עבר עריכה על ידי ד. בתאריך ג' אייר תשע"ב 13:29
שנולד - הוא לא "טאבולה ראסה"..
יש לו נשמה של אדם מישראל, וגם אישית שלו, ו"נתוני פתיחה" אישיים" של אופי.
מה עושים עם זה - זה צריך חינוך ועיצוב.
מתוך האמון בטוב הפנימי והייחודי שגנוז בו, צריך ללמד ולהנחות.
זה לא "קיצוני" כמו שהזכרת: או "נולד עם חוש מוסרי" ולא צריך פיקוח.. או צריך "לעצב לגמרי".
בוודאי שהחינוך צריך להקנות ערכים ומוסר, גם צריך לדאוג לסביבה מתאימה ולא מפריעה.
הרי יש לאדם גם יצר הרע, ויש גם השפעות סביבתיות. הוא לא חי בתנאים סטריליים.
ילד שנמצא בגן שכולם מרביצים בו, חלילה, סביר ש"ילמד" את זה. באוירה אחרת - ילמד אחרת.
ובנוסף - "בעל כרחנו" אנו מחנכים: יקבל כל דבר שידרוש, יתחנך לפינוק. יקבל סבר פנים יפות מה שראוי - מתחנך לחסד.. חינוך בא הרבה מדוגמה אישית, מאוירה של טוב מוחשי מסביבו, מהאזנה לכל נטיית טוב שבו ועידודה.
ויש גם דברים שאדם לומד, ולא יכול "להרגיש" לבד מתוכו. גם אם יש לו חוש מוסרי בסיסי.
לכן - יש כאן שילוב של כמה מישורים:
התכונה האישית וכחלק מעם ישראל, וגם מה שמקנים לו - בסור מרע ועשה טוב. בין קניינים "חדשים", בין קניינים שמדריכים אותו איך להוציא לפעל את תכונותיו הייחודיות.
אלא שזה צריך להיעשות בעדינות. לא רק להגיד "תעשה "לא תעשה". לטפח גם את ההרגשה העצמית, להכווין בעדינות, מתוך אמון במה שבו. כדי שזה באמת יהיה בסופו של דבר קנין שלו: מורכב מאופיו, מהעזרה להוצאתו לפעל, וממה שהוסיפו לו טוב מעבר לכך.
זה בקצרה על נושא מאד רחב, שאינו מורכב רק מ"נוסחאות".. והוא עבודת-חיים של חינוך, הקשבה, פיתוח ואמון.
וצריך הרבה תפילה וסייעתא דשמיא.