א.בית הכנסת העתיק במרות שבגליל המזרחי
ב.במקום נמצא רצף התישבות של כלמעלה מאלף שנה החל מאה השנייה לפנה"ס ועד המאה השמינית לס"פ. בנוסף נמצא במקום ממש בסמוך לבית הכנסת שירידים של בית מדרש בנוסף לבית הכנסת שלא נמצא כמעט בשום מקום.
ג,ד.מרות בספרו של יוסף בן מתיתיהו נקראת המקום מרון והיא מתוארת בתור גבול הגליל, החוקרים שלא ראו במרון כגבול הגליל קבעו שמרון זוהי מרות.
עוד...
המיוחד בבית הכנסת הוא הרצף של ההתיישבות שנמצא במקום של כלמעלה מאלף שנה.
לפני 150 שנה גילו שני חוקרים גרמנים, את החרבה אך לא ידעו מה היא.
בשנת 1981 צבי אילן עשה סקר יחד עם יוסי סטפנסקי על בית הכנסת ולשם זאת נסע ללונדון לבדוק בגניזה הקהירית מה כתוב על בית הכנסת, בגניזה הוא מצא תעודה שעליה היה מוזכר "מרות היא מרון" דבר זה קשר את מרון עם מרות
בספרו של יוסף בן מתיתיהו מוזכר המקום בתור גובלו הצפוני של הגליל " ומשם רוחב הגליל העליון עד כפר בקע, הוא קצה הגבול של ארץ הצורים ואורכם כפר תלה אשר על הירדן ועד מירון" היכן היתה מירון?
ככל הנראה מרון לא היתה מרון של ימינו כיוון שהיא מצוינת כגבול ואילו מירון של ימינו היא לא גבול, כיוון שאין בה שום מפנה בה נוף בחי או בצומח. את מירון ניתן לקרוא ביונית גם מרות וכי שכבר מצוין בגניזה הקהירית מרון היא מרות ולכן הכי הגיוני שמרום נמצא כאן.
ובתחילת שנות ה80 החלו לחפור במקום שזיהו שתי החקורים הגרמנים, ומוצאים בית כנסת עתיק מהמאה השניה, כשהמייחד אותו מכל בתי הכנסת הוא עצם העובדה שנמצא לידו גם בית מדרש.
הממצאים העיקריים שנמצאו בבית הכנסת הם:
קופת הקהילה ובה 485 מטבעות מתוכם 245 זהב
קמע נחושת בארמית ועברית
רצפת פסיפס ובה ציור של דוד מוקף בכלי נשק של גולית
כתובת יודן בר שמעון מדי
בנוסף נמצאו המון מערות מסתור ששמו למסתור מהרומאים
מקווה ששימש לרחצה
ככל הנראה המים שהיו במקום נשאבו מנביאות המים בנמצאות בנחל הסמוך
בבית המדרש נמצא:
משקוף עם הכתובת "ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך"
רצפת פסיפס עם נבואת אחרים הימים מישעיהו "זאב וטלה ירעו יחד"
נכתב ע"י ישי איילי כחלק מעבודת סיכום ע"פ הספר "בתי כנסת קדומים בארץ ישראל" - צבי אילן וע"פ השלט המוצב בכניסה לאתר.
תמונות נוספות: