20120929200808.pdf
הלכות לחג הסוכות לצוותי מד"א
קובץ זה אינו בא לפרט את הלכות סוכה, אלא להתייחס למצבים מיוחדים האופייניים לאנשי מד"א, עובדי משמרת וכוננים
.
"כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים"
חג הסוכות נמשך שמונה ימים, כולל שמחת תורה (השנה מיום שני עד יום שני).
איסור מלאכה
היום הראשון והיום האחרון (שמחת תורה) הם ימים טובים האסורים במלאכה, בדומה לשבת, למעט היתר
הבערה (לצורך היום), הוצאה מרשות לרשות, וצרכי אוכל נפש.
ישיבה בסוכה
בתחנות מד"א קיימות בד"כ סוכות. את בניית הסוכות יש לבצע בהדרכת אדם הבקי בהלכה.
במשך שבעת ימי חג הסוכות אוכלים ושותים וישנים בסוכה, אולם חולים ומשמשיהם פטורים מן הסוכה.
אדם הנמצא במשמרת, ואין לו סוכה, יכול לאכול ללא סוכה, גם סעודת קבע. ומכל מקום אם יש סוכה בתחנה או
בקרבת מקום, יש לאכול בה סעודות קבע (בלא לעכב יציאה למקרים).
גם מי שלא נמצא במשמרת, רשאי לאכול אכילת ארעי (כגון פירות, ומעט מזונות), מחוץ לסוכה.
בלילה הראשון של סוכות יש חיוב לאכול כזית פת בסוכה. מי שהיה במשמרת בכניסת החג, אע"פ שהיה פטור
כדין משמשי החולים, אבל חייב הוא לאכול כזית פת לאחר סיום משמרתו, ויכול לאכול את הכזית במשך כל
הלילה.
נשים אינן חייבות בישיבה בסוכה.
חול המועד
ימי חול המועד הם ימי חג, אך איסורי המלאכה בחול המועד קלים יותר. לפיכך יש למעט בעשיית מלאכות ככל
שניתן. אין לכתוב דברים שאינם חיוניים וניתן לדחותם לאחר החג, וכן אין לבצע עבודות תחזוקה שגרתיות
שאינן לצורך החג, וכל-שכן שאין לתכנן מראש עבודות שגרה לימי החג.
ארבעת המינים
בימי הסוכות נוטלים לולב, יחד עם אתרוג, הדס וערבה.
זמן נטילת לולב הוא כל היום, ולכן מי שלא נטל לולב בתפילת הבוקר, יכול ליטול לולב עד השקיעה.
אדם שיוצא למשמרת בבוקר, ואינו יודע אם יהיה לו לולב בהמשך היום, רשאי ליטול לולב קודם המשמרת, החל
מעלות השחר (השנה – בערך 4:25 , יש לעיין בלוח המקומי).
אדם יכול לצאת ידי חובה בארבעה מינים שנקנו על ידי התחנה לצורך הציבור, וכן יכול לצאת ידי חובה בארבעה
מינים של חברו, אולם ביום הראשון צריך שארבעת המינים יהיו שלו בזמן שנוטל אותם. לכן ביום הראשון יתכוון
לקנות את ארבעת המינים למשך הזמן שהוא נוטל, ואם שואל מחברו – צריך חברו להתכוון לתת לו את ארבעת
המינים במתנה (על מנת להחזיר אחרי שיטול).
נשים אינן חייבות בנטילת ארבעת המינים.
* * *
שאלות ופניות לוועדה אפשר להעביר בכתובת הרשומה מטה או באתר מד"א, במשבצת "יהדות והלכה"
