|
אם אתה שייך לזרם פלוני או אלמוני, ואתה משוכנע כמובן שדרכך היא דרך האמת, ויתירה מכך, אתה משוכנע שכל מי שאינו מחובר לדרכך, לרב שלך, לזרם או לתורה שאתה מייצג – הריהו תלוש ורחוק מהאמת - הרי אתה סותר את עצמך!
במשנה שבסוף מסכת סוטה, מפרט רבי פנחס בן יאיר כמה מן הסימפטומים שיופיעו בתקופתנו – אחרית הימים. בין הדברים נאמר שם "והאמת תהא נעדרת". לנבואה זו שני פירושים ושני משמעויות. האחת: דרך האמת של ההתקרבות להשם תהיה נסתרת ונעלמת מעין כל, והשנייה: האמת אכן תהיה בעולם הזה, אך תתפצל ותתחלק לעדרים עדרים, זרמים וגוונים.
עכשיו, ברשותכם, אני רוצה להנחית את הפצצה, כך שאתם בכוחות עצמכם תגיעו למסקנה המתבקשת, העולה מאליה. החילוק שבין שני הפירושים הוא בנקודה הרגישה הזו – האם יש אמת בעולם הזה או שאין. לפי הפירוש שהאמת תתחלק לעדרים, הרי שקיימת אמת בעולם. לעומת זאת לפי הפירוש הטוען שהאמת תהיה נעלמת ונסתרת, הרי שהחושך של הגלות מסתיר את האמת לחלוטין.
והנה, אם אתה שייך לזרם פלוני או אלמוני, ואתה משוכנע כמובן שדרכך היא דרך האמת, ויתירה מכך, אתה משוכנע שכל מי שאינו מחובר לדרכך, לרב שלך, לזרם או לתורה שאתה מייצג – הריהו תלוש ורחוק מהאמת - הרי אתה סותר את עצמך!
כיוון שאם אתה טוען שאתה מחובר לאמת, הרי בהכרח אתה טוען שקיימת אמת בעולם. מציאות זו תיתכן רק אם תפרש את נבואת האמת הנעדרת באופן שהיא נחלקת לעדרים עדרים. וכיוון שכך, לא יתכן שרק הזרם אליו אתה שייך הוא היחיד האמיתי, מאחר שכאמור ישנם עדרים וזרמים נוספים שמחוברים אל האמת – כמוך!
ואם תתעקש ותטען ששאר הזרמים והחצרות, העדרים והתורות, רחוקים מן האמת, אות היא שאתה מפרש את הנבואה בנוסח שהאמת תהיה נסתרת ונעלמת מעין כל. ואם כך, בהכרח נעלמת היא גם ממך ומשיטתך, וזה אתה הרי לא מוכן לקבל – מן הסתם.
אז רק רציתי להביע, בנימה האישית והאוהבת, שהמושג אהבת ישראל אינו עוד איזו דרגה של שרפי קודש, אלא היא מוכרחת לוגית מיניה וביה – מתוך הדיבורים שלך על עצמך - שתקבל את השונה ושתוקיר את הדרכים השונות שביהדות - כמובן, אלה הפועלות על פי ההלכה בלבד - אף אלו שאינך מתחבר אליהם כרגע. זאת האפשרות היחידה שלפניך, אם אתה מעוניין להמשיך לחשוב ולהרגיש שאתה מחובר לאמת הרוחנית!
כי כשם שקבלת התורה הייתה רק כשהיו כל שבטי ישראל כאיש אחד בלב אחד, כך כל קבלת תורה והתרוממות רוחנית, מוכרחת היא שתקדם לה אהבת ישראל ואחדות בין כל פלגיו של נהר הדעת ונחל החכמה.
|