מה זה ברסלב?תיקון הכללי

 

 

בכפר קטן באוקראינה, לפני כמאתיים שנה, ישב איש מעולם אחר  וצפה בנו

רבי נחמן מברסלב.

מן המרחק העצום של זמן ומקום, השקיפו עיניו גם עלינו, ראו טיבם של חלומותינו, ירדו לפישרם של משברינו והבינו עומק מבוכותינו.

רבי נחמן מספר בכתביו על מחלת הייאוש, שורשיה ורפואתה. הוא מדבר על תקווה ונחמה גדולה, המצפות לכל איש, יהיה מי שיהיה, עבר מה שעבר, אם רק יתחזק ברצון אמיתי אל הטוב והקדוש. הוא מלמד בדרך תבונה ודעת על תכלית ועומק רוחני לחיים ולכל המעשים.

אין ספור עצות מועילות הוא מונה בפנינו, כיצד לגלות מוצא אמיתי לשאלותינו, וכיצד להאיר באור חי, אור יקרות, גם את הפינות היותר אפלות של חיינו. כל זאת, מתוך נאמנות מוחלטת להלכה. "יכול הינך לקמט את ספרי כרצונך", אמר (כלומר לומר בו פירושים כלבבך) "אולם אל תיפגע בסעיף קטן שבשולחן ערוך" (שיח שרפי קודש א' - קל"א).

את היכלו - בונה רבי נחמן בעצמו.

ללא ממשיכי דרך, ללא ממון או ארגון רב השפעה, ובתוך זמן קצר להדהים, התפשטו מסריו והגיעו לריבי רבבות, וספריו, הנושאים את האור העז והעדין, של משנתו, מוצאים את דרכם לכל בית ולכל לב.

על פי דרכו, הופך המושג עבודת השם לאנושי, וכל הדרגות של תיקון ושלמות הנפש - לברות השגה. זאת, לא רק לבני עליה גדולים ברוחם וגיבורים בכוחם, כי אם אפילו למי שכבר רחק מאוד מכל קדושה ותיקון, וכדבריו "כמה (בני אדם בעלי) צלם אלוקים היו מונחים ברפש, שאני הוצאתים  מהרפש...   הלא  יש  אצלי  אנשים,  שאיני  יודע  אם השאול תחתיות היה די להם, כי גם השאול תחתיות היה קטן לפניהם (לפי רוע מעשיהם) שאם היה אפשר להם לחתור תחת שאול תחתיות - היו חותרים, ועל ידי נתקרבו (אל הקדושה)" (חיי מוהר"ן ש"י).

מדרך ללא מוצא - אל דרכים בהירות.

מיום יום אפור, דועך ועמום, להתחדשות רבת גוונים.

כצייר, שאף שרטוטי הנוף העדינים ביותר אינם זרים לו, מפליג רבי נחמן למחוזות הנפש העמוקים והסבוכים ביותר.

כאומן לחימה יחיד ומיוחד, מקורי ומפתיע, הוא מבחין בכל פעם בתנועות האויב, קטלני ככל שיהיה, ומסכל את תוכניותיו, בהעניקו לנו כלים חדים, מדויקים ועוצמתיים.

כך, הופך הוא את ההולכים בדרכיו לשותפים באדריכלות הגאולה, לפרטיזנים אמיצים, בלתי נילאים, במלחמה האחרונה, עד תקום ותכונן בעולם כולו - מלכות הקדושה.

"כל אחד יכול"

רבי נחמן מברסלב נולד בשנת תקל"ב (1772) במז'בוז' אשר באוקראינה.

לידתו, בבית סבו הגדול רבי ישראל בעל שם טוב, לאביו רבי שמחה ולאימו מרת פיגא, התרחשה בעת שהתגלו ופעלו בעולם כוחות גדולים.

הרדיפות האנטישמיות מחד, העוני והבורות מאידך, הפכו בתקופה רבת תהפוכות זו את היהודי הממוצע לאדם שבור, חסר תקווה וכמעט אובד דרך לגמרי.

הקהילות הגדולות המשיכו אומנם לייצר עילית של אנשי חכמה ורוח, אבל ה"עמך", שהיווה את רובו של העם, היה רחוק כמטחווי קשת ממעלה וגדולה רוחנית.

לחוץ במצבו, מחוסר כל מקור להשראה ונחמה, נשא היהודי הפשוט בעול חייו ללא שמץ של מושג מהם הטעם והתכלית לחייו או לסבלותיו.

בתוך המבוכה והשפל הרוחני הגדול הזה הופיע הבעל שם טוב הקדוש ובעזרת תלמידיו גדולי הרוח הפיץ מסר חדש-ישן בכל שכבות העם:

"ה' אתכם,  אפשר להתקרב אליו בקלות, כל אחד יכול וכל אחד אהוב בעיני ה'".

הבעל שם טוב שאף והצליח להחזיר לקדמותה את ההתלהבות הפשוטה ואת הדבקות הכנה והלבבית בתורה ובנותן התורה. הוא גינה את החכמה כשהיא הופכת להיות רועץ לבעליה ומחדירה בו יוהרה וזלזול כלפי הפחותים ממנו, ושיבח את האמונה הטהורה, לא משנה בלב מי היא פועמת, קטן כגדול...

לא רק אל פשוטי העם פנה. גם אל אנשי הרוח וגדולי התורה שבדורו היפנה הבעל שם טוב את דבריו, וחינך לענווה, לאהבת ישראל ולשאיפה לטוהר המידות.

מנגד לאור חדש זה, העיבו עננים כבדים על גורלה הרוחני של האומה.

סוף המאה השמונה עשרה, שלהי התקופה הנפולאונית, תחילת תהליך האמנציפציה ומתן שיויון הזכויות, שעתיד לפרוץ את החומות ששמרו על היהדות בטהרתה ולהוביל להתבוללות וליבוא מוגבר ומתעצם של דעות נכריות. זוהי תחילתו של התוהו ובוהו המוסרי שנמשך מאז ועד ימינו אנו.

אל תוך תקופה סוערת זו בתולדות ימי ישראל, נולד רבי נחמן. בבית סבו, תחת השראתם של אחי אימו הצדיקים, רבי אפרים מסידלקוב (בעל "דגל מחנה אפרים"), רבי ברוך ממז'בוז', ועוד צדיקים  גדולי עולם, מתעצבת כבר מילדותו נשמתו השואפת לגבהים.

בהיותו צעיר לימים מאוד, בערך בגיל שש, מתחיל רבי נחמן את חיפושיו האישיים אחר ה' וקירבתו. במסווה של מעשה קונדסות הוא מסתיר את ניסיונותיו המתמידים לעבוד על מידותיו ולשבר את תאוות הגוף.

"בהיותו יושב לפני רבו", כותב רבי נתן תלמידו, "היה רוצה לקיים "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" (כלומר לדמיין ולצייר לנגד עיניו את שם ה') והיה מתייגע לצייר נגד עיניו שם הויה. ומחמת שהייתה מחשבתו טרודה בזה, לא היה יודע מה שלמד, והיה רבו כועס עליו" (שבחי הר"ן ב').

הדרך איננה קלה. תאוות ומידות רעות אינן דבר של מה בכך, אבל נחמן הקטן צם ומסתגף, טובל במימי נהרות קרים ומרבה בתחינה לפני ה' שיקרבהו לעבודתו. בפרט הוא מרבה להתפלל בציון סבו, רבי ישראל בעל שם טוב, הנמצא במז'בוז' אף הוא.

גם לימוד התורה אינו עולה לו בנקל והוא עמל בכל כוחו על הבנת כל פסוק וכל משנה.

לימים עתיד רבי נחמן להדגיש בפני תלמידיו, שכל השגותיו ומעלותיו באו לו בעקבות עמלו, וללעוג לדברי הטוענים שצדיקות הינה דבר מולד.

"ואמר רבנו, שאפילו לא היה מזרע האלוקי הבעל שם טוב זכר צדיק וקדוש לברכה, רק אפילו אם היה ממשפחה הירודה בישראל, היה זוכה גם כן למה שזכה (מבחינה רוחנית) על ידי עוצם עבודתו ויגיעתו, שיגע וטרח מאוד מאוד בעבודתו יתברך" (שבחי הר"ן כ"ה).

