אני שמה במטחנת קפה, אם רוצה שיהיה מאוד דקמודדת כובעיםאחרונה
שלושה סלטים פשוטים שמוכיחים שבריא לא חייב להיות מסhameiri13
יש מתכונים שנראים בריאים מדי, מסובכים מדי, או כאלה שמרגישים כמו “משימה” במטבח.
ויש מתכונים אחרים — כאלה שמזכירים לנו שהאוכל הכי טוב מתחיל דווקא מהדברים הפשוטים: ירקות טריים, עשבי תיבול, שמן זית איכותי, לימון, חומץ טוב, גבינה טובה וקערה אחת גדולה שמחברת הכול יחד.
שלושת הסלטים שלפניכם — טאבולה רענן, סלט עגבניות שרי ומוצרלה, וסלט צנוניות קליל — הם בדיוק מהסוג הזה: צבעוניים, מהירים, מלאי טעם, ולא דורשים טכניקות מורכבות או שעות במטבח.
הם מתאימים לארוחת ערב קלילה, לשולחן שבת, לאירוח, כתוספת לצד מנה עיקרית, או פשוט כדרך קלה להכניס יותר רעננות לצלחת.
הבריאות נמצאת בפרטים הקטנים
מה שהופך את הסלטים האלה למוצלחים הוא לא רק הטעם — אלא השילוב החכם של המרכיבים.
הבורגול שבטאבולה מוסיף תחושת שובע ונפח נעים לסלט, בלי להפוך אותו לכבד. יחד עם פטרוזיליה, נענע, עגבניות, מלפפון, בצל ירוק, לימון ושמן זית — מתקבל סלט שמרגיש חי, רענן ומלא תנועה.
עגבניות השרי מביאות מתיקות טבעית, צבע וחמיצות עדינה. כשהן נפגשות עם מוצרלה איכותית, בזיליקום, שמן זית וחומץ בלסמי — נוצר סלט פשוט מאוד, אבל כזה שמרגיש כמו מנה של בית קפה טוב.
והצנוניות? הן אולי קטנות, אבל יש להן אופי. יחד עם מלפפונים, בצל סגול, שמיר, נענע ובצל ירוק, הן יוצרות סלט פריך, חד, רענן ומעורר תיאבון.
למה דווקא הסלטים האלה כל כך מוצלחים?
כי הם עובדים על כמה שכבות יחד:
הם צבעוניים — והעיניים אוכלות עוד לפני הביס הראשון. הם פריכים — ולכן נותנים תחושה של טריות אמיתית. הם מתובלים בעדינות — בלי להטביע את הירקות ברטבים כבדים. הם קלים להכנה — בעיקר חיתוך, ערבוב ותיבול. והם גמישים — אפשר להתאים אותם לפי מה שיש בבית.
אין כאן צורך בבישול מורכב, בתנור, בסירים או בשלבים ארוכים. ברוב המקרים, כל מה שצריך הוא קרש חיתוך, סכין טובה, קערה, וכמה דקות של עבודה.
וזה בדיוק היופי: אוכל בריא לא חייב להיראות כמו פרויקט. לפעמים הוא פשוט צריך להיות זמין, טעים וצבעוני מספיק כדי שנרצה לחזור אליו שוב.
המרכיבים שעושים את ההבדל
פטרוזיליה, נענע, בזיליקום, שמיר ובצל ירוק הם לא רק “קישוט”. הם אלה שנותנים לסלט חיים. הם מוסיפים ריח, עומק, רעננות וטעם שמרגיש נקי יותר.
שמן הזית מחבר את הכול יחד ומוסיף מרקם עשיר.
הלימון, החומץ או הבלסמי נותנים חמצמצות שמרימה את הירקות. המלח והפלפל מאזנים.
סלט לבנוני קלאסי על בסיס בורגול, ירקות קצוצים דק, הרבה עשבי תיבול, לימון ושמן זית. זה סלט קליל אבל משביע, רענן מאוד, ומתאים במיוחד למי שאוהב טעמים חמוצים־ירוקים.
היתרון הגדול שלו הוא האיזון: הבורגול נותן גוף, הירקות נותנים רעננות, והלימון יחד עם עשבי התיבול נותנים את האופי.
זה סלט שיכול לעמוד בפני עצמו כארוחה קלה, או להשתלב נהדר לצד דגים, עוף, קציצות, פשטידות או מנות שבתיות.
2. סלט עגבניות שרי ומוצרלה
זה אחד הסלטים שמוכיחים שלא צריך הרבה מרכיבים כדי ליצור משהו טעים באמת.
עגבניות שרי מתוקות, מוצרלה טובה, שמן זית, בלסמי, בזיליקום, מלח ופלפל — וזה כמעט הכול.
הסוד כאן הוא איכות חומרי הגלם. כשהעגבניות טריות ומתוקות, הגבינה טובה והשמן איכותי, אין צורך להעמיס. הסלט הזה אלגנטי, פשוט, מהיר ומתאים מאוד לאירוח או לארוחה חלבית קלילה.
3. סלט צנוניות קל וטעים
סלט פריך, חד ורענן, שמתאים במיוחד למי שאוהב טעמים נקיים.
זה סלט שמתאים כתוספת מרעננת לארוחה כבדה יותר, או כמנה קלילה בפני עצמה. אפשר גם להגיש אותו על מצע של יוגורט יווני, למי שרוצה להפוך אותו למנה חלבית עשירה יותר.
היתרון הגדול: אפשר להכין בלי להסתבך
אחד הדברים היפים בשלושת המתכונים האלה הוא שהם לא דורשים מיומנות מיוחדת.
אין כאן שלבים מורכבים. אין צורך בציוד מיוחד. אין צורך לעמוד זמן רב במטבח.
