בס"ד
דבר תורה ליום ז' של פסח
בפרשה של היום אנחנו קוראים את נס קריעת ים סוף. טרם יציאת מצרים עם ישראל רואה את עשר המכות ובמיוחד מכת הבכורות, ועכשיו הם רואים את הים שנקרע - “ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים והמים להם חומה מימינם ומשמאלם” (שמות יד, כט), כך שאין שום מקום לספקות באמונה: “ויאמינו בה' ובמשה עבדו” (שם, לא). ההנהגה הניסית הזאת תלווה את העם לכל אורך המסעות במדבר עם המן המוכנה "לחם מן השמיים", עם באר מרים ועם ענני הכבוד.
קצת פחות מארבעים שנה אחרי קריעת ים סוף, עם ישראל נמצא עוד פעם מול מיים: הירדן!
גם כאן, עם ישראל עד לנס: “ויעמדו המים היורדים מלמעלה קמו נד אחד הרחק מאוד מאדם העיר אשר מצד צרתן והיורדים על ים הערבה ים המלח תמו נכרתו והעם עברו נגד יריחו” (יהושע ג, טז). רואים שיש הבדל בין התרחשות קריעת ים סוף וקריעת הירדן: בראשון הים נקרע בשני הצדדים, אבל בשני הירדן נקרע רק בצד אחד. מדוע?
כדי להבין את זאת, יש להתבונן קצת על ההבדל בין משה רבנו ליהושע הנביא. כתוב מסכת ב"ב (עה.) שפני משה כפני החמה ופני יהושע כפני הלבנה. השמש תמיד מאירה באותו האופן, היא נראית תמיד אותו דבר זה משל לשלמות של משה. לעומת זאת, צורת הירח משתנה כל יום, זה משל לבן אדם שמתקדם. כשעם ישראל נמצא במדבר עם ניסי ניסים, הם צריכים את ההנהגה של משה, הנהגה של שלמות. כשעם ישראל יורש את ארצו, כשהוא צריך לזרוע כדי לאכול הלחם "מן הארץ", אז צריכים את ההנהגה של יהושע הקרובה יותר לבני אדם להתקדם ולעלות איתם.
ובכן, אחרי שנפסקה הורדת המן, כשמגיעים לשלב שצריכים לזרוע כדי לקצור ולאפות את הלחם ההנהגה הניסית מסתתרת, ובכן קריעת הירדן נעשתה בצורה פחות מוכרת: רק צד אחד נקרע ומרחוק. מוצאים דבר דומה בפרק ה' של ספר יהושע לפני כיבוש ירחו: “ויאמר שר צבא ה' אל יהושע של נעלך מעל רגלך וגו” (יהושע ה, טו). הציווי הזה כמעט זהה לציווי של הקב"ה למשה רבנו בסנה: “ויאמר אל תקרב הלם, של נעליך מעל רגליך וגו” (שמות ג,ה). אצל יהושע הנביא, הציווי בא משר צבא ה', והוא בלשון יחיד "של נעלך מעל רגלך". שר צבא ה' הוא שליחו של הקב"ה, זאת דרגה פחות נסית מגילוי אלוקי, ורבנו אברבנאל מסביר שהציווי הוא בלשון יחיד להראות שכיבוש הארץ ייבצע חציו בכח ה' וחציו בכח אדם. הכוונה היא שהגילוי האלוקי מסתתר מאחורי מעשי מלחמה של עם ישראל. וזאת ההנהגה של ארץ ישראל.
זכינו שהקב"ה החזיר אותנו לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות, ובכל מלחמות מדינת ישראל אנחנו רואים איך הקב"ה עושה ניסים עברנו.
אשרינו שזכינו, הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו!
חג שמח!