"והקפיד מאוד על אלו האנשים שסוברים, שעיקר מעלת הצדיק והשגתו שזוכה  בה,  הוא  מצד  הנשמה  (כלומר  שיש לו נשמה מיוחדת ועליונה ולכן התעלה והתקדש,) ואמר שלא כן הוא הדבר, כי העיקר תלוי במעשים טובים ויגיעות ועבודות. ואמר בפירוש שכל אדם בעולם יכול לזכות למדרגה הגבוהה ביותר, כי אין הדבר תלוי אלא בבחירת האדם בעצמו, אם ירצה לרחם על עצמו היטב" (שבחי הר"ן כ"ו).

הניסים של רבנו

למחרת הגיעו למצוות, במלאות לו 13 שנה, נושא רבי נחמן לאישה את סשיא, בתו של רבי אפרים מאוסיאטין, ועובר לגור ליד חותנו, בעיירה הקטנה שבמזרח אוקראינה.

פרקים ממעשי רבנו באותה תקופה מתאר רבי נתן: "בכפר אוסיאטין זורם נהר גדול (הוא הדנייפר) ועליו גדלים קנה וסוף הרבה מאוד. והיה דרכו של אדונינו מורינו ורבנו זכרונו לברכה שהיה לוקח ספינה קטנה ושט עימה בעצמו לתוך הנהר, אף על פי שלא היה יכול היטב להנהיג ספינה זאת, אף על פי כן היה שט עימה עד אחורי הקנה והסוף, עד המקום שלא היו רואים אותו, ושם עשה מה שעשה בעבודת ה' יתברך בתפילה והתבודדות" (שבחי הר"ן קי"ז).

ההתבודדות והשתפכות הנפש בחיק הטבע לא הפכו את רבי נחמן לצדיק נסתר. החן של אמת והאצילות הרבה, שבהם ניחן, התחילו למשוך אליו חסידים ואוהדים.

תלמידו הראשון הוא רבי שמעון (קבור בצפת ליד האר"י ז"ל), שהתקרב אליו כבר ביום חופתו. כל ימיו נשאר נאמן לרבו, וכשכר על הצלת חיי רבו ביקש שתינתן לו הזכות לשרת את רבנו גם בעולם הבא וכך אכן הובטח לו. אחריו מגיע רבי יודל מדאשיב, תלמיד הרב הקדוש רבי פנחס מקוריץ, מנהיג קבוצת חסידים כשלעצמו ומקובל גדול וכן רבי שמואל אייזיק, חוזה קדוש ותלמיד חכם עצום. כשהיה רבנו בן עשרים הצטרף לחבורה רבי יקותיאל מטרויצה, שהיה כבר זקן ובא בימים ומנהיגן הרוחני של 84 קהילות ברחבי אוקראינה! ועוד רבים וטובים.

מלבד חבורה מכובדת זו של אורות קדושים, החל גם קהל קטן של יהודים פשוטים להתקרב לרבנו. אלו הם אנשי היריד, החפצים לשאוב עידוד מן האור החדש. כמה מהם יהפכו עם הזמן לצדיקים אמיתיים.

מאז פטירת חמותו, נאלץ רבנו לעזוב את הכפר אוסיאטין, ולעבור לעיר הגדולה מדודיווקה. כאן, מתפרסם שימעו יותר ויותר, ורבים וטובים מצטרפים למעגל האור.

משנתבקש אחד מן התלמידים לספר על המופתים שמחולל רבו, אמר: "אני בעצמי הנני המופת של הרבי שלי". אכן, השינוי הרוחני שחל באדם לאחר התקרבותו לרבנו הוא בלי ספק מופת ונס גלוי.

"אתחלתא דגאולה"

בשנת תקנ"ח (1798) בהיותו בגיל 26, הפליג רבנו לארץ ישראל.

בדרך כלל עלו יהודים לארץ ישראל בצעירותם כדי לחיות בה את חייהם, או בערוב ימיהם כדי להיקבר בה בבוא עיתם. אך רבי נחמן נסע לארץ מסיבות שונות לחלוטין.

"מי שרוצה להיות יהודי", אמר, "דהיינו לילך מדרגה לדרגה, אי אפשר (שיזכה לזה) כי אם על ידי (שיהיה ב)ארץ ישראל. ארץ ישראל הזאת בפשטות, עם אלו החצרות והבתים." (חיי מוהר"ן ט"ו).

בימי מלחמה הרי סכנה הפליג לאזור הקרבות ממש (ביוצאו מן הארץ בעכו, כבש נפוליאון את העיר מיד הטורקים.) וכל מגמתו הייתה רק ההתעלות וההתקדשות הרוחנית המושגות דווקא בארץ ישראל, מפאת גודל קדושתה.

"ותוקף עוצם ההשגה שהשיג בארץ ישראל אי אפשר לבאר ולספר כלל. ממש לא נשמע ולא נראה כזאת, שיזכה ילוד אישה להשגה כזו על ידי אוירא דארץ ישראל. ואי אפשר לדבר ולספר בזה, כדי שלא נמעט בכבודו. והיה מתפאר בעצמו מאוד במה שזכה להיות בארץ ישראל, וגם בסוף ימיו אמר שהוא מחיה עצמו מאוד במה שזכה להיות בארץ ישראל." (שבחי הר"ן כ"ח).

גם לאחר שחזר מנסיעתו, לא חדל רבי נחמן להגות בארץ הקודש ולדבר על מעלתה.

"המקום שלי הוא רק בארץ ישראל. ומה שאני נוסע - אני נוסע רק לארץ ישראל, ולפי שעה אני רועה בברסלב." (חיי מוהר"ן קנ"ו).

גם רבי נתן טורח להדגיש בהקדמתו לספר "ליקוטי מוהר"ן" את נסיעת רבנו לארץ ואת השלכותיה:

"כי מלבד הנסתרות לה' אלוקינו מה שזכה על ידי ארץ ישראל לדברים נעלמים מעיני כל חי, גם באתגליא (בגלוי) ראו ראינו כי היה ה' עימו. כי התורה שגילה אחר ארץ ישראל בכמה מעלות עד אין שיעור נתעלית ושגבה מהתורה שגילה מקודם. אם אומנם גם מקודם תורתו הקדושה האירה פני תבל נוראות נפלאתה, נפלאים דברי תורתו גם מאז ומקדם. אולם כי (כשם ש)גבהו שמים מארץ, כן גבהו דרכי תורתו שגילה לאחר ארץ ישראל, מדרכי תורתו שגילה מקודם, כאשר שמענו מפיו הקדוש בפירוש כמה פעמים. וכל הספר הזה (ליקוטי מוהר"ן) רובו ככולו הוא מהתורה שגילה לאחר שהיה בארץ ישראל.".

מתוך הדברים האמורים נראה בבירור, שתורת רבנו היא "תורת ארץ ישראל" - תורה הנוגעת בגאולה ובתיקון של עם ישראל, של ארץ ישראל ושל "מעלת האיש הישראלי". היא עוסקת באופן מיוחד בהחזרת מלכות ישראל למקומה, הן בגשמיות והן ברוחניות.

הלימוד בספרי רבנו, אם כך, מלבד מה שהוא מרומם ומועיל לפרט, נוגע גם בעומק תיקון כלל ישראל וישועתם.

"אמר בפירוש, שהלימוד בחיבוריו הקדושים הוא אתחלתא דגאולה" (התחלת הגאולה) (חיי מוהר"ן שמ"ו).

"מכירים אנו מכבר"

בשנת תקס"ב (1802) בהיותו בן 30, עבר רבנו לגור בברסלב. ממנה יצא שמעו בעולם, ועל שמה נקראת שיטתו.

משהגיע לעיר, פנה אל תלמידו המקובל רבי יודל ואמר: "צופה אני ורואה נשמה באוקראינה. נשמה חדשה, זכה וטהורה, שלא הייתה מעודה בזה העולם השפל", והפליג בשבח וגדולת נשמה זו ("באש ובמים" חלק א' פרק א').