שוטפים. קוצצים. מערבבים. מתבלים. מגישים.
ובמקרים מסוימים, אפילו עדיף לתת לסלט לנוח כמה דקות או כמה שעות, כדי שהטעמים יתחברו טוב יותר.
זו בדיוק הסיבה שסלטים כאלה יכולים להפוך להרגל. לא כי הם “בריאים” על הנייר, אלא כי באמת קל להכין אותם שוב ושוב.
תקציר המתכונים
סלט טאבולה מקורי — בורגול מושרה עם עגבניות, מלפפונים, פטרוזיליה, כוסברה או נענע, בצל ירוק, בצל סגול, לימון, שמן זית ולימון כבוש. סלט רענן, משביע וקליל.
סלמון חתוך כבר מראש במקפיא, אתה מפשיר כמות שצריך, שם בתבנית עם מעליו רוטב של חרדל + דבש + סויה.
ליד זה באותה תבנית שעועית ירוקה. אם רוצים אורז ליד זה גם שניה וחצי.
קציצות אני עושה גם דיי מהר אבל זה כן יותר עבודה, מערבבים בשר טחון עם בצל, ירוקים, ותבלינים, עושים קציצות בידים ולתנור. בסיר רוטב אדום פשוט של רסק עגבניות ומים ותיבול. (כמובן שאפשר לשדרג אם יש כח בעגבניות טריות או כל דבר אחר) כשהקציצות מוכנות מהתנור לרוטב וזהו. גם פה - ספגטי אפשר כתוספת או אורז, קוסקוס.
אם אוהבים דברים יותר של לחם - אז עראיס זה גם דיי מהר בתנור.
במקפיא היתי שמה ברוקולי, שעועית ירוקה, וכאלה שכשרוצים זה מוכן מאד מהר בתנור.
כמו רוטב בולונז, קציצות, כדורי בשר ברוטב,שניצלים, צלי חלקי עוף,חזה עוף בתבלינים, פילה אמנון אפוי שניצל דג את כל אלה אפשר להכין מבעוד מועד להקפיא ולהוציא כל פעם מנה
תוספות ליד לפי מה שאוהבים, פסטה, פתיתים, קוסקוס, אורז עם ירקות או בלי
ירקות אפויים
תבשיל קישואים עם או בלי חצילים ועגבניות
לפעמים אני זורקת בתבנית תכולה של כל מיני שקיות ירקות קפואים, מתבלת ואופה - הכי קל ונשמר יופי כמה ימים
החלפתי את האגוזים בשוקולד צ'יפס, לא שמתי קינמון, ושמתי ציפוי שוקולד מלמעלה. אם עושים ככה צריך להפחית מכמות הסוכר (היא גם כתבה שם להקפיא ישר אחרי האפייה לשעתיים, ושכחתי מזה, אז הקפאתי יותר מאוחר).
אני מודה שאנחנו לא בטוחים אם אנחנו אוהבים או לא.. חח
תודה!! (אחרי שראיתי מה זה, זה באמת נשמע קצת מוזר😅יעל מהדרוםאחרונה
1 צליאקית (ללא גלוטן) שלא נוגעת בדגים, 1 קיטוגנית (ללא פחמימות בכלל), 1 שלא נוגע בשום חלבי כי זה מגעיל אותו, ו3 שאוכלים הכל, בינתיים, מהם אחד קטן בן 4.. בקיצור.
ערב חג:
סלמון (לקיטוגנית וללא חלבי)
לקט ירקות (לכולם)
תפוחי אדמה רגילים (לללא חלבי)
תרד מוקרם (לקיטוגנית)
פסטה לל"ג מוקרמת (לצליאקית)
רביולי מוקרם (לרגילות)
פלטת גבינות
בוקר חג:
על האש, בתקווה שנספיק לחבר את החגז שקנינו לגריל גז.
בתכנון משהו כמו המבורגרים/קבבים, פרגיות, אולי כבד/לבבות למי שאוהב פה.. לא הסחפות..
ערב חג:
בתכנון להכין עוף עם אורז בסיר אחד על הפלטה. כלומר בצהרי החג לשים על הפלטה תבנית של עוף ואורז ואולי גם איזה ירק כלשהו, עם מספיק מים ותיבול, ולתת לפלטה לעבוד. -שימו לב שצריך שיהיה מבושל לאכילה לפני כניסת שבת, אז צריך לשים לפחות שעתיים לפני כניסת שבת.
בוקר חג:
זה היחיד שעוד לא הגענו. בטח יהיה איזה בקר ותפוחי אדמה או משהו כזה. אם יהיה לי כח אולי כרוב ממולא וקיגל.. קיגל תפו"א זה כיוון טוב באופן כללי..
סלטים:
יש את הסלטים הרגילים המבושלים: מרמומה, חצילים מטוגנים. חוץ מזה נכין קופסא גדולה של סלט גזר וסלט כרוב. וחוץ מזה לכל ארוחה נכין סלטים חיים לפי הכח.. נניח בעל האש נשים חציל קלוי, בערב חג סלט עגבניות ובוראטה, סלט רגיל לללא חלבי, מתישהו סלט שומר וסלט מלפפונים כי הילדות מאוד אוהבות.. כזה.
פינוקים נוספים:
עוגת גבינה באסקית קיטוגנית
עוגת גבינה פירורים לל"ג
עוגת גבינה פירורים רגילה
ועוד משהו פרווה
חלות
לחם שום (לסעודה שלישית?)
בשלב זה מוכן כבר החלות ולחם השום- במקפיא, 3 עוגות הגבינה, הרביולי, הפסטה המוקרמת ללג, המרמומה, החצילים והתרד.