹם נִקְמַת עֲבָדֶיךָ מֵאֻמָּה הָרְשָׁעָה
כִּי אָרְכָה הַשָּׁעָה וְאֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה
דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה:
(מי הוא ה"אדמון" הזה?? נחלקו הדעות והפרושים, נשתדל להביא את עיקרן,
דעה א'-
אדמון הוא פרידריך ברברוסה (=פרידריך אדום הזקן) שמלך בגרמניה,
הוא נחשב לבכיר שליטי אירופה ולמנהיג הנצרות המערבית,
לאחר שהגיעה השמועה על גירוש הצלבנים (הנוצרים) מירושלים בידי צבאותיו של סאלח-א-דין
הוא ארגן יחד עם ריצ'רד לב הארי, מלך אנגליה, ופיליפ אאוגוסטוס מלך צרפת,
את מסע הצלב השלישי על ירושלים, והעמיד עצמו בראשה. מסע הצלב השלישי,
כמסעות הצלב שקדמו לו, תחילתו בפוגרומים שעשו הצלבנים בקהילות היהודיות ברחבי אירופה,
בדרכה למזרח התיכון. פרידריך בארברוסה בחר להגיע לארץ ישראל לפני מותו כבש פרידריך את איקוניון
(היא "צַלְמוֹן", בעברית) בירת ליקאוני. כאמור, איפוא, שהשיר הזה נכתב לפני שהגיעה השמועה לגרמניה
על מותו של פרידריך. עוד יותר, השיר נכתב לפני כיבוש איקוניון (="צַלְמוֹן"), בידי פרידריך.
שהרי בקשת המשורר: "דְּחֵה (=חסל את) אַדְמוֹן (=פרידריך בארברוסה) בְּצֵל צַלְמוֹן, הקרב צלמון.
דעה ב'-
"אדמון" הוא תוארו של עשו, על פי הנאמר בפרשת "תולדות": "ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שיער".
עשו הוא המתייחס למלכות הרביעית שאחריה תבוא הגאולה. המילה "צלמון" נגזרת מהמילה "צלמוות"
ומכוונת לגיהנום ולאבדון המוחלט כפי שהוא נזכר בכמה מקומות.
יתכן ומשמעות הבקשה: "דחה אדמון בצל צלמון" רומזת לדברי חז"ל במסכת פסחים,
שלעתיד לבוא יבוא עשו כשהוא מתעטף בטלית ויבקש להצטרף לגאולה הכוללת,
ועתיד הקב"ה לדחותו דחיה גמורה שאין לה תקנה.ובדורנו הוא העולם הנוצרי, המכונה גם רומי או אדום.
אם כך "אדמון" פונה לכלל הרשע הבא מההלכת אדום היא הנצרות...
אז מי הם אותם "רועים שבעה"?
הכוונה לדברי הנביא מיכה: "והקימונו עליו שבעה רועים"
דעה א'- הם שם, חנוך ומתושלח, דוד,אברהם, יעקב ומשה הנאספים יחד במלחמת גוג ומגוג.
דעה ב'- הב 7 אושפיזין של סוכות הבאים להמתיק גזרוץ קשות.
ביחס לתואר "רועה שבעה" מקובל ליחסו לדוד המלך שהוא המרכזי שברועים
ולמי שבאמת מעונין להעמיק במקורות http://avot-ahuma.com/site/page.php?idpage=7 שני שליש הדף.
לסיכום מובא כאן תפילה להצלה סופית ממלכות הרשע)
אז מה היה לנו?
הבית הראשון- הקדמה של תודה להקב"ה שהוא: "מעוז צור ישועתי" וצפיה לבנין המקדש
הבית השני- גלות מצריים.
הבית השלישי- גלות בבל.
הבית הרביעי- מגילת אסתר.
הבית החמישי- סיפור חנוכה.
הבית השישי – מתייחסת לאדום, "דחה אדמון" – שהוא שם קוד לשלטון הנוצרי.
בית זה הוא הד לגזרות ולרדיפות שהתרחשו מזמן מסעי הצלב וממשיכות עד ימינו,
שבסיומו תפילה להצלה וגאולה השלמה!! שנזכה!!!
תודה לרב דוד חי הכהן ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים
ולעוד המון יהודים לאורך הדרך שאני לא זוכר את שמם