אז נתגלתה לראשונה שאיפתו של רבנו שיהיה לו תלמיד בעל שיעור קומה, שיפיץ ויפרסם ברבים את דרכו בקודש. ברוח קדשו, הבחין בנשמת תלמידו, רבי נתן מנמירוב.

על ההתקשרות ביניהם וטיבה עתיד רבי נתן לכתוב: "סיפרו לי שכשנתקרבתי אליו אמר בפני אנשים אחדים: ברוך ה' שהזמין לי אחד, רך בשנים (צעיר) שאפילו דיבור אחד מדיבורי לא יהיה נאבד עוד. וכוונתו הייתה עלי, שאזכה לכתוב כל דבריו היוצאים מפיו הקדוש, הן תורות והן שיחות, שגם הם תורה" (חיי מוהר"ן שס"ז).

רבי נתן נולד בנמירוב שבאוקראינה בשנת תק"מ (1780) והיה הבן הבכור לאביו רבי נפתלי הירץ שטרנהרץ ואימו מרת חיה לאנע.

חותנו, "רבי דוד צבי הגדול" כפי שהיה מכונה, היה נערץ מאד בעיני תושבי הערים והעיירות בכל האזור, וממנו ספג רבי נתן תורה ויראה מחד ואת ההתנגדות לדרך החסידות  מאידך.

אולם נפשו של רבי נתן לא הסתפקה במעלותיו הרבות בתורה והוא חש תמיד שדבר מה חסר לו.

אחרי חיפושים ולבטים, התקרב לדרך החסידות ואף הסתופף בצילם של גדולי עולם כמו רבי זושא מאניפולי והרב לוי יצחק מברדיטשוב, שחיבבוהו וקירבוהו ביותר. אולם צמאונו לאמת צרופה אך גדל והתעצם לאחר מה שראה אצל אותם צדיקים גדולים.

ואז חלם רבי נתן חלום:

סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה הוא מתחיל לעלות בשלבי הסולם. עולה שלב ועוד שלב, ולפתע אינו יכול להחזיק עוד מעמד, והוא מועד ונופל למטה.

שוב הוא מתחזק ומתחיל לעלות. הפעם הוא מצליח להעפיל גבוה יותר, אך לפתע הוא שוב מתמוטט ונופל למטה. נפילה זו קשה מקודמתה, אך הוא מנסה שוב. עולה ועולה מעלה אחר מעלה. הנה הוא כבר מגיע לקצה הסולם, אך שוב הוא מועד. הפעם הוא מתדרדר לתהום עמוקה מאוד, ונפילתו כואבת וחמורה מקודמותיה. ייאוש נורא מאיים להתגבר עליו. כמעט הגיע לשאיפתו. האם יוכל אי פעם להתאושש מנפילתו ולשוב להעפיל בסולם?

...והנה מופיע מולו איש צעיר, אשר פניו מאירות באור יקרות.

"טפס. טפס ועלה", לוחש לו האיש, "אך החזק היטב, שלא תיפול".

את חלומו ואת פני האיש הקדוש זוכר רבי נתן בבהירות.

שנה חלפה ועברה, והוא ממשיך בחיפושיו אחר דרך בעבודת ה'.

או אז מספר לו רבי ליפא חברו, שהכיר צדיק המתגורר בברסלב.

רבי נתן ורבי נפתלי, חבר אחר שלו, יוצאים אל ברסלב, במגמה להתוודע אל הרבי החדש.

בהיכנסו אל הקודש פנימה, מתבונן רבי נתן בפני רבנו ונשימתו נעתקת. הלא זהו האיש מחלומו!

"מכירים אנו מכבר", פונה אליו רבי נחמן, "אך מזמן לא נפגשנו"...

ומוסיף בשמחה: "מעתה אינני בודד"...

כ"ב אלול, היום שבו נפגשו לראשונה, הפך למאורע ראשון במעלה, כשם שביטא זאת רבנו בעצמו: "בלעדיו לא היה נשאר ממני דבר" (חיי מוהר"ן שס"ט, ש"ע).

ואכן, זאת ניתן לומר בביטחה: רבי נחמן מלמד אותנו את הדרך לקיום התורה, ורבי נתן מלמד אותנו איך ללמוד מרבו.

רבי נתן לומד במסירות את משנתו של רבו ונפשו נרגשת. סוף סוף מצא את אשר ביקש.

באחת השבתות שבהן הוא שוהה אצל רבנו, הוא יוצא בלילה אל השדה ליד הנהר בוג הזורם בקירבת העיר וקורא אל ה' בכל ליבו: "בברסלב בוערת אש. הבער אותה בליבי"  ("באש ובמים" חלק ב' פרק ו').

הבוקר מוצא אותו על הגבעה ובפיו בוערות אותן מילים...

"מה לכם לדאוג"

רבי נתן, בהוראת רבו, כותב ועורך את תורותיו. בפקודת רבנו הוא גם מחבר בעצמו חידושי תורה והסברים עמוקים לתורת רבי נחמן ורעיונותיו, הלא הם "ליקוטי הלכות" וכן "ליקוטי תפילות", המבוססות אף הן על התורות שבליקוטי מוהר"ן.

ביטולו והתמסרותו של רבי נתן לרבנו הם ללא גבול. ברבות הימים יאמר: "היו לי בחיי שני רבנים. האחד - שלימדני לקרוא את אותיות האלף בית, והשני - רבנו"  ("שיח שרפי קודש" א'- תקמ"ח). זאת  אומר מי שהיה גדוש ומלא בתורה ויראת שמיים עוד בטרם הגיע לברסלב...

בשנת תקס"ז, בהיותו בן 36, חלה רבנו במחלת השחפת, שהייתה אז מחלה חשוכת מרפא. אולם הוא המשיך והירבה לנדוד על פני ערים ועיירות, כדי ללמד את תורתו ולעסוק בתיקון הנפשות.

בשנת תקע"א, בגיל 38, עלתה נישמתו השמימה.

"וקודם הסתלקותו אמר, כי אי אפשר לעמוד על מדרגה אחת בשום אופן. כי כל ימי חייו לא עמד על מדרגה אחת. ואפילו כשהגיע למדרגה עליונה בתכלית המעלה, אף על פי כן היה מחפש עוד, עד שהגיע למדרגה גבוהה יותר ויותר. ולבסוף הגיע למדרגה גבוהה כזו, שאי אפשר בתוך הגוף להשיג יותר, ועל כן היה מוכרח להסתלק. ואמר בזו הלשון: אני משתוקק לפשוט את כותנתי (גופי) מעלי, כי איני יכול לעמוד על מדרגה אחת" (שיחות הר"ן קע"ט).

רבי נחמן לא ראה בהסתלקותו מן העולם את גמר עינינו ופעולתו. להיפך. את זרעי משנתו כבר זרע, ורבי נתן תלמידו עתיד להשקותם ולטפחם עד שיהפכו לעץ מפואר, שבצילו יחסו נשמות רבות, דורות רבים לאחר הסתלקותו.

רבי נתן מבהיר: "אפילו אלו שלא זכו להכיר את רבנו ז"ל בחייו, כשיבואו על קיברו ויסמכו עליו וילמדו ספריו הקדושים וירגילו עצמם לילך בדרכיו הקדושים, בוודאי יש להם על מה שיסמוכו, אשריהם אשרי חלקם. כי כבר גילה דעתו בכמה לשונות בפירוש וברמז, שכל מה שעוסק עימנו אינו בשבילנו לבד כי אם את אשר ישנו פה (וגם) ואת אשר איננו פה (עדיין, דהיינו כל הנשמות העתידות לבוא)" (חיי מוהר"ן רכ"ה).

ואמר רבי נחמן: "ומה אלו הנשמות שלא הכירו אותי כלל הם מצפים על תיקונים שלי, מכל שכן אתם (המכירים אותי) מה יש לכם לדאוג, מאחר שאני הולך לפניכם? ...אין לכם להתיירא כלל".

למי ייעד רבי נחמן את משנתו? לכל יהודי ויהודי, יהיה מי שיהיה.

ברסלב היא איפוא ת נ ו ע ה  ר ו ח נ י ת  רחבת מימדים ורבת אופקים, שהכניסה לשורותיה מותנית בקבלת המסר הרוחני שלה וביישומו בלבד.

