ראשית בתוס' מסכת פסחים (קיג: ) מוכח שלא כמו שכתב ידידנו
חסדי, אלא שבכח האהבה או השנאה לעורר תגובה מקבילה
אצל זולתו, וזה לא המצב רק בדיעבד (סימן).
וגם הסיפור המפורסם על ר' אריה לוין יכול לסייע לנו.
לגבי איך מסבירים את זה והאם זה גם בשלט רחוק:
כנראה אלו שתי שאלות שהן אחת. מכיוון שהתשובה לשאלה
הראשונה היא שזה עניין יותר סגולי מאשר הגיוני, דהיינו שישנה מין חוקיות
מסויימת שפועלת בתת-המציאות שמשפיעה על ההכרה של בני האדם
(כך לפחות משמע בגמרא ביבמות), וממילא מובן שאין ההשפעה תלויה
במרחק הפיסי כי אם במרחק הנפשי.
[וביתר פירוט: בגמרא (מגילה ג. ועוד) השתמשו בביטוי: "אע"ג דאיהו לא
חזי מזליה חזי", פירוש: למרות שהוא לא רואה, מזלו רואה. ולא ניכנס
כאן לביאור המדוייק של המושג "מזלו", אך באופן עקרוני נוכל לומר שמדובר
על חלק מאישיותו של האדם שהאדם לא מודע אליו ברמה ההכרתית,
אך בכ"ז הוא משפיע על ההכרה. לפ"ז יוצא שישנן כל מיני תשדורות
סמויות שנקלטות אצלינו בכלי קיבול שאנו לא מודעים אליהם, אך אנו
כן מודעים ומושפעים מהשלכותיהן של תשדורות אלו. ועתה כל שנותר
הוא להציב את האהבה או השנאה בתבנית הזאת].
בנוגע לשאלת חוסר ההדדיות:
אם אכן החוק הזה הוא חוק ברזל, ככל הנראה הקצר הוא באהבה
שאיננה אמיתית או שאיננה שלימה.