בס"ד
דבר תורה לפרשת שמיני
מבוסס על "מאהלי תורה" של הרב יעקב אריאל
"ויהי ביום השמיני” (ויקרא ט,א). התכלית "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” (שמות כה,ח) מגיעה לביצועה. ה"צרור המור" מסביר שז' ימי המילואים הם המקביל לז' ימי מעשה בראשית. ולכן יום הקמת המשכן הוא מעין יום שמיני של בריאת העולם.
התכלית של הבריאה היא האדם, ובמקדש האדם הוא פעיל ובא לעבוד את ה', ולהקריב קרבנות. המקדש היא מעין מפגש בין האלוקות לאדם. גם המזבח שנמצא בחצר של המשכן נקרא קודש קדשים, ועליו עמוד עשן המחבר בין השמיים לארץ.
פתאום בעיצומו של היום המיוחד הזה קורה תאונה: נדב ואביהוא שני בני אהרן מקריבים אש זרה והקב"ה ממית אותם. מה התורה באה ללמד אותנו כאן? קורה בחיים, בעיתים של עלוי גדול שהאדם מרגיל מעל הכל, ומרגיש כ"כ קרוב להקב"ה שהוא יכול לעשות את הכל. וזה מסוכן. הקב"ה נתן לנו מצוות, דרך מסוימת שהדרכה האדם עובד את הקב"ה, אבל האדם לא יכול לקבוע בעצמו איך לעבוד את הקב"ה. מי שמתלהב ממצוות סוכה וד' המינים ומחליט לדור בסוכה או לנענע את ד' המינים עוד יום, לא רק שהוא לא מקיים מצוות, אלא גם עובר על לא תוסיפו ועברות אחרות. כשהאדם עושה את זה, הוא שם את שכלו האנושי לפני הרצון האלוקי, ולמרות שזה נובע מכוונות טובות, זה גורם שהוא מקביל את השכל האלוקי האינסופי לדבר אנושי וסופי, וחו"ש זה יכול לגרום להופעות כמו היהדות הרפורמית.
ודבר כזה יכול לקרות לכל אחד. בן אדם נמצא מול שאלה הלכתית ופוסק לעצמו מה שנראה לו הגיוני או טבעי, אבל באמיתו של דבר, ההלכה נקבעה ע"י חכמים עם כללים מסוימים. ההבדל בין המותר לאסור הוא דק מאוד. לדוגמא, אם נמצאים במקום שאין בו עירוב ולא עלינו פורצת שרפה בבית כנסת אסור להוציא את ספרי התורה לרשות הרבים ולהצילם מהשרפה. זה מקרה שקיום קדושתה של התורה היא מנוגדת להיגיון של האדם.
המאורע הזה קורה דווקא ביום חנוכת המשכן להראות שלמרות שיש משכן – או מקדש, למרות שמקריבים כל מיני קרבנות, שמכפרים על עוונותינו, המקדש אינו ערובת ביטחון לאף אחד. לבן אדם פרטי, יש אפשרות לחשוב שמכייוון שיש מקדש שמכפר על העוונות, הוא יכול לעשות כל מה שבא לו. המקדש אינו כ"כ צורך של הקב"ה כי "השמיים כסאי והארץ אדום רגלי, אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי?” (ישעיהו סו,א),אלא הוא קודם כל צורך לאדם, ולכן על עם ישראל להתנהג עם יראת שמיים, לכבד את האדם ואת המקום ובכך המקדש ישמש כלב של העם הנותן לו חיים.
שנזכה לראות את בית המקדש בבנינו ובתפארתו.
שבת שלום!