אפילו במקומות ובמצבים שנוגדים, לכאורה, כל אידיאל של קדושה ורוממות, גם בקצה הארץ ובעניות הנפש, באופן מוחלט ומיידי, יהיו נתונים מסריה של תנועה רוחנית זו ליישום.

כל אדם, בכל מצב, יכול ללמוד את תורותיו של רבי נחמן ולהתוודע לשיטתו, ואם יקיים את עצותיו, מובטח לו שהאש הגדולה הבוערת בברסלב, תבער ותחמם גם את ליבו.

מתוך "היכל הגוונים המשתנים" מאת הרב ארז משה דורון.

(http://mekimi.co.il/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26)

עוד...תיקון הכללי
רבינו נחמן מברסלב




קיצור תולדות חייו ופעלו של רבינו הקדוש

לידתו
רבינו הקדוש זצ"ל נולד בשנת תקל"ב בראש חודש ניסן ראש השנה למלכים – מאן מלכי רבנן בבית הבעש"ט בקהילת קודש מזבוז` לאביו ר` שמחה בן ר` נחמן מהורודנקא, מתלמידיו הקרובים ביותר של הבעש"ט, ולאמו מרת פייגא בת אדל בת הבעש"ט שהיתה נקראת בפי אחיה הקדושים, ר` ברוך ממזבוז וה`דגל מחנה אפרים`, פייגא הנביאה. שהיתה כאחת מהנביאות בעלת רוח הקודש ובעלת השגה גדולה.

והברית מילה של רבינו היה בשבת הגדול, ובילדותו גדל במזבוז` בבית הבעש”ט שבתו אדל ירשה את בית הבעש”ט ואחריה בתה פייגא.



ילדותו

שם היו צדיקים מגדולי תלמידי הבעש”ט והמגיד ממעזריטש מתוועדים ומהם שאב את התעוררותו לעבודת ה`.

פעם אחת החליטו כמה מהצדיקים שהתארחו שם בבית הבעש”ט לנסוע לבעל ה`תולדות יעקב יוסף`
ורבינו שהיה ילד כבן ארבע גם רצה לנסוע עמהם וביקש מהם שיקחו אותו אתם ולא הסכימו.

היות שהיה ילד קטן, וכשראה שעומדים בסירובם, הלך רבינו ונעמד לפני גלגלי המרכבה כדי שלא יוכלו לנסוע. וכשראה זאת ר` חיים קראסנר לקח אותו עמו ונסעו לבעל התולדות.

ואמר רבינו שהוא מחזיק לר` חיים טובה על זה שלקח אותו בילדותו לבעל התולדות, שבזכותו זכה לראות את פניו הקדושים של בעל התולדות.

כשהיה רבינו עוד ילד קטן בגיל שש רצה לשבר תאוות אכילה ולכן בלע את האוכל כמות שהוא בלי ללעוס
כדי שלא ירגיש טעם באוכל, עד שנהיה לו נפיחות בצוואר והיה מתמיד גדול בלימוד והיה משלם מדמי הכיס שלו למלמד שלו כסף בעד כל דף גמרא שלמד אתו, כדי שהמלמד ילמד אתו הרבה דפי גמרא כל יום.

בתחילת לימודיו היה קשה לו מאד, כי לא הבין הלימוד והיה בוכה הרבה לפני השם יתברך שיעזור לו
להבין הלימוד. וכך היה בכל הספרים. שבתחילה לא הבין עד שביקש הרבה ובכה הרבה לפני ה` שיעזרהו להבין הלימוד, ובכל עבודת ה` שלו היה לו יגיעה גדולה ואמר שאפילו אם לא היה נולד למשפחה מיוחסת אלא היה נולד למשפחה הכי גרועה גם כן היה מגיע לדרגתו, כי הכל תלוי רק ביגיעה ולא בייחוס משפחתי.

גם היה מרבה בתעניות וסיגופים והיה מתענה 18 פעמים משבת לשבת בשנה אחת, אף על פי שהיה אדם שגדל בתפנוקים והיה רזה מאד. אף על פי כן לא היה חס על עצמו כלל והתענה וסיגף עצמו מאד בכל מיני סיגופים אבל עיקר המעלה שעל ידי זה זכה להתעלות זה היה ההתבודדות וריבוי התפילות והבקשות. שבזה היה מרבה מאד. ואמר שאילו היה יודע בצעירותו גודל המעלה של ההתבודדות כמו שיודע עכשיו לא היה מתענה ומסגף עצמו, כי על ידי התפילה אפשר לזכות להכל. וגם היה מרבה בהשטתחות על הציון הקדוש של הבעש"ט.
וכל העבודות שעשה, הכל היה בהצנע לכת בלי שאף אחד יידע והיה משחק כדרך כל הנערים עד שאף אחד לא העלה על דעתו שהוא עובד ה`.



נישואיו
בגיל בר מצווה התחתן עם בת הר"ר אפרים שהיה איש נכבד ומיוחס וגדול בתורה ויראה ומכניס אורחים גדול. וכל הצדיקים המפורסמים היו מתארחים אצלו. והנישואין היו במעדוועדיווקע. ואחר החתונה רבינו גר סמוך לחותנו בכפר אוסיאטין שהיתה שייכת למעדוועדיווקע ושם הרבה לעסוק ולטרוח ביגיעה עצומה ובמסירות נפש בעבודת ה`. היה מרבה בהתבודדות ביערות ובשדות. וכשהיה רוצה לדבר עם הבעש"ט היה הולך לקהילת ??? שהיתה בסמוך למקום מגוריו ושם הלך לקבר ר` ישעיה מיאנוב ??? ועשה אותו שליח לבעש"ט שיודיע את בקשתו מה שהיה צריך.

והנה בכל אותם שנים היה רבינו מאד נסתר ואף אחד לא העלה על דעתו את גודל מעלתו מלבדאשתו שהיתה יודעת את גודל עבודתו. רבינו השביע אותה שלא תגלה ותפרסם לאף אחד את יגיעתו וטרחתו בעבודת ה` אפילו חמיו של רבינו לא העלה על דעתו את עוצם מעלתו וחשב שהוא אדם פשוט מאד ואינו לומד.

כי ראה אותו משחק ביחד עם כל הנערים בני גילו. פעם אחת כשהגיע אחד מצדיקי הדור לביתו סיפר לו שלקח לחתן את נכד הבעש"ט אבל כנראה שאינו יודע אפילו לקרוא. אותו צדיק לא האמין ואמר שבוודאי זה לא כמו שחושב וחמיו התווכח אתו עד שאמר האורח בוא נבחן אותו ונתן לו לקרוא את המשנה במסכת בב"ק על הכלב והגדי שקפצו מראש הגג. רבינו התחיל לקרוא הכלב והגדי שקפצו מַארש. אותו אורח לא רצה לגרום לשואה בין רבינו לחמיו בגלל שהיה נכד הבעש"ט אבל אחר כך כשראה את רבינו שלא בפני חמיו הוכיח אותו ואמר לו איך יתכן נכד הבעש"ט לא יודע אפילו לקרוא ונתן לו שתי סטירות על הלחי.

רבינו בכה הרבה אבל לא ענה לו כלום.

יותר מאוחר הצדיק האורח נסע ועבר דרך היער ושמע קול צעקה ואמר לבעל העגלה שלו שיתקרב ואז שמע שזה קול תפילה. והלך והתקרב וראה שם את רבינו מעוטף בטלית ותפילין וצועק בקולי קולות עד לב השמים וסביבו כמו נהר מהדמעות והבכיות. רבינו אחז אז בפסוקי דזמרה והמתין הצדיק עד שיסיים רבינו את תפילתו. וכשסיים ביקש ממנו מחילה וסליחה על זה שהיכה אותו וביזה אותו. רבינו הסכים למחול לו בתנאי שלא יפרסם את הסיפור הזה כל ימי חיי רבינו. ואותו צדיק שהאריך ימים עד אחרי פטירת רבינו, אז סיפר את הסיפור הזה לר` חייקל תלמיד רבינו. אותו צדיק הלך אחר כך לחמיו של רבינו ואמר לו שלא יתערב ויפריע לרבינו בדרכו כי אין אנו מבינים פשט על נכדי הבעש"ט.

