הדבר תורה מהעלון:יש כמה תורות של רבנו!!
ידידים יקרים!
כולכם יודעים שאם אתה רוצה שהשי"ת יעשה לך דבר מיוחד- מחוץ לטבע, ממקום גבוה בשמים, צריך לנדור על עצמו שיעשה מעשה טוב לכבוד ה' יתברך, לפי הקבלה, כל פעם שמגיע ליהודי צרה, הוא צריך לקבל על עצמו לעשות משהו טוב, מחוץ לטבע שלו, כמו יעקב אבינו, שיקבל על עצמו לעשות משהו לא טבעי לכבוד ה' יתברך, והטעם של זה העניין, כיון שאני עושה דבר מעל הטבע שלי, אני במובן מסוים, במקום מעל הטבע, מעל הצמצומים.
ואם הייתי ראב"ד, הייתי פוסק שכל אחד שעושה ניתוח, או שהוא בסכנה, צריך לקבל על עצמו קבלה טובה למעלה מטבעו, וה' ירפא אותו.
ר' נחמן היה חולה מאוד, וקיבל על עצמו עשרה נדרים ביום, וכל יום חשבו שזה היום האחרון לחיו, ותלמידיו שהיו לידו קיבלו על עצמם כל רגע קבלה טובה, וככה הוא המשיך לחיות תקופה ארוכה, מוסיף רבי נחמן ואומר תעשה נדר רק ליום אחד, או לתקופה קצרה, כי אתה לא יודע מה יהיה אח"כ, לכן תנדור רק לזמן קצר.
ועכשיו אני רוצה לומר לכם דבר עמוק מאוד! כל סדר התגלות ה' בעולם הזה, זה ע"י אורות וכלים, כל העולם הזה הוא אור וכלים, לקבל את האור של הקב"ה. וכשאתה מלמד אנשים תורה, אז הדיבור שלך הוא האור, והתלמידים ששומעים הם הכלי, שמכנסים בו את אור ה', וכן באדם יש גוף ונשמה, הגוף הוא כלי של הנשמה, והנשמה היא האור.
|
האדם הפשוט אם הוא רוצה עצה להתרפות, ינדור נדר של קבלה טובה, למשל- בנתינת צדקה לא ייתן רק מעשר מכספו, אלא ייתן הרבה יותר, ועל ידי השינוי הזה, ה' יתברך ייתן לו, שנוי גדול שלא בדרך הטבע והוא יבריא |
וזה העניין בדר כלל אצל חולה, שאם הגוף של האדם לא מרגיש טוב, זה אומר שהכלי(הגוף), לא באחדות, עם האור (הנשמה). ולכן הגוף משובש ולא מתפקד רגיל, כי בשביל לקבל את אור הנשמה, צריך שהכלי יהיה מתוקן ונקי, כמו שלא שמים יין משובח בתוך חביות של דגים, ולא שמים עוגה יפה בשקית של זבל, כך את הנשמה שהיא אור גדול של טהרה וקדושה, צריכה שהכלי שלה יהיה נקי וטהור, ולכן תדעו בדרך כלל שאדם חולה ח"ו, הוא צריך לנקות את הכלי שלו היינו את גופו, וברגע שהחולה נודר נדר לה', הוא מקדש ומטהר את גופו, מאוד ומחזיר אותו לשלמות כמו שהיה בהתחלה. כמו שאדם רואה עני בשוק שמבקש צדקה והוא רוצה לתת לו דולר, ופתאום נכנסת לו מחשבה טובה לשנייה שייתן חמשה דולר, המחשבה הזאת מטהרת ומקדשת את גופו לגמרי. כמו שמסופר על ר' ליבלע איגר, שראה עני, ומכנסיו היו קרועות, ר' ליבלע החליף איתו מכנסים, ולבש את מכנסיו הקרעות, ראה זאת הרבי מקאצק ואמר על ר' ליבלע שהוא יהיה אור שיאיר לכל העולם, וכן היה. כך הנדר אפילו שזה רגע ממש קצר, זה מגביה אותך למקום גבוה ביותר.
ועכשיו נכנס לעמקן של דברים, ראשי תבות של נדר- נון, דר.
נון – מדרגת חמשים של שער בינה. דר- מלשון דירה.
נסביר את דברנו, שער החמשיים של בינה היא המדרגה העליונה של בינה, דהיינו לדעת שיש בורא ומנהיג לעולם בכל רגע.
ו
יש אנשים שמאמנים שיש בורא לעולם, אבל הידיעה הזאת נשארת אצלם בידיעה ולא לוקחים את זה לעומק הפנימיות, הינו להוריד למעשים, וזה החיסרון הגדול שלנו שיש לנו הרבה ידיעות אבל הם נשארים בדעת ולא יורדים למעשים. על זה מרמז לנו הלשון דר, שצריך שידור בתוכנו, רק אז מתקים עניינו של הנדר שאנחנו מקבלים על עצמנו שידור ממש בתוך פנימיותנו.
כן תמיד שאדם חולה חייב לנדור שיקבל משהו טוב לכבוד הקב"ה, ועל ידי זה, יתחברו הכלי והאור, ברגע שהם עובדים ביחד האדם ממש חיי, ויכול לרפאות את עצמו.
לאומת זה, יש את עבודת הצדיק, שאדם מגיע לצדיק לבקש ברכה על צרה או על חולי שיש לו, הצדיק מקבל על עצמו את הייסורים של היהודי, וזה מסירות נפש ממש של הצדיק, מסופר על אשתו של 'היהודי הקדוש', שלא תמיד, נתנה רשות להגיע לבעלה-'היהודי הקדוש'.