וכך במשך שנים עבד רבינו את בוראו בצינעה ושבר את כל תאוות גופו ביגיעה עצומה.



ההתגלות
בגיל 18 בערך, בשנת תק"ן החל רבינו להתגלות בעולם. זה היה על ידי שפעם אחת התאכסן במאהליב אצל אחד שהיה מהמקורבים לדודו ר` ברוך ואותו האיש ערך סעודה גדולה לכבוד רבינו והיו שם עוד אנשים חשובים מהמקורבים של ר` ברוך ונתנו לרבינו יין לשתות. באותו זמן היה עדיין סגור ולא היה רגיל לומר תורה ברבים. אך בעת שתיית היין נכנס יין יצא סוד ורבינו התחיל לומר דברי תורה נפלאים ונוראים וכולם התלהבו והתלהבו מאד והלכו לספר את זה לאחד מתלמידי המגיד ר` דוד מזאסלאב וכששמע את דברי תורתו של רבינו אמר עליו שהוא עוד יהיה חידוש גדול בעולם.

באותו זמן היו הנישואין השניים של חמיו אחר שהתאלמן מזוגתו הראשונה ורבינו שידך אשה אחרת מקהילת מאהליב ושם היה הסיפור עם שתיית היין. ומאז היה רבינו מדבר מידי פעם עם אנשים ממקומות הסמוכים למקום מגוריו אז בכפר אוסיאטין והיה מלהיב את לבם מאד להשם יתברך וכן היה עוד סיפור בתחילת התגלותו. ביום היארצייט של אבא של חמיו. רבינו נסע ביחד עם חמיו לעיר אלכסנדרובקה כדי להימצא במניין יהודים כדי שיוכל לעבור לפני התיבה. כי במקום שגר זה היה כפר קטן מאד שאפילו מניין לא היה. ושם האברכים כשראו את רבינו רצו לתהות על קנקנו וביקשו לשוחח אתו בדברי תורה. אך רבינו התחמק מהם אז ביקשו מחמיו שיגיד לו לומר משניות ברבים ולתדהמת כולם רבינו היסב את פניו אל הקיר והתחיל לומר המשניות בקול רם. כולם חיכו לסיום אמירת המשניות, שאז אומרים לחיים, ובאותה הזדמנות ינסו לתפוס אתו שיחה. אך רבינו לא גומר מלומר משניות. כשפקעה סבלנותם מלהקשיב ניגשו אל חמיו שיאמר לו להפסיק מלומר וכן עשה. אבל אך ניגש אל רבינו כדי לקרוא לו קרה מחזה מחריד. ר` אפרים חמיו התמוטט והתעלף. אחר כמה דקות כשהתעורר מעלפונו ונרגע סיפר לכולם שכשניגש אל רבינו ראה לפתע את אביו המנוח כשאומר לו בקפידה: חתן כזה בוחנים באמירת משניות?

הסיפור הזה התפרסם חיש מהרה בכל הסביבה וכולם התחילו להתיירא מפניו יראת הכבוד ויראת הרוממות. וכן התפרסמו עוד כמה סיפורי מופתים מרבינו וכך החל רבינו להתפרסם בעולם ורבים שיחרו לפתחו.



מנהיג עדה
אחר כך היה מעשה ורבינו נאלץ לעזוב את בית חמיו כי חמותו רצתה להשתמש בחדרו. וכשפעם אחת לא היה רבינו בבית לקחה את מיטתה והניחה אותה בחדרו. ואז עבר רבינו לגור במעדוועדיווקע ושם החל רבינו להנהיג עדה ושם התקרבו אליו כמה מגדולי תלמידיו ושם התפרסם שמו בעולם והחלו לעשות אליו נסיעות גם ממרחקים. וכל מי שהתקרב אליו התמלא ביראת שמים ורבים השיב מעוון וקרבם להשם יתברך בהתקרבות גדולה מאד.



ארץ ישראל
בשנת תקנ"ח בל"ג בעומר החל רבינו את נסיעתו לארץ ישראל. כידוע ארץ ישראל תופסת מקום עיקרי בתורת רבינו עד שאמר:

שמי שרוצה להיות יהודי דהיינו לעלות מדרגה לדרגה אי אפשר רק על ידי ארץ ישראל.

ורבי נתן תלמידו הגדול שאל את רבינו מה הכוונה שאמר שארץ ישראל גדולה מעלתה כל כך ושאי אפשר להיות יהודי ולנצח המלחמה רק על ידי ארץ ישראל וענה לו רבינו שכוונתו בפשיטות לארץ ישראל הגשמית עם הבתים והדירות. ורצונו שכל אחד מי שרוצה באמת להיות איש ישראלי שישבור המניעות וייסע לארץ ישראל. ואמר רבינו שזכה למעלתו בעיקר רק בזכות שהיה בארץ ישראל עד שאת כל דברי התורה שאמר לפני שהיה בארץ ישראל אמר שהוא מתבייש בזה ואפילו שגם קודם ארץ ישראל היה השגתו גדולה מאד ואמר שיודע סוד הפדיון שזה יודע רק חד בדרא, וזה היה קודם ארץ ישראל, אעפ"כ אמר שמתבייש בהשגתו שקודם ארץ ישראל.

וכגבוה שמים מארץ כן גבהו השגותיו ותורותיו שאמר אחרי שהיה בארץ ישראל מאשר קודם שהיה בארץ ישראל.

ורבינו אמר כמה טעמים על נסיעתו לארץ ישראל, נוסף על מה שהיה לו עוד טעמים עמוקים ועליונים מאד שלא גילה אותם. כי בכל דבר ועניין שעשה היו לו על זה אלפים ורבבות טעמים עמוקים ובפרט הנסיעה לארץ ישראל שמסר את נפשו עליה, שאמר קודם שנסע לארץ ישראל: אני יודע את גודל המניעות והעיכובים שיהיה לי אך כל זמן שהנשמה בקרבי וכל זמן שרוח חיים באפי אמסור נפשי ואסע בכל כוחי לשם.

וכן היה. שרבינו יצא בל"ג בעומר תקנ"ח לארץ ישראל בעיצומה של המלחמה בין צרפת וטורקיה ורבינו קודם כל נסע לטורקיה ואמר למלווה שלו שלא יספר מיהו וגרם שיחשדו בו שהוא הולך לארץ ישראל כדי לגרום נזק נזק לאנשי ??? וכל זה עשה כדי שיבזו אותו בכל מיני בזיונות כי אמר שבלי הבזיונות האלה לא היה יכול לבוא לארץ ישראל, מגודל הקטרוג. ולכן הבעש"ט ור` נפתלי כ"ץ בעל ה`סמיכת חכמים` לא יכלו לבוא לארץ ישראל כי לא יכלו להוריד עצמם לקטנות כזו ולקבל בזיונות כאלה. כי ארץ ישראל זה גדלות דגדלות ולכן מקודם צריך להיות בקטנות דקטנות. ובגלל המלחמה שהיה ועוצם הסכנה לנסוע לארץ ישראל אז רבני טורקיה אסרו לכל היהודים להפליג בים. ורבינו אמר למלווה שלו אני מוכן להפקיר עצמי ולסכן עצמי אפילו בסכנות גדולות כאלה. אבל אותך אני לא רוצה להפקיר. וענה לו מלווהו באשר תלך אלך אם למוות ואם לחיים. והשם יתברך עשה נס שהיה חכם גדול מירושלים שאסף כסף לעניי עיר הקודש והוא היה חשוב מאד בעיני כל הרבנים שם ואמר שרואה שצריך להסתלק מהעולם לכן רוצה לחזור לארץ ישראל. ומיד ארגנו לו רבני העיר רשיונות ואניה כדי להפליג לארץ ישראל. ורבינו נסע עמו ודיבר עמו ואמר לו רבינו שהוא רוצה לנסוע רק לירושלים לא לצפת ולא לטבריה וביקש אותו רבינו שייקח אותו לירושלים.

בליל זכור ברית הגיע רבינו לעיר הקודש חיפה מול מערת אליהו ולמחרת אחרי התפילה נכנס לעיר חיפה והיה בשמחה גדולה ועצומה מאד ואמר רבינו שמיד כשפסע ארבע אמות בארץ ישראל פעל מיד מה שרצה לפעול ולהשיג בנסיעה לארץ ישראל. ואחרי ראש השנה רצה מיד לחזור לביתו. אך המלווה שלו מאד רצה לבקר בצפת וטבריה ואכן רבינו ביקר שם ונפגש שם עם כל גדולי תלמידי המגיד וכולם קיבלו אותו באהבה ובהערצה ובפרט ר` אברהם קאליסקר שגודל האהבה והחיבוב שהיה לו לרבינו אי אפשר לתאר.

אחרי כמה חודשים שהיה בארץ ישראל, בפרשת זכור, יצא רבינו לביתו בחזרה דרך עכו ובטעות עלה על אניית מלחמה של ישמעאלים ובנס לא מכרו אותם לעבדים. ואמר רבינו שאפילו אם היו מוכרים אותו לעבד היה מקיים כל המצוות כי השיג את עבודת האבות הקדושים שהיו מקיימים כל התורה קודם מתן תורה,
שקיימו המצוות שלא כפשוטו כמו יעקב שקיים מצוות תפילין ע"י המקלות שפיצל ובנסי שמים הגיעו בי"ד ניסן תקנ"ט לעיר רודוס שם היו יהודים ופדו אותם. משם נסעו לטורקיה ומשם לביתם.

השכנת שלום



וכשחזר מיד נסע לבעל התניא והמתיק עי"ז המחלוקת שהיה בין הרב בעל התניא והרב אברהם מקאליסק בעניין החלוקת כספים לבני ארץ ישראל. וכן כשהיה בארץ ישראל השכין שלום בין הרב מקאליסק והרב משפיטיבקה שהיה כנראה גם כן בעניין החלוקת כספים. שכפי המסתבר הוא עמד לצידו של הרב בעל התניא ורבינו השכין שלום בעניין זה בין כל האדמו"רים וכשחזר מארץ ישראל ביקר גם כן אצל הסבא משפולי שקיבלו באהבה וידידות וכן אצל הרב מנסכיז שהיה מוטל על ערש דווי. חצי שנה היה מוטל בחדר סגור שלא ראה אור השמש וכשרבינו בא אליו זה היה 5 ימים לפני פטירתו ואעפ"כ כשבא רבינו, מגודל השמחה ערך לכבודו סעודה גדולה ואמר הרב מנסכיז אלמלא לא באתי לעולם אלא שרבי נחמן ידרוך על מפתן ביתי, דיי.



זלעטיפליע
בסוף שנת תק"ס החליט רבינו לעזוב את מעדוועדיווקע ולעבור לגור בזלעטיפליע. שם החלה עליו המחלוקת הגדולה מהסבא משפולי וזה קרה ע"י לשון הרע שסיפרו לסבא משפולי על רבינו, שביום כיפור התפלל אחד נעילה שלא ברצון רבינו וקרה נס ואותו אחד לא היה יכול לפתוח את פיו בתפילה ואותו אחד שנעלב עד עמקי נשמתו הלך וסיפר לסבא משפולי דברי לשון הרע ורכילות עד שנעשה מחלוקת גדולה מאותו יום והלאה על דרכו של רבינו.



המחלוקת הגדולה
כשחזר רבינו מארץ ישראל אמר לחסידים הבאתי לכם מתנה מארץ ישראל וזוהי מחלוקת. והסביר רבינו שמחלוקת דומה למים. כמו שנאמר בגמרא האי תגרא דמיא לבידקא דמיא (המחלוקת הזו דומה למים). כמו שהמים הם מגדלים את העצים אותו דבר מחלוקת היא מגביהה ומרימה את האדם לדרגות נפלאות.

וכן אמר רבינו עוד כמה טעמים על המחלוקת וכן היה מחלוקת על כל גדולי ומובחרי הצדיקים והעניין הוא שאם לא היתה מחלוקת על הצדיקים אז לא היה בחירה לאדם אם להתקרב לצדיקים או לא להתקרב .
ואז היה תיקון העולם שכולם היו חוזרים למוטב ולא היה ליצה"ר מה לעשות. אז כדי שהבחירה תישאר לבני האדם לכן העמיד הקב"ה כל דור מחלוקת על צדיקי הדור וכך הבחירה נשארת לאדם.



ברסלב
אחרי שהיה רבינו שנתיים בזלעטיפליע שסבל שם מחלוקות ורדיפות נוראות עד שאמר שסבלתי בזלעטיפליע פעמיים גיהנם כי משפט רשעים בגיהנם י"ב חודש וכאן היה פעמיים י"ב חודש. אז בסוף שנת תקס"ב עבר רבינו לגור בעיר ברסלב.

ובעיר ברסלב היה עיקר פרסומו של רבינו. כאן חיבר את רוב ספריו ליקוטי מוהר"ן וסיפורי מעשיות וספר הנשרף וספר הגנוז וכאן התקרב אליו תלמידו הגדול וממשיך דרכו רבי נתן מברסלב. שאמר רבינו עליו בלעדי ר` נתן לא היה נשאר ממני שום דבר ואילולא באתי לגור בברסלב רק כדי לקרב את ר` נתן דיי. ועל שם העיר הזאת נקראת עד היום החסידות ברסלב.

ויש בזה מעשה נפלא ונעלם שבסמוך לביאת רבינו לברסלב מזגו לו כוס יין לקידוש ונשפך היין על הארץ ומזגו לו כוס אחר וקידש עליו ואחר כך אמר היום נטענו שם ברסלבר חסידים. ושם זה לא ישתקע לעולם כי לעולם יהיו אנ"ש נקראים על שם עיר ברסלב.



שלמה אפרים
בשנת תקס"ה סמוך לחודש ניסן נולד לרבינו בנו שלמה אפרים. רבינו תלה תקוות גדולות ונשגבות בילד הזה, ורמז שהוא עתיד להביא תועלת גדולה לעולם. וכפי המקובל רימז רבינו בשמו שהוא כלול מתרין משיחין משיח בן יוסף ומשיח בן דוד. וכשבא אחד מחשובי החסידים, ר` יודל שמו, לשמחת הברית מילה עם בגד חדש אמר לו רבינו עם הבגד הזה תקבל פני משיח. אבל בעוונותינו גברו המקטרגים ולא זכינו לכך. ואחר י"ד חודשים נפטר הילד הזה וזאת בסיבת התגברות המחלוקת שהתחדשה על רבינו בשנת תקס"ו וע"י התרחקו מאור קדושתו רוב בני ישראל.

באותה שנה החל רבינו לומר סיפורי מעשיות שאמר שאם תורה לא מועילה לעורר אותנו אז סיפורי מעשיות גדול כוחם לעורר אותנו מתרדמתנו.





מגילת סתרים
בחודש אב אותה שנה היתה ההתגלות הגדולה של המגילת סתרים שבה רבינו סיפר לר` נתן ולר` נפתלי
את סדר ביאת הגואל וכל מה שיתרחש עד אז. ואחר שלוש שנים, בשנת תקס"ט, חזר רבינו על סדר ביאת הגואל פעם שניה.



פטירת זוגתו
בערב חג השבועות תקס"ז נפטרה זוגתו הראשונה של רבינו בעיר זאסלאב ואחר כמה חודשים התחתן עם זוגתו השניה.



מחלתו
באותו קיץ נחלה רבינו בחולי השחפת שמזה נסתלק כעבור ג` שנים וקצת יותר. ומאז התחיל לדבר על הסתלקותו ודיבר על גודל מעלת ההשתטחות על קברו הקדוש שרצונו שיהיה לו עסק עם קברו הקדוש ובעיקר מאז שחזר מלעמברג בשנת תקס"ח כל דיבוריו היו כמעין צוואות איך להתנהג אחר פטירתו.

ואמר ר` נתן שעיקר הההשארה שנשאר מרבינו עד היום לדורות זה בעיקר מאותם שנים שחזר מלעמברג עד פטירתו. ובאותה שנה בסופה נדפס פעם ראשונה הספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן חלק א`.



ספר הנשרף וספר הגנוז
בזמן שהיה בלעמברג אז ציווה לשרוף את מה שנקרא ספר הנשרף. רבינו מאד הצטער על הספר הזה ואמר שעל הספר הזה היה לו הרבה יסורין ומה שנפטרו אשתו ובניו הכל בגלל הספר הזה. אך ראה שצריך להסתלק מהעולם ורק אם ישרוף הספר הזה אז יהיה לו עוד שנים מעטות לחיות. ולכן היה מאד מסופק אם לשרוף הספר או לא ור` שמעון תלמידו אמר שאם בזה תלוי חיי רבינו אז כדאי לשרוף הספר ואכן זה מה שקרה. ואמר רבינו שזה אבידה שאינה חוזרת וספר זה לא יהיה עוד בעולם. ואמר רבינו על הספר הנשרף שאין מי שמבין בספר הזה רק צדיק גדול חד בדרא וגם צריך שיהיה בקי בשבע חכמות והיה לרבינו עוד ספר גבוה מזה הנקרא ספר הגנוז שאמר רבינו שאת הספר הזה כתב בלי גוף ואין מי שיבין בספר הזה, אפילו לא צדיק גדול וחד בדרא, ואפילו אם גם בקי בשבע חכמות, רק משיח יאמר על זה פירוש.



תיקון הכללי
בחורף שנת תק"ע גילה רבינו את גודל מעלת האמירת עשרה מזמורי תהילים הנקראים תיקון הכללי. לראשונה דיבר על זה רבינו בקיץ תקס"ה אך אז לא גילה איזה מזמורים לומר. אחר יותר מארבע שנים גילה רבינו בפרטיות איזה מזמורים לומר והוסיף אז את ההבטחה הגדולה שלא היתה כדוגמתה בכל הדורות וזוהי ההבטחה שמי שיאמר את התיקון הכללי על קברו הקדוש ויתן פרוטה לצדקה אז יניח רבינו עצמו לאורך ולרוחב ובוודאי יושיע לזה האדם. ואמר שבפיאות יוציא אותו מהגיהנם אפילו אם יהיה האדם איך שיהיה, אפילו שעבר מה שעבר, רק שמעתה יקבל על עצמו לא לשוב לאיוולתו ח"ו. וייחד על זה שנים עדים, את ר` נפתלי ור` אהרון (ר` נתן לא היה באותה שעה סמוך לרבינו) ואפילו שלא על קברו זה תיקון גדול לומר זאת וזה גם מועיל לשמירה מכל מיני צרות ופגעים רעים ואמר רבינו אני חזק בכל הדברים שלי אך בזה אני חזק ביותר שאלה העשרה מזמורים מועילים מאד מאד.



אומן
בליל שבת קודש ר"ח אייר תק"ע בעת שערך רבינו הקדוש את שולחנו הטהור נשמעו צעקות מכל עבר. שריפה עזה פרצה בעיר ושרפה הרבה מבתי העיר, וגם בית רבינו נשרף באותה שריפה. יום אחר השריפה הגיע אליו אחד מתלמידיו שגר בעיר טעפליק ר` זעליג שמו ומסר שמצפים לו באומן. באותו רגע ששמע רבינו את הבשורה נתאדמו פניו הקדושים. אחר כך הבינו למפרע שזה היה מחמת שזו היתה קריאה להסתלקותו.

ביום שלישי ד` באייר יצא רבינו את ברסלב לכיוון אומן. בדרך דיבר הרבה מעניין הסתלקות הצדיק וכל הדרך ישב באימה וביראה גדולה ואחר כך הבינו למפרע שזה היה מחמת שהיה טרוד בעניין הסתלקותו ותיקון הנשמות שעסק אז ביותר.

וסיפר אז סיפור מהבעש"ט שהגיע לאיזה מקום והיה בעצבות גדולה ואף אחד לא העיז לשאול אותו לפשר הדבר. ובערב שבת שלח הבעש"ט לחפש אם יש אורחים ומצאו רק שני אורחים ורבינו אמר שלא זוכר היטב את סיפור המעשה אך תמצית העניין הוא שבאותו מקום היו נשמות הרבה משלוש מאות שנים שלא היה להם עלייה וכשבא לשם הבעש"ט נתקבצו כולם אליו כי היו מצפים לאיש כזה שיוכל לתקנם ומחמת זה היה לו עצבות כי לא היה אפשרות לתקנם רק ע"י פטירתו והזמין לו ה` יתברך את שני האנשים האורחים ועל ידי זה ניצל הבעש"ט וזה גם היה עיקר העסק של רבינו באומן ששם ציפו לתיקונם אלפי ורבבות נשמות שציפו שרבינו יתקנם. רבינו כבר רמז על רצונו להסתלק באומן כבר 8 שנים קודם לכן, כשפעם אחת עבר שם בדרכו להשתקע בברסלב ועבר דרך בית העלמין ואמר מה נאה ומה טוב לשכב כאן ובהזדמנות אחרת דיבר בגודל מעלת בית העלמין ואמר שכאן היה קידוש ה` מאד גדול שאלפים ורבבות נהרגו על קידוש ה` במיתות משונות, כי לא רצו להמיר את דתם. זה היה בשנת תקנ"ח –

הצורר איוואן גאנטע ימ"ש יצא להילחם במרד שהיה נגד הפולנים ובמקום להילחם נגדם הצטרף אליהם וביחד אתם טבחו ביהודים וכן היה גם באומן. כל היהודים נתאספו בבית הכסת והצוררים העמידו צלם בפתח ועשו חופה בגובה פחות משל קומת אדם כך כל מי שיצא מפתח ביהכנ"ס ייאלץ בהכרח להשתחוות לצלם והכריזו שכל מי שרוצה להינצל יצא ויעבור דרך החופה וישתחווה לצלם. ובאמת באותה שעה נתקדש שמו הגדול יתברך ומכל אלפי היהודים בהם נערים ונערות ותינוקות אף אחד מהם לא נתפתה וכולם ללא יוצא מן הכלל מסרו נפשם על קידוש ה` ובחרו ליפול לידיהם הטורפות של הרוצחים השפלים שיעשו בהם כאוות נפשם ובלבד שלא למרוד בהשם יתברך. ואכן הרוצחים טבחו בהם והרגו אותם בכל מיני מיתות משונות ובמשך ג` ימים טבחו והרגו ושיסעו את הקדושים עד שהרגו כשלושים אלף איש. ואח"כ כשקברו אותם בקבר אחים גדול נהיה שני גבעות ובין שני הגבעות האלה נטמן רבינו הקדוש.



קירוב המשכילים
בעיר אומן גרו גדולי המשכילים שנשבעו לא להזכיר את שם ה` ורבינו בגודל חכמתו קירב אותם עד שאמרו בעצמם אם רבינו לא היה נסתלק בסמוך אלא היה מאריך ימים וודאי היו חוזרים בתשובה שלימה וסיפרו בניו של ראש המשכילים של העיר אומן שבשעת פטירתו המילים האחרונות שלו היו: "אוי הרבי. אוי הרבי". רבינו פתר למשכילים האלה את כל שאלותיהם והתפעלו מחכמתו עד שאמרו שאילו הקיסר הזקן היה חי שהוא היה אדם חכם אם הוא היה מכיר אותכם היה שם כתר מלכות על ראשכם וגם אחרי פטירת רבינו עמדו בקשר עם תלמידו ר` נתן.



ראש השנה
כל אותו קיץ חיכה וציפה רבינו לראש השנה, כי העיקר היה אצלו ראש השנה. ואמר שכל עיסקו הוא ראש השנה והרבה אז לדבר מגודל העניין להיות אצלו על ראש השנה ואמר:

מה אומר לכם אין דבר גדול מזה להיות אצלי על ראש השנה. על ראש השנה כולם צריכים להיות
והראש השנה שלי הוא חידוש גדול והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השי"ת נתן לי במתנה שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם בוודאי תלויים בראש השנה שלי,

אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי.

מגודל דיבוריו אז ומתנועותיו הקדושים שדיבר אז הבינו ביותר גודל החיוב להיות אצלו על ראש השנה, ואפילו לאחר הסתלקותו מאחר שידע כבר שעומד להסתלק כאשר דיבר מזה, בעיקר מאז שחזר מלעמברג ובפרט שהיה אז חולה מסוכן וממש חי בנס ואעפ"כ דיבר והזהיר מאד להיות אצלו תמיד על ראש השנה
ואמר שאפילו תיקונים שבמשך השנה לא יכול לעשות אבל בראש השנה הוא יכול לתקן הכל.



ראש השנה האחרון
ובאותו ראש השנה התאספו אצלו אז ציבור גדול מאד כשש מאות אנשים והתגברה עליו אז מחלתו מאד והקיא הרבה מאד דם עד שנתמלאו כמה כלים מדם שיצא מפיו, עד שכמעט נסתלק אז, וכך עברו כמה שעות. ובאותו זמן התאספו כולם לשמוע את דברי התורה שלו והיה שם דוחק עצום מאד עד שלא ידע איך יאמר תורה במצב כזה שגם היה דוחק רב וגם מחלתו התגברה עליו, עד שבסוף החליט שיעמידו הכסא סמוך לפתח והיה אם ייחלש מיד יכניסו אותו בחזרה. ואכן כך היה. רבינו אמר את דברי התורה בקול נמוך מאד וכמעט שלא היה דרך הטבע שיגמור כזו תורה ארוכה אך בחסדי שמים רבינו גמר לומר את דברי התורה שלו באריכות גדולה ואחר כך נכנס לחדרו.

והנה בכל הימים האלה אע"פ שראו כולם את גודל חולשת רבינו אעפ"כ אף אחד לא העלה על דעתו שרבינו עומד להסתלק מהעולם וזאת משום שעל אף חולשתו הגדולה דיבר עם כל אחד הרבה כדרכו תמיד עד שאפילו על דעת בנותיו וחתניו לא עלה שהנה קרוב מועד ההסתלקות. ואחר ראש השנה חזרו כל בני משפחתו לביתם.

ימיו האחרונים
בערב סוכות התגברה מאד מחלתו עד שהלכו וקראו לרופא ומאז לא זו ממנו כל שעות היממה ובמשך כל הימים הבאים הלך ונחלש ביותר ובאותו לילה של ערב סוכות, שאז התחילה חולשתו להתגבר, סידר רבינו את הצוואה שלו כמה לתת לאשתו לכתובה וכו`.



היום האחרון
והנה הגיע היום האחרון לחיי רבינו עלי אדמות ובלילה דיבר רבינו מעניין הנשמות שצריך לתקן כאן הרבה מאד נשמות וההכרח להסתלק בשביל זה וגם יום קודם הזכיר הסיפור מהבעש"ט מעניין הנשמות שהיה צריך לתקן שסיפר זאת מיד כשבא לגור באומן ואמר אז שיש כאן באומן סביבו רבבות רבבות נשמות שעומדות סביבו ומצפים שיתקנם ולכן יש לו את כל היסורים הקשים והמרים האלה. ובלילה האחרון מסר את המפתח של הארון ששם כתביו היו מונחים וציווה שמיד שיסתלק ישרפו את כל הכתבים שנמצאים שם.

ושמע רבינו שתלמידיו מתלחשים סביבו ומדברים על ההסתלקות הקרובה ואמר להם אתם יכולים לדבר בפני כי אין אני מפחד כלל מזה ואמר להם:

מה יש לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם.

מה אלה הנשמות שלא הכירו אותי מצפים על התיקונים שלי בוודאי אתם אין לכם מה לדאוג ומאחר שאני הולך לפניכם אין לכם לפחד כלל ובהמשך הלילה כולם הלכו לישון ורק ר` נתן היה אתו לבדו עד הבוקר.
ואמר ר` נתן שחשב שהנה משתפר מצבו של רבינו והיה בשמחה קצת ולא ידעתי כי באותו היום לוקח ה` את אדוננו ובבוקר יום שלישי רביעי לסוכות התפלל רבינו שחרית ואח"כ נטל הד` מינים וסידור האריז"ל מונח על ברכיו וגמר ההלל וכן את אמירת ההושענות בקול רם קצת. יותר מאוחר ציווה רבינו שיסדרו יפה את בגדיו שלובש וכן שירחצו את זקנו שהיה על זה קצת דם מההקאות של דם וכן עשו. אחר כך אכל מעט וברך ואחר כשלוש שעות הגיע עת ההסתלקות הנוראה.

ור` נתן התחיל לבכות רבי על מי עזבתם אותנו ושמע רבינו את קולו ופתח את עיניו והסתכל לכיוון של ר` נתן כאומר איני עוזב אתכם. ואחר כך לא עבר הרבה זמן ויגווע ויאסף אל עמיו בקדושה ובטהרה גדולה נקי וזך וצח בלי שום בלבול כלל ובלי שום תנועה משונה. בישוב הדעת נפלא ונורא וכל אנשי החברא קדישא שעמדו שם אמרו שמעולם לא ראו כזו הסתלקות.

ונסתלק ביום שלישי ד` דסוכות ח"י תשרי תקע"א כמה שעות אחר חצות היום ולמחרת נערכה ההלוויה בהשתתפות אלפים והיה שם דוחק רב מאד. ובשעה שהוציאו את מיטת רבינו אחז ר` נתן ג"כ בכנף בגדו והתנוצץ אז בדעתו גדולת הבורא ואמרו אנ"ש שאז זכה ר` נתן לפי שניים.

רבינו נקבר בשלום במקום אשר בחר בו בחיים חיותו המקום אשר נבחר מששת ימי בראשית לעסוק שם בתיקון העולם לדורות לכל מי שיבוא לשם ויאמר התיקון הכללי ויתן פרוטה לצדקה כאשר הבטיח בחיים חיותו. וגם כך עשו כולם שמיד אחר הקבורה אמר ר` נתן שאפשר לקיים את ציווי רבינו לומר תיקון הכללי ואמרו כולם התיקון הכללי פעם ראשונה על קברו הקדוש בהתעוררות גדולה ובבכיות עצומות.

ויש סיפור נורא שסיפר איש החברא קדישא שהיה מוטל עליו להניח את רבינו בקברו וסיפר שבעת שאחז ברבינו להניחו בקבר, כשהגיע סמוך לקרקע, התגלה לפתע פתאום אור גדול מאד ולקחו אותו מידו וסיים אותו איש ח"ק, מי שהניח אותו על הקרקע איני יודע אבל אני לא שמתי אותו. ואותו אחד הזהיר את בנו שאף פעם לא יחלוק על חסידי ברסלב.

*

תמו ונשלמו בקיצור נמרץ קורות חייו של רבינו הקדוש אבל רק את גופו קברו אבל רוחו עדיין מפעמת בקרב רבבות אנשים ההולכים בדרכיו כאשר רואים בשנים האחרונות את התפתחות הקיבוץ הקדוש בראש השנה שמידי שנה בשנה מתווספים עוד ועוד נפשות חדשות לקיבוץ הקדוש וכבר מובטחים אנו מרבינו שאמר:

האש שלי תוקד עד ביאת המשיח
ואמר ר` נתן שאפילו אלה שלא הכירו את רבינו בחייו אבל אם יבואו על קברו הקדוש ויאמרו התיקון הכללי וירגילו עצמם לילך בדרכיו הקדושים ויתדבקו בתלמידיו ממשיכי דרכו בוודאי יתעוררו לעבודת ה`
ויזכו להיות אפילו צדיקים גמורים כי כבר אמר רבינו שמה שעוסק עם תלמידיו זה גם לאשר ישנו פה וגם את אשר איננו פה ואמר בעיני כבר הסתכלתי על כל אחד בנפרד.

זכותו תגן עלינו ועכל כל ישראל אמן!



המקור:תיקון הכללי
http://www.levbreslev.co.il/MPS/index.php?action=showobject&sn=2_322.
יש באתר הזה עוד הרבה פנינים נפלאות!
שווה!
קראו לו 'נחמן מברסלב'? איזה שם מוזר.גלוק17
ר' נחמן מברלבנ נח זה הכל
קראו לו רבי נחמן מברסלב לא נחמן מברסלבנ נח זה הכלאחרונה
הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך